Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kompatibla objektiv - Nikon?
- Trådstartare MimmiT
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Vad är det för objektiv du har nu och vad har du för budget när du ska byta kamerahus?
Nikon har två sensorstorlekar, DX och FX. D60 och de andra amatörmodellerna har den mindre DX-sensorn medan proffsmodellerna har den större som kallas FX. Vissa objektiv passar bara för DX medan andra passar både DX och FX. Det finns inga som bara passar på FX men inte på DX.
Det finns gott om kameror med DX-sensor som är bra uppgraderingar för dig, det beror bara på hur mycket du vill lägga på kameran.
Nikon har två sensorstorlekar, DX och FX. D60 och de andra amatörmodellerna har den mindre DX-sensorn medan proffsmodellerna har den större som kallas FX. Vissa objektiv passar bara för DX medan andra passar både DX och FX. Det finns inga som bara passar på FX men inte på DX.
Det finns gott om kameror med DX-sensor som är bra uppgraderingar för dig, det beror bara på hur mycket du vill lägga på kameran.
Mats G
Aktiv medlem
sk. non Al
Varning för "riktigt gamla" nikon/nikkor objektiv.
Dom känner man igen på att det finns en liten "flärp" på bländarringen UTAN två små hål i.
Bajonettet är samma men det är nått med bländaren som gör att man kan förstöra kameran om man försöker få på dem.
Dom som heter Al, här två små hål i den blanka lilla "flärpen", alla sådana går att använda på både DX/FX
ps. det går att "konvertera" non Al til Al, men det är knappast lönt om man inte är speciellt intresserad (jag har ett gammalt nikkor macro 55 mm 3.5, helt fantastiskt bra)
Dom känner man igen på att det finns en liten "flärp" på bländarringen UTAN två små hål i.
Bajonettet är samma men det är nått med bländaren som gör att man kan förstöra kameran om man försöker få på dem.
Dom som heter Al, här två små hål i den blanka lilla "flärpen", alla sådana går att använda på både DX/FX
ps. det går att "konvertera" non Al til Al, men det är knappast lönt om man inte är speciellt intresserad (jag har ett gammalt nikkor macro 55 mm 3.5, helt fantastiskt bra)
ztenlund
Aktiv medlem
"Riktigt gamla" är alltså före cirka 1977. Jag tror inte att frågeställaren har sådana objektiv, ärligt talat.
MimmiT
Medlem
Vad är det för objektiv du har nu och vad har du för budget när du ska byta kamerahus?
Är sugen på en D300S eller en D7000+16-85/3,5-5,6VR... ?
MimmiT
Medlem
Så länge du köper en kamera som är "DX" så är de kompatibla. Köper du en FX-kamera så beror det på vilka objektiv du har. DX-objektiv passar rent fysiskt på en sådan, men du kommer inte att kunna utnyttja hela den större sensorn, vilket är hela poängen med en FX-kamera.
En D300S eller D7000+#,5-5,6VR?!
Mats G
Aktiv medlem
En D7000 och en Nikon16-85.
Är ett mycket gott val!
Funkar till "det mesta", med mycket fint resultat.
Nogon annan föreslår säkert Tamron 17-50 2,8, vilket ngt är ett billigare val
Det blir en liten (jämfört med D300/FF) och lätt kombination.
Helmetrock
Aktiv medlem
Jag föreslår Tamron 17-50/2,8, det tycker jag slår 16-85 tack vare sin ljusstyrka! 16-85 är i vilket fall alldeles för dyr ny jämfört med sin prestanda.
Är du intresserad av en D300s så har jag en till salu, maila mig för mer info isåfall!
Är du intresserad av en D300s så har jag en till salu, maila mig för mer info isåfall!
vickepe
Aktiv medlem
Både D300s och D7000 är DX-kameror och bör därför fungera väl med dina nuvarande objektiv.