Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200/4 VR III

Produkter
(logga in för att koppla)
Så ja, nu har den börjat komma till butikerna. Väntar in mitt ex när som helst. Någon som fått den än och vill dela med sig av intryck.

Tusan, man blir ju lite sugen trots allt. Nu när 180:an gett upp...
Ja, jag är ganska intresserad av den. 70-200/2.8 är ju jättefin, men stor som ett hus.
Vad jag har hört _ryktesvägen_ är att 4.0:an ska vara minst lika bra. Då har den ju enbart fördelar gällande pris, storlek och vikt, förutom ett bländarsteg sämre.

Ja, jag är ganska intresserad av den. 70-200/2.8 är ju jättefin, men stor som ett hus.
Vad jag har hört _ryktesvägen_ är att 4.0:an ska vara minst lika bra. Då har den ju enbart fördelar gällande pris, storlek och vikt, förutom ett bländarsteg sämre.
Glöm inte en något effektivare VR, mindre focus breathing och en djävligt bra närgräns. Jag kan hojta till när den dykt upp. Min kamera är på verkstad så det är bara kul att kunna testa den på ett vettigt hus. jag har ju 28 1,8G och 85 1,8G också. Har för mig från någon annan tråd att det var lite av din drömuppsättning.

Glöm inte en något effektivare VR, mindre focus breathing och en djävligt bra närgräns. Jag kan hojta till när den dykt upp. Min kamera är på verkstad så det är bara kul att kunna testa den på ett vettigt hus. jag har ju 28 1,8G och 85 1,8G också. Har för mig från någon annan tråd att det var lite av din drömuppsättning.
Najs! Hojta till! Och ja, uppdaterad VR har jag sett att den har.
Vad är det för hus du har på service?

Najs! Hojta till! Och ja, uppdaterad VR har jag sett att den har.
Vad är det för hus du har på service?

D800, de där vänstra focuspunkterna som det snackats rätt mycket om. Blev väldigt tydligt med 28 1,8 som för övrigt är sanslöst skarp fullt öppen. men det gick inte att få till skärpan i de vänstra regionerna.

D800, de där vänstra focuspunkterna som det snackats rätt mycket om. Blev väldigt tydligt med 28 1,8 som för övrigt är sanslöst skarp fullt öppen. men det gick inte att få till skärpan i de vänstra regionerna.
Ok, har jag aldrig hört talas om. Du kan ju kolla min D800 om den har samma symptom. Jag använder nästan enbart fokuspunkten i mitten.

Ok, har jag aldrig hört talas om. Du kan ju kolla min D800 om den har samma symptom. Jag använder nästan enbart fokuspunkten i mitten.
Kan jag göra för det syns direkt om du har det problemet. Blir ju handikappande när man som jag försöker fånga rörliga objekt och samtidigt sträva efter önskvärd komposition. Lägger sällan huvudmotivet i mitten och vill därför kunna välja om det skall ligga till höger eller vänster i bild. Men du kan kolla själv också. En ljusstark 50 mm och vidare borde ge utslag om du har det problemet. Märks på min 50 1,8G också men det är inte lika påtagligt så man kan leva med det. Problemet skall ju vara mest uttalat med ljusstarka vidvinklar.

Kan jag göra för det syns direkt om du har det problemet. Blir ju handikappande när man som jag försöker fånga rörliga objekt och samtidigt sträva efter önskvärd komposition. Lägger sällan huvudmotivet i mitten och vill därför kunna välja om det skall ligga till höger eller vänster i bild. Men du kan kolla själv också. En ljusstark 50 mm och vidare borde ge utslag om du har det problemet. Märks på min 50 1,8G också men det är inte lika påtagligt så man kan leva med det. Problemet skall ju vara mest uttalat med ljusstarka vidvinklar.
Har en 50/1.4, men det är en gammal manuel. Får testa på din 28:a.

Bländarmekanismen gav till slut upp och fastnade på runt 5,6. Det är en rejält sliten glugg. Kanske kan det fixas...

Nån CA har jag inte störts av. Men den är ju inte den snabbaste att hitta fokus. Men det är något magiskt med den. Jag använder sällan tele, men just 180:an ger det där extra som kryddar en serie så väl. Jag hoppas nu på att nya zoomen ska ge något liknande...

Jag har lyckats plåta lite löpning och cykel med min AF-variant. Men nog blev det en del missade bilder...
Minns när jag skaffade F4 och dåtidens 80-200/2.8 med af. Den hade skjutzoom, "Runken" allmänt kallad. Knappt värt att kalla af; att ställa från närgräns till oändligt tog en lunch, typ.

ANNONS
Götaplatsens Foto