Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra köp? (d300)

Produkter
(logga in för att koppla)
D7000 är ju en nyare kamera, D3200 har tex ÄNNU mer upplösning, bättre filmkapacitet etc. Varför inte rekommendera den istället?

D300 har andra fördelar framför D7000 såsom proffs-AF, bättre handhavande, snabbare buffert, dubbla minneskortplatser, bättre sökare, robustare etc etc.

Allt beror ju på vad man är ute efter. Man tar bra bilder med en D300 också även om D7000 säkert är en bättre kamera om man vill filma. Men då finns det ännu bättre alternativ för pengarna.

Stefan,
Jag svarade inte i tråden för att gå i polemik, utan för att svara på och ge min syn på TS fråga.
Men vill du så kan ju du rekommendera något annat, fine med mig.
En del saker, t ex handhavande, robustare, ergonomi är subjektivt och det måste ju TS själv ta ställning till. D7000 har dubbla kortplatser, sökare med 100% view etc...

Jag håller med dig att det beror på vad man är ute efter och prioriterar. Helt klart är dock att 7000 har betydligt bättre egenskaper vad gäller ISO och DR. Det jag säger är inte att D300 är en dålig kamera, men hur det än är så är 7000 3 år nyare. Och åter igen, och som du själv skriver. "Allt beror på vad man är ute efter". Och det kan ju bara TS svara på i hans fall. Men jag hoppas att tråden givit lite input och svar på hans fråga. Ha det gott!

På den här sidan längst ner finns en jämförelsetabell mellan D7000 och bl a D300s.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000

Den kanske kan vara till lite hjälp.

Det händer lite för mycket på 3 år för att jag skulle välja en D300 före en D7000, den senare har rejält mycket bättre brus och dynamiskt omfång och för min del tippar det över rejält till D7000 fördel.

Det finns gott om begagnade D7000 att välja på också och då kommer du ner i samma pris som beg D300.

Jag håller med! Det gäller dock att va medveten om att det är två skilda kameror D300 och D300s.
Den senare är ju en efterföljare och förbättrad maskin. Bara så det inte blir "fel" där.

Peter,

Jag ber om ursäkt, jag ville inte polemisera men jag inser att jag ändå gjorde det till viss del. Du har helt rätt.

(med Tapatalk syns inte riktiga namn, tidigare citat etc vilket gör att man ibland missar sammanhang)

ANNONS