vilda tilda
Aktiv medlem
Vad är den största fördelen om man jämför fx med dx?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det svårare att fotografera fx? jag har en nikon d 3100 och är lite sugen på något annat,så då funderar jag på antingen hålla mig till dx och tittat på d 7000 eller kanske gå över till fx och d600....
Jag har ett 35 1,8 ..... ett 50 1,8....ett 85 1,8....ettt macro 40 2,8 ett tamron 17-50 2,8 ....ett 55-300 nikon....så några till dx och några till fx ....skulle vilja ha ett vidvinkel med men måste då bestämma mig vad gäller kamera innan jag köper det....och så vill jag ju ha ett nikon 70-200 2.8 men det spelar ju inte så stor roll med kameran eftersom det funkar på båda
....
När det gäller FX vs. DX tycker jag starkaste fördelen med FX är att sensorn har betydligt större area och därför träffas av mer ljus(-fotoner) när ett foto registreras. Detta är viktigt då man fotar i dunkla miljöer, t.ex. kyrkor.
Om man vill hålla nere bruset på höga ISO-tal är det helt avgörande att man kan fånga så många fotoner som möjligt. Detta eftersom signal-till-brusnivån beräknas med kvadratroten av mängden infångat ljus Alltså, träffas sensorn av 10'000 fotoner är signal-brusförhållandet 100:1 (roten av 10'000 = 100), men om du fotar i en dunkel miljö med 4 steg "mindre" ljus (-4 EV) så träffas sensorn bara av 625 fotoner, vilket ger ett signal-brusförhållande på blygsamma 25:1.
Om du har en FX-sensor istället för en DX i det sistnämnda exemplet fångar du 125% fler fotoner vilket ger lägre brus.
Det du skriver är ju helt galet och knappast lämpligt att tuta i en nybörjare.
/Roger
Det är så jag fått det förklarat för mig av ett par yrkesfotografer som jag litar på. Det är fullt möjligt att det är fel, men förklara i så fall på vilket sätt så kan jag också lära mig något.