eroko
Aktiv medlem
Skaffa blixt! Finns 3:e part i Sverige för under 1000 kr om du inte vill använda den inbyggda. Den inbyggda suger på nästan allt gällande bildkvalité.
Har man redan köpt en som lvlaria gjort behöver det inte kosta så mycket mer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skaffa blixt! Finns 3:e part i Sverige för under 1000 kr om du inte vill använda den inbyggda. Den inbyggda suger på nästan allt gällande bildkvalité.
Väljer man ISO1600 och slutarid på 1/100s för att motverka rörelseoskärpa så kommer kameran att ställa in F:1.8 automatiskt om man har Tv-läget på.
Blir det fortfarande för mörka bilder så finns två alternativ, sänka slurartid och vara stabil i handen och det gäller motivet inte ska röra på sig eller försöka få mer ljus. Antingen tända upp, använda blixt eller fotografera på sommaren.
Väljer man Av-läget, max ISO och det är lika mörkt som ovanstående scenario så kommer kameran välja en oerhörd lång slutartid och skapa rörelsesoskörpa från både dig och motivet.
Det är bättre att ljusa upp en underexponerad bild och leva med bruset än att i efterhand fixa rörelseoskärpa,
/Stefan
Jo, jag vet det. Själv skulle jag ha fotograferat manuellt med största bländaren och den tid som behövs och exponerat med hjälp av iso om det räckt till och i till slut underexponerat om inget annat gick och jag inte hade nån blixt. Men det var inte det jag frågade. Jag var intresserad av att veta vilka slutartider det handlar om egentligen. Hur långa är de? Måste hon underexponera väldigt mycket blir det ju absolut inte bra att ljusa upp bilden i efterhand. Då är det bara blixt som gäller.
Så min fråga kvarstår egentligen om TS är intresserad. Hur långa slutartider får du om du har iso på 1600 och bländaren på 1,8?
Helt ärligt? Jag vet inte haha.. Hur vet jag slutartid? Jag har beställt en blixt också så jag hoppas den kommer snart och jag kan prova om det blir bättre resultat med denne![]()
Vrid programratten till Av och ändra bländaren till 1,8. Ändra iso till 1600. Sikta med kameran på det du tänkt fota. Tryck ner avtryckaren halvvägs och kolla vad det står. Tex. 40, 60 eller 2''' - det visar vilken slutartid du har. På min kamera kan jag se den dels i sökaren och dels på en liten display på kamerans ovansida. Jag vet inte hur din kamera ser ut.
Om du berättar vad du får för slutartid är det ganska lätt att avgöra om du kommer att få rörelseoskärpa eller inte.
Och ja, vet du bara hur du ska använda blixten kan det bli mycket bättre med en sån när det är mörkt.