Annons

Kommer digitalt mellanformat någonsin bli ett konsumentformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdans

Aktiv medlem
Kommer vi "vanliga dödliga" någonsin ha chans att fotografera MF digitalt, eller är vi för evigt hänvisade till film?
 

millgard

Aktiv medlem
Vi kommer aldrig att ha råd att göra det med den teknologiska nivå som erbjuds i småbildsformatet skulle jag tro. Ett bakstycke av första generationen till Hblad kostar ju fortfarande som en D800...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 

IngNer

Aktiv medlem
Det är väl en fråga om prioriteringar. Många har ju en bil som kostar lika mycket som en mellanformatskamera, så pengarna verkar ju finnas. Om det sedan är praktiskt? Några hårddiskar till och en bra plats i molnet är ju peanuts om man ändå har lagt ut för kameran.

Sedan kan man ju ha lite olika uppfattning om huruvida den som har så mycket pengar att öda på sin hobby också tar bilder som svarar mot investeringen. Det verkar inte finnas någon helt reciprok relation mellan priset på utrustningen och hurdana bilderna blir. Det senare är förstås väldigt svårt att kvantifiera.
 

millgard

Aktiv medlem
Poängen var väl att vare sig särskilt stor utveckling eller priskonkurrens finns i segmentet.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 

fuzzfuzz

Aktiv medlem
en ny Pentax 645d går för ca 55.000kr i Usa och ungefär samma pris begagnad i Sverige. Så om vanliga dödliga har råd med det får väl var och en avgöra.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Med tanke på att en fullformatskamera idag kostar från ca 15000kr och att de kostade runt 35000 när den första kom 2005 så tror jag att fullformat kommer vara standardstorleken om några år. På samma vis kommer priset för mellanformat att sjunka. Tyvärr kommer det alltid att vara betydligt dyrare eftersom objektiven till mellanformat är dyrare att tillverka.

Jag gissar att inom 5 år kan köpa ett mellanformatshus under 25000kr.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Det här är ju faktiskt inte helt utomjordiskt:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/823179-REG/Mamiya_020_00922A_DM_Series_22Mp_DSLR_Camera.html

Utom räckhåll just nu, tyvärr. Men lovar gott för begmarknaden om ett par år.

Till skillnad från Pentax kan man köra CS-objektiv, byta till bakstycken som synkar vid 1/1600 med CS-objektiv så småningom etc.

Jag tänker tolka detta som att svaret på min egen fråga är: "ja, så småningom". Även om det kanske är självbedrägeri! ;-)
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag tror int edet kommer bli ett konsumentformat, tvärtom med kameror som Nikon D800E så kommer marknaden för MF krympa ytterligare och med det kommer priserna öka. Så MF kommer nog än mer än idag vara ett format för i första hand yrkersfotografer.

Men jag skulle inte vara ledsen om jag får fel, det vore kul att få pröva på att fota med en mellanformatare någon gång.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Vi kommer aldrig att ha råd att göra det med den teknologiska nivå som erbjuds i småbildsformatet skulle jag tro. Ett bakstycke av första generationen till Hblad kostar ju fortfarande som en D800...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Har funderat på det länge nu … orkar inte leva i ovisshet längre:
Vad är Tapatalk?

:)
 

millgard

Aktiv medlem
Aha, det är en inställning jag har för att läsare skall ha överseende med att jag skriver på mobilen.... sorry. :)

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Utvecklingen och prisförändringen för mellanformat kan inte räknas på samma sätt som för mindre senorer.

Antal tillverkade, sensorstorlek, 2012
<10mm : ca 1.5 miljarder
<25mm : ca 22 miljoner
<40mm : ca 2 miljoner
<60mm : ca 10,000st

Eftersom antalet är så litet är utvecklingskostnaden för behållaren av formatet enormt, jämfört med de mindre formaten. Utvecklingskostnaden för produkten ska ju divideras med antal tillverkade produkter.
För en mellanformatskamera är utvecklingskostnaden en väldigt stor summa (10,000kr+) av produktionskostnaden, för en mobiltelefonmodul är utvecklingskostnaden ca 4-7 öre per enhet.

Kostnaden för sensorn i sig själv har också legat på en ganska konstant nivå i förhållande till mindre sensorer. En mellanformatssensor på ca 50x36mm kostar ca 1000ggr mer än en sensor som är 5x3.6mm. Detta kommer inte ändras eftersom antalet som tillverkas är så litet.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Finns ju andra saker som man kan vilja åt än maxprestanda, prisvärde och upplösning (för där är småbild - och ännu hellre cropformat - absolut överlägset).

Tycker ändå det känns som beg MF med möjlighet till CS-objektiv (vilket för mig är en säljande punkt i ett MF-system) kommer finnas för klart under femtiolappen om ett par år. Prisvärt? Nej. Inom räckhåll? Ja, jo... typ :p
 

snap01

Aktiv medlem
Med tanke på att en fullformatskamera idag kostar från ca 15000kr och att de kostade runt 35000 när den första kom 2005 så tror jag att fullformat kommer vara standardstorleken om några år. På samma vis kommer priset för mellanformat att sjunka. Tyvärr kommer det alltid att vara betydligt dyrare eftersom objektiven till mellanformat är dyrare att tillverka.

Jag gissar att inom 5 år kan köpa ett mellanformatshus under 25000kr.
bla hasselblad har redan gjort en halvering av sina priser på kameror/bakstycken med följden av att dom inte har pengar till utvecklingskostnad för ny teknik. Idag så räcker kvaliten från ff för dom flesta yrkesfotografer så marknaden för mellanformat minskar så det ser rätt mörkt ut.
 

snap01

Aktiv medlem
en annan nackdel med ccd är att det är svårt att få några bra iso egenskaper på höga tal och om dom skulle försöka göra en stor cmos så är väl det idag inte möjligt att få ut 16 bit utan max 14 om jag inte minns fel. Men Jocke är med i tråden så han kan säkert rätta mig annars ;-)
 
ANNONS