Annons

Kamera, objektiv för att få fram färger utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

peppe71

Ny medlem
Newbie här

Vad skall man ha för kamera och objektiv ?
Reser en hel del och knäpper mycket kort ,men har svårt att få fram färgerna på kortet.
Ex var vi i Thailand och vattnet ser kallt och mörkt ut istället för turkost.
har en Canon 500 med orginal objektiv.
Skall nu uppgradera foto utrustningen och vill gärna ha tips om vad man skall satsa på .
Modell,objektiv och filter?

Mvh
Newbie

Fotografera i RAW-format och ha objektiv som ger bra kontrast och färg.

Oftast är det vitbalansen som inte klickar, den. och färgmättnad kan man enkelt justera i efterhand om du fotograferar i RAW.

Hur efterbehandlar du bilderna? Det går att öka färgmättnad och kontrast m.m. i ett fotoprogram.
Om du fotar jpg kan du ställa in det i kameran.
För rejält mättade färger kan ett polarisationsfilter hjälpa för att få djupare, mer mättade färger.

Hej! Som tidigare skrivits så se til att du fotar i raw. Då har du större chans att justera iefterhand. Innan du får kläm på acr kan det vara bra att fota i både raw och jpeg (den inställningen finns). Till 500an följde det gamla kitobjektivet med om jag inte har fel. Och det objektivet tillhör inte Canons stolthet om man säger så. Har det inte IS är det det gamla och då skulle jag rekommendera ett nytt normalobjektiv. Väljer du att köpa nytt finns det måååånga att välja på.

Att fota i RAW är viktigt, men bara en detalj i sammanhanget. Det viktiga är att ha ett bra bildprogram som Lightroom eller något liknande och att lära sig använda det. En videokurs i bildbehandling är också ett riktigt bra hjälpmedel, till exempel en från svenska Moderskeppet.

Utan det spelar det ingen roll vilket format man fotar i. Då kan till och med en Jpeg ställd på vivid och rätt vitbalans ge bättre resultat än RAW.

Jag får väl vara den som kommer med vårt standardsvar: lägg upp en bild du är missnöjd med så vi kan se den, kan vi kanske hjälpa till! Antingen med att säga vad du borde gjort, eller vad du bör göra. Att det skulle vara kamerans fel (eller objektivets) är inte alls säkert, kanske inte ens troligt.

Per.

Tycker inte TS låter som någon RAW-fotograf. Känns mer som att titta lite på kamerans bildstilar och kolla att ex Srgb är inställd som färgrymd.

För oss som fotat i RAW en längre tid känns bildflödet som lite långsammare än ren JPEG-fotpgrafering, men det bättre resultatet gör det värt mödan. Men är man inte intresserad så finns risken att man sitter med massa oredigerade RAW-filer istället som är ännu livlösare. Tycker TS sätt att fråga vittnar om att intresset inte ligger på RAW-planet.

Reser en hel del och knäpper mycket kort ,men har svårt att få fram färgerna på kortet. Ex var vi i Thailand och vattnet ser kallt och mörkt ut istället för turkost.

Hej!

Som du kanske anat av de övriga svaren har det du beskriver väldigt lite med kameran att göra - mer hur man använder kameran, och det oavsett vilken kamera man har.

Dagens kameror, oavsett märke och (nästan) oavsett prisklass ger bra bilder. Men, ingen av dem kan göra underverk och i vissa situationer blir de lite lurade. Det är där man som fortograf får hjälpa till lite.

Finns de inga skillnader mellan kamerorna då? Jodå, ganska stora till och med. Men de har sällan speciellt mycket med färger att göra. Exemplet du ger är en typisk situation där de flesta kameror kan missa lite.

Nu vet jag inte xakt vilken Canon 500 du syftar på, men är det en Canon Eos 500D så tror jag ärligt talat inte att du får ut speciellt mycket av att byta kamera. Det kan låta spydigt men är inte alls menat så: Du kan antagligen få ut mycket mer av pengarna om du istället lägger dem på en fotokurs.

Nu vet jag inte xakt vilken Canon 500 du syftar på, men är det en Canon Eos 500D så tror jag ärligt talat inte att du får ut speciellt mycket av att byta kamera. Det kan låta spydigt men är inte alls menat så: Du kan antagligen få ut mycket mer av pengarna om du istället lägger dem på en fotokurs.

Jag håller med, Canon EOS 500D är långt ifrån någon dålig kamera. Att du inte får ut de färger du vill ha beror, tror jag, på att du inte behärskar kamerans inställningar. Att på egen hand experimentera sig fram med olika inställningar i olika miljöer tar väldigt lång tid. En fotokurs som greven tipsar om här ovan är en mycket bra idé.

Om du ändå vill experimentera på egen hand:
* Prova olika inställningar för vitbalans. Auto ger inte alltid bäst resultat. Man kan få färger att framträda på ett intressant sätt genom att avsiktligt välja "fel" vitbalans, t.ex. ställa in vitbalansen på "mulet" fastän det är soligt och klart.
* Kameran har också olika inbyggda färgmodeller. Jag vet inte exakt vad inställningen heter på en Canon, men ställ den på "vivid colours"
* Skaffa filter som passar på ditt objektiv. Polarisationsfilter och "Gradual-ND filter" är de mest användbara.

Newbie här

Reser en hel del och knäpper mycket kort ,men har svårt att få fram färgerna på kortet.
Skall nu uppgradera foto utrustningen och vill gärna ha tips om vad man skall satsa på .

Mvh
Newbie

Skaffa Colorchecker passport och använd som referensmotiv i de ljusförhållandena du fotograferar, och gör en profil i Lightroom som du applicerar på bilderna, så borde du kunna få färger att matcha någerlunda förutsatt att du har kalibrerad skärm/skrivare

Newbie här

Mvh
Newbie

Som de andra har antytt här har det med inställningarna, snarare än själva kameran att göra. Om ett ljust turkost hav blir mörkt så antyder det att kameran har exponerat efter den extremt ljusa himlen istället och då blir himlen ganska bra, men allt annat blir för mörkt och för att få havet/marken att se korrekt ut så får man exponeringskompensera med kanske ett steg, alternativt mäta exponeringen i en enda punkt som du riktar mot den plats du vill ha korrekt exponerad och sedan håller du in avtryckaren till hälften och komponerar om bilden som du vill ha den. Det finns olika sätt att kontrollera exponeringen och dessa bör man ha koll på om man ska få bra bilder varje gång.

Jag rekommenderar att du läser en grundläggande fotobok så att du förstår principerna för fotografering helt enkelt. Sedan blir resten ganska enkelt. Det handlar inte om att fotografera i råformat och sitta hemma och pilla med bilderna - om du lär dig att exponera rätt och att välja rätt mättnad och vitbalans, ja då är du hemma och kan mycket väl fotografera i jpeg och bilderna kommer endast att kräva mycket lätt justering om ens det.

Newbie här

Mvh
Newbie

Hej !

Manuell vitbalans, ex sol, som det säkert är där.
Turkos vatten blir gärna grått om automatiken får råda.

//MW

Skaffa Colorchecker passport och använd som referensmotiv i de ljusförhållandena du fotograferar, och gör en profil i Lightroom som du applicerar på bilderna, så borde du kunna få färger att matcha någerlunda förutsatt att du har kalibrerad skärm/skrivare

Jag tror du missade den delen där han skrev att han var nybörjare..

Jag tror du missade den delen där han skrev att han var nybörjare..

Om vi hela tiden enbart ger nybörjare nybörjartips kommer de att förbli nybörjare. Att sätta upp en kalibrerad process är inget som är oöverstigligt svårt att göra, men typiskt något som man helt enkelt inte tänker på om man inte vet att det kan göras.

Om vi hela tiden enbart ger nybörjare nybörjartips kommer de att förbli nybörjare. Att sätta upp en kalibrerad process är inget som är oöverstigligt svårt att göra, men typiskt något som man helt enkelt inte tänker på om man inte vet att det kan göras.

Berätta i så fall gärna hur man gör eller var man kan läsa sig till det.

Man kan ju börja med att ställa in skärmen på 6500 K och ev. sRGB om man nu fotar i det samt göra en on-linekalibrering av kontrasten. Då är man i varje fall i rätt härad. Här handlar det ju främst om att lära sig hantera kameran och förstå hur den mäter ljus, samt att finna rätt vitbalans och färgmättnad och eventuella upplättningsinställningar.

Jo, det är faktiskt ganska overkill. Tipsen om att börja skjuta raw o bildbehandla är tillräckligt avancerat som det är om man är helt o hållet nybörjare. Kanske är det så också att hans fotointresse bara sträcker sig till att ta fram kameran, trycka på knappen o sen ha färdiga bilder, o då är det här med raw osv också overkill (och då är han iofs helt körd med att få dom bilderna han vill ha).

ANNONS