Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Falumas

Aktiv medlem
Testet jämför kamerorna vid 100 procent på skärmen. Lite som att jämföra en A3 mot A4. Eller som att bedömma bilder på olika avstånd. Det testaren studerar är hur pixlarna ser ut för respektive kamera, inte hur bilderna blir.

Bilderna måste vara tagna med samma utsnitt och visas samma med utskriftsstorlek. Då får D800-bilden mindre pixlar än pixlar än 5D3, precis som när man använder bilder på riktigt.
Det är ju samma utsnitt inte 100% crop på bägge annars hade allt varit ca 1.25ggr större på 5D3-bilden.

Bägge bilderna är också rejält förminskade för i 100% crop brusar inte en D800 så där lite i ISO25600.

Det enda man kan klaga över är att D800 bilden är tagen riktad lite längre ner än 5D3-bilden.

/Karl
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är ju samma utsnitt inte 100% crop på bägge annars hade allt varit ca 1.25ggr större på 5D3-bilden.

Bägge bilderna är också rejält förminskade för i 100% crop brusar inte en D800 så där lite i ISO25600.

Det enda man kan klaga över är att D800 bilden är tagen riktad lite längre ner än 5D3-bilden.

/Karl
I rest my case. :) Måste ha skummat igenom det lite väl snabbt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som tycker D800 ställer vitbalansen bättre än tidigare modeller. Upplever betydligt mindre meck med hudtoner nu än med min D3s.
 

k.wos

Aktiv medlem
5d mark 3 vs d800 vs d800e vs d600

Hej.

Ja, att välja mellan 5d mark 3 och d800/d800e är svårt. Nu när det har gått lite längre tid. Vad tycker ni nu om dessa kameror och vilka problem har ni haft?

Jag har läst på nätet att d800 har haft problem med fokus på vänster sida, har de löst problemet? Eftersom de har haft problem med fokus funderade jag också om d600 skulle vara ett alternativ, vad tror ni?

3:an hade lite problem med ljusläckage och något mer jag inte minns men det ser jag inte så allvarligt på och det verkar vara löst nu?

Är det någon här som har använt båda canon och nikon?

Själv har jag canon 5d mark 2 och anledningen att jag vill byta är att jag jobbar mest med dubbelexponeringar analogt just nu och skulle vilja göra detta digitalt i kameran vilket inte går på 2:an. Har bara ett objektiv 24-70 mm f/2.8 ifors har jag även en lensbaby men objektivparken är iaf inte så stor så ska man göra ett systembyte är det kanske inte hela världen men sen har ju en extern blixt också så det vore nog ändå bra att stanna vid canon. Jag orkar inte med massor med problem, och skicka hit och dit men nu om problem dyker upp har canon eller nikon bäst service?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Om vi leker med tanken att man sitter med 5D Mark II. Är det då akut att byta till Nikon D800 för att få fler pixlar, eller är det värt att ha is i magen och vänta in en mer högupplöst kamera från Canon?
Canon har ingen motsvarighet till D800. Men ett systembyte är dyrt, Canon lär komma medegna högupplösta kameror.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Hej.

Ja, att välja mellan 5d mark 3 och d800/d800e är svårt. Nu när det har gått lite längre tid. Vad tycker ni nu om dessa kameror och vilka problem har ni haft?

Jag har läst på nätet att d800 har haft problem med fokus på vänster sida, har de löst problemet? Eftersom de har haft problem med fokus funderade jag också om d600 skulle vara ett alternativ, vad tror ni?

3:an hade lite problem med ljusläckage och något mer jag inte minns men det ser jag inte så allvarligt på och det verkar vara löst nu?

Är det någon här som har använt båda canon och nikon?

Själv har jag canon 5d mark 2 och anledningen att jag vill byta är att jag jobbar mest med dubbelexponeringar analogt just nu och skulle vilja göra detta digitalt i kameran vilket inte går på 2:an. Har bara ett objektiv 24-70 mm f/2.8 ifors har jag även en lensbaby men objektivparken är iaf inte så stor så ska man göra ett systembyte är det kanske inte hela världen men sen har ju en extern blixt också så det vore nog ändå bra att stanna vid canon. Jag orkar inte med massor med problem, och skicka hit och dit men nu om problem dyker upp har canon eller nikon bäst service?
5D mark III kan jag inte uttala mig om mycket men det verkar vara en problemfri och riktigt bra kamera. Har själv i skrivande stund massa trubbel med vänster af på min kamera, D800. Har också en D600 som ligger snubblande i prestanda som på när ett lite enklare af-system. Min D600 råkar dock vara ett praktexemplar som inte strular med af över huvud taget och jag har lyckat justera in mina 4 objektiv näst intill perfekt. Mycket trevlig kamera som i princip är lika bar som D800. Men en frisk D800 är väl det bästa man kan ha idag om man nu inte behöver snabb sekvenstagning.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det har säkert många sålts fler D800 utan fokusfel och olja på sensorn än vad det sålts dåliga. Jag har själv två hus och inga av dem uppvisar några sådana problem (ta i trä).
Jag köpte dem i September respektive November så det kan ju tänkas att problemen har åtgärdats.
 

Photocon

Aktiv medlem
Hej.

Ja, att välja mellan 5d mark 3 och d800/d800e är svårt. Nu när det har gått lite längre tid. Vad tycker ni nu om dessa kameror och vilka problem har ni haft?

Jag har läst på nätet att d800 har haft problem med fokus på vänster sida, har de löst problemet? Eftersom de har haft problem med fokus funderade jag också om d600 skulle vara ett alternativ, vad tror ni?

3:an hade lite problem med ljusläckage och något mer jag inte minns men det ser jag inte så allvarligt på och det verkar vara löst nu?

Är det någon här som har använt båda canon och nikon?

Själv har jag canon 5d mark 2 och anledningen att jag vill byta är att jag jobbar mest med dubbelexponeringar analogt just nu och skulle vilja göra detta digitalt i kameran vilket inte går på 2:an. Har bara ett objektiv 24-70 mm f/2.8 ifors har jag även en lensbaby men objektivparken är iaf inte så stor så ska man göra ett systembyte är det kanske inte hela världen men sen har ju en extern blixt också så det vore nog ändå bra att stanna vid canon. Jag orkar inte med massor med problem, och skicka hit och dit men nu om problem dyker upp har canon eller nikon bäst service?
Jag har både D800 o 5DMkIII. Min D800 lider ytterst lite grann av vänster fokuspunktfel, men det stör mig inte då jag använder de mer centrala fokuspunkterna. Tilll 95% enbart mittfokuspunkten.

Har även haft 5DMkII och MkIII känns som en helt annan kamera inuti. Troligtvis den bästa allroundkameran i prisklassen om du inte är beroende av det större dynamiska omfång D800 ger vid basiso och upp till 800-1600 iso. Upplösningen hos MkIII är ju bara ett litet snäpp högre än hos MkII, men vi pratar om helt andra valörer, bättre AWB och fruktansvärt pricksäker AF vid såväl stillastående som rörliga motiv.
Lågljusegenskaperna är betydligt bättre än hos MkII. Sökare och display också bättre.

Har du redan bra Canonoptik tycker jag inte det finns något att tveka om. Satsa på MkIII:an. Min D800 använder jag mer som en substitut för en mellanformatare med bakstycke.

Jag tycker MkIII:an håller allt vad den lovar i specaran. Ljusläckaget som orsakats av övre displayen är ett ickeproblem då det kan fixas med lite svart tejp. Min MkIII hade hursomhelst inte denna åkomma.

//Lennart
 

k.wos

Aktiv medlem
5D mark III kan jag inte uttala mig om mycket men det verkar vara en problemfri och riktigt bra kamera. Har själv i skrivande stund massa trubbel med vänster af på min kamera, D800. Har också en D600 som ligger snubblande i prestanda som på när ett lite enklare af-system. Min D600 råkar dock vara ett praktexemplar som inte strular med af över huvud taget och jag har lyckat justera in mina 4 objektiv näst intill perfekt. Mycket trevlig kamera som i princip är lika bar som D800. Men en frisk D800 är väl det bästa man kan ha idag om man nu inte behöver snabb sekvenstagning.
Jag läste din länk på forumet om ditt problem, det var det som fick mig att fundera på en d600 eller stanna kvar med canon. Det är ju ingen problem om kameran har ett fel och de åtgärdar problemet och ger bra service men att hålla på att skicka fram och tillbaka som du har gjort är ju skandalöst. Är det någon som har haft dålig erfarenhet av Canon service?

Snabbt sekvenstagning är inget jag har använt så det är inte alls viktigt för mig. Med däremot är fokusen, bra kvalitet på bilderna och att man kan dubbelexponera viktigast för mig.
 

k.wos

Aktiv medlem
Jag har både D800 o 5DMkIII. Min D800 lider ytterst lite grann av vänster fokuspunktfel, men det stör mig inte då jag använder de mer centrala fokuspunkterna. Tilll 95% enbart mittfokuspunkten.

Har även haft 5DMkII och MkIII känns som en helt annan kamera inuti. Troligtvis den bästa allroundkameran i prisklassen om du inte är beroende av det större dynamiska omfång D800 ger vid basiso och upp till 800-1600 iso. Upplösningen hos MkIII är ju bara ett litet snäpp högre än hos MkII, men vi pratar om helt andra valörer, bättre AWB och fruktansvärt pricksäker AF vid såväl stillastående som rörliga motiv.
Lågljusegenskaperna är betydligt bättre än hos MkII. Sökare och display också bättre.

Har du redan bra Canonoptik tycker jag inte det finns något att tveka om. Satsa på MkIII:an. Min D800 använder jag mer som en substitut för en mellanformatare med bakstycke.

Jag tycker MkIII:an håller allt vad den lovar i specaran. Ljusläckaget som orsakats av övre displayen är ett ickeproblem då det kan fixas med lite svart tejp. Min MkIII hade hursomhelst inte denna åkomma.

//Lennart
Intressant att höra från någon som använder båda! Ja, det lutar nog åt MkIII:an trots allt men jag är ändå sugen på det dynamiska omfånget på d800, den verkar riktigt bra.

Har du haft någon erfarenhet av canon kundservice respektive nikons?

Ibland kan man få lite bandning(tror jag att det heter) på MkII, är den bättre på MkIII?

Kanske måste tilläggas att jag jobbar mest som konstfotograf och då kan ju det var en fördel med den större upplösningen på d800 men samtidigt gillar jag inte att man inte kan välja fler alternativ med raw på storleken. 3:an har ju trots allt ingen dålig upplösning den går ju att göra stora utskrifter också. Min dator är från typ 2001 så den klara ju knappt 2:ans.
 

k.wos

Aktiv medlem
5D mark III kan jag inte uttala mig om mycket men det verkar vara en problemfri och riktigt bra kamera. Har själv i skrivande stund massa trubbel med vänster af på min kamera, D800. Har också en D600 som ligger snubblande i prestanda som på när ett lite enklare af-system. Min D600 råkar dock vara ett praktexemplar som inte strular med af över huvud taget och jag har lyckat justera in mina 4 objektiv näst intill perfekt. Mycket trevlig kamera som i princip är lika bar som D800. Men en frisk D800 är väl det bästa man kan ha idag om man nu inte behöver snabb sekvenstagning.
Du säger att d600 ligger snubblande på prestandan, är det den enkla af-systemet den snubblar på eller något mer?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Du säger att d600 ligger snubblande på prestandan, är det den enkla af-systemet den snubblar på eller något mer?
Ja, mest det jag tänker på. Den är lite sämre i dåligt ljus än vad ex D800 och 5D Mark III är. Men det är ändå ganska marginellt, men en liten skillnad är det. I bra ljus märker man inte av skillnaden alls.
Men den är troligen inte lika bra på snabbt rörliga motiv pga enklare af-system.
Finns mindre skillnader i handhavande men inget direkt som jag tycker är värda att nämna. Den är mindre o smidigare, samt klart tystare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Intressant att höra från någon som använder båda! Ja, det lutar nog åt MkIII:an trots allt men jag är ändå sugen på det dynamiska omfånget på d800, den verkar riktigt bra.

Har du haft någon erfarenhet av canon kundservice respektive nikons?

Ibland kan man få lite bandning(tror jag att det heter) på MkII, är den bättre på MkIII?

Kanske måste tilläggas att jag jobbar mest som konstfotograf och då kan ju det var en fördel med den större upplösningen på d800 men samtidigt gillar jag inte att man inte kan välja fler alternativ med raw på storleken. 3:an har ju trots allt ingen dålig upplösning den går ju att göra stora utskrifter också. Min dator är från typ 2001 så den klara ju knappt 2:ans.
Prioriterar du DR så är det viktigt att komma ihåg att DR-kurvorna mellan D800 och 5DMkIII jämnar ut sig med stigande isotal. Störst nytta av D800:ans DR har du alltså i de lägre isoregistren. Vid de högre spelar kamerorna jämnt här. Man kan se det rent praktiskt som jag gjort men DxO:s grafer visar exakt detta också.
Men är det så du vill använda kameran (högt DR och basiso-till 1600) så är D800 att föredra,

Bandningstendenserna är lägre på på D800. Man kan se det om man exponerar efter högdagrarna men sedan lyfter de djupare skuggpartierna 3-4 steg från basisio. Jag kan lyfta en D800-fil mer än 7-8 steg och få bibehållna högdagrar och uttecknade skuggpartier utan störande bandning. Det klarar inte 5DMkIII. Men 3 steg är inga problem men vid 4-5 kan det bli bandningar.

Med en D800 lär du få expandera RAM-minnet på datorn för att få ett vettigt flöde med D800-filerna och kanske ett modernare grafikkort.

Kundservice? Om du menar sådan som typ Help Desk så finns det tyvärr många exempel på "goddag yxskaft" eller idiotiska frågor som "har du laddat batteriet?" samt en känsla av helt okunniga personer som sitter och läser innantill. Finns också några undantag.

Jag antar att du menar service-

Canons resp Nikons service? Tja, båda ger bättre servicemöjligheter i Sverige än andra märken. Har både gpda och dåliga erfarenheter från båda märkena, men övervägande goda. Vid ett serviceärende är det extremt viktigt att verkligen formulera sig exakt skriftligt vad man vill ha åtgärdat och skicka med exempel på ett usb-minne eller CD/DVD-skiva så brukar det lösa sig.

Men sysslar du med konst o dyl så vill jag nog rekommendera D800:an hursomhelst. Men om du gillar bra DR så är D600 i stort sett lika bra. D800:an har högre upplösning men det är ingen jätteskillnad och med en D600 minskar ju priset så du kan fixa till datorn.

För en D800 är 8Gb ram det minsta jag kan tänka mig. Har man stort tålamod och gott om tid så räcker 4Gb. Sedan beror det på vilket operativsystem du har och vilken rawkonverterare. Men ska vi blanda in datorer här tappar vi ämnet.

Mvh//Lennart
 

MrDip

Aktiv medlem
...Är det någon som har haft dålig erfarenhet av Canon service? ...
Har inte många men bra erfarenheter av Intervision i Solna.
För två år sedan lämnade jag in ett hus för sensorrengöring samt en glugg för justering, tog 2 dagar. Lämnade nyligen in kameran för att åtgärda ickeproblemet med ljusinsläpp(kan vara bra att ha gjort om man ska sälja någon gång). I samband med detta skickade jag med 5 gluggar för justering mot huset, har inte haft problem med dessa men det är ju gratis :). Fix + justeringar tog tot. 5 dagar. Och då skickades allt en vänta till Canon RCC i Göteborg.

Jag är inte CPS medlem.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tror Canons service är rätt bra. De tog in min icke svenskköpta EOS 1D Mark III för många år sedan och åtgärdade kostnadsfritt och snabbt.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Personligen så kan jag inte se något alternativ om du sysslar med konstfoto. 800an måste ju vara att föredra med alla dessa pixlar. Själv kör jag med 5D III men skulle lätt valt 800an om jag sysslade med konstfoto.Du ska nog inte stirra dig blind på service, alla kan vi säkert råka ut för dålig service någon gång.
 

onnyt

Aktiv medlem
Har inte många men bra erfarenheter av Intervision i Solna.
För två år sedan lämnade jag in ett hus för sensorrengöring samt en glugg för justering, tog 2 dagar. Lämnade nyligen in kameran för att åtgärda ickeproblemet med ljusinsläpp(kan vara bra att ha gjort om man ska sälja någon gång). I samband med detta skickade jag med 5 gluggar för justering mot huset, har inte haft problem med dessa men det är ju gratis :). Fix + justeringar tog tot. 5 dagar. Och då skickades allt en vänta till Canon RCC i Göteborg.

Jag är inte CPS medlem.
Vad är problemet? Fixade de inte kameran och gluggarna för dig? Har de utfört ett dåligt jobb? Vari ligger den dåliga servisen?
 

f.billqvist

Aktiv medlem
det är inte så segt som många tror med kamera som har stora bildfiler

jag har en gammal MacPro ifrån 2006 min 1Dx fixar det utmärkt å även min Hasselblad H4D som är på 40Mp och där är råfilerna på 80MB st
 
ANNONS