Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

PMD

Aktiv medlem
Obegripligt nog bara 250kr (plus frakt), men det saknar ju stativfäste så jag måste kosta på det nånting i den vägen innan det blir användbart.

Min erfarenhet är att det mesta går billigare på Tradera än på eBay, men utbudet är förstås mycket mindre. T.ex. så finns det hyfsat gott om Olympus OM-4Ti på ebay, men jag tror bara att jag har sett en eller två på Tradera det senaste dryga året (varav jag lyckades norpa en. :).
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ska och ska. På grund av diffraktion faller skärpan vid kraftig nedbländning. Har för mig att Lars Kjellberg har förklarat det som att om en pixel är 8 mikrometer, så börjar skärpan falla vid bländare mindre än f/8, är pixeln 11 mikrometer stor faller den vid f/11 osv.

Fast lite luddigare än så är det ju i och med att det bara gäller på pixelnivå, och stort antal pixlar kompenserar för pixelstorleken.

Så man måste ha det totala antalet pixlar i åtanke också. 12 miljoner små pixlar ger ett annat resultat än 36 miljoner av samma storlek, och det är väl det som menas.
 

ljn3

Aktiv medlem
Tackar, bra artikel! Man lär sig något varje dag:) Och som artikeln har som slutord, man får kompromissa ibland och ta hänsyn till objektivets övriga optiska genskaper.

/Lennart
 

hornavan

Aktiv medlem
Tackar, bra artikel! Man lär sig något varje dag:) Och som artikeln har som slutord, man får kompromissa ibland och ta hänsyn till objektivets övriga optiska genskaper.

/Lennart
Håller med om kompromissen. I vinter har jag jobbat med att fotografera ske event och fordonstester. Ofta har jag använt 30-100 mm 2f/2.8 och 14-140 zoomen.
I de färdiga resultatet, dvs bilderna är skillnaden mellan gluggarna svår att se. Om jag skulle hänge mig åt att navelskåda pixlarna på min fina datorskärm så finns säker stora skillnader att finna.
Frågan är vilket objektiv är bäst? Det är kanske den vanligaste frågan på FS och mitt svar är att det naturligtvis har med behovet att göra, men den viktiga slutsatsen är vad som är tillräckligt bra för mina behov.
För mig duger både ovannämnda gluggar gott.
Minhögt värderade kollega som är Canonist är mycket tveksam till m43, men när jag tog en bild på henne med 6400 ISO och SKREV UT DEN PÅ A4, så trodde hon nog att jag hade fuskat någonstans.
På skärmen ser det ganska brusigt ut, men på papper duger det långt.
Skrivaren: Epson 4900
 

ljn3

Aktiv medlem
Jag har en ny Olympus E-PL5 och med den följer Toshibas FlashAir SD kort som är ett så kallat WiFi-kort. Fråga, nu har jag kortet ställt på autostart men jag inbillar mig att det kommer att försämra batteritiden? Och undrar om man via kameran kan köra on/off för kortets trådlösa funktion? Har läst den kortfattade manualen men inte blivit klokare, har ni några tips?

Mer, idag så har jag testat filmfunktionen och då stöter jag på patrull att filmfilen har formatet .MOV och windows media player stödjer inte detta. Ska jag ladda ner något codec paket eller måste filerna konverteras om?

Tack på förhand för tips och råd!
/Lennart
 

ma59

Aktiv medlem
Jag har en ny Olympus E-PL5 och med den följer Toshibas FlashAir SD kort som är ett så kallat WiFi-kort. Fråga, nu har jag kortet ställt på autostart men jag inbillar mig att det kommer att försämra batteritiden? Och undrar om man via kameran kan köra on/off för kortets trådlösa funktion? Har läst den kortfattade manualen men inte blivit klokare, har ni några tips?

Mer, idag så har jag testat filmfunktionen och då stöter jag på patrull att filmfilen har formatet .MOV och windows media player stödjer inte detta. Ska jag ladda ner något codec paket eller måste filerna konverteras om?

Tack på förhand för tips och råd!
/Lennart
Jag är absolut inte expert på filmfunktionen; men nog ska du kunna se kamerans originala filer, alltså även filmfiler, via någon av programvarorna som följer med kameran från Olympus?
 

PMD

Aktiv medlem
Det går att ändra till Motion JPEG (AVI-filer) någonstans i inställningarna.

Annars borde det nog gå att få Windows Media Player att spela MOV-filer också, men jag vet inte på rak arm hur.
 

ljn3

Aktiv medlem
Mer Olympus E-PL5 frågor: Är Sigma EX 30/2,8 ett "klart synbart" skarpare objektiv är tex. Olympus kitobjektiv 12-50? Eller är det Panasonic,s 20 mm som gäller.

/Lennart
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Mer Olympus E-PL5 frågor: Är Sigma EX 30/2,8 ett "klart synbart" skarpare objektiv är tex. Olympus kitobjektiv 12-50? Eller är det Panasonic,s 20 mm som gäller.

/Lennart
Efter vad jag har hört är Sigman riktigt skarp och fin. Förmodligen ser du ingen skillnad mot Panasonics 20:a. Däremot skiljer det ju en del i största bländare.
Huruvida du kommer att se en skärpeskillnad mot kitzoomen är lite svårare att svara på. Visst finns det en skärpeskillnad, men det beror nog en del på motivet om man verkligen kommer att se den.
 

mapem

Aktiv medlem
Mer Olympus E-PL5 frågor: Är Sigma EX 30/2,8 ett "klart synbart" skarpare objektiv är tex. Olympus kitobjektiv 12-50? Eller är det Panasonic,s 20 mm som gäller.

/Lennart
Sigman är kanske en aning skarpare, men det är tveksamt om det är "klart synbart" i praktiken. Jag har inte detta objektiv själv men däremot det skärpemässigt likvärdiga Sigma 19/2,8 och skillnaden syns vid pixelpeepning men är ändå mycket marginell gentemot mot kitobjektivet 12-50.

12-50 är skarpare än många tror sig veta. Problemet med detta objektiv är knappast bristande skärpa utan snarare bristande ljusstyrka. Tycker man sig behöva 2,8 är den struntsumma Sigmaobjektivet kostar väl använda pengar. Skillnaden vid 30 mm är nästan två bländarsteg.
 

mapem

Aktiv medlem
Hur skarp är 12-50 egentligen?

Eftersom vi nu var inne på denna fråga följer här ytterligare utvikningar i ämnet. Jag har en hel massa gluggar som borde vara bättre än den allmänt påtsått mediokra kitgluggen 12-50. Men jag märker när jag använder den att den inte alls är så dålig. Det blir riktigt bra, bara ljuset är bra nog. Är det mej det är fel på? Kan jag ju undra då.

12-50 motsvarar 24-100 på en FF-kamera, och då ligger det nära till hands att jämföra med EF 24-105/4 L som ju är en mycket omtyckt glugg. Kollar man SLRGear som testat båda objektiven med 12 mp sensor så ser man att 12-50 på EPL-1 verkar vara lite skarpare än 24-105 på 5D. Och det är ju inte dåligt. 24-105L är en av Canons proffsgluggar. Kolla själva! SLRGear anger ett "blur index" som verkar vara baserat på färdigt bildresultat så det borde vara jämförbart mellan systemen.

En site som jag rekommendar varmt är Roger Cicalas blogg på lensrentals.com. Roger som basar för denna uthyrningsfirma testar regelbundet de objektiv de hyr ut med imatest och resultatet vad gäller skärpa presenteras i linjepar/bildhöjd och är alltså systemoberoende även de. Det hävdar han själv i alla fall, fast han skriver någonstans att han får 816 inlägg när han skriver det.

Hur som helst så har han testat en massa objektiv och letar man lite kan man göra intressanta jämförelser. Och då framgår att 12-50 inte precis är bäst bland m43-objektiv men att det hävdar sig väl mot flera 24-70 och 24-105-objektiv för FF. Ungefär samma prestanda som EF 24-105 även här. (Canons nya 24-70L II är skyhögt över de andra dock. För 20 000:- eller vad det nu kostar.)

http://www.lensrentals.com/blog/2012/05/standard-range-micro-43-imatest-results

http://www.lensrentals.com/blog/2013/01/canon-24-70-f4-is-resolution-tests

Nu är ju inte skärpa allt här i världen ska vi komma ihåg. Det finns många andra egenskaper hos objektiv och de kameror de sitter på som påverkar resultatet. Det går ju inte att komma ifrån fördelen av en större sensor. Men har man nu en m43 för att det är smart och bekvämt så behöver man inte känna sig vara i bakvattnet vad gäller skärpa i alla fall, inte ens om man använder en kitglugg som 12-50. Och andra m43-objektiv är mycket skarpa, t ex Pana 12-35 och Oly 75 som enligt flera testare är det skarpaste de någonsin mätt upp.

Nu avslutar jag med ett citat av Henri Cartier-Bresson: "Sharpness is a bourgeois concept". Men ändå. Det kan aldrig var fel med skärpa. Och Henri C-B själv använde minsann Leicor med skarpa gluggar, trots sitt yttrande.
 

ma59

Aktiv medlem
Eftersom vi nu var inne på denna fråga följer här ytterligare utvikningar i ämnet. Jag har en hel massa gluggar som borde vara bättre än den allmänt påtsått mediokra kitgluggen 12-50. Men jag märker när jag använder den att den inte alls är så dålig. Det blir riktigt bra, bara ljuset är bra nog. Är det mej det är fel på? Kan jag ju undra då.

12-50 motsvarar 24-100 på en FF-kamera, och då ligger det nära till hands att jämföra med EF 24-105/4 L som ju är en mycket omtyckt glugg. Kollar man SLRGear som testat båda objektiven med 12 mp sensor så ser man att 12-50 på EPL-1 verkar vara lite skarpare än 24-105 på 5D. Och det är ju inte dåligt. 24-105L är en av Canons proffsgluggar. Kolla själva! SLRGear anger ett "blur index" som verkar vara baserat på färdigt bildresultat så det borde vara jämförbart mellan systemen.

En site som jag rekommendar varmt är Roger Cicalas blogg på lensrentals.com. Roger som basar för denna uthyrningsfirma testar regelbundet de objektiv de hyr ut med imatest och resultatet vad gäller skärpa presenteras i linjepar/bildhöjd och är alltså systemoberoende även de. Det hävdar han själv i alla fall, fast han skriver någonstans att han får 816 inlägg när han skriver det.

Hur som helst så har han testat en massa objektiv och letar man lite kan man göra intressanta jämförelser. Och då framgår att 12-50 inte precis är bäst bland m43-objektiv men att det hävdar sig väl mot flera 24-70 och 24-105-objektiv för FF. Ungefär samma prestanda som EF 24-105 även här. (Canons nya 24-70L II är skyhögt över de andra dock. För 20 000:- eller vad det nu kostar.)

http://www.lensrentals.com/blog/2012/05/standard-range-micro-43-imatest-results

http://www.lensrentals.com/blog/2013/01/canon-24-70-f4-is-resolution-tests

Nu är ju inte skärpa allt här i världen ska vi komma ihåg. Det finns många andra egenskaper hos objektiv och de kameror de sitter på som påverkar resultatet. Det går ju inte att komma ifrån fördelen av en större sensor. Men har man nu en m43 för att det är smart och bekvämt så behöver man inte känna sig vara i bakvattnet vad gäller skärpa i alla fall, inte ens om man använder en kitglugg som 12-50. Och andra m43-objektiv är mycket skarpa, t ex Pana 12-35 och Oly 75 som enligt flera testare är det skarpaste de någonsin mätt upp.

Nu avslutar jag med ett citat av Henri Cartier-Bresson: "Sharpness is a bourgeois concept". Men ändå. Det kan aldrig var fel med skärpa. Och Henri C-B själv använde minsann Leicor med skarpa gluggar, trots sitt yttrande.
Intressant kortresumé över ämnet "hur bra/dåligt är OLy 12-50 vs andra"!

Har själv OM-D med denna underskattade glugg, tycker den är mkt bra, mkt bättre än jag väntat efter att ha läst en massa innan jag köpte mitt kit.
Som sagt, ljusstyrkan ställer till det ibland, åtminstone "inomhus vintertid".
Men mkt trevligt med dess snabba AF och vikten/storleken gör den ju supertrevlig ha med när man bara vill ha "kameran med utifall att".. etc.

Finns kvar några 4/3-objektiv, och har inskaffat en MMF-3 i kameraväskan.
Jag har nog varit lite vinterslö avseende fotograferandet, men när det nu ljusnar ska det jämföras lite har jag tänkt.

Bla blir det intressant att jämföra 12-50:an med Zuiko 14-54:an. Rentav kan det ju vara av intresse att jämföra 12-50:s makroläge mot 50/2 också, oavsett brännviddskillnaden. Bara för att veta. typ.
 

mapem

Aktiv medlem
Har ingen 14-150, men ska man tro SLRGear så är den sämre än 12-50 inom det gemensamma området 14-50 och riktigt dålig kantskärpa på längre brännvidder. Som alla superzoomar är det en kompromiss och den är väl i o f s inte sämre än alla motsvarigheter typ18-250 som finns för Canon och Nikon. Men vill du ha en bra telezoom finns nog inget prisvärdare än M.Zuiko 40-150/4-5,6. Den är riktigt bra.
 

ljn3

Aktiv medlem
Mapem: Tackar för kanoninformation, jag köper nog inte någon Sigma 30/2,8 då jag ser att Oly 12-50 ligger så nära i prestanda förutom ljuskänslighet. Letade lite i bloggen men hittade inget inlägg om Panasonics fina 12-35:a.

/Lennart
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Har ingen 14-150, men ska man tro SLRGear så är den sämre än 12-50 inom det gemensamma området 14-50 och riktigt dålig kantskärpa på längre brännvidder. Som alla superzoomar är det en kompromiss och den är väl i o f s inte sämre än alla motsvarigheter typ18-250 som finns för Canon och Nikon. Men vill du ha en bra telezoom finns nog inget prisvärdare än M.Zuiko 40-150/4-5,6. Den är riktigt bra.
Jag har en 14-150 och är nöjd med det eftersom det är så litet och lätt trots det enorma omfånget. Det är dock inte knivskarpt över säg 100 mm direkt så jag är lite sugen på ett 40-150. Det går ju att få nytt för 12-1300 sådär. Men då skall det ju vara märkbart bättre än 14-150.
 
ANNONS