Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krok till kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Funderar på om det finns någon smart krok till kameraremmar som gör att man snabbt och enkelt kan koppla bort remmen från kamerahuset?

Ja, det kan ju vara värt att testa det! Undrar om det finns små karbiner (sådana som används till klättring) som går att låsa genom att skruva ihop?

Jo det är nog billiga och bra lösningar, dock inte produktanpassade vilket kan innebära att de skaver o gör fula märken på kameran på ett sätt kameraanpassade produkter inte skulle göra.

Ja det finns små karbinhakar också som går att skruva. Men du behöver nog ändå sätta en liten nyckelring i båda ändarna av kameran därför att det befintliga utrymmet är avsett för remmar.

Nyckelringarna sliter inte eller repar kameran. Jag har kört med den varianten på två kameror helt utan problem/skador.

Ja det finns små karbinhakar också som går att skruva. Men du behöver nog ändå sätta en liten nyckelring i båda ändarna av kameran därför att det befintliga utrymmet är avsett för remmar.

Nyckelringarna sliter inte eller repar kameran. Jag har kört med den varianten på två kameror helt utan problem/skador.

Var hittar man dom?

Biltema är bra, men något i mig säger att jag inte ska hänga allt på en krok för 14:90...
Kolla med Watski eller din lokala järnaffär/fiskebutik/klättringsshop.

Själv har jag beställt Paracord (bild) och en krok som jag ska klä i krympslang eller eltejp.

Självklart bör man inte ha en fjädrande krok.

Jag har också kört med en sån variant på två kameror och färgen skavdes bort på huset. Om det nu spelar någon roll.

Varför jag slutade var för att jag inte gillade ha något som hängde och slängde där. Plus risken att kroken skulle öppna, iofs osannolikt men jag gillade inte känslan av att det kunde hända.

Jag har en 7D med batteripack och ett skapligt objektiv hängandes i dessa krokar, funkar kanon. Men det är ju bara att ta något kraftigare krokar om man är orolig. Ringarna man sätter i kameran skall vara så små som de bara kan vara, då varken skaver de eller 'hänger och slänger'.

Jag har en 7D med batteripack och ett skapligt objektiv hängandes i dessa krokar, funkar kanon. Men det är ju bara att ta något kraftigare krokar om man är orolig. Ringarna man sätter i kameran skall vara så små som de bara kan vara, då varken skaver de eller 'hänger och slänger'.

I mitt fall var det nog kroken som skavde men man kanske kan hitta i plast eller täckt i gummi?

Jag har sätt krympslang på min krok för att den inte ska skava. Eftersom kroken är böjd så veckar sig slangen en del när man värmer den. Det ser kanske inte så snyggt ut, men det funkar kalasbra. Även om kroken skulle skava så skaver den på snabbplattan och inte på kamerahuset.

Optech har några varianter på remmar som fungerar på det sätt som TS efterfrågar, tex denna: http://optechusa.com/straps/utility-strap.html

Jag använder uteslutande Optechremmar och det är väldigt praktiskt att snabbt och enkelt kunna ta av dem från kamerahuset vid tillfällen man inte vill ha en rem där.
Optech köper du nog billigast på Ebay eller hos A&T Phototech.

Något förslag på kameraprodukter?

Du får ursäkta om jag upprepar tipset ovan från Paul ;)
Black rapid tycker jag är det bästa tipset.

Dels för att det går att koppla ur väldigt snabbt.
Men framför allt för att det är snabbar att jobba med än vanliga remmar, och att det dessutom är påtagligt snällare mot rygg och axlar.
Har två stycken själv.
Använder den ena regelbundet, och det är tveklöst klart bättre än vanliga remmar.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/10327792/black-rapid-kamerarem-rs-7

Vad det gäller karbinhakar så finns det låsbara sådana.
(Jag använder det till att säkra fjärrstyrda kameror som monteras på hög höjd och under inga som helst omständigheter får riskera att ramla ner).
Ett exempel på detta:
http://se.habo.com/hem/ute/karbinhakar/karbinhake-11420

Det bästa av två världar...

Funderar på om det finns någon smart krok till kameraremmar som gör att man snabbt och enkelt kan koppla bort remmen från kamerahuset?

Jag köpte en sån här:

http://www.ebay.com/itm/BlackRapid-..._Camera_Straps_Hand_Grips&hash=item3f24893d24

Den sitter på mitt 70-200 och i den har jag en mindre karbinhake med skruvlås. Gör att jag kan fästa objektivet direkt i remmen (har en Black Rapidliknande variant) och i hällorna på byxorna om jag bara har med mig kamera och två objektiv. Har funkat utmärkt hittills...

ANNONS