Annons

D600, prick?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt blåsbälg men den uppenbarar sig fortfarande.
Den syns mest när man fotar blå himmel men även på vitt om man tittar noga.

Finns väl ingen

anleding att noja när man upptäcker en ensam fläck. Syns för det mesta inte vid ett vanligt motiv och skulle det störa är det enkelt att klona bort.

Jag har fler kamerahus och har aldrig behövt rengöra. Upptäcker jag en fläck sätter jag bara på rengöring vid start så brukar det lösa sig.

lma

Jag vore glad om jag bara hade en fläck..

Haha, jag med :) Som tur är så fotar jag nästan uteslutande på bl. 1.4-2.8 med brännvidder mellan 35mm-90mm så det är sällan jag ser något damm. Skulle jag vilja ha oändligt skärpedjup (tex landskap osv) så skulle jag satsa på en aps-c kamera eller ännu mindre format.

http://imgur.com/sY55a5L

Några tips på hur man går tillväga för att rengöra för den stör mig. :(

Eftersom den är så rund får mal väl gissa på en oljefläck. Skicka in till service, det har föreslagits här tidigare att ta typ 2000 bilder först så mekaniken får stänka av sig. Men Nikon tar tid på sig och får inte tummen ur ...... när arbetet är utfört och skickar tillbaka till kunden. Kameran ligger några dagar extra och väntar på intern logistik. Arbetet utförs på en verkstad hela 2 mil bort, för oss som bor på vischan är det inte mycket värre än tvärs över gatan. Men för fjollträskare är det som att åka till månen. Det tar ju också 3 dagar.//K

anleding att noja när man upptäcker en ensam fläck. Syns för det mesta inte vid ett vanligt motiv och skulle det störa är det enkelt att klona bort.

Jag har fler kamerahus och har aldrig behövt rengöra. Upptäcker jag en fläck sätter jag bara på rengöring vid start så brukar det lösa sig.

lma

Precis så. Jag tror att jag hade 2 fläckar på min men avvaktade så att mekaniken fick stänka av sig, drygt 2000 exp. Nu väntar jag på att Nikon orkar dra tummen ur ... och skicka den tillbaka.//K

Min kamera har inte detta problem som många verkar ha.
Köpte dock min kamera nyligen (>1 vecka) så den kanske klarat sig från detta "barnfel".

Fast detta gäller en D600..

Blåsbälj brukar rå på det mesta. Annars är det våt sensorrengöring som gäller.

Förmodar att det är lika mellan Canon och Nikon att man inte kan komma åt sensorn och blåsa rent den utan att fälla upp spegeln? Det var det min länk i första hand syftade på, sedan tänkte jag förvisso på 600D och inte D600... ;-)

Inte om man bara väljer ta upp spegeln. Finns ett kommando i de flesta systemkameror för rengöring av sensor. Den fäller upp spegeln och öppnar slutaren.
Jo det var ju det läget jag hade i åtanke. Kan man fälla upp spegeln utan att slutaren öppnas, förutom i liveview då förstås?

Edit: hjärnsläpp här, mirror up oxå givetvis.

ANNONS
Götaplatsens Foto