Annons

Hur mycket damm ska man tolerera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena.

Jag har haft min Nikon D600 i snart 3 månader, och har nu börjat bli riktigt trött på alla dammfläckar på bilderna med bländare mindre än f8 upp till f22

Denna bild tog jag idag bara för att testa och se hur illa det kan bli. Läste någon tråd där någon påstå sig ha haft nåt rekord på 40 prickar. Denna bild är tagen i f22 och jag kan inte ens räkna alla prickar. Det ser mer ut som en svärm med flugor.

Så hur mycket damm hade ni tolererat innan ni hade börjat känna det nödvändigt att lämna in eller rengöra?

Vad tror ni om mitt exempel?
 

Bilagor

njja

Aktiv medlem
Tjena.

Jag har haft min Nikon D600 i snart 3 månader, och har nu börjat bli riktigt trött på alla dammfläckar på bilderna med bländare mindre än f8 upp till f22

Denna bild tog jag idag bara för att testa och se hur illa det kan bli. Läste någon tråd där någon påstå sig ha haft nåt rekord på 40 prickar. Denna bild är tagen i f22 och jag kan inte ens räkna alla prickar. Det ser mer ut som en svärm med flugor.

Så hur mycket damm hade ni tolererat innan ni hade börjat känna det nödvändigt att lämna in eller rengöra?

Vad tror ni om mitt exempel?
Hur mycket damm man kan tolerera beror väl helt på hur man fotograferar? Om du använder små bländare ofta, och stör dig på dammet, rengör/lämna in kameran.

Jag fotar för det mesta vidöppet, och har nog inte stört mig på en dammprick en enda gång de senaste 3 åren.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 

PeterWem

Aktiv medlem
D600 har en felkonstruktion som gör att den dammar. Spegeln slår i någonstans som gör att färgflagor lossnar. Det blir bättre ju mer du fotograferar. Till slut är det färdigskaft där inne.
 
Hur mycket damm man kan tolerera beror väl helt på hur man fotograferar? Om du använder små bländare ofta, och stör dig på dammet, rengör/lämna in kameran.

Jag fotar för det mesta vidöppet, och har nog inte stört mig på en dammprick en enda gång de senaste 3 åren.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
I mitt fall handlar det inte om hur jag fotar, utan snarare ifall det är lönt att bry sig.

När jag fotar mycket landskap vill jag ju ha ett långt skärpedjup, och vill ligga nånstans mellan 8-13 för att det ska bli skarpt rakt igenom, men jag vill inte utesluta att kanske gå till så liten bländare som f22, men med så här mycket damm känns det bara jobbigt att ta bort i Lightroom - Det tar så mycket tid!

Jag har aldrig rengjort sensorer eller lämnat in kameror tidigare, men tänkte höra med er om ni skulle rekommendera det, med tanke på D600's välkända problem. Men eftersom jag mest känner till mina egna problem, så hade det vart intressant att höra vad ni tycker - Hur mycket damm skulle ni tolerera?
 
Har läst på en del ställen att detta med damm och annat skräp på D600 skulle vara ett minne blott efter ca 3000 exponeringar.

Men den bilden som jag laddade upp nu är närmare 6000 exponeringar, och jag ser hur mycket damm som helst, så det känns ju som att man borde göra nåt åt det.
 

snap01

Aktiv medlem
Har läst på en del ställen att detta med damm och annat skräp på D600 skulle vara ett minne blott efter ca 3000 exponeringar.

Men den bilden som jag laddade upp nu är närmare 6000 exponeringar, och jag ser hur mycket damm som helst, så det känns ju som att man borde göra nåt åt det.
om du håller efter sensorn med en blåsborste så blir det sällan så mycket damm på sensorn. Min fuji är extremt mycket känsligare än mina D800 men det är logiskt eftersom den inte har en spegel o sensorn sitter så mycket högre upp. Jag hade D600 o det den som en del av dom råkade ut för var oljefläckar det du har ser ut som vanligt damm o botemedlet mot det är oftast en sådan här
http://www.hegethorns.se/Meny/Tillbehor/Systemkamera/Rengoring/Hama_blasbalg_Dust_Ex?id=4007249056108
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Låter galet

Skönt att höra att det finns saker Canon är överlägsen Nikon på! ;) Har inte regjort min 7D eller 5DIII någonsin. (Använt 7D sedan 2009 och 5DIII sedan i höstas). Så fort jag har sett en dammtuss har jag kört en extra vibration av sensorn och den har lossnat. Ärt detta verkligen typiskt Nikon eller är det bara problem med 600/800??? Låter som felkonstruktiion!

PS Ska väl tillägga att man var tvungen att ta till våtsvabben med 20D/1D MKIIN efter ca 10k-20k exponeringar men det var innan sensorvibratorn implementerades.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skönt att höra att det finns saker Canon är överlägsen Nikon på! ;) Har inte regjort min 7D eller 5DIII någonsin. (Använt 7D sedan 2009 och 5DIII sedan i höstas). Så fort jag har sett en dammtuss har jag kört en extra vibration av sensorn och den har lossnat. Ärt detta verkligen typiskt Nikon eller är det bara problem med 600/800??? Låter som felkonstruktiion!

PS Ska väl tillägga att man var tvungen att ta till våtsvabben med 20D/1D MKIIN efter ca 10k-20k exponeringar men det var innan sensorvibratorn implementerades.
Blåst min 7D två gånger med blåsbälg. Aldrig behövt våtsvabba. 6D har jag bara blåst av vid mattskivan.
40D,400D och 5D behövde kontinuerlig svabbning.
 
Blåst av sensorn däremellan?
Tyvärr har jag inte gjort det. Har vart lite orolig för att röra sensorn eller använda en blåsbälg, för jag är rädd att skada den på nåt sätt, men jag tror att jag mest vart nojig. Jag ska definitivt skaffa mig en blåsbälg och kanske lite annan utrustning, för jag orkar inte med att sitta och plocka bort dammfläckar varenda gång jag ska redigera ett foto
 
Skönt att höra att det finns saker Canon är överlägsen Nikon på! ;) Har inte regjort min 7D eller 5DIII någonsin. (Använt 7D sedan 2009 och 5DIII sedan i höstas). Så fort jag har sett en dammtuss har jag kört en extra vibration av sensorn och den har lossnat. Ärt detta verkligen typiskt Nikon eller är det bara problem med 600/800??? Låter som felkonstruktiion!

PS Ska väl tillägga att man var tvungen att ta till våtsvabben med 20D/1D MKIIN efter ca 10k-20k exponeringar men det var innan sensorvibratorn implementerades.
Jag hade en 7D innan som jag heller aldrig hade haft några problem med. Om det nånsin var en dammfläck så handlade det möjligtvis om 2-3 stycken.

Nu är det massvis varenda gång jag går över f5.6
 

sunshine70

Medlem
Tjena.

Jag har haft min Nikon D600 i snart 3 månader, och har nu börjat bli riktigt trött på alla dammfläckar på bilderna med bländare mindre än f8 upp till f22

Denna bild tog jag idag bara för att testa och se hur illa det kan bli. Läste någon tråd där någon påstå sig ha haft nåt rekord på 40 prickar. Denna bild är tagen i f22 och jag kan inte ens räkna alla prickar. Det ser mer ut som en svärm med flugor.

Så hur mycket damm hade ni tolererat innan ni hade börjat känna det nödvändigt att lämna in eller rengöra?

Vad tror ni om mitt exempel?
Införskaffa en blåsbälg och rengör regelbundet. Har hört många som har problem med dammfläckar och oljestänk på Nikon D600. Jag hade inte tolererat det. Själv har jag Canon 550D och 6D men har inte haft några problem med detta på någon av dem. Det verkar vara ett konstruktionsfel på D600 eftersom så många är drabbade. Synd på en fin kamera som verkar leverera fantastisk bildkvalitet för övrigt. Du har ju garanti kvar på den...
 

Netza

Aktiv medlem
Jadu... själv har jag nyligen lämnat in min d600 för service då hela sensorn var full med damm. 40 prickar som du läst om var nog inte långt ifrån om inte mer. Försökte rengöra med rocket blower och kamerans egen funktion. Hjälpte inte ett skit... så nu väntar man på vad som ska hända...

Fotar mycket med vidöppen bländare men vill ju inte vara begränsad utav det heller, utan vill ju kunna använda kameran till fullo och inte ha förstörda bilder när man fotar med mindre.
 

Karl R

Aktiv medlem
Tjena.

Jag har haft min Nikon D600 i snart 3 månader, och har nu börjat bli riktigt trött på alla dammfläckar på bilderna med bländare mindre än f8 upp till f22

Denna bild tog jag idag bara för att testa och se hur illa det kan bli. Läste någon tråd där någon påstå sig ha haft nåt rekord på 40 prickar. Denna bild är tagen i f22 och jag kan inte ens räkna alla prickar. Det ser mer ut som en svärm med flugor.

Så hur mycket damm hade ni tolererat innan ni hade börjat känna det nödvändigt att lämna in eller rengöra?

Vad tror ni om mitt exempel?
Den intressanta frågan, har ställts tidigare av andra, är detta ett stort problem? Alltså hur många har drabbats? Har denna kameramodell drabbats mer än andra? Förra sommaren köpte min fru en D800 men den returnerades då den inte var tillräckligt fältmässig. Jag talade då med ett geni på Nikon som sade att det inte var lämpligt att skifta objektiv utomhus. Nu har hustrun och jag krupit omkring på Gotland i en vecka med varsin D600 och spanat på blommor och gräshoppor med mera. Vi har varit i 11 kyrkor också. Men vi skiftade objektiv några gånger varje dag utomhus. Kollade nyss i spegelhuset på min och den är helt ren. Inget störande syns på bilder trots att jag alltid bländar ner några steg, är ju inte fixerad av mantrat "stor bländare kort skärpedjup". Den förra hade en färgflaga i spegelhuset plus någon fläck på sensorn. Den kameran tog verkstaden livet av. Men frågan är alltjämt, har detta blivit en höna av en fjäder?//K
 

Niikon

Avslutat medlemskap
Lämna för Guds skull inte in kameran hos Nikon i Solna, där är dom Totalt ointresserade, har ägt två systemkameror i hela mitt liv, båda Nikon och bägge två har på något sett pajjat nästan direkt efter köp.

Första gick elektroniken sönder på, slutaren pajjade.

Den andra (jag har nu) strulade fokusen på till och från, högtalaren när halvvägs nedtryckt fokus hittas väser ibland till så man tror att något gick upp i rök inuti kameran och i sökaren har jag allt ifrån 10 till 15 svarta prickar kanske och några små små typ hårstrån, som tur är så syns inga prickar på bild, Och som tur var så Långtidstestade Nikon i Solna min kamera i två veckor.

Ett Skämt!

Det tråkiga är nu att dröm kameran är en Nikon D7100 ...........................
 

Netza

Aktiv medlem
Lämna för Guds skull inte in kameran hos Nikon i Solna, där är dom Totalt ointresserade, har ägt två systemkameror i hela mitt liv, båda Nikon och bägge två har på något sett pajjat nästan direkt efter köp.

Första gick elektroniken sönder på, slutaren pajjade.

Den andra (jag har nu) strulade fokusen på till och från, högtalaren när halvvägs nedtryckt fokus hittas väser ibland till så man tror att något gick upp i rök inuti kameran och i sökaren har jag allt ifrån 10 till 15 svarta prickar kanske och några små små typ hårstrån, som tur är så syns inga prickar på bild, Och som tur var så Långtidstestade Nikon i Solna min kamera i två veckor.

Ett Skämt!

Det tråkiga är nu att dröm kameran är en Nikon D7100 ...........................
Finns det någon annan Nikon-verkstad kvar i Sverige just nu än dem då?
 

snap01

Aktiv medlem
Lämna för Guds skull inte in kameran hos Nikon i Solna, där är dom Totalt ointresserade, har ägt två systemkameror i hela mitt liv, båda Nikon och bägge två har på något sett pajjat nästan direkt efter köp.

Första gick elektroniken sönder på, slutaren pajjade.

Den andra (jag har nu) strulade fokusen på till och från, högtalaren när halvvägs nedtryckt fokus hittas väser ibland till så man tror att något gick upp i rök inuti kameran och i sökaren har jag allt ifrån 10 till 15 svarta prickar kanske och några små små typ hårstrån, som tur är så syns inga prickar på bild, Och som tur var så Långtidstestade Nikon i Solna min kamera i två veckor.

Ett Skämt!

Det tråkiga är nu att dröm kameran är en Nikon D7100 ...........................
på vilket sätt är dom ointresserade? jag lämnar in grejer varje år visserligen så är det inte alltid kameran/gluggen som gått sönder jag kan tappat slagit i osv. Är visserligen Yrkesfotograf med rätt till låne kamera/glugg osv men jag har alltid fått en tid dom räknar med att det är lagat. Tänkte lämna in en av mina D800 som joyknappen blivit lite lös på lagning men enligt service killen har dom mycket jobb nu o det är semester tider så han undrade om jag kunde lämna in den senare. Visst kameran funkar ändå o jag har ingen panik o är det semester tider så kan det ta längre tid.
Är man inte yrkesfotograf då tar det längre tid o man får inte lånegrejer hellre men jag har haft andra märken förut o inte har det varit bättre där. Jag tycker att dom är serviceminded o verkigen lyssnar o försöker hitta felet o jag har då hittills varit nöjd. Om du hade kameran inne så hade dom kunnat gjort rent den kostar runt 300-400 o visserligen men den servicen brukar dom kunna ge på en gång om du kan vänta på plats maw en 30 min. Ang sensor rengöring skrev jag följande i en annan tråd på fs något att tänka på. kommer i nästa inlägg från mig.
 

snap01

Aktiv medlem
här kommer inlägget
jag har alltid gjort rent mina senorer sedan 1ds kom canon o det har alltid gått bra tills jag skulle göra rent mina D700 innan en jobbresa o satte två fina repor på sensorn på D700 med följd av att hela senorn byts den gör det alltid visserligen sitter det en liten glasskiva framför men den är så intrimmad att byta den skulle bli ännu dyrare det gick på 8000 kr fick lite tröst rabatt så jag pyntade 6500.
och jag har gjort rent senorn på rätt sätt alltså först
blåsborste blåser bort allt synligt eller försöker allt gick inte bort
sedan en visible dust borste för att försöka få dammet att fastna på penseln
kollade med en senor loupe en stark lampa med förstoringsglas för att se om allt är borta men så var inte fallet
Obs inga större dammkorn kvar bara smått ej sandkorn trodde jag.
då var det dags för våtrengöring med vätska från visible dust o paddlar gjort enigt instruktion trycker ej hårt men efter vändorna så sitter det två repor på sensorn.
visserligen var detta ett tag sedan idag kör jag med två D800 o pratade med en tekniker på Nikon o frågade om hur dom gör rent sensorn o hur det går till o fick följande svar.
först kör dom med tryckluft
sedan kör dom med rispapper som är blött med ren alkohol på en bambupinne o försöker plocka upp kornen på senorn dom är speciellt noga att vara försiktiga om kameran är full med damm på utansidan o den använts i öken o liknande då är risken större att dammet är sandkorn. Men dom blöter inte för mycket för då kan det rinna in under senorn eller mellan glasskivan o senorn. Han berättade att på när nikokns D1 fanns så var den senorn limmad med ett annat klister så när folk skulle själv göra rent sensorn så löste dom upp limmet den var limmad med så det vart klister rester över hela sensorn. Han berättade att trots att dom var vana o gjorde på (rätt) sätt så gick det fel ibland och ni ska veta att är det inte ett dammkorn utan med sand i så räcker det med ett drag med paddel eller vad ni än använder för en repa på senorn. Skillnaden är att när dom gör det så blir det dom som betalar en ny sensor är det du så kostar det säkert 10000 för ett senorbyte på D800.

så visst är risken liten men jag har gjort rent sensorerna många gånger o gör på rätt sätt med alla prylar som är klassade som dom bästa för detta så kan det gå fel o idag så kör jag blåsborste o nästan aldrig våtrengöring utan väljer det när kameran är på service om det inte är nödfall.
dessa grejer använder jag
http://photosol.com/product/sensor-swab-12-pack-type-2/
http://photosol.com/product/eclipse-2-oz-bottle/
http://photosol.com/product-category...-rocket-blower
http://photosol.com/product/sensor-check/

och att rengöra senorn utan att ha en sensor check är en fet chansning för det är svårare att se var skiten sitter om ni tar en provbild för dels så är bilden felvänd o ni måste ha en riktigt vit o jämn bakgrund. Det är mina fem cent om rengöring o jag själv sa alltid förut att det är inga problem men inser att kan man inte garantera att det dammet man ser inte innehåller sand så kan det gå riktigt illa.
 
ANNONS