Annons

Vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerca_trova

Ny medlem
Hej.

Tänkte införskaffa en systemkamera och skulle gärna få lite hjälp och synpunkter.
Jag har aldrig fotograferat tidigare så tänkte köpa något för ca 5000 eftersom risken är att kameran bara kommer stå.

Jag har tittat på Canon eos 600D, nikon D3100, D3200 och D 5100 och har väldigt svårt för att bestämma mig.
Jag skulle vilja ha en kamera som är relativt lätt att lära sig, får gärna finnas funktionen som gör att man kan fokusera på en specifik färg. Har läst lite om nikons guide läge och det verkar vara väldigt intressant. Kommer inte fotografera något speciellt utan blir en blandning av natur, människor byggnader.

Ska jag nöja mig med ett vanligt 18-55 vr objektiv eller ska jag köra på ett 18-110 el någon form av telezoom som ingår i vissa paket.

Vore väldigt tacksam för lite hjälp.

Jag skulle vilja ha en kamera som är relativt lätt att lära sig, får gärna finnas funktionen som gör att man kan fokusera på en specifik färg.

Kan du berätta vad du menar med detta?

Standardrådet är att köpa en kamera som passar din hand. Det finns inga stora skillnader mellan märken vad beträffar bildkvalitet.

Per.

Hej.

Tänkte införskaffa en systemkamera och skulle gärna få lite hjälp och synpunkter.
Jag har aldrig fotograferat tidigare så tänkte köpa något för ca 5000 eftersom risken är att kameran bara kommer stå.

Jag har tittat på Canon eos 600D, nikon D3100, D3200 och D 5100 och har väldigt svårt för att bestämma mig.
Jag skulle vilja ha en kamera som är relativt lätt att lära sig, får gärna finnas funktionen som gör att man kan fokusera på en specifik färg. Har läst lite om nikons guide läge och det verkar vara väldigt intressant. Kommer inte fotografera något speciellt utan blir en blandning av natur, människor byggnader.

Ska jag nöja mig med ett vanligt 18-55 vr objektiv eller ska jag köra på ett 18-110 el någon form av telezoom som ingår i vissa paket.

Vore väldigt tacksam för lite hjälp.

Det du snackar om heter Selektiv Färg och den borde väl finnas på samtliga kameror nu mera, under Effekt på Funktionsratten.

Om du vill köra VR-objektiv så är det Nikon som gäller. Canon har, om jag inte är helt ute och cyklar, något som heter "IS" (? rätta mig om jag har fel ni som kan!) som motsvarar VR.

18-55 är standard, men för att få lite bredare (vidvinkel) så är Sigma 10-20, Nikon 10-24 eller 16-85 alternativen för sådant. Telezoom är för närbilder och då är det bättre med något som kompletterar en viss brännviddsradie, dvs om du har 16-85 så skaffar du 70-300 objektiv för tele. Men ja, det beror ju på om du nu vill ha en Nikon då. Vet inte hur det är på Canon-fronten dessvärre eftersom jag är inte fan av deras produkter (förutom när det gäller skrivare då).

Skakreducering

Pentax har skakreducering inbyggt i huset (det innebär att man kan använda äldre fina objektiv,men får skakreducering utan att behöva välja den typen av objektiv), men Pentax k5 kostar lite mer än 5000. Det är en annars en mycket bra kamera:)

Tack så mycket för svaren.
Selektiv färg var det jag sökte ja men kom inte på benämningen.
Jag får helt enkelt bege mig till butikerna och känna och klämma lite. Har fått intrycket av att de flesta föredrar Nikon före Canon men det är väl en smaksak som allt annat.

Tack så mycket för svaren.
Selektiv färg var det jag sökte ja men kom inte på benämningen.
Jag får helt enkelt bege mig till butikerna och känna och klämma lite. Har fått intrycket av att de flesta föredrar Nikon före Canon men det är väl en smaksak som allt annat.

Hade jag haft råd hade jag valt Pentax, för jag vet att de är proffs på kameror, men eftersom jag har erfarenhet av Nikon sen tidigare så skaffade jag en D5200 av alla nybörjarkameror. Tycker den är perfekt för dess ändamål, dock kommer jag någon gång framöver i livet skaffa fler andra kameror också (fullformat) för att få till det där lilla extra på grädden vid varje fotografering.

Med 5000 kr i budget, hade jag satsat på något begagnat.
Kanske Nikon D7000 eller D300.

Då får du kameror med lite mera proffsorienterat användargränssnitt, vilket gör dem enklare att använda och lära sig. Fokus är så att säga att hjälpa fotografen att alltid komma hem med bilder, medan så kallade instegsmodeller mer handlar om att tillverkningen ska bli billig. Man skär ned på bra detaljer som sökare visar 100%, antal riktiga fysiska inmatningsrattar, och gömmer undan saker och ting i menyerna istället för att låta dem ha riktiga reglage, sedan kryddar man på lite mer eller mindre oanvändbara gimmicks som man hoppas ska locka nybörjaren, men som sällan är roliga mer än de första gångerna man leker med dem, därefter blir de bara extra menyval som man önskar man sluppit bläddra förbi när man ska göra något vanligare göromål.

Vill du ha nya prylar skaffa Pentax K-30 som har de rattar och vred som behövs på rätt ställen, och en bra sökare. Dessutom har till skillnad från de flesta andra instegsmodeller stomme i stål, och är ordentligt vädertätad.

ANNONS
Götaplatsens Foto