Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lee wide kompendium

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av vilka brännvidder som Lee wide kompendium behövs för och vilka man använder det vanliga kompendiet för?

Hejsan Rickard. Jag har kompendiumet men använder det sällan, känns litet stort och bökigt men visst har det suttit på några gånger. Tror det är själva filterhållaren du tänker på? Den kör jag på 18mm FX som vidast och det är inga problem. Vet flera som kör 16-35/4 också så det skall väl funka det med. Funderar du på ännu vidare? Varför inte slänga iväg ett mail till LEE? Skulle tro att info finns på deras webb också. Allt väl annars? /frode

Edit: Såg nu att det är just vidvinkelkompendiumet jag har och det är inga problem med det alls, det anpassas ju och du kan dra ut det tills du ser i sökaren att vinjetteringen kommer. /Frode

Tack för kommentaren Frode!

Jag tänker på kompendiet, motljusskyddet. Själva filterhållaren tänkte jag köpa som wide, det är ju så liten skillnad i pris men wide kompendiet är ju 1000 kr dyrare än det vanliga. Jag tänkte ju satsa på att köpa ett kit med rätt grejer från början för att slippa krångel i framtiden :)

Det får kanske bli att maila Lee! Konstigt nog hittar jag inget på deras hemsida. Det är kanske så att det är väldigt beroende på vilket objektiv man monterar det på, hur filtergängan sitter i förhållande till frontlinsen till exempel. Får jag ett svar postar jag det här!

När jag kontaktade Lee sa de att universal hood skulle passa på en D800 med 24-70.

När det gällde wide hood började det, precis som jag anade, bli så beroende av objektivets diameter och gängans position i förhållande till frontlinsen att det var svårt att säga vilka brännvidder det klarade av.

Så, ett universal får det bli! Jag har lagt upp en köpesannons på lite Lee-grejer, hoppas det finns någon som har ett kit de inte använder.

När jag kontaktade Lee sa de att universal hood skulle passa på en D800 med 24-70.

När det gällde wide hood började det, precis som jag anade, bli så beroende av objektivets diameter och gängans position i förhållande till frontlinsen att det var svårt att säga vilka brännvidder det klarade av.

Så, ett universal får det bli! Jag har lagt upp en köpesannons på lite Lee-grejer, hoppas det finns någon som har ett kit de inte använder.

Jag känner litet att det blir något som ligger på hyllan. I vissa situationer kan det säkert vara bra men oftast kör jag utan. Har bara vidvinkel, både ringen och kompendiet. Kompendiet är ju utdragbart så att köpa något annat än wide verkar helt meningslöst. Använder man de här grejerna är det väl till 100% på stativ och då kan man skugga med något annat, handen eller något fiffigt man har tillgängligt. Mitt råd är, skippa kompendiet. /frode

ANNONS
Götaplatsens Foto