Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac + photoshop + nikon d7100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

illiaca

Avslutat medlemskap
Hur ska jag egentligen lösa detta problem?

Idag har jag en.
Macbook pro 32bit med OSX.
Nikon D7100 som jag köpt ganska nyligen..

När photoshop CS6 kom byggdes det till stor del för 64bit datorer. Det gör att programmet fungerar dåligt på 32bit men adobe kom ut med en 32bit version av programmet.. till windows.

Till OSX har man droppat 32bit-versionen helt som jag förstår det..

Sagt och gjort så har jag istället använt mig av den äldre versionen Photoshop CS5 som fungerar bra på 32bit.

Dock så är ju Nikon D7100 en ny kamera med ny sensor och när jag fotar i RAW har jag upptäckt att jag inte kan ta in bilderna i photoshop cs5..

Det här problemet har man löst med en plug-in till nyare versionen av photoshop men det kommer förmodligen inte komma någon plugin till CS5..

Otroligt irriterande.. Nån som har en bra lösning som betyder att jag faktiskt kan använda Datorn och kamera tillsammans utan att byta ut nåt av det?

D7100 kommer att ge ganska stora filer, och det kommer förmodligen gå ganska långsamt om du har äldre dator. Det bästa du kan göra är att uppgradera till ny 64 bitars mac. Eller för all del PC om du inte har många andra program som du behöver förnya om du byter plattform.

Konvertera dina bilder till DNG-format med senaste DNG konvertern som du laddar ner gratis från Adobe. Sedan kan ACR i CS5 läsa dina raw-filer. Du tappar däremot den senaste funktionaliteten i ACR, men det kanske du kan leva med om du slipper byta dator.

Alternativet är att konvertera dina D7100-filer till DNG-filer och köra dessa i CS5 på din nuvarande burk. DNG-konverterare finns på Adobes hemsida. Men det blir nog rätt segt. CS5 kommer aldrig att uppgraderas för kameror som kommit ut efter det att CS6 lanserades. Det är Adobes strategi för att tjäna pengar. Och det är klart att det blir rätt dyrt att både köpa CS6 och ny dator.
Red; Hoppsan - Lars han före:)

Det borde funka att skaffa Lightroom för inläsningen o hanteringen av RAW.
Ett höger klick o du tar sedan med bilderna in i PS.

Nej det gjorde det inte, men lite kompatibla bakåt brukar de ju vara genom att släppa uppdateringar.
Det undrar jag... I så fall är det väl de gånger den nya kameran kommer ut ungefär samtidigt som den nya PS-versionen.
Men till trådskaparens problem; LR-varianten som nämns ovan tror också jag fungerar. Och har man LR minskar ju behovet av PS dramatiskt. Annars fungerar ju "DNG-metoden" utmärkt och helt utan kvalitetsförlust (tror jag).
Anders W

När jag skaffade CS5 så sa Adobe att en D800 inte skulle stödjas men eftersom att jag köpte det såpass sent så ingick uppgradering till CS6 och då skulle det fungera.
Däremot LR3 uppgraderades inte till att stödja D800.

Är inne lite på samma spår som reboot81, att du borde kunna uppgradera operativet.
Vilken generation av Macbook Pro har du?

Du kollar enklast på undersidan av datorn där det med liten text står (bland annat) "Model Number: A1211" där Axxxx är det som kan hjälpa till att reda ut vilken version av operativ system du kan köra.

ANNONS
Götaplatsens Foto