Annons

Köpa för man kan vs. smart

Produkter
(logga in för att koppla)
D800 har visserligen inte lika snabb serietagning som en del andra kameror, men en del lyckas använda den för snabba motiv ändå. Jag har en kamrat som använder den framgångsrikt för fågelfotografering, och Patrik Lindgren här på FS verkar inte ha några problem att använda den i sitt arbete som bilfotograf.

Därmed inte sagt att det inte finns situationer när en snabbare kamera är bättre :)

Man ska ju inte glömma att det togs fågelbilder och bilbilder på filmens tid också, och då var kamerorna inte mycket snabbare än så. Det är bara att lära sig att trycka av i rätt ögonblick, och den stora fördelen är att det blir mycket lättare att välja när man kommer hem och tittar på bilderna i Lightroom. Hade jag fotograferat någon snabb sport typ motorcross hade jag nog dock velat helst ha något lite snabbare.

Det finns ju få fotografer som är så dåliga att de inte har glädje av en D800 med ett par bra gluggar.

Nu när det handlar om att du vill köpa det bästa bara för att du kan, så kan jag inte göra annat än att rekommendera D800. Inte bara för bildkvalitén, utan nästan lika mycket för hur mycket bättre den känns att jobba med än en D7100 eller D600. Greppet är i en annan klass, huset känns mer gediget och den har fler direktknappar och grejer som man saknar på de enklare.

Som du säger är också det dynamiska omfånget en riktig ögonöppnare! Man kan ta en bild där stora delar ser helt igensotade ut och hade varit det med en annan kamera, men med D800 är det bara att dra lite i skuggreglaget i LR så kommer allt fram i ljuset! Samma sak med överexponering, man kan ha en bild där himlen ser ut att vara fullständigt tom på allting, så drar man ned ett övertoningsfilter och varenda detalj och nyans kommer fram!

Dock är det ju faktiskt inte bildkvalitén som skiljer den mest från enklare modeller, utan just kamerahuset och ergonomin. Du får ett rejält mycket bättre DR med vilken Nikon som helst jämfört med din Canon.

Nu behöver du bara vår hjälp att välja objektiv också ;-)

De svar jag fått på mitt inlägg är - intressanta. Men med tanke på den generella prylhysterin på FS är jag kanske inte helt överraskad...

Ni som råder TS att köpa, följer ni era råd i andra sammanhang i tillvaron också? Köper vad ni kan bara för att "alternativet" - att inte köpa ev. kan vara sämre?
Jag tycker det är ett dåligt råd, speciellt när det gäller så mycket pengar.

För mig är saken solklar,vare sig det gäller kameror eller eller annat: jag analyserar vad jag behöver eller inte behöver för att utvecklas och utgår från det. Tanke och analys föregår inköp. Men det är jag det.

Jag vidhåller att det är en dålig att köpa bara för att man kan. Men jag är inte helt förvånad över att det förfäktas av andra medlemmar här,,,

Man ska ju inte glömma att det togs fågelbilder och bilbilder på filmens tid också, och då var kamerorna inte mycket snabbare än så. Det är bara att lära sig att trycka av i rätt ögonblick, och den stora fördelen är att det blir mycket lättare att välja när man kommer hem och tittar på bilderna i Lightroom. Hade jag fotograferat någon snabb sport typ motorcross hade jag nog dock velat helst ha något lite snabbare.

Jo, det togs fågelbilder på 70-talet. Grejen är bara att det den yppersta eliten producerade då knappt skulle ha blivit kommenterat i fågelpoolen här på FS idag, så mycket bättre har det blivit tack vare tekniken.

Dock måste jag säga att D800:s långsamma serietagning har stört mig mycket mindre än jag trodde att det skulle, det var till största delen den som gjorde att jag dröjde med att uppgradera. Jag gick från 7 bps i en D300s och som du nämner så är det faktiskt mest skönt att slippa rensa nästan hälften av bilderna som jag hade innan.

Ni som råder TS att köpa, följer ni era råd i andra sammanhang i tillvaron också? Köper vad ni kan bara för att "alternativet" - att inte köpa ev. kan vara sämre?
Självklart. Om man inte kan komma på någon bättre användning av pengarna (och dit hör investering i aktier, sparande i räntefonder, och alla andra former av sparande) än att köpa en viss grunka så ska man givetvis köpa grunkan. Att agera annorlunda är tämligen irrationellt.

Vad har mängden pengar med saken att göra?

De svar jag fått på mitt inlägg är - intressanta. Men med tanke på den generella prylhysterin på FS är jag kanske inte helt överraskad...

För mig är saken solklar,vare sig det gäller kameror eller eller annat: jag analyserar vad jag behöver eller inte behöver för att utvecklas och utgår från det. Tanke och analys föregår inköp. Men det är jag det.

Jag skulle vilja uttrycka det så här enkelt: Alla som fotar har nytta av en D800. Den är faktiskt så bra att har man råd med den utan att behöva leva på vatten och bröd kommer man definitivt att få glädje av den.

Att analysera vad man behöver i det här fallet leder väl knappast någonstans, man lär väl inte komma fram till något annat än maximal bildkvalité? Det man kommer till är snarare en analys om hur mycket pengar man är beredd att lägga på att få det, kommer man fram till att man är beredd att betala för en D800 ser jag inte meningen med att inte köpa den.

Och som PMD skrev, om jag för några procent extra inte bara får en sak som precis klarar att göra mig nöjd utan som känns bra varje gång jag använder den och inte hindrar mig från att göra något jag vill, då är det lätt värt det. Jag köper nästan aldrig det enklaste jag tror kan göra jobbet, det slutar alldeles för ofta med att det inte kan det och så står jag där med en investering till att göra.

Självklart. Om man inte kan komma på någon bättre användning av pengarna (och dit hör investering i aktier, sparande i räntefonder, och alla andra former av sparande) än att köpa en viss grunka så ska man givetvis köpa grunkan. Att agera annorlunda är tämligen irrationellt.

Det är väl just det det handlar om, eller hur? Vad som är den bästa användningen av pengarna? Inget råd i denna tråd hittills motiverar ett köp, TS själv tvekar. I vilka situationer anser du själv, Per, att alternativen "investering i aktier, sparande i räntefonder, och alla andra former av sparande" är att föredra?

Vad har mängden pengar med saken att göra?
Ganska mycket, anser jag. Och förmodligen de allra flesta, såvida de inte blivit "fartblinda" av pryltokeri...

Hej alla.

Ska köpa kamera och optik om ett par månader, har en del tid att tänka på vad jag ska köpa.

Har siktat mig in på en D800 för den verkar trevlig, frågan är. Behöver jag den? Behöver jag så många pixlar och en så dyr kamera i övrigt?

Eller ska man köpa en D7100 med fin optik och utveckla sig med den?

Det är alltså köpa för man kan vs. köpa smart antar jag?

Hur brukar ni göra och vad tycker ni jag bör göra? :)

Du har väl varit med här länge nog för att veta att man får en massa dåliga råd i förfrågningstrådar här på FS? (En del bra också förstås, men hur ser man skillnad?)

Så varför frågar du? Det verkar ju som du har gott om pengar?... Men varför så timid då?
(- Nej! Du skall inte köpa grejor med SMS-lån eller på krita. Det tycker jag inte.)

Annars har jag tittat på dina bilder (jag gillar 'röda sten' f.ö.) och D800 verkar ju kunna passa dig.

Men nej - du behöver inte så många pixlar.
Och nej, - du behöver inte en så dyr kamera.

Jag har inte mycket praktisk erfarenhet av dyra kameror, så den exakta skillnaden kan jag rimligtvis inte uttala mig om, men för mig verkar det som om man inte behöver dyra kameror för att ta bilder. Det är trevligt om kameran har vissa attribut som underlättar (t.ex spegelreflexsökare), men jag har liksom alltid inbillat mig att det går att fotografera allt med förhållandevis billiga kameror och objektiv. Jag har inte stött på patrull än. Man vrider upp ISO't bara, som det behövs och struntar i bruset. Reducera det i Lightroom och minska bilden lite, 2000 X 1500 pixel är en rätt stor bild det också. Liten oskarp mask på det...
Och jag fotograferar t.ex. en del "action". Jag använder aldrig seriebildstagning. Risken finns ju att man missar bilden. Ögonblicket kan ju komma mitt emellan två seriebilder? Eller medan kameran blinkar 'busy' därför att bufferten är full? Hjälper det att kameran är dyrare? Flyttar den inte bara lite på gränser som man ändå fortfarande måste ta hänsyn till? Och har det inte alltid varit så?

Anpassa ditt sätt att arbeta till vad du egentligen 'har råd med'. Vad nu det månde vara.

Jag skulle vilja uttrycka det så här enkelt: Alla som fotar har nytta av en D800. .
Det är väldigt enkelt. Och det är fel. Det är inte så att alla har nytta av den, oavsett hur bra kvalitet den levererar. Allt beror på vad du fotar och hur du fotar.

Att analysera vad man behöver i det här fallet leder väl knappast någonstans.
Snarare så att frånvaron av analys är det som är fruktlös - och möjligtvis dyr. Det gäller generellt.

Och som PMD skrev, om jag för några procent extra inte bara får en sak som precis klarar att göra mig nöjd utan som känns bra varje gång jag använder den och inte hindrar mig från att göra något jag vill, då är det lätt värt det. Jag köper nästan aldrig det enklaste jag tror kan göra jobbet, det slutar alldeles för ofta med att det inte kan det och så står jag där med en investering till att göra.
Ja, och det här bevisar ju att en analys är nödvändig. Vad behöver jag nu och vad behöver jag för att växa. Du motsäger dig själv, tycker jag...

Alla köpråd här går ut på att D800 är en bra kamera. Det är den säkert. Men det är inte entydigt med att ett inköp är det bästa för TS. Det är ju inte riktigt så att TS är helt utan kamera idag eller att den han har är medioker eller dålig. Jag säger inte att att det vore fel av TS att köpa ett nytt kamerahus, mitt råd är att innan inköp reflektera över vad han tror sig vinna på ett systembyte och sätta det i relation till kostnaden. Det rådet sågas totalt. Det tycker jag är ganska spännande. :)

Naturligtvis behöver inte alla en D800, men har man råd med en och är intresserad av foto finns det få kameror som kan ge bättre bilder.

Det är många som ger råd i såna här trådar, och det är svårt att veta vems råd man ska följa. Försök att hitta de som fotograferar på ungefär samma sätt som du själv gör och ta reda på vilken utrustning de använder och hur :)

Du har väl varit med här länge nog för att veta att man får en massa dåliga råd i förfrågningstrådar här på FS? (En del bra också förstås, men hur ser man skillnad?)

Så varför frågar du? Det verkar ju som du har gott om pengar?... Men varför så timid då?
(- Nej! Du skall inte köpa grejor med SMS-lån eller på krita. Det tycker jag inte.)

Annars har jag tittat på dina bilder (jag gillar 'röda sten' f.ö.) och D800 verkar ju kunna passa dig.

Men nej - du behöver inte så många pixlar.
Och nej, - du behöver inte en så dyr kamera.

Jag har inte mycket praktisk erfarenhet av dyra kameror, så den exakta skillnaden kan jag rimligtvis inte uttala mig om, men för mig verkar det som om man inte behöver dyra kameror för att ta bilder. Det är trevligt om kameran har vissa attribut som underlättar (t.ex spegelreflexsökare), men jag har liksom alltid inbillat mig att det går att fotografera allt med förhållandevis billiga kameror och objektiv. Jag har inte stött på patrull än. Man vrider upp ISO't bara, som det behövs och struntar i bruset. Reducera det i Lightroom och minska bilden lite, 2000 X 1500 pixel är en rätt stor bild det också. Liten oskarp mask på det...
Och jag fotograferar t.ex. en del "action". Jag använder aldrig seriebildstagning. Risken finns ju att man missar bilden. Ögonblicket kan ju komma mitt emellan två seriebilder? Eller medan kameran blinkar 'busy' därför att bufferten är full? Hjälper det att kameran är dyrare? Flyttar den inte bara lite på gränser som man ändå fortfarande måste ta hänsyn till? Och har det inte alltid varit så?

Anpassa ditt sätt att arbeta till vad du egentligen 'har råd med'. Vad nu det månde vara.

Tack för svaret. Ne behöver nog inte en D800, hade gärnat köpt mig en D600 istället, men är rädd för olje/dammfläckar bara :/

Mitt tips!
Lägg pengarna på kunskap, inspiration och bilder istället. Åk på någon kul fotoworkshop. Du har ju redan en bra kamera. Kunskap och inspiration utvecklar dig 100 gånger mer som fotograf än vad ett byte av kameramärke någonsin kan göra... ...och det brukar dämpa prylsuget... :)

Det är väl just det det handlar om, eller hur? Vad som är den bästa användningen av pengarna?
Ja, självklart. Det är ju precis det jag har skrivit.

Inget råd i denna tråd hittills motiverar ett köp
Jag tycker att jag har sett flera råd i den här tråden som motiverar ett köp. Jag har också sett rådet att inte köpa en D800.

Det är kanske därför han vill ha ett råd? :)

I vilka situationer anser du själv, Per, att alternativen "investering i aktier, sparande i räntefonder, och alla andra former av sparande" är att föredra?
Typiskt handlar det om att man har för lite sparande, och därför behöver öka på det, men om man redan sparar i pensionsfonder och sparar på räntekonto för att byta ut bilen i framtiden så kanske man inte behöver spara mer. Det är förstås olika för alla. En del vill gärna ha en bra buffert för framtiden, medan andra inte tycker sig behöva det.

Ganska mycket, anser jag. Och förmodligen de allra flesta, såvida de inte blivit "fartblinda" av pryltokeri...

Men varför spelar det roll om det handlar om att man tänker köpa en grunka för 20000 kr eller en för 120000 kr? Det viktiga är väl vad alternativanvändnigen av pengarna är och inte beloppet i sig?

Det riktigt eleganta (och rationella) för den med onödigt mkt pengar vore väl att, i likhet med den som köper en Stradivarius och överantvardar densamma till begåvad musiker, köpa en D800 till begåvad men mindre bemedlad bildtagare.

ANNONS
Götaplatsens Foto