Janne Ar
Aktiv medlem
Finns säkert något smartare att lägga pengarna på men kommer inte på något.
Ett alternativ är ju faktiskt att ha dem kvar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns säkert något smartare att lägga pengarna på men kommer inte på något.
Ett alternativ är ju faktiskt att ha dem kvar...![]()
Varför inte? Det är hela tiden en avvägning mellan alternativ användning av pengarna. Man bör väl använda pengarna till det bästa alternativet?Men att köpa bara för att man kan är sällan en bra idé.
D800 har visserligen inte lika snabb serietagning som en del andra kameror, men en del lyckas använda den för snabba motiv ändå. Jag har en kamrat som använder den framgångsrikt för fågelfotografering, och Patrik Lindgren här på FS verkar inte ha några problem att använda den i sitt arbete som bilfotograf.
Därmed inte sagt att det inte finns situationer när en snabbare kamera är bättre![]()
Man ska ju inte glömma att det togs fågelbilder och bilbilder på filmens tid också, och då var kamerorna inte mycket snabbare än så.
Man ska ju inte glömma att det togs fågelbilder och bilbilder på filmens tid också, och då var kamerorna inte mycket snabbare än så. Det är bara att lära sig att trycka av i rätt ögonblick, och den stora fördelen är att det blir mycket lättare att välja när man kommer hem och tittar på bilderna i Lightroom. Hade jag fotograferat någon snabb sport typ motorcross hade jag nog dock velat helst ha något lite snabbare.
Självklart. Om man inte kan komma på någon bättre användning av pengarna (och dit hör investering i aktier, sparande i räntefonder, och alla andra former av sparande) än att köpa en viss grunka så ska man givetvis köpa grunkan. Att agera annorlunda är tämligen irrationellt.Ni som råder TS att köpa, följer ni era råd i andra sammanhang i tillvaron också? Köper vad ni kan bara för att "alternativet" - att inte köpa ev. kan vara sämre?
Vad har mängden pengar med saken att göra?Jag tycker det är ett dåligt råd, speciellt när det gäller så mycket pengar.
De svar jag fått på mitt inlägg är - intressanta. Men med tanke på den generella prylhysterin på FS är jag kanske inte helt överraskad...
Ni som råder TS att köpa, följer ni era råd i andra sammanhang i tillvaron också? Köper vad ni kan bara för att "alternativet" - att inte köpa ev. kan vara sämre?
Jag tycker det är ett dåligt råd, speciellt när det gäller så mycket pengar.
För mig är saken solklar,vare sig det gäller kameror eller eller annat: jag analyserar vad jag behöver eller inte behöver för att utvecklas och utgår från det. Tanke och analys föregår inköp. Men det är jag det.
Självklart. Om man inte kan komma på någon bättre användning av pengarna (och dit hör investering i aktier, sparande i räntefonder, och alla andra former av sparande) än att köpa en viss grunka så ska man givetvis köpa grunkan. Att agera annorlunda är tämligen irrationellt.
Ganska mycket, anser jag. Och förmodligen de allra flesta, såvida de inte blivit "fartblinda" av pryltokeri...Vad har mängden pengar med saken att göra?
Hej alla.
Ska köpa kamera och optik om ett par månader, har en del tid att tänka på vad jag ska köpa.
Har siktat mig in på en D800 för den verkar trevlig, frågan är. Behöver jag den? Behöver jag så många pixlar och en så dyr kamera i övrigt?
Eller ska man köpa en D7100 med fin optik och utveckla sig med den?
Det är alltså köpa för man kan vs. köpa smart antar jag?
Hur brukar ni göra och vad tycker ni jag bör göra?![]()
Det är väldigt enkelt. Och det är fel. Det är inte så att alla har nytta av den, oavsett hur bra kvalitet den levererar. Allt beror på vad du fotar och hur du fotar.Jag skulle vilja uttrycka det så här enkelt: Alla som fotar har nytta av en D800. .
Snarare så att frånvaron av analys är det som är fruktlös - och möjligtvis dyr. Det gäller generellt.Att analysera vad man behöver i det här fallet leder väl knappast någonstans.
Ja, och det här bevisar ju att en analys är nödvändig. Vad behöver jag nu och vad behöver jag för att växa. Du motsäger dig själv, tycker jag...Och som PMD skrev, om jag för några procent extra inte bara får en sak som precis klarar att göra mig nöjd utan som känns bra varje gång jag använder den och inte hindrar mig från att göra något jag vill, då är det lätt värt det. Jag köper nästan aldrig det enklaste jag tror kan göra jobbet, det slutar alldeles för ofta med att det inte kan det och så står jag där med en investering till att göra.
Du har väl varit med här länge nog för att veta att man får en massa dåliga råd i förfrågningstrådar här på FS? (En del bra också förstås, men hur ser man skillnad?)
Så varför frågar du? Det verkar ju som du har gott om pengar?... Men varför så timid då?
(- Nej! Du skall inte köpa grejor med SMS-lån eller på krita. Det tycker jag inte.)
Annars har jag tittat på dina bilder (jag gillar 'röda sten' f.ö.) och D800 verkar ju kunna passa dig.
Men nej - du behöver inte så många pixlar.
Och nej, - du behöver inte en så dyr kamera.
Jag har inte mycket praktisk erfarenhet av dyra kameror, så den exakta skillnaden kan jag rimligtvis inte uttala mig om, men för mig verkar det som om man inte behöver dyra kameror för att ta bilder. Det är trevligt om kameran har vissa attribut som underlättar (t.ex spegelreflexsökare), men jag har liksom alltid inbillat mig att det går att fotografera allt med förhållandevis billiga kameror och objektiv. Jag har inte stött på patrull än. Man vrider upp ISO't bara, som det behövs och struntar i bruset. Reducera det i Lightroom och minska bilden lite, 2000 X 1500 pixel är en rätt stor bild det också. Liten oskarp mask på det...
Och jag fotograferar t.ex. en del "action". Jag använder aldrig seriebildstagning. Risken finns ju att man missar bilden. Ögonblicket kan ju komma mitt emellan två seriebilder? Eller medan kameran blinkar 'busy' därför att bufferten är full? Hjälper det att kameran är dyrare? Flyttar den inte bara lite på gränser som man ändå fortfarande måste ta hänsyn till? Och har det inte alltid varit så?
Anpassa ditt sätt att arbeta till vad du egentligen 'har råd med'. Vad nu det månde vara.
Ja, självklart. Det är ju precis det jag har skrivit.Det är väl just det det handlar om, eller hur? Vad som är den bästa användningen av pengarna?
Jag tycker att jag har sett flera råd i den här tråden som motiverar ett köp. Jag har också sett rådet att inte köpa en D800.Inget råd i denna tråd hittills motiverar ett köp
Det är kanske därför han vill ha ett råd?TS själv tvekar.
Typiskt handlar det om att man har för lite sparande, och därför behöver öka på det, men om man redan sparar i pensionsfonder och sparar på räntekonto för att byta ut bilen i framtiden så kanske man inte behöver spara mer. Det är förstås olika för alla. En del vill gärna ha en bra buffert för framtiden, medan andra inte tycker sig behöva det.I vilka situationer anser du själv, Per, att alternativen "investering i aktier, sparande i räntefonder, och alla andra former av sparande" är att föredra?
Ganska mycket, anser jag. Och förmodligen de allra flesta, såvida de inte blivit "fartblinda" av pryltokeri...