Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mark III vs Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att köpa en ny kamerautrustning. Har haft flera varianter av Olympus DSLR i 6 år nu, men tycker inte längre dem lever upp till den nivå jag vill ha på mina bilder och som jag säljer.Bla ett alldeles för snävt dynamiskt omfångt. Vill nu därför ha en Nikon eller en Canon som ligger i framkant med kameror och objektiv.. Jag fotar mestadels macro men även landskapsbilder. Det är favoriterna.Jag har haft några utställningar och sålt en del tavlor (många i A4-format) men känner att det inte räcker till. Vill gärna utveckla min försäljning av tavlor till att inbegripa tryck på panå, kort och annat. Franför allt större produker typ det dubbla av en A3 och kameran måste va vädertätad så jag kan va ute även i fuktig väderlek och fota..

Jag beskär mycket i mina bilder och vill ha dem stora. Nu när fullformatskamerorna börjar bli tillgängliga för bra priser även för oss som inte är proffsfotografer så vill jag gärna skaffa en sådan. Har kikat på både Canon EOS 5D Mark III samt Nikon D800. Får inte riktigt kläm på huruvida Canons el Nikons skulle vara bäst för mig?
Nikons verkar ju bra utifrån sina många megapixlar o när man beskär mycket men är rädd att den blir svårhanterlig med jättestora bildfilder och även tung o klumpig medan Canons verkar nättare men vet inte om den kan leverera tillräckligt stora bildfilder som räcker för en proffsig återgivning på väv och som fototapeter.

Tacksam för råd vad som kan vara bästa val utifrån mina behov.

D800 levererar bättre bildkvalitet till lägre pris. Filerna den levererar tål oerhört mycket redigering utan att falla isär.

Med det du skriver är det väl inget att fundera på? Finns ingen anledning att välja EOS 5D istället för D800 med det du är ute efter. Jag har inga problem alls med svårhanterliga bildfiler, det där är mest en myt, något som man var rädd för innan man fick kameran.

Det enda jag ångrar med min D800 är att jag inte köpte en D800 E.

Från de krav och önskemål du nämner skulle jag säga D800...de saker som väger åt 5DIII:s fördel är antagligen inget som kommer vara av vikt för dig...på samma sätt som de nackdelar D800 har inte skulle vara direkt hindrande för dig.

Med det sagt så är det ju två ytterst kompetenta kameror. Men kamerahuset är ju bara en del av pusslet...du måste se över vilka objektiv, kringutrustning,...som kommer bli aktuella också... ;)

De är ytterst kompetenta båda de här husen men D800 men just D800 är ju i det närmaste unik. Och för de huvudsakliga användningsområdena du eftersträvar så skiner den verkligen. D800:an har därtill en inbyggd 5DIII ;-). Men det blir knappast fel hur du än vänder dig.

Med det du skriver är det väl inget att fundera på? Finns ingen anledning att välja EOS 5D istället för D800 med det du är ute efter. Jag har inga problem alls med svårhanterliga bildfiler, det där är mest en myt, något som man var rädd för innan man fick kameran.

Det enda jag ångrar med min D800 är att jag inte köpte en D800 E.

Nu har jag inte läst nämnvärt mycket om D800E, men jag har förstått att skärpan är ännu något vassare där. Är det värt även för mig att lägga krut på att försöka hitta ett ex av denna? Eller kan dess "krispighet" rent utav motverka ett macroobjektivs "softningar"?

Ingen kommer att kunna se någon skillnad på de bilder du tar. Jag har en D800E men det beror på att jag alltid (väldigt länge) haft Nikon och att byta system vore konkurs :) Titta i stället på vilka objektiv du kan tänkas vilja ha, det skiljer mer på objektivsidan är på kamerasidan. Övrig utrustning kan också ha betydelse som t ex blixtsystem. Nikon och Canon skiljer sig åt i hanteringen, hur menysystemet är uppbyggt och var knappar sitter. Har du möjlighet så gå till en fotoaffär och be att få känna och klämma litet, kolla vad som känns mest naturligt med menyer och knappar. En kamera kan kännas helt fel i handen medan en annan sitter som en smäck. Lycka till och det är kul att köpa nytt. Nikon eller Canon? Båda är mycket bra och har ett rikt utbud av tillbehör så låt känslan styra :) /Frode

Nu har jag inte läst nämnvärt mycket om D800E, men jag har förstått att skärpan är ännu något vassare där. Är det värt även för mig att lägga krut på att försöka hitta ett ex av denna? Eller kan dess "krispighet" rent utav motverka ett macroobjektivs "softningar"?

I slutänden är det också mycket svårt att se skillnad på bilder tagna med D800 eller D800E. Som sagt är bilder direkt ur kameran skarpare med D800E men det går att skärpa upp bilderna från D800 till nästan samma nivå, litet mera pill bara. Skall du få bästa resultat ur en Nikon så kan det också vara värt att använda Nikons CaptureNX 2 i ställer för Photoshop/Lightroom eller annat då konverteringen från RAW-filerna ger bättre resultat i CaptureNX. Som du ser är det mer än bara kamerahuset som styr. Åter igen, känn på både Nikon och Canon och bestäm dig när du gjort det och kollat utbudet av tillbehör. /Frode

Från de krav och önskemål du nämner skulle jag säga D800...de saker som väger åt 5DIII:s fördel är antagligen inget som kommer vara av vikt för dig...på samma sätt som de nackdelar D800 har inte skulle vara direkt hindrande för dig.

Med det sagt så är det ju två ytterst kompetenta kameror. Men kamerahuset är ju bara en del av pusslet...du måste se över vilka objektiv, kringutrustning,...som kommer bli aktuella också... ;)

Okej det var precis en sån analys jag var ute efter, TACK! ;-) Ja med ett sånt här kamerahus så lär ju bara det bästa av objektiv o dyl vara nog. Men så är jag också ute efter en kamerautrustning som kan hålla länge för mig!!!

De är ytterst kompetenta båda de här husen men D800 men just D800 är ju i det närmaste unik. Och för de huvudsakliga användningsområdena du eftersträvar så skiner den verkligen. D800:an har därtill en inbyggd 5DIII ;-). Men det blir knappast fel hur du än vänder dig.

Stort tack för inputen. Ja det låter ju onekligen som att Nikon D800 är ett bra val för mig ;-)

Om det viktigaste för dig är antalet pixlar (för möjlighet att beskära etc.), brus och dynamiskt omfång på bas-ISO är D800(E) nog det bästa valet. Fotograferar du mycket på högre ISO blir skillnaden mindre (inte i antalet pixlar förstås, men svårare att se skillnad på upplösning ändå).

I slutänden är det också mycket svårt att se skillnad på bilder tagna med D800 eller D800E. Som sagt är bilder direkt ur kameran skarpare med D800E men det går att skärpa upp bilderna från D800 till nästan samma nivå, litet mera pill bara. Skall du få bästa resultat ur en Nikon så kan det också vara värt att använda Nikons CaptureNX 2 i ställer för Photoshop/Lightroom eller annat då konverteringen från RAW-filerna ger bättre resultat i CaptureNX. Som du ser är det mer än bara kamerahuset som styr. Åter igen, känn på både Nikon och Canon och bestäm dig när du gjort det och kollat utbudet av tillbehör. /Frode

TUSEN TACK Frode för dina utförliga svar i båda kommentarerna. Du gav mig mycket att tänka på och naturligtvis är det A och O hur den sitter i handen på mig. Det är en följeslagare som ska följa med under många år. Det är mycket att se över. Intressant det du nämnde om Nikons redigeringsprogram. Det är lätt hänt att man tror att Photoshop o dyl är det allena saliggörande på redigeringsfronten! Uppskattar verkligen dina gedigna råd till mig! :)

D800 är inte tyngre o klumpigare än en 5D Mark III. Är i så fall marginellt. Har själv en D800E och hade en D800 innan. Jag tycker det är skillnad i krispighet till E-modellens fördel. Jag skärper nästan aldrig bilderna från min D800E om jag bländat ner optiken ett eller fler steg. Blir för skarpt helt enkelt. Med min D800 skärpte jag nästan alla bilder.

Om det viktigaste för dig är antalet pixlar (för möjlighet att beskära etc.), brus och dynamiskt omfång på bas-ISO är D800(E) nog det bästa valet. Fotograferar du mycket på högre ISO blir skillnaden mindre (inte i antalet pixlar förstås, men svårare att se skillnad på upplösning ändå).

Det är ju huvudsakligen i dagsljus jag fotar och utomhus. Visst blir det lite solnedgångar ibland och kvällsljusets förmåga attcge fina siluetter på olika motiv men det är ju ändå inte den huvudsakliga fotograferingen. Inomhus har jag förstås velat fota men då har bilderna blivit allt för brusiga och blixten har varit svår för mig att hantera så den givit ett fint ljus i bilden. Föredrar att slippa blixt helt och hållet så då blir det ju naturligtvis högre ISO istället men som sagt flertalet bilder tar jag i dagsljus.
Så summerar jag det rätt så kan jag lika gärna skaffa en D800E om dessa finns kvar, då jag sällan använder mig av höga ISO . Men min Olympuskamera tvingade fram det i situationer det eg inte borde behövts i.
TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN! :)

D800 är inte tyngre o klumpigare än en 5D Mark III. Är i så fall marginellt. Har själv en D800E och hade en D800 innan. Jag tycker det är skillnad i krispighet till E-modellens fördel. Jag skärper nästan aldrig bilderna från min D800E om jag bländat ner optiken ett eller fler steg. Blir för skarpt helt enkelt. Med min D800 skärpte jag nästan alla bilder.

Åhh det var skönt att höra! Då är dem rätt jämnlika i tyngd...
Ang skärpan tycker jag ju bara det är en fördel att slippa behöva göra det för mkt för ibland kan det faktiskt förstöra mer i efterhand med den än om den vore där fr början.D800E verkar ju således vara ett förnuftigt val.:) TACK för din input!

ANNONS
Götaplatsens Foto