Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kvällsfoto med blixt
- Trådstartare Simna
- Start datum
HenryB
Aktiv medlem
Hej
Är det här det bästa "receptet" för att fotografera t ex eldslukare på när det är mörkt men ändå vilja få fram stämningen:
"Kameran på manuellt - Mäta ljuset och ställa in värdena - Ställa ner blixten ca -1 steg (testa sig fram)"
?
Eller hur gör ni?
Jag kollade på en bild jag tog på en "fire show" utomlands och jag använde en ganska långsam slutartid (1/5), ISO 200, f10 samt avfyrade blixten på andra ridån. Blixten kördes manuellt så jag kan inte kolla vilka värden den stod på. Så här blev resultatet;
Bilagor
Simna
Aktiv medlem
Jag kollade på en bild jag tog på en "fire show" utomlands och jag använde en ganska långsam slutartid (1/5), ISO 200, f10 samt avfyrade blixten på andra ridån. Blixten kördes manuellt så jag kan inte kolla vilka värden den stod på. Så här blev resultatet;
Kanonbild. Du måste ha använt stativ eller något annat stöd. Eller...?
HenryB
Aktiv medlem
Kanonbild. Du måste ha använt stativ eller något annat stöd. Eller...?
Kameran var handhållen utan stöd. Det är blixten som fryser bilden så att den blir skarp. ISO och bländare valde jag på en "höft". Sen tog jag 2-3 testbilder för att klura ut hur mkt blixteffekt jag behövde. Slutartiden justerade jag tills jag fick tillräckligt mkt rörelse i bilden. Men som sagt, det är blixten som är nyckeln här. Kör du den inte på andra ridån så skiter det sig ;-)
Simna
Aktiv medlem
Kameran var handhållen utan stöd. Det är blixten som fryser bilden så att den blir skarp. ISO och bländare valde jag på en "höft". Sen tog jag 2-3 testbilder för att klura ut hur mkt blixteffekt jag behövde. Slutartiden justerade jag tills jag fick tillräckligt mkt rörelse i bilden. Men som sagt, det är blixten som är nyckeln här. Kör du den inte på andra ridån så skiter det sig ;-)
Jättetack för tipset.
TmF
Aktiv medlem
Får jag bara fråga hur du menar med att det sliter sig om man ej kör blixten på andra ridån. Har ganska nyligen börjat köra mer med blixt och har inte förstått detta med första/andra ridån.
Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
HenryB
Aktiv medlem
Får jag bara fråga hur du menar med att det sliter sig om man ej kör blixten på andra ridån. Har ganska nyligen börjat köra mer med blixt och har inte förstått detta med första/andra ridån.
Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Jag tror detta klipp kan förklara bättre än vad jag kan
http://www.youtube.com/watch?v=Dfn4k0n5wSc
apersson850
Aktiv medlem
Den stora "grejen" i bilden ovan är eldens cirkelrörelse. Om man blixtrar på första ridån istället kommer inte läget på facklan när blixten går av att vara i slutet av eldens cirkelrörelse, utan i början, men då det inte är lätt att av en stillbild avgöra vilket håll som artisten snurrade facklan på, kommer ingen som inte var på plats att märka någon skillnad alls.