Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Lite funderingar kring A7/A7r ...

Jag var på pressvisningen med Sony imorse, men hade tyvärr inte tid att hänga på sedan när Sony bjöd på tur ut i skärgården för mer omfattande provkörning av kamerorna utomhus.

Men jag gick runt i lokalen och fotade en stund med A7r (där var många journalister som tog bilder av andra journalister), hann prata en stund med Yoshiyuki Nogama, senior general manager för Sony Digital Imaging. Nu nyss var jag ute på en kvällspromenad och hann tänka efter lite och sortera intrycken kring vad jag tycker om A7/A7r så här en arbetsdag senare, efter mitt utförliga och uttömmande test på över 20 minuter i ett konferensrum ... :)

Första intrycket är att det ägt rum en firmafest där en Olympus OM-D och en Sony RX1 träffades. Nio månader senare dök tvillingarna (inte enäggs) A7 och A7r upp. Typ. Men allvarligt, för mig känns det här som en lyckad korsning av OM-D (en kamera jag gillar) och RX1 (en kamera jag också gillar). Det är som att kombinera glass och choklad - det blir bara godare.

Vad gillar jag?

Kameran känns välbyggd, den har en trevlig storlek, helt ok grepp. För mig med mina labbar känns de flesta spegelfria (inklusive Nex) i minsta laget. Knappar och reglage sitter ungefär där de borde (subjektivt, javisst, det här är mina personliga intryck). Ta en detalj som ratten för exponeringskompensation längst ut i högra hörnet - lättåtkomlig, men såpass trög att man inte så alltför lätt ändrar den av misstag. Plus att Sony klokt nog (igen min åsikt) kör med en ratt fram, en bak - det är ett väletablerat och väl fungerande sätt att arbeta med en kamera.

Sökaren är trevlig, jag kan inte säga något tydligt och bestämt utan att ha kört den sida vid sida med till exempel en A99, men den känns rappare (något som Mr Nogama påstod att den skulle vara). När jag stängde av bildvisning efter exponering var blackouten efter tagen bild fortfarande noterbar, men - fick jag en känsla av - kortare än i tidigare modeller. Jag inbillar mig att den reagerar lite kvickare på förändringar i ljus, men ... Igen svårt att veta utan att verkligen testa. Men kort sagt en trevlig och bra sökare.

Jag gillar att kameran inte bara har peaking för fokus, utan även zebra för exponering - hann dock inte utforska hur väl implenterat det är, men det finns där och det är en bra start.

Autofokusen (nu pratar jag om A7r) kändes helt ok för singelfokus i ok inomhusbelysning. Den skall vara snabbare än i RX1 och det kan stämma. Den skall tydligen vara snabbare än Nex 7, men det har jag svårt att uttala mig om. Men den fungerar, och det verkar troligt att den är lite bättre än tidigare modeller med ren CDAF. Helt ok och i stort sett klass med de mer direkta konkurrenterna inom spegelfritt.

Allmäna tajmingen i kameran (avtrycksfördröjning osv) kändes helt ok.

Med 35/2,8 eller 55/1,8 balanserade kameran fint i handen. Misstänker att många kommer att köra en sådan här kamera med ungefär sådana objektiv, och då blir den ett riktigt trevligt paket.

Menysystemet känns bekant för de som kört Alpha eller RX tidigare. Många av knapparna går att konfigurera om - trevligt.

Skall bli riktigt kul att tetstköra ett produktionsexemplar på allvar senare.

Inredigerat tillägg: Glömde säga - blev mycket positivt överraskad av prissättningen. Känns som Sony lärt sig av A99 där jag upplever att de själva lade krokben för den modellen genom att prissätta den ganska högt.
 

phool

Aktiv medlem
A7/A7r ÄR vackra kameror, den som säger annat har ingen smak för stil och design.
A7 är tillsammans med Nikon D700 den snyggaste kameran som gjorts under dom 5 senaste åren.
A7r är inte lika snygg för att "r:et" förstör en smula på designen tycker jag, helt seriöst. Mina personliga reflektioner så klart =) hihi, fniss.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ser att jag inte har kommenterat vad jag anser om kamerorna heller, så det är väl bäst att jag gör det också...

Sammanfattningsvis:

Det här verkar ovanligt väl genomtänkt. :)
 

afe

Aktiv medlem
Inredigerat tillägg: Glömde säga - blev mycket positivt överraskad av prissättningen. Känns som Sony lärt sig av A99 där jag upplever att de själva lade krokben för den modellen genom att prissätta den ganska högt.
Med tanke på hur vettigt prissatta de här är kan man ju undra hu de tänkte med RX10 ;)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du menar att all Canon/Nikon optik har stabilisering också eller??
Jag har typ 10 Canonobjektiv och endast ett har IS, har aldrig haft några problem, trots en smattrande spegel som bidrar med vibrationer.
Allt är relativt men jag skulle aldrig köpa några E-mountobjektiv utan stabilisering idag. I en del sammanhang är det helt oumbärligt. Varför säga nej till ca 3 stops förbättring om man kan få det utan marginella kostnader? Stabilisering är faktiskt mainstream idag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skiter i bps, utseende, bla bla bla. Alfahannen tar mina Pentax-juveler, utan cropfaktor och i 36 megapixlar. Den får duga tills Pentax kommer med eget FF-hus och det kan ju lika gärna ta 13 år till.
Jag är en stor fan av gamla Pentax-objektiv. De passar bra på min NEX och de kommer passa utmärkt till A7 också för de som vill skruva på sånt. Men notera att Pentax har ett klart större registeravstånd än exv. både Leica och Konica så adaptern blir allt klart större. Men det är väl allt. Fördel Leica-objektiv av det skälet och en del andra också. :)
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Äntligen

Himla kul, äntligen en ny kamera som man vill följa igen !
Det som förundrat mig är varför det tog så lång tid att få fram A7r och dessa 36 MP som Nikon kört nu i ett år.
Kunde Nikon sätta ett sånt avtal /hot att vi köper inget mer om ni slåpper en konkurrerande kamera inom ett år hehe ?
Sedan så borde en A9r också ligga i utveckling och den kommer väl då att ha 50 MP.

Visst vill man ha mera MP men med min 800E så känns det som man klarar sig länge till, men tyvärr utan WiFi och andra trevliga saker som kommit. AF Pecking och Zebra har jag inte testat än men det låter intressant.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

x-country

Aktiv medlem
Jag är en stor fan av gamla Pentax-objektiv. De passar bra på min NEX och de kommer passa utmärkt till A7 också för de som vill skruva på sånt. Men notera att Pentax har ett klart större registeravstånd än exv. både Leica och Konica så adaptern blir allt klart större. Men det är väl allt. Fördel Leica-objektiv av det skälet och en del andra också. :)
Jo då jag vet att de kommer att sticka ut mer men det gör mig inget. Ska bli spännande att använda 28mm/f2.8, 31mm/f1.8, 43/f1.9, 50mm/f1.2 och 77/1.8
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hur upplevde du slutarljudet? Såg i den filmen på SAR att han som testade kameran anmärkte på att det var väldigt högt. Jämfört med till exempel NEX 6 / NEX 7?
Jag får erkänna att jag inte tänkte alls på det - vilket i alla fall tyder på att det inte är väldigt högt :)

Men jag tror många glömmer att en slutare till en småbildskamera är rejält mycket större än den till en aps-c-kamera och därmed ganska automatiskt låter mer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag försöker bara komma underfund med ifall det är så att det lilla jag hann se av 70D:s liveview-AF-prestanda var missvisande, eller ifall det jag såg var dess verkliga prestanda (för mig) och att du ser med mycket mer toleranta ögon på detta än vad jag gör.

Jag vet faktiskt inte detta, men det är väl bäst att låta det vila tills jag haft möjlighet att prova igen.


Och ja, du har definitivt skrivit mycket positivt om Sony, och väldigt många gånger blivit anklagad för att vara en "Sony-galning" eller motsvarande, trots att du endast i sak har beskrivit sådana funktioner och möjligheter som Sonys lite annorlunda tekniker ger möjlighet till, men som är okända i andra system. Även jag har förvisso fått alldeles för många sådana påhopp, men inte alls lika många som du tycker jag.

Och nej, du har inte skrivit något negativt om A7/A7R, tvärtom. Och skulle du ha gjort det så har jag i alla fall inte reagerat på det, utan hållit med dig... :)
.
Men det är ju som Per påpekar och vi ju sett tidigare att rörlig spegel inte är det bästa om man vill ha snabb AF med live view. Det vet vi allt om tidigare eller hur för just Sony gick ju runt detta problem med sitt då unika arrangemang i A350. Det var just för att få en snabb Live View trots spegeln. Den löningen åkte cirklar runt allt de stora hade på den tiden i detta avseende.

Det var ju sedan med den fasta spegeln i A55 som nästa steg togs och vi fick kontinuerlig PDAF i Live View och filmning men då krävdes också EVF för att det skulle bli verkligehet. Sedan droppades även den fasta spegeln och för att det skulle bli förenligt med PDAF så krävdes fasdetaktsensorer på huvudsensorn eller ett arrangemang som det nu Canon tagit fram där hela ytan används även för AF som jag fattat det. Kompromissen i Sonys fall är ju att man förlorar marginellt med ljus med PDAF-sensorer på huvudsensorn men det gjorde man förmodligen i ännu högre grad redan med den fasta halvt genomskinliga fasta spegeln. Canon förlorar inget ljus med sin lösning och det är det stora med den.

Att Canon satt in denna lösning i 70D tror jag precis som Mats beror på att den kameran låg i röret. Det är inte optimalt och man kommer inte kunna bortse från de begränsningar spegeln trots allt ger, men i Live View funkar det. Jag är också helt övertygad om att tekniken nu spiller över i M-systemet även om det traditionellt brukar vara så att den mer avancerade tekniken nästan alltid tas fram för kompakter och mindre system först.

Det är Canon som har ledartröjan i detta race idag och de har säkert patenterat sin lösning så hur Sony ska lösa detta blir ju intressant att se framöver.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
.................Jag såg också att Sony har samma oskick som med RX-kamerorna att inte leverera med någon lös laddare, det borde inte kosta många kronor extra för dem.
NP-FW50 lithium-ion battery and CHARGER, står det på dpreviev i Specifications. Betyder det bara en kabel menar du och inte en laddare man kan sätta batteriet i?
 

afe

Aktiv medlem
NP-FW50 lithium-ion battery and CHARGER, står det på dpreviev i Specifications. Betyder det bara en kabel menar du och inte en laddare man kan sätta batteriet i?
Från dpreviews förhandstitt:

The A7 and A7R do NOT come with external battery chargers, instead relying on internal charging over USB. The included charger is quite slow, so picking up the external charger is probably a smart move (and it allows you to have a spare on hand).
Kabeln är en vanlig micro-USB, vilket i sig är bra eftersom tillgången till såna ofta är god, men externa laddare har sina poänger.

Det är likadant med RX-kamerorna.
 

landen

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på vilket system som använder kortast adapter/registeravstånd. Vet att vissa av mina adaptrar känns väldigt långa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Från dpreviews förhandstitt:



Kabeln är en vanlig micro-USB, vilket i sig är bra eftersom tillgången till såna ofta är god, men externa laddare har sina poänger.

Det är likadant med RX-kamerorna.
Håh.
Men har man en NEX så är man väl i hamn för då har man ju en laddare redan om batterierna är de samma?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony-japanerna var och sålde in A7:an hos Scandinavian idag för en halvtimme sedan (lunchtid). De försökte förvissa sig om att personalen hade den utbildning som behövdes för att sälja Sony-kameror. Halleluja! Det var väl inte fö tidigt :).

I mitten av november är man välkommen in om man vill klämma och känna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS