Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Atropine

Avslutat medlemskap
Är det någon som har koll på vilket system som använder kortast adapter/registeravstånd. Vet att vissa av mina adaptrar känns väldigt långa.
Vill du ha små adaptrar för Sonys E-bajonettkameror så är Leica M Bajonett och Leica M39 skruvgänga de som ligger närmast. Contax G är också bra ur det hänseendet och zeissgluggarna som hör till det systemet är enastående, men där är kruxet att manuell fokusering görs mha adaptern, och det blir inte lika bra som med en dedikerat helmanuellt objektiv. Olympus PEN FT ger också små nätta adaptrar, men det systemet tecknar nog inte ut fullt på FF, men på en APS-C sitter de som en smäck.

Håh.
Men har man en NEX så är man väl i hamn för då har man ju en laddare redan om batterierna är de samma?
Jag har redan fyra laddare hemma. :-S

Sony-japanerna var och sålde in A7:an hos Scandinavian idag för en halvtimme sedan (lunchtid). De försökte förvissa sig om att personalen hade den utbildning som behövdes för att sälja Sony-kameror. Halleluja! Det var väl inte fö tidigt :).

I mitten av november är man välkommen in om man vill klämma och känna.
Kommer definitivt att ramla in i butiken på Kungsholmen och fingra lite. :)
 

Swebilbo

Aktiv medlem
Leicafjollor

Jag tycker kameran är snygg. Rätt trött på alla retrodesign ala 69-70-tal, äntligen är det dags för lite 80-tal, de snygga kamerornas tid!

Minns minolta 9000 med glädje, en vacker kreation tillskillnad från närmast abnorma fulheter som leica m8, 9 åsv. Endast fjollor, hippsters och farfar kan tycka sådant som mätsökarstuket är vackert!

Tänk alla hippsters som kommer håna hur sony a7/ar kameran ser ut, nej den passar inte in i "paketet" dvs utseendet på den typiske hipstern, men vi vuxna män som växte upp på det glada 80-talet kan nu andas morgonluft och hånfullt småle åt möggliga leicor och retrofuji.

Äntligen en kamera för män med hår på bröstet, snus under läppen och en kvinna eller två på armen!

Detta är en kamera för Rambo, kapten Haddock och norrlänningar!

(är inte så seriös nej....)
 

matti

Aktiv medlem
När du säger det...ganska lik min första egna systemare faktiskt...från mitten på 80-talet...Chinon CE-5 B-)
 

afe

Aktiv medlem
?

Enligt alla specar jag sett så använder A7/A7r batteriet NP-FW50, dvs samma som alla NEX-kameror hittills.
Hmm... då har jag läst fel :)

Såg nu att batteriet är det gamla, men det har kommit en ny laddare (enligt DPR) - det var därför jag fick för mig att batteriet också var nytt. Skulle jag köpa en sån här skulle jag dock kränga min NEX (för löjligt låga pengar), och då skulle jag ändå bli av med den laddaren ...
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Kan detta vara sant?
En Hasselblad Solar som inte är lika pimpad som Lunar och Stellar. Ser mest ut att vara ett flådigt grepp som är skillnaden mot en vanlig a7. Och antagligen prislappen.

http://photorumors.com/2013/10/17/of-course-there-will-be-a-hasselblad-solar-camera-based-on-the-sony-a7/

När Hasselblads samarbete med Sony först blev känt tyckte jag att det var mycket spännande och inbillade mig att Hasselblad skulle släppa riktigt fina kameror och objektiv som skulle vara kompatibla med Sonys system.
Det här pimpandet känns inte alls spännande. Snarare pinsamt. Kan det verkligen vara lönsamt?
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Kan detta vara sant?
En Hasselblad Solar som inte är lika pimpad som Lunar och Stellar. Ser mest ut att vara ett flådigt grepp som är skillnaden mot en vanlig a7. Och antagligen prislappen.

http://photorumors.com/2013/10/17/of-course-there-will-be-a-hasselblad-solar-camera-based-on-the-sony-a7/

När Hasselblads samarbete med Sony först blev känt tyckte jag att det var mycket spännande och inbillade mig att Hasselblad skulle släppa riktigt fina kameror och objektiv som skulle vara kompatibla med Sonys system.
Det här pimpandet känns inte alls spännande. Snarare pinsamt. Kan det verkligen vara lönsamt?
Ser ut som ett ganska svajigt retuscharbete om du frågar mig...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hade det inte varit lönsamt borde projektet ha skrotats för längesen, väl? Ifall detta rykte stämmer (långt ifrån säkert, såg ingen källa till det), så bör det vara en indikation på att lönsamheten är tillräcklig. Fast jag tror inte att Hasselbblad klarar att sälja en pimpad version av varenda ny Sony-modell - skulle tro att de två de redan har är ganska lagom för att täcka behovet.

Särskilt ifall ryktet skulle visa sig stämma så är det vi som häckar här som inte vet vad vi pratar om, utan tänker galet (liksom flertalet gjorde om QX10/QX100).

Vi kan inte dra några som helst slutsatser bara för att dessa Sony-Bladare inte säljer på B&H, Amazon etc. Kan inte tänka mig att målgruppen för lyxprylar som dessa handlar där.
 

larsborg

Aktiv medlem
Detta klassiska A-SLR kamerahus har en mycket lik exteriör/design, som de nu lanserade Sony A7 / A7R.
Snacka om retro-design, allt går tydligen igen, likt för 40 år sedan!
Mycket lyckad retro-design har Sony alltså använt 2013!!
Knappt man tror det är sant, ett modernt digitalt FF system kamerahus (med bra sökare) i samma storlek, som gamla tiders analoga system kamerahus (24x36mm).

Hallå, Canon och Nikon, - det här var väl en överraskning? :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Sabud

Aktiv medlem
Miamibaserade fotografen Brian Smith har testat A7r och det finns en längre tråd i ämnet.

Intressant att han på frågan om IBIS klart säger att han gärna hade sett kameran något större för att få stabilisering. Vidare säger han att med A7r samt 35-55mm krävs 1/60 för att förvissa sig om full skärpa.
Men va fan, det kommer bättre grejor bakom hörnet;)

http://www.dpreview.com/forums/post/52338733

/Stephan
 

larsborg

Aktiv medlem
Ärligt talat så tror jag inte de bryr sig överhuvudtaget för tillfället.. Kanske släpper de en digital FM3 variant, men isåfall först om typ 2-3 år, vilket kommet vara alldeles för sent..
Om så är fallet, - "Ärligt talat så tror jag inte de bryr sig överhuvudtaget för tillfället.", varför tror du då att de skulle släppa en digital FM3 inom 2-3 år?
Det tar säker 2-3 år att utveckla en digital FM3:a, alltså borde de denna minut (!) både Canon och Nikon starta sina projekt!

Sanningen är denna, - kompakta FF digitala kamerahus (med bra sökare) trodde ingen att Sony skulle gå i land med, när de tog över Konica-Minolta kameradiv., bara för några år sedan.

Jag vill ha ett Sony A7 kamerahus, skall E-maila tomten nu snarast!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Från dpreviews förhandstitt:



Kabeln är en vanlig micro-USB, vilket i sig är bra eftersom tillgången till såna ofta är god, men externa laddare har sina poänger.

Det är likadant med RX-kamerorna.
Sånt här är ju bara patetiskt. En kamera som ändå kostar så pass mycket och som riktar sig till entusiaster som tar mycket bilder och ingen dedikerad laddare annat än som tillbehör! Det är ju som en del tillverkare av objektiv som förnedrar folk med att tvinga dem att köpa motljusskydd för några hundralappar. Dumsnålt!

Såg att B&H lyfte fram denna som tillbehör till A7. Dessa kameror har ju samma batteri som exv. NEX 7 och det är ju ett förhållandevis litet batteri med en batterikapacitet på knappt 400 bilder.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Sånt här är ju bara patetiskt. En kamera som ändå kostar så pass mycket och som riktar sig till entusiaster som tar mycket bilder och ingen dedikerad laddare annat än som tillbehör! Det är ju som en del tillverkare av objektiv som förnedrar folk med att tvinga dem att köpa motljusskydd för några hundralappar. Dumsnålt!

Såg att B&H lyfte fram denna som tillbehör till A7. Dessa kameror har ju samma batteri som exv. NEX 7 och det är ju ett förhållandevis litet batteri med en batterikapacitet på knappt 400 bilder.
Ja, det är lite sniket att inte skicka med laddare, inget problem för oss trogna Sony-shooters som redan plåtar NEX, men jag förstår irritationen.

Batterikapaciteten bekymrar jag mig inte så väldigt över. Med mitt fotosätt (fokuserar manuellt och kladdar sällan i menyer) brukar batteriet räcka till nästan dubbla det angivna antalet Sony uppger. Tror jag har som mest klämt ut över 800 bilder på ett batteri på NEX-5N. A7R lär dra mer såklart, men en 500-600 bilder tror jag nog att den ska mäkta med.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har behövt mitt extrabatteri till annexen några gånger då jag råkat komma åt strömbeytaren när jag lagt kameran i väskan. Gissar att ögonsensorn gör att den inte stänger av sig själv när den täcks. Hur som helst är det snålt att inte skicka med laddare.

Ang. Hasselblads Sonykameror är jag inte så säker på att de är lönsamma. De som fanns till salu på Amazon låg kvar lääääänge.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS