Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

janne_145

Aktiv medlem
Kan detta vara sant?
En Hasselblad Solar som inte är lika pimpad som Lunar och Stellar. Ser mest ut att vara ett flådigt grepp som är skillnaden mot en vanlig a7. Och antagligen prislappen.

http://photorumors.com/2013/10/17/of-course-there-will-be-a-hasselblad-solar-camera-based-on-the-sony-a7/

När Hasselblads samarbete med Sony först blev känt tyckte jag att det var mycket spännande och inbillade mig att Hasselblad skulle släppa riktigt fina kameror och objektiv som skulle vara kompatibla med Sonys system.
Det här pimpandet känns inte alls spännande. Snarare pinsamt. Kan det verkligen vara lönsamt?
Bara å slå till! http://www.engadget.com/2013/10/17/hasselblad-sony-a-7-solar-rebadge/ haha
 

Tell

Aktiv medlem
Sånt här är ju bara patetiskt. En kamera som ändå kostar så pass mycket och som riktar sig till entusiaster som tar mycket bilder och ingen dedikerad laddare annat än som tillbehör! Det är ju som en del tillverkare av objektiv som förnedrar folk med att tvinga dem att köpa motljusskydd för några hundralappar. Dumsnålt!

Såg att B&H lyfte fram denna som tillbehör till A7. Dessa kameror har ju samma batteri som exv. NEX 7 och det är ju ett förhållandevis litet batteri med en batterikapacitet på knappt 400 bilder.
Fast helt dumt är det inte. Känns ju som ett ganska waste att skicka med en laddare till dom som redan kanske har en eller två såna hemma, för då kommer dne ju bara bli liggandes. Bra sätt att inte slösa alltför mycket på jordens resurser lixom (även fast det kanske bara är en droppe i havet).
 

afe

Aktiv medlem
Mjo, men de här kamerorna kommer garanterat att köpas av väldigt många som inte har NEX, och för dessa är det förstås trist att laddare inte följer med. Jag gissar att det i vanlig ordning kan komma att bli svårt att hitta originaltillbehör i lager i Sverige, så man kan nog få vänta på en sådan.
 

Znutt

Aktiv medlem
Håller med om att det är surt med laddare, men genialiskt att kunna ladda i kameran om man vill. Saknar det med nex7an. Var nu i USA mitt batteri i nex-7 och a77 räckte till två dags besök Gran Canyon och South Mountains. Hade reserv batteri men de behövdes ej :)

en a7 ger ju ha begär men den blir dyr at beklä med objektiv.....

Kanske några RX1 blir till salu till rätt pris :)
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Besvikelsen kom rätt fort.

Nu när jag läst på lite mer så känns inte Sony A7r så intressant längre tyvärr.
Jag var 100 på att utan spegel skulle den få rätt mycket högre fbs än Nikons D800.
Sedan att den endast har kontrast fokus verkar ju konstigt när den billigare modellen A7 har både Fas o kontrast fokus samt att Nikon lyckats få in det i sin D800.

Nä jag är glad att jag slapp känna iver och mersmak så min Nikon D800E ger mig ännu mer glädje ett tag till.
Sedan har jag ingen aning om hur liten A7 /A7r är men jag föredrar större kameror med batterigrepp så Sony är nog inte min framtida kamera modell.

Med vänliga hälsningar /Lennart Erik Edlund
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fast helt dumt är det inte. Känns ju som ett ganska waste att skicka med en laddare till dom som redan kanske har en eller två såna hemma, för då kommer dne ju bara bli liggandes. Bra sätt att inte slösa alltför mycket på jordens resurser lixom (även fast det kanske bara är en droppe i havet).
Ja men hur vet Sony om just jag har en laddare?

... och efter att ha köpte sju KM/Sony hus sedan 2005 så kan jag meddela att jag dessutom har tre typer av laddare eftersom batterierna varierat över tiden. Hur vet de vad jag haft för kamera innan? Sedan finns ju de som aldrig haft en Sony innan. Vad ska de tänka? Att de borde haft en NEX innan?

Du det här med jordens resurser det är också ett bra argument för att blåsa dig på mer pengar. Det fattade jag när de började ta betalt för plastpåsar i butikerna för 10 år sedan. Tror du jag tar färre påsar för att de kostar 1,50? Nä jag tar fortfarande så många påsar jag behöver och det har jag som sagt alltid gjort och det gör nog nästan alla andra också och jag har inget minne av att jag någonsin sett någon gå ut med en hel låda påsar bara för att de är gratis. Vore det någon logik så skulle i så fall alla dessa påsar på rulle i butiken i så fall också kosta pengar eller hur och jag kostar på mig att inte ha någon ångest för det heller och det tycker jag nästan att andra borde kosta på sig också.

Nä det sorgliga är att vi är ett totalt bortcurlat och bortdribblat folk som ängligt försöker vara politisk korrekt i precis alla lägen och det är nog inte faktiskt inte vidare nyttigt för oss i längden. Men någon gång vaknar väl nationen upp och undrar vad som egentligen hände. Jag är rätt säker på att det finns större skitutsläpp att stoppa än en laddare till en kamera. Man får gärna börja med alla idiotiskt inslagna tepåsar i plast och metallfolie tryckta i fyrfärg som jag tvingas brottas med varje morgon på jobbet eller varför inte Epsons färgpatroner jag köpte i veckan som ligger i decimeterstora fluffiga plastförpackningar dessutom med ytterligare en innerpåse i plast plus en tryckt pappfolder som ingen någonsin läser tryckta med färgglada giftiga plastfärger. Varför inte börja med det fullständigt onödiga om du nu vill ut på korståg så kan vi fundera över de mer nödvändiga sakerna i lugn och ro? Jag tror fortfarande att många vill ha en extern laddare för det händer att man har flera batterier. Speciellt med små batterier som dessa.

Jag skulle gärna ha en extra laddare dessutom så jag slapp stå där som ett fån när jag glömt ta med den och står där med tomt batteri när jag är ute i skärgården.
 

Tell

Aktiv medlem
Ja men hur vet Sony om just jag har en laddare?

... och efter att ha köpte sju KM/Sony hus sedan 2005 så kan jag meddela att jag dessutom har tre typer av laddare eftersom batterierna varierat över tiden. Hur vet de vad jag haft för kamera innan? Sedan finns ju de som aldrig haft en Sony innan. Vad ska de tänka? Att de borde haft en NEX innan?

Du det här med jordens resurser det är också ett bra argument för att blåsa dig på mer pengar. Det fattade jag när de började ta betalt för plastpåsar i butikerna för 10 år sedan. Tror du jag tar färre påsar för att de kostar 1,50? Nä jag tar fortfarande så många påsar jag behöver och det har jag som sagt alltid gjort och det gör nog nästan alla andra också och jag har inget minne av att jag någonsin sett någon gå ut med en hel låda påsar bara för att de är gratis. Vore det någon logik så skulle i så fall alla dessa påsar på rulle i butiken i så fall också kosta pengar eller hur och jag kostar på mig att inte ha någon ångest för det heller och det tycker jag nästan att andra borde kosta på sig också.

Nä det sorgliga är att vi är ett totalt bortcurlat och bortdribblat folk som ängligt försöker vara politisk korrekt i precis alla lägen och det är nog inte faktiskt inte vidare nyttigt för oss i längden. Men någon gång vaknar väl nationen upp och undrar vad som egentligen hände.
Jag köper aldrig nån påse för jag fortfarande använder den jag köpte för jättelänge sen. O skulle jag vilja ha en ny påse så köper jag det om jag vill det. Så jävla praktiskt att få välja! Precis så jag skulle vilja ha det med batteriladdare, usb-sladdar, ljudkablar etc etc, jag har haft alldeles för många helt oanvända småprylar som jag slängt för ingen är intresserad av dom för dom också har sjuttioelva stycken av dom. Totalt jävla slöseri!
O det är ju faktiskt så att om dom skulle skickat med en laddare så kanske prislappen gått upp några kronor alternativt att dom offrat på nåt annat istället.

O vad har PK med nåt att göra? Jag tycker det jag tycker för att jag tycker det, inte för att försöka vara "korrekt" enligt nån.
 

koxa

Aktiv medlem
Mjo, men de här kamerorna kommer garanterat att köpas av väldigt många som inte har NEX, och för dessa är det förstås trist att laddare inte följer med. Jag gissar att det i vanlig ordning kan komma att bli svårt att hitta originaltillbehör i lager i Sverige, så man kan nog få vänta på en sådan.
Vad är problemet? Finns ju laddare att köpa för en billig peng. Om kameran skulle levereras med laddare så skulle ju Sony behöva ta betalt för detta, och för dem som redan har 2 laddare hemma kanske inte vill belasta jordens resurser med en tredje laddare om 2 ändå inte används.
http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/laddare-till-np-fw50_70_100.html
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad tror du att en laddare kostar för Sony på marginalen i ett kameraköp för 20 000? Det har absolut inget att göra med prisnivån på dessa kameror. Man tar det pris marknaden är beredd att betala inte vad en kamera kostar att tillverka.

Varför ska folk behöva skicka efter en laddare. Sånt ska bara finnas är min uppfattning. Ska vi prata allvar här så kan vi ju istället fråga oss varför det finns hundraåttielva olika batterityper till kameror. Varför ställer inte EU exv. krav på att man standardiserar detta på precis samma sätt som man försöker standardisera en massa annat. Varför finns det inte som förr standardflaskor för vin som kunde pantas. Nu kastas allt och sedan ska vi smälta om allt och tillverka nytt. Hur många miljoner ölburkar i färgglade tryck kastar vi varje år?

Hur många kameraladdare kastar vi per år i en jämförelse? Jag tycker nog vi har lite fel fokus här även om jag inte tycker ni ska sluta dricka öl för det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köper aldrig nån påse för jag fortfarande använder den jag köpte för jättelänge sen. O skulle jag vilja ha en ny påse så köper jag det om jag vill det. Så jävla praktiskt att få välja! Precis så jag skulle vilja ha det med batteriladdare, usb-sladdar, ljudkablar etc etc, jag har haft alldeles för många helt oanvända småprylar som jag slängt för ingen är intresserad av dom för dom också har sjuttioelva stycken av dom. Totalt jävla slöseri!
O det är ju faktiskt så att om dom skulle skickat med en laddare så kanske prislappen gått upp några kronor alternativt att dom offrat på nåt annat istället.

O vad har PK med nåt att göra? Jag tycker det jag tycker för att jag tycker det, inte för att försöka vara "korrekt" enligt nån.
God for you Gustav, man kan ju vända på kalsongerna också och ha dem en dag till och bada med kläderna på så slipper man tvätta. Jag är säker på att du sover gott om natten efter att ha återanvänt din påse men var lägger du dina sopor? (Rätt svar är att om man är korrekt, så komposterar man allt och odlar maskar på balkongen, men man kan ju undra var du gör av dina extra sladdar du pratade om.)

... och om du skulle få välja, så skulle nog produkterna bli dyrare av det och folk skulle gnälla av det skälet istället. Då kanske leverantörerna skulle tvingas göra olika förpackningar med eller utan. Jag har jobbat på IT-distributörer tidigare och förr var det verkligen olika artikelnummer bara för att en sladd diffade i värsta fall. Så ska man in i detta och städa så gäller det att ha vidvinkelbrillor och helhetssyn.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Hur många kameraladdare kastar vi per år i en jämförelse?
---
Hur många mobiltelefonladdare kastar vi per år i en jämförelse?

Mångdubbelt fler, vill jag påstå. Och EU har ju faktiskt nyligen gett sig på detta område för att minska de växande bergen av elektronikavfall. De vill inte att folk ska behöva köpa en ny laddare med nya kontakter för varje mobiltelefon de köper (många köper tydligen en ny varje år). Alla tillverkare ska ha samma standard, så att man kan använda sig av samma laddare under lång tid, åtminstone tills det kommer något teknikskifte och nya batterier med andra elektriska data.


---
Jag tycker nog vi har lite fel fokus här även om jag inte tycker ni ska sluta dricka öl för det.
Sluta dricka öl? Jag tänker inte börja - tycker att öl smakar för dj-vligt...
.
 

koxa

Aktiv medlem
Vad tror du att en laddare kostar för Sony på marginalen i ett kameraköp för 20 000? Det har absolut inget att göra med prisnivån på dessa kameror. Man tar det pris marknaden är beredd att betala inte vad en kamera kostar att tillverka.

Varför ska folk behöva skicka efter en laddare. Sånt ska bara finnas är min uppfattning. Ska vi prata allvar här så kan vi ju istället fråga oss varför det finns hundraåttielva olika batterityper till kameror. Varför ställer inte EU exv. krav på att man standardiserar detta på precis samma sätt som man försöker standardisera en massa annat. Varför finns det inte som förr standardflaskor för vin som kunde pantas. Nu kastas allt och sedan ska vi smälta om allt och tillverka nytt. Hur många miljoner ölburkar i färgglade tryck kastar vi varje år?

Hur många kameraladdare kastar vi per år i en jämförelse? Jag tycker nog vi har lite fel fokus här även om jag inte tycker ni ska sluta dricka öl för det.
Visst kan man tycka att de borde skicka med en laddare, men har man råd att köpa en så dyr kamera för 15-20.000:- så har man nog råd att lägga ca 300 kr på en laddare, eftersom en hel del folk redan sitter på laddare från NEX-kameror så är det ändå ett miljöansvar som Sony visar (iallafall indirekt) ;)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sluta dricka öl? Jtänker inte börja - tycker att det smakar för dj-vligt...

Men EU har ju faktiskt nyligen gett sig på ett område för att minska de växande bergen av elektronikavfall. De vill inte att folk ska behöva köpa en ny laddare med nya kontakter för varje mobiltelefon de köper (många köper tydligen en ny om året). Alla tillverkare ska ha samma standard, så att man kan använda en laddare länge, åtminstone tills det kommer något teknikskifte och nya batterier med andra elektriska data.
Äntligen, det tycker jag är bra och det kommer göra skillnad.
 

afe

Aktiv medlem
Det är väl bara att konstatera att vi tycker olika om behovet av laddare, så vi kanske ska återgå till själva kamerorna innan miljödiskussionen tar över ...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst kan man tycka att de borde skicka med en laddare, men har man råd att köpa en så dyr kamera för 15-20.000:- så har man nog råd att lägga ca 300 kr på en laddare, eftersom en hel del folk redan sitter på laddare från NEX-kameror så är det ändå ett miljöansvar som Sony visar (iallafall indirekt) ;)
Tror du på allvar att Sony gör detta av miljöansvar? Nä de gör detta för att det minskar kostnader i deras hantering. De är ju heller inte alls konsekventa i detta. När vi köpt deras kompakter så har vi fått en kabel med någon form av transformator/likriktare eller vad det nu är som ska användas för att ladda batteriet när det sitter kvar i kameran. Samtidigt när man köpt en systemkamera så har man fått en riktig laddare. Jag har svårt att se någon skillnad på om denna mekanism är inbyggd i kameran eller skickas med externt. Jag ser bara en oprofessionell lösning för en professionell kamera om man inte kan ladda ett batterier externt medan ett annat sitter i. Jag förstår inte hur de tänker.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker vi ska ge Hasselblad en eloge. De tar 10 000 U$ för en pimpad A7. Fattar ni vilket bidrag det är till miljön. Vilka värden man kan tjäna utan nästan någon miljöpåverkan alls. Gnäller ändå någon så kan de dessutom skylla på Sony. Vilket litet miljöavtryck ger inte en sändning Solar i förhållande till transporterat värde. Hasselblad kan ståta med att vara den enda kameratillverkaren som förädlar kameror uteslutande med förnyelsebart material i form av trä. Tänk en långtradare med Hasselblad Solar (ja den heter tydligen så) och jämför sedan med en långtradare med andra typer av förädlade träprodukter såsom blöjor som sedan dessutom kommer vara fulla med skit som måste tas om hand.

Undrar om man får laddare till en Solar eller om man måste köpa den separat. Undrar om den är 4 ggr så dyr som en från Sony och om den är gjord av trä som hantaget till kameran. Min farsa (som var skogshuggare i sin ungdom) skulle helt säkert ha gillat en Solar, även om han aldrig var mycket för kameror.
 

koxa

Aktiv medlem
Tror du på allvar att Sony gör detta av miljöansvar? Nä de gör detta för att det minskar kostnader i deras hantering.

Absolut! Hanteringskostnaden för en laddare är knappast något problem då det endast är att lägga på någon hundralapp på priset. Alla moderna stora företag har en miljöprofil och miljöredovisning, så även Sony. Det bästa vore dock om det fanns någon form av standard för batterier i olika storlekar med en laddare som klarar att ladda alla dessa, men där är vi inte, och jag tror inte vi kommer dit heller, tyvärr.

http://www.sony.net/SonyInfo/csr_report/environment/management/roadto/index.html
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det har varit lite förvirrat om seriebildshastigheten för dessa kameror.

Det kan vara praktiskt att känna till att Sony sedan länge har haft två typer av seriebildstagning:
1) Kontinuerlig tagning
2) Hastighetsprioriterad kontinuerlig tagning.

Typ 1 har AF och exponeringsmätning mellan varje bild.
Typ 2 mäter AF och exponering på första bilden i serien, och låser dem sedan där så länge man håller slutarknappen nedtryckt. Behöver man ändra är det bara att släppa upp knappen ett ögonblick.

Detta har funnits sedan DSLR-tiden (min gamla A550 har två hastigheter av typ 1 och en av typ 2).


Enligt Sony gäller följande:

A7 med 24 Mp sensor
5 b/s Typ 2
2,5 b/s Typ 1

A7R med 36 Mp sensor
4 b/s Typ 2
1,5 b/s Typ 1
.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Seriöst? Det var då ett j-a gnölande om avsaknad av laddare!

Absolut, det är lite irriterande.

MEN - om ni på fullaste allvar menar att det är ett problem - köp en universalladdare och gå vidare med livet!

Avstår ni inköp på grund av avsaknad av medföljande laddare, kan jag meddela att det är ni som är räven. Och hur rönnbären smakar får bara de som vågar smaka veta.

Kan vi gå vidare och diskutera kamerorna nu?
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS