Annons

Äldre bra teleobjektiv till Nikon F-bajonett

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan, har idag både Nikon och M43 kameror. Letar efter äldre ljusstarka manuella tele-objektiv på 200-400mm med f-bajonett för användning på båda systemen.

Använder idag ett Tamron 70-300mm men på M43 systemet blir det inte acceptabelt skarpt förrän bl. 11 och den manuella fokusen är riktigt värdelös, vilket gör det i stort sett oanvändbart om motivet inte är statiskt och det är vindstilla.

Letar efter ljustarka tele objektiv som är acceptabelt skarpa åtminstone från bl. 4 på M43 och skarpa från 5.6. Någon som har erfarenhet och tips på alternativ?

Det beror på vad du menar med äldre. Fram till mitten av 80 talet var lågbrytande ED glas ovanligt - så även om objektiven må vara aldeles så skarpa (hade t ex ett Nikkor 80-200/2,8 AIS som är väldigt ovanligt och snorskarpt) så lär de lida av kromatisk abberation (som kan trollas bort i bildbehandligen med viss förlust av kantkontraster) och longitudinell kromatisk abberation - som inte låter sig efterbehandlas enkelt. Problemen med CA och LoCA blir mer framträdande vid högre pixeltäthet.

En variant

Har inget svar på din direkta fråga men kan berätta hur jag har tänkt...

Har bl a en 400 mm Pentax från 70-talet som är mycket skarpt. Vet det efter att ha använt det tillsammans med en adapter till en Canon 7D. Dock tyckte jag det var lite svårt med fokuseringen så i praktiken... nja.

Har bytt system nu till Nikon och att montera ett Pentax objektiv på en Nikon går ju men avståndet till sensorn gör att det behövs en glasbit i adaptern. Så jag avstår

Men har läst mycket om Sony Nex användare som har monterat både det ena och andra objektiv märket med adapter på sin NEX. Vad jag förstår av de som har testat så har just den kameran bättre stöd för manuell fokusering och eftersom kameran saknar spegel har den kunnat göras tunnare naturligtvis och det gör i sin tur att ingen glasbit behövs

Adaptrar finns för många objektivtyper. Det finns med och utan stativfäste och med eller utan bländarring. Det senare för objektiv som är lite nyare än mina

Just nu går jag och väntar otåligt på leverans av min NEX7.... Så här blev en bild med största bländare när jag använde Canon 7D http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/320635/2514146.htm

Hälsningar
//LGN

Hejsan, har idag både Nikon och M43 kameror. Letar efter äldre ljusstarka manuella tele-objektiv på 200-400mm med f-bajonett för användning på båda systemen.

Använder idag ett Tamron 70-300mm men på M43 systemet blir det inte acceptabelt skarpt förrän bl. 11 och den manuella fokusen är riktigt värdelös, vilket gör det i stort sett oanvändbart om motivet inte är statiskt och det är vindstilla.

Letar efter ljustarka tele objektiv som är acceptabelt skarpa åtminstone från bl. 4 på M43 och skarpa från 5.6. Någon som har erfarenhet och tips på alternativ?

Har ett 300/4.5, kan det vara något?
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=208495
mvh
Kjell

ANNONS
Götaplatsens Foto