Annons

Fujifilm X-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

perperub

Aktiv medlem
Jag tänkte öppna upp en samlingstråd om denna nya kamera som släpps i November i Sverige.

"Nya FUJIFILM X-E2 bygger vidare på den globala framgången av den kritikerrosade FUJIFILM X-E1. Med ännu bättre bildkvalitet, blixtsnabb autofokus och respons, förbättrad LCD-skärm och sökare, inbyggd Wi-Fi samt flera nya smarta funktioner tar den Fujifilms kompakta systemkameror till en ny nivå.

FUJIFILM X-E2 har en stor APS-C sensor med 16,3 megapixel av X-trans typ.X-Transsensorn har ett unikt färgfilter med ett oregelbundet pixelarrangemang som effektivt minimerar oönskad information utan att använda ett lågpassfilter. Tillsammans med den nya processorns (EXR Processor II) förbättrade brushantering och funktionen lens modulation optimiser (uppdatering av befintliga objektiv krävs) skapas bilder med en otrolig detaljrikedom och skärpa i klass med en fullformatssensor.

Bildsensorn i X-E2 har dessutom utrustats med över 100 000 fasdetektionspixlar för en imponerade snabb autofokus. Kameran kombinerar fasdetektion med kontrast autofokus beroende på motiv och ljusförhållanden vilket gör det möjligt att fånga ögonblicket i varje situation. EXR processor II hjälper också till att göra kameran snabb i uppstart, hantering och seriebildstagning (7 bilder/s).

Med den högupplösta inbyggda sökaren (OLED, 2 360 000-punkter) är det enkelt att komponera bilder och kontrollera fokus i alla typer av miljöer, dessutom har bilden blivit jämnare i situationer med dåligt ljus. Kamerans LCD-skärm har blivit större, detaljrikare (3 tum 1 040 000-punkter) och har en särskild härdad ytbehandling som ger bred betraktningsvinkel och mindre reflektion.

X-E2 har precis som sin föregångare en suverän hantering med både slutartidshjul och bländarring för full kontroll över valda inställningar. Exponeringskompensationen har utökats till ±3 EV och det går nu att anpassa upp till 4 knappar på ovansidan och baksidan av kameran med egna favoritfunktioner. Manuell fokusering har också förbättrats och blivit enklare med funktionerna digital split image och focus peak highlight.

Videofunktionen i X-E2 har fått mer exakt och följsammare autofokus och det går att filma FULL HD (1920X1080) med upp till 60 bilder/s (36 Mbps). Extern mikrofon går att ansluta med 2,5 mm telekontakt. Kameran har också fått en dedikerad knapp för att på ett enkelt och snabbt sätt trådlöst föra över bilder till smartphone, tablet och dator.

- 16.3 megapixel APS-C X-Trans CMOS II Sensor
- EXR Processor II
- Kompatibel med objektiv för Fujifilm X-fattning- Snabb uppstart (0.5s i Quick mode), 0.05 s slutarfördröjning och seriebildstagning upp till 7 bilder/s
- Lens Modulation Optimiser för skarpare detaljer i framför allt objektivets ytterområden
- Högupplöst OLED 2 360 000-punkter elektronisk sökare- 3 tums LCD-skärm med hög upplösning (1 040 000-punkter), ljusstyrka och kontrast. (härdat glas)
- Full kontroll med bländarring och hjul för slutartid och exponeringskompensation (±3 EV)
- Intelligent Hybrid AF
- Kombinerar fasdetektion med kontrast autofokus för snabbast möjliga autofokus
- Förbättrad manuell fokuskontroll med digital split image och focus peak highlight.
- Full HD videoinspelning 60p/30p (36Mbps)
- Inbyggd blixt med FUJIFILM Super i-Flash teknologi
- 8 olika filmsimuleringar (Velvia, ASTIA, PROVIA, Monochrome, Sepia, Pro Neg.Std & Pro Neg.Hi)
- Raw-framkallning direkt i kameran
- Q (quick) meny – snabb åtkomst av de vanligaste inställningarna
- Tillbehörssko för t.ex. extern blixt
- Trådlös bildöverföring till smartphones och surfplattor
- Trådlös säkerhetskopiering till PC & Mac (OS X ver.10.6
- 10.8)- Mikrofoningång (2.5mm)

FUJIFILM X-E2 kommer finnas tillgänglig i slutet av november i färgerna svart och svart/silver"

Den största och kanske viktigaste nyheten bland många är att Fuji verkar ha fått till AF tillslut med PDAF i en hybridlösning med CDAF. Dessutom har EVF en högre uppdateringsfrekvens och laggar inte längre.

För den som vill grotta ner sig ännu mer kan kika på Fujis hemsida (engelska):
http://www.fujifilm.eu/se/produkter/digitalkameror/interchangeable-lens-cameras/model/x-e2/

Inför release enligt prisjakt kostar Fujifilm X-E2 (endast kamerahuset) 8 989 kr och Fujifilm X-E2 + "kitobjektivet" 18-55/2,8-4,0 OIS, 11 990 kr

Bilagor

• XE2svart.jpg
    XE2svart.jpg
    87.6 KB · Visningar: 4,273
Själv är jag är oerhört sugen på att ersätta min gamla Canon DSLR med den mindre och smidigare X-E2. Jag har lusläst allt jag kommit över - från recensioner till användarerfarenheter och det verkar vara mer än bara en liten uppdatering av (ett år) gamla X-E1. För mig passar den mina behov alldeles utmärkt, i alla fall på pappret. Dessutom har Fuji många otroligt fina objektiv, nu senast Fujinon 23/1.4 som ska vara minst sagt fantastiskt bra.

Pär

X-E2 vs X-Pro1

X-Pro1 säljs ju nu billigt i paket med 18 och 35 mm, vilket är just de brännvidder jag vill ha. Hur är det med AF och sökare, hur mycket bättre har det blivit i X-E2 tror ni? Man betalar ju bara 3000 för X-Pro1 huset, om man räknar bort priset för objektiven. Vad tror ni, blir man missnöjd med den? Jag fotar barn och gatubilder.

Är sökaren OK nu?

Nu har väl inte X-E2 börjat levereras i Sverige än, men jag är mest intresserad av hur mycket bättre sökaren blivit jämfört med X-E1.
Jag är fullt nöjd med bildkvalite' och autofokushastighet (både med Fujinon- och Zeissobjektiven) mm hos X-E1, men den sega uppdateringen av den elektroniska sökaren är verkligen besvärande när motiven rör sig hastigt.

X-Pro1 säljs ju nu billigt i paket med 18 och 35 mm, vilket är just de brännvidder jag vill ha. Hur är det med AF och sökare, hur mycket bättre har det blivit i X-E2 tror ni? Man betalar ju bara 3000 för X-Pro1 huset, om man räknar bort priset för objektiven. Vad tror ni, blir man missnöjd med den? Jag fotar barn och gatubilder.

Bildmässigt blir du inte besviken, underbar kvalité på bildfilerna från xpro1/xe1.
Angående AF så finns det helt klart en del att önska. Fota lekande barn är absolut genomförbart, men det krävs en del av fotografen. Att fota samma scenario med en dslr kommer kännas som semester, typ lämna dslr'en där och gå och ta en fika medans kameran gör jobbet.

Så om du kommer fota väldigt mycket rörliga/livliga objekt så kanske en xe2 eller en dslr är rätt för dig.
Om det viktigaste är bildkvalite och känsla när man utför själva fotograferingen så är Fujis kamerapark enligt mig det bästa som finns.
(Ok, kanske Leica är bäst men för oss vanliga dödliga så är det Fuji)

Nu har väl inte X-E2 börjat levereras i Sverige än, men jag är mest intresserad av hur mycket bättre sökaren blivit jämfört med X-E1.
Jag är fullt nöjd med bildkvalite' och autofokushastighet (både med Fujinon- och Zeissobjektiven) mm hos X-E1, men den sega uppdateringen av den elektroniska sökaren är verkligen besvärande när motiven rör sig hastigt.

Här ser du skillnaden på xe1 vs xe2 evf.
http://m.youtube.com/watch?v=meVvIb62J2M

Tack! Ja, sökaren är ju helt klart förbättrad, jag får besöka någon fotoaffär när X-E2 börjar finnas i lager och själv göra ett jämförande ovetenskapligt prov.
Om du bor nära Stockholm eller tänkt besöka Fotomässan som kommer nu snart har Fuji säkert en monter där.

Pär

Jag har bestämt mig. Ut med D800E och välkommen Fuji XE-2. Leica-liknande system med fantastiskt välgjorda objektiv. Börjar med 23 1,4 och 60 2,4. 14 2,8 och 56 1,2 står också på önskelistan. Egentligen borde jag också köpa 35 1,4. Blir nog svårt att låta bli i längden.

Jag har bestämt mig. Ut med D800E och välkommen Fuji XE-2. Leica-liknande system med fantastiskt välgjorda objektiv. Börjar med 23 1,4 och 60 2,4. 14 2,8 och 56 1,2 står också på önskelistan. Egentligen borde jag också köpa 35 1,4. Blir nog svårt att låta bli i längden.

Bara en liten "heads´up", det går rykten om en ny Fuji X kamera som kommer utannonseras i Januari. Denna kan dock vara en slr liknande kropp så kanske inte din stil ändå...

Sen kommer X-pro2 att släppas så kanske ha lite is i magen till januari i alla fall?

Annars är jag säker att du kommer att förälska dig i X systemet vilken du än väljer, det är svårt att låta bli :)

Bara en liten "heads´up", det går rykten om en ny Fuji X kamera som kommer utannonseras i Januari. Denna kan dock vara en slr liknande kropp så kanske inte din stil ändå...

Sen kommer X-pro2 att släppas så kanske ha lite is i magen till januari i alla fall?

Annars är jag säker att du kommer att förälska dig i X systemet vilken du än väljer, det är svårt att låta bli :)

Jag kör på XE-2. Tycker ändå den verkar leverera i klass med de bäst APS-c plus att den är väldigt smidig. Ljusstark optik är det som gäller för optimala prestanda. Nu blev paketet en 23 1,4 och en 60 2,4. Men 56 1,2 hägrar och det lär väl bli en sån när den kommer.

Jag kör på XE-2. Tycker ändå den verkar leverera i klass med de bäst APS-c plus att den är väldigt smidig. Ljusstark optik är det som gäller för optimala prestanda. Nu blev paketet en 23 1,4 och en 60 2,4. Men 56 1,2 hägrar och det lär väl bli en sån när den kommer.

Kameran som ska utannonseras i januari påstås ha samma sensor som X-E2 så bildkvalitet lär inte bli någon direkt skillnad, däremot sägs den vara vädertätad.

Hursomhelst, grattis till din nya kamera, du kommer säkert bli mycket nöjd med ditt val!

Kameran som ska utannonseras i januari påstås ha samma sensor som X-E2 så bildkvalitet lär inte bli någon direkt skillnad, däremot sägs den vara vädertätad.

Hursomhelst, grattis till din nya kamera, du kommer säkert bli mycket nöjd med ditt val!

Ok, vädertätad. Alltid bra när kamerorna är. Men orkar inte vänta.

Välkommen in i "gänget"! :)

Även om en annan lever med den något trögare X-E1.... men jag är nöjd ändå. Den är riktigt bra på många sätt och på de flesta sätt som spelar någon roll för min del....
Det viktigaste av allt är nog att den givit mig lusten tillbaka! Den är rolig att använda och smidig att ha med sig!

Men den påstått förbättrade af-prestandan och den ovan redan "verifierat" förbättrade sökaren hade varit väldigt välkomna.

Ja du måste testa 35:an den är riktigt bra. Bästa "50:an" jag haft...och jag jämför med alla Canons af-versioner, samt sigmalux för canon.

Välkommen in i "gänget"! :)

Även om en annan lever med den något trögare X-E1.... men jag är nöjd ändå. Den är riktigt bra på många sätt och på de flesta sätt som spelar någon roll för min del....
Det viktigaste av allt är nog att den givit mig lusten tillbaka! Den är rolig att använda och smidig att ha med sig!

Men den påstått förbättrade af-prestandan och den ovan redan "verifierat" förbättrade sökaren hade varit väldigt välkomna.

Ja du måste testa 35:an den är riktigt bra. Bästa "50:an" jag haft...och jag jämför med alla Canons af-versioner, samt sigmalux för canon.

Nu blev det så tokigt att jag bara inte kunde göra mig av med min D800E. Fick säljångest. Behåller den och kör med 35, 50 och 85 mm. Då blir det i alla fall inte lika åbäkigt som med 24-70 och 70-200. Köpte istället en Sony RX100 II för de ggr man inte vill släpa på DSLR.

Någon här som vet när leveranserna av X-E2 kommer igång i Sverige?
Jag har själv samma fundering. Den har börjat rullats ut i USA och GB har jag sett. Den enda svenska nätbutik som jag sett faktiskt skrivit något skriver "i slutet av november". Jag kontaktade den butiken igår och de hade inte hört något annat än.

Pär

ANNONS
Götaplatsens Foto