Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högkvalitetsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Simsim

Medlem
Hej!

Undrar vad ja behöver För kamera och objektiv för att få glas otroligt bra kvalite på bilder!

Har i dags läget Canon 7D med 18-135, inte så nöjd med bilderna där!

Fotar mest på Brollöp!

Tack för hand
 

mazk

Aktiv medlem
Vet inte om du redan fotograferar i RAW.
Om inte så föreslår jag att du börjar där och att du köper ett program för efterbehandling, ex Lightroom.
 

Simsim

Medlem
Tack för svaret men ja använder redan raw formatet och använder mig av Adobe Photoshop och lightroom!

Det ja inte gillar med mina bilder är att bara när man zoomar in bilden så får inte det man önskar sig!

Har infogat en bild nyss ta en titt på den o säg va ni tycker själva
 

Bilagor

mazk

Aktiv medlem
Om du vill beskära bilderna kraftigt så ska du nog satsa på en kamera med mer pixlar.
Alternativet är att skaffa optik som matchar ditt behov. Dvs komponera mer rätt när du tar bilden, om du förstår vad jag menar.

Bilden du skickade ser spontant ok ut. Tyvärr är den för liten för att titta närmare i vissa utsnitt och det saknas EXIF data.
Vad hade du för inställningar när du tog bilden?

7D är väl "tyvärr" lite känd för att klara höga ISO ganska dåligt. Har själv 7D och jag går sällan över ISO 1600.
 

Simsim

Medlem
Om du vill beskära bilderna kraftigt så ska du nog satsa på en kamera med mer pixlar.
Alternativet är att skaffa optik som matchar ditt behov. Dvs komponera mer rätt när du tar bilden, om du förstår vad jag menar.

Bilden du skickade ser spontant ok ut. Tyvärr är den för liten för att titta närmare i vissa utsnitt och det saknas EXIF data.
Vad hade du för inställningar när du tog bilden?

7D är väl "tyvärr" lite känd för att klara höga ISO ganska dåligt. Har själv 7D och jag går sällan över ISO 1600.

japp jag behöver en kamera med bättre pixlar så ja behöver tips av er om vad ni tycker?
Tänkte mer på D800 eller 5d Mark 3
 

mazk

Aktiv medlem
Jag har dessvärre bara erfarenhet av Canon 450D och 7D, båda med crop sensor.
Har kikat lite på Canons 6D, 5Dmkii resp mkiii. Fler pixlar än 7D men framför allt så är det inte crop utan ff (full format). Så där har du mina stall-tips =)

Har du övervägt annat objektiv?
Åk till en fotobutik och provskjut 24-70L eller 24-105L. Riktigt bra gluggar.

Lycka till med fotandet.
 

Simsim

Medlem
Jag har dessvärre bara erfarenhet av Canon 450D och 7D, båda med crop sensor.
Har kikat lite på Canons 6D, 5Dmkii resp mkiii. Fler pixlar än 7D men framför allt så är det inte crop utan ff (full format). Så där har du mina stall-tips =)

Har du övervägt annat objektiv?
Åk till en fotobutik och provskjut 24-70L eller 24-105L. Riktigt bra gluggar.

Lycka till med fotandet.
Tänkte faktiskt lite mer på 50mm 1.4
 

mazk

Aktiv medlem
Låter någon med mer erfarenhet svara på den frågan.
Gissningsvis blir du nöjd oavsett. Är nog mer en fråga om vilket märke just Du föredrar. :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Liksom många andra med liknande frågor tror jag att det du behöver är träning och utbildning. Det finns många proffs som arbetar med utrustning i klass med din. Det är inte prylarna som gör fotografen.
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Liksom många andra med liknande frågor tror jag att det du behöver är träning och utbildning. Det finns många proffs som arbetar med utrustning i klass med din. Det är inte prylarna som gör fotografen.
Jag håller med dig till fullo.

Jag är långt ifrån en bra fotograf, men med tiden jag har fotograferat har jag märkt att nästan allt handlar om sin egna teknik och kunskap om ljus etc.

Nästan samtliga bilder här är tagna med en 60D och olika objektiv, vissa bra vissa dåliga.
http://www.flickr.com/photos/78573483@N07/with/9852277614/

Så öva och experimentera istället för att slösa pengar! =)

Mvh
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du kanske ska fråga dig vad dina bröllopskunder vill uppnå. Även om vi här på fotosidan säkert ser skillnad, så kommer flesta av bröllopssällskapen inte att se skillnad på resultatet från säg en Nikon D800 eller din Canon 7D. Speciellt inte som många inte kommer att beställa några jätteförstoringar. De kommer förmodligen inte ens att fundera över om den tekniska kvaliteten är OK med den utrustning du har om du använt den rätt. De kommer i första hand att titta efter om du fångade ögonblicket. Avspeglar bilderna att glädjen och lyckan är alla gästerna med, kan vi se hur de interagerar med varandra...

Byter du till en kamera med fler pixlar kommer du dessutom att få sämre timlön eftersom det tar längre tid att redigera stora bildfiler möjligtvis kan detta kompenseras av att brusiga bilder från en 7D fordrar mer kärlek än det som kommer ut av en Nikon D800.

Sedan är det klart att det är kul med teknisk perfektion, och visst skulle du kunna ha glädje av lite ljusstarkare optik, men det som kommer att sälja dig bäst som fotograf är inte den tekniska kvaliteten utan hur väl du fångar ljuset och ögonblicket
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Skaffa dig ett Canon EF50/1,4 till att börja med, gluggen du har är inte speciellt vass.
Microjustera sensorn med gluggen för högsta skärpa på 1,4, där har du en bra start.

Sedan är det efterredigering efterredigering efterredigering som gäller och plåta i raw.
Till slut hittar du din egen stil och arbetsflödet blir snabbare och bättre.

Lycka till.

Julle - http://www.bildeffekt.se
 

glemmy

Aktiv medlem
Kanske ide' att jobba lite mer med ljussättningen också?
Din exempelbild tycks vara tagen med en skarp blixt riktad rätt mot motivet. Det ger onaturliga och fula skuggor, som t.ex. den på väggen bakom mannen. Bilden ser "platt" och tråkig ut om du förstår hur jag menar.
 

Simsim

Medlem
Skaffa dig ett Canon EF50/1,4 till att börja med, gluggen du har är inte speciellt vass.
Microjustera sensorn med gluggen för högsta skärpa på 1,4, där har du en bra start.

Sedan är det efterredigering efterredigering efterredigering som gäller och plåta i raw.
Till slut hittar du din egen stil och arbetsflödet blir snabbare och bättre.

Lycka till.

Julle - http://www.bildeffekt.se
hej
tackar er alla som har varit till stor hjälp!

ja försöker att förbättra mig genom att se hur andra gör och sitter o läser en del och försöker att få fram bra bilder!

att gå ut o fota på bröllop är inget ja får betalt för det är bara en hobby för mig!

tänkte köpa 1.4 50 mm eller en 50mm med 1.8
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
hej
tackar er alla som har varit till stor hjälp!

ja försöker att förbättra mig genom att se hur andra gör och sitter o läser en del och försöker att få fram bra bilder!

att gå ut o fota på bröllop är inget ja får betalt för det är bara en hobby för mig!

tänkte köpa 1.4 50 mm eller en 50mm med 1.8
1) En 50/1.8 eller 50/1.4 är kul objektiv och utmärkta om man vill lära sig mer om foto, så det är en prylinvestering som faktiskt är en riktigt bra idé.

2) Som många sagt och som du verkar medveten om - det handlar mycket om träning, träning och åter träning. Man får träna på att hitta tajmingen så man fångar rätt ögonblick - och så man är beredd och hinner med när ögonblicken dyker upp. Man får träna på att hitta vinklar, bra bakgrunder, bra förgrunder och mer än något annat får man träna på att lära sig se ljus - hur du får bra bilder i medljus, motljus, allmänljus eller släpljus. Dessutom ligger det mycket träning bakom att bli bra på efterbearbetning, att hitta och lyfta fram det som är bra i de bilder man redan tagit.

Att läsa om hur andra fotar är ofta lärorikt, att titta på andras bilder och försöka uppnå liknande saker är mycket bra träning.

Utrutsningen du har är bra, den kan du få fantastiska bilder med. Sedan finns det givetvis prylar (kameror, objektiv, blixtar m m) som gör det lättare, men utan kunskapen gör de ändå ingen större nytta. Så börja med kunskapen :)
 
ANNONS