Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om han avpublicerade bilderna för att rensa bort fåniga kommentarer :)

Kul att se att de är tillbaks hur som helst.
 
Oj insåg inte vilken debatt det hade blivit om det där med dottern. Nu förstår jag lite bättre vad som hände med Flickr sidan.
Och så här i efterhand har jag ingen svårighet i att förstå att moraltanter/gubbar gick igång på det programmet. Det slår liksom aldrig fel hehe.
Samtidigt tänkte jag själv tanken då han bad dottern ta av tröjan, att jag personligen skulle ha svårt att känna mig bekväm inför en sådan situation. Har själv döttrar men inte så gamla men har svårt att tro att jag någonsin kommer att känna mig bekväm i en sådan situation. Å andra sidan såg man att han var obekväm i det hela och uppdraget skulle ju just handla om att göra det annorlunda än på det sätt han brukar fotografera henne.
Däremot ser jag inget konstigt rent moraliskt i det som händer. Är det ett måste för att få bilden bra? Nej kanske inte. Men rent moraliskt som många säger i tråden så ser vi i stort sätt alla i mindre kläder en varm sommardag i sverige, och säkert 90% av alla moraltanter själva dessutom.
Idag har vi en sådan grotesk dubbelmoral som genomsyrar nästan allt vi diskuterar så det är ingen ide att ens starta en diskussion om någonting. Det går liksom att slå hål på allas argument genom att hitta ett motargument i dagens samhälle . Man kan liksom inte acceptera att någon tänker olika eller att vi är olika. Allt ska vara exakt lika samtidigt som vårat samhälle går mot det extremare i stort sett allt.
Dessutom har vi sådan moral panik i allt att vi snart inte kan göra någonting utan att någon hittar något sjukligt och fel med det vi gör.
Jag kan relatera till detta med ett ganska färskt exempel då jag la upp en bild på min dotter och min fru från en resa vi gjorde ett par år bakåt. Det låg en dramatisk historia bakom fotografiet och det är en ren dokumentär bild.
Trots detta funderade jag både en och två gånger innan jag la upp det eftersom min dotter är avklädd på bilden. Hon är 4 år nu men var bara 2 år tror jag då bilden togs. Något decennium eller så tillbaka tror jag inte ens jag hade funderat eller haft en tvekan att lägga upp det.
Men som folk ser på saker idag infann sig ändå tanken om vad folk skulle tycka, eller också om det skulle bli diskussion gällande bilden även om den är fullkomligt naturlig....
 
Hon tycker det är samhällsproblem att vi fotograferar kvinnor oftare mer avklätt än män. Så då är alltså inget i programmet fel. Vi bör helt enkelt inte sluta fotografera kvinnor avklätt utan börja fotografera fler män utan kläder.
Jämställdhet!
;)

Man ska notera att även kvinnor fotar mer avklädda kvinnor än män.

Kvinnor, damer, tjejer är helt enkelt snyggare än män. Per design.
 
När jag fotade mellanformat sist använde jag min vanliga systemkamera som ljusmätare utan att ta bilder med systemkameran. Mätare som mätare...

Intressant. Hur ställde du in kameran så den mätte blixtljuset?
Mätare som mätare kan jag absolut inte hålla med om även om jag aldrigt ägt en ljusmätare. Tekniken är helt annorlunda. De mäter olika saker egentligen. Den ena mäter det som reflekterats och kameran evaluerar det beroende på vilken ljusmätningsalgoritm och punkt man valt, medan en ljusmätare mäter det infallande ljuset i en viss position/punkt.

/Stefan
 
Hörde om detta på radion igår och visst kan det låta lockande. Jag hoppas att det blir bra.
Jag är dock rädd för att det blir snabbmatsunderhållning, precis som allt annat de håller på med.. vilket skulle kunna gå ut över seriositeten som jag anser att denna fotogenren behöver.
Det lät lite som att själva packeteringen baserar sig på ett tydligt mått av humor.. hmm

Jag tycker det är så mycket oseriositet och slentrian slamsighet redan, även om jag vet att vissa menar motsatsen. Johans bilder är bra rent objektivt sedan tidigare, mannen har koll på fotoestetiska kvaliteter och behöver inget underhållande koncept.

Men som sagt. Hoppas det blir bra. Jag kommer att hålla ett vakande öga öppet :)

/N

Tv 4 sände på 90 talet en liknande serie, med en sakkunnig fotograf (Sjöstedt) minns inte förnamnet och en tramsig "försöksreporter" med kamera. Viss vägledning men mycket trams då också..
 
Intressant. Hur ställde du in kameran så den mätte blixtljuset?
Mätare som mätare kan jag absolut inte hålla med om även om jag aldrigt ägt en ljusmätare. Tekniken är helt annorlunda. De mäter olika saker egentligen. Den ena mäter det som reflekterats och kameran evaluerar det beroende på vilken ljusmätningsalgoritm och punkt man valt, medan en ljusmätare mäter det infallande ljuset i en viss position/punkt.

/Stefan

Vilken blixt? Jag fotade kossor i dagsljus.

Jo jag vet hur och vad ljusmätare mäter men jag hade ingen med mig. Man tar vad man har.

Det räcker f ö inte att enbart mäta infallande ljuset. Om motivet är mörkt eller vice versa måste man ändå kompensera och då är mätaren i kameran inte helt fel. För att inte tala om en testbilds histogram. Men jag är ingen expert, fotar inte mycket i studio.
 
Det räcker f ö inte att enbart mäta infallande ljuset. Om motivet är mörkt eller vice versa måste man ändå kompensera och då är mätaren i kameran inte helt fel. För att inte tala om en testbilds histogram. Men jag är ingen expert, fotar inte mycket i studio.
Nu äger jag inte en ljusmätare som mäter infallande ljus och har inte så stor koll på detta, men om man läser artikeln som jag länkade till på förra sidan så är just fördelen med en extern ljusmätare som mäter infallande ljus att man får en "noggrann mätning oberoende av motivets egenskaper".

Det tolkar jag som att man inte behöver kompensera när man mäter infallande ljus, vilket man dock måste göra när man mäter reflekterande ljus.
 
Nu äger jag inte en ljusmätare som mäter infallande ljus och har inte så stor koll på detta, men om man läser artikeln som jag länkade till på förra sidan så är just fördelen med en extern ljusmätare som mäter infallande ljus att man får en "noggrann mätning oberoende av motivets egenskaper".

Det tolkar jag som att man inte behöver kompensera när man mäter infallande ljus, vilket man dock måste göra när man mäter reflekterande ljus.

Det mörka motivet brukar tyvärr bli för mörkt om man bara tar hänsyn till infallande ljus.

Fotade bla en svart modell häromdagen, det blev helt enkelt för mörkt för att se bra ut med samma exponering som för de bleka engelsmännen.

Nuförtiden är det så lätt...man tittar på den färdiga bilden och histogrammet istället.
 
Det mörka motivet brukar tyvärr bli för mörkt om man bara tar hänsyn till infallande ljus.

Fotade bla en svart modell häromdagen, det blev helt enkelt för mörkt för att se bra ut med samma exponering som för de bleka engelsmännen.

Nuförtiden är det så lätt...man tittar på den färdiga bilden och histogrammet istället.
Ok, som sagt saknar jag praktisk erfarenhet av att mäta infallande ljus. Det lät ju bra i teorin i alla fall. :)

Jo, det är ju det som är skönt med digitalkameror. Tänk om man bara skulle lyckas få in filmkänslan i bilderna.
 
Det mörka motivet brukar tyvärr bli för mörkt om man bara tar hänsyn till infallande ljus.

Fotade bla en svart modell häromdagen, det blev helt enkelt för mörkt för att se bra ut med samma exponering som för de bleka engelsmännen.

Nuförtiden är det så lätt...man tittar på den färdiga bilden och histogrammet istället.

Nja, en titt på hisogrammet ger en hint om bilden som helhet, om du har underexponerat eller överexponerat, men ditt objekt kan ju fortförande vara fel exponerat trots att bilden i stort enligt histogrammet är rätt exponerad.

En ljusmätare mäter exakt rätt exponering exakt där du mäter, det är grejen, sen kan man vilja ha det både ljusare och mörkare än rätt exponering, men det gäller oavsett om du mäter med kamera eller ljusmätare. Och en ljusmätare ger alltiden säker mätning, det gör inte kameran. Därmed inte sagt att det alltid är lönt att mäta med en ljusmätare, det beror ju på situationen och på vad du fotar, inet alltid praktiskt med ljusmätare.
 
Ok, som sagt saknar jag praktisk erfarenhet av att mäta infallande ljus. Det lät ju bra i teorin i alla fall. :)

Jo, det är ju det som är skönt med digitalkameror. Tänk om man bara skulle lyckas få in filmkänslan i bilderna.

Du får lära dig att använda kurvverktyget, så får du till den känslan utan problem.
 
ANNONS