Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Tror hela grejen som utlöste detta drev var att han bad henne ta av sig tröjan, hade hon varit utan tröja från början så hade det aldrig hänt något... Utan vi hade glatt kunna se vidare på Herr Rhenborgs bilder...
 

lasse-p

Aktiv medlem
Tror hela grejen som utlöste detta drev var att han bad henne ta av sig tröjan, hade hon varit utan tröja från början så hade det aldrig hänt något... Utan vi hade glatt kunna se vidare på Herr Rhenborgs bilder...
Ja tyvärr kanske SVT's klippning av programmet ställt till det.
Det är samma sak med att flera av oss blev lite lurade att han fotade med digitalkameran fast den färdiga bilden sedan var fotad med storformat och han använde lös ljusmätare, det fick vi inte heller ihop med digitalkameran.
Ta av tröjan grejjen blev oxå olycklig i klippningen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ja tyvärr kanske SVT's klippning av programmet ställt till det.
Det är samma sak med att flera av oss blev lite lurade att han fotade med digitalkameran fast den färdiga bilden sedan var fotad med storformat och han använde lös ljusmätare, det fick vi inte heller ihop med digitalkameran.
Ta av tröjan grejjen blev oxå olycklig i klippningen.
Varför skulle inte en ljusmätare gå ihop med digitalkamera? Gör jag ofta.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ljusmätare mäter det infallande ljuset medan kameran mäter det reflekterade. Finns säkert bättre personer än jag som kan beskriva hur man bäst använder till tex i studion
 

snap01

Aktiv medlem
Men varför?
Är det inte både lättare, snabbare och mer exakt att faktiskt använda kameran? Det är ändå kamerans inställning som gäller oavsett vad en extern mätare säger.
du kan inte mäta blixtljusets styrka med kameran du ser bara hur din bild exponerats i kameran. Med blixtmätaren så mäter du ljuset o använder du tex flera blixtar o vill tex köra en blixt på fonden 3steg ljusare än huvudljuset så kan du enkelt mäta upp det. Jag använder den ofta när jag ställer ljus från flera blixtar dels så kan du skriva upp o mäta upp allt exakt o behöver du fortsätta en porträtt fotografering på ett företag en annan dag så har du alla inställningar klara.
 

arvid_97

Aktiv medlem
Kan vi inte lägga ner diskussionen om PK-Maffian? Visst jag håller med om att många överreagerade och att det inte är något konstigt med bilden men att anklaga någon som inte finns för något den inte har gjort. Lägg ner bara.

Det är inte "PK-Maffians" fel att Rheborg stängde sitt Flickr-konto utan personer som kommenterar innan de har satt sig in i situationen (och inte heller förstått bilden). Att Linnea Pettersson först skriver en artikel där hon säger en sak och sedan ett blogginlägg där hon säger en annan. Kul det där.

Arvid Gustafsson
 

arvid_97

Aktiv medlem
Med att folk inte har förstått bilden menar jag att många hänger upp sig över att hon överhuvudtaget tog av sig tröjan när det är det som gjorde hela bilden. Dessa personer har ju helt missat grejen med fine art.

Arvid Gustafsson
 

arvid_97

Aktiv medlem
Nej men jag tycker det var lite lustigt. Gissar att man kan gå in på hennes twitter eller liknande om man vill hitta den.

Arvid Gustafsson
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Men varför?
Är det inte både lättare, snabbare och mer exakt att faktiskt använda kameran? Det är ändå kamerans inställning som gäller oavsett vad en extern mätare säger.
Ska man ljussätta med blixt så måste man i princip använda ljusmätare för att snabbt och korrekt få det ljust man vill ha. Kameras ljusmätare har också för ovana att mäta fel beroende på nätmetod och vad den mäter på, en ljust eller mörk yta. Då är du hänvisad till att försöka tyda histogrammet om exponeringen är exakt, men det är inte säkert ändå. En ljusmätare ger alltid en korrekt ljusmätning direkt, sen ställer man bara in kameran efter den och du har en perfekt exponering. Man kan också mäta hur mycket ljuset faller av mot bakgrund och skillnad mellan ljus och skugga.

Men som sagt, ska man använda blixt är det ovärderligt med en ljusmätare, ska man köra utan är det bra att ha men inte nödvändigt.

PS: I studio är det absolut nödvändigt.
 
Senast ändrad:

lasse-p

Aktiv medlem
Använder Rheborg blixt i denna fotografering? Nej troligen inte.
Att jag nämnde ljusmätaren ihop med klippningen av inslaget var ju att vi alla nu vet att bilden är fotograferad med analog mellanformatskamera. Därför hade han troligen en ljusmätare i handen vid nått tillfälle.
Å andra sidan vet vi ingenting då mellanformataren inte syntes i bild så det kanske stod nån studioblixt i ett hörn med. (om han inte körde med nya Profoto B1 till sin Canon, då behöver han inte ljusmätare..) :)
 

lasse-p

Aktiv medlem
Rolleiflex svartvit film användes...
Det framgick inte i TV heller.... :)
Lika lite som en massa andra saker som bl.a. hur diskussionen gick före tröjjan togs av, det var poängen.
Det är helt meningslöst att spekulera om detaljerna när vi inte vet mycket alls.

Nu ser jag fram emot nästa program imorgon kväll.
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Jag frågade honom via flickr när den var igång, därför vet jag vad det var för kamera...

Undrade hur han redigerat bilden,
Men det är ren skär nörderi från min sida.... :)
 
ANNONS