Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

gorred

Aktiv medlem
Ett intressant TV-program, även för en nörd som jag. Och bra fotografier blir det. Så jag har följt den här tråden med intresse, och tyckt att det varit kul att se hur åsikter kan vara olika och brytas mot varandra. Den feministiska vinklingen var väl väntad, men sen kom den här famösa Rheborgska dotterfotgraferingen, med tillhörande kommentarer. Man tar sig för pannan. Det är ju inte ens PK längre, och det är inte själva fotograferingen som är unken - tvärtom! - utan de kommentarer som fördömer. Jag funderar hur de tänker som tycker att man inte ska fotografera sina döttrar... Aldrig förut har väl den gamla sentensen "sanningen ligger i betraktarens ögon" varit mer tillämpbar. Och jag fasar för att se bakom de ögonen. Vi håller inte ens jämna steg med PK-maffian, vi ser dem försvinna i fjärran, helt upp i sitt eget race.
 

Sauron

Aktiv medlem
Kul att någon annan också har reagerat!

Så här skriver Expressen:
Jag tror att jag hört fel. Jag måste hört fel. Hon kanske har ett linne under? Det har hon inte. Utanför ett stall står Johan Rheborg och fotograferar sin 20-åriga dotter i vit behå medan en annan manlig fotograf hejar på bakom honom. På bästa sändningstid i SVT. Och detta efter att han har fått ett uppdrag av Henrik Schyffert att fotografera sin dotter ärligt. "Som han ser henne".
Skulle någon reagerat om en 50-årig mamma fotograferat sin son med bar bröstkorg för att visa hans tatuering?

Moralpanik! Taliban?

/Roger
 

Timmeh

Aktiv medlem
Jag hade faktiskt ingen aning om att Johan Rheborg sysslade med fotografi.
En av mina favorit komiker och hans bilder är riktigt bra!

Det gillar jag starkt! :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hon tycker det är samhällsproblem att vi fotograferar kvinnor oftare mer avklätt än män. Så då är alltså inget i programmet fel. Vi bör helt enkelt inte sluta fotografera kvinnor avklätt utan börja fotografera fler män utan kläder.
Jämställdhet!
;)
 

AFJ

Aktiv medlem

Jag tycker hon är helt fel ute.

Hon inleder med att skriva att all nakenhet inte är fel - men i nästa mening kallar hon den aktuella fotografering för "tilltaget". Hur skall hon ha det?

Sedan säger hon att det saknas diskussion om saken i programmet.

Javisst, det är ju genomgående i alla avsnitt att det saknas längre diskussion. Det är inte ett program för samhällsdebatt, det är inte ett program för djuplodande fotografiska analyser, det är ett underhållningsprogram.

Dessutom, om hon hade lyssnat lite bättre så motiverar Rheborg sitt "tilltag" vid ett par tillfällen i programmet.

Slutligen, tror hon verkligen att Rheborg helt plötsligt och oplanerat beordrar sin dotter att slita av sig tröjan? Självklart har hon tillfrågats i lugnt och ro i god tid innan inspelningen.

Hur man kan kalla sig fotograf och vara bildchef och reagera som hon gör är för mig en gåta.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tycker det är ganska lättsmält. Men mysigt att se på. Deras kemi är ju rätt skön när dom umgås.
Annars tycker jag kanske inte man "lär" sig så himla mycket av programmet. Som riktigt grön gör man nog kanske det i och för sig.
Tycker både Johan och Henrik får till en del bra bilder hittils.
Följde Rehborgs Flickr sida ett tag, men nu plötsligt har han antingen tagit bort alla sina foton eller bestämt sig för att blocka folk så bara speciellt utvalda kan följa bilderna. Ingen aning hehe.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag tycker hon är helt fel ute.

Hon inleder med att skriva att all nakenhet inte är fel - men i nästa mening kallar hon den aktuella fotografering för "tilltaget". Hur skall hon ha det?

Sedan säger hon att det saknas diskussion om saken i programmet.

Javisst, det är ju genomgående i alla avsnitt att det saknas längre diskussion. Det är inte ett program för samhällsdebatt, det är inte ett program för djuplodande fotografiska analyser, det är ett underhållningsprogram.

Dessutom, om hon hade lyssnat lite bättre så motiverar Rheborg sitt "tilltag" vid ett par tillfällen i programmet.

Slutligen, tror hon verkligen att Rheborg helt plötsligt och oplanerat beordrar sin dotter att slita av sig tröjan? Självklart har hon tillfrågats i lugnt och ro i god tid innan inspelningen.

Hur man kan kalla sig fotograf och vara bildchef och reagera som hon gör är för mig en gåta.
Jag reagerade faktiskt på att han "beordrade" tröjja av.
Fast inte av den orsaken som andra. Jag tänkte mer att det var vågat sett ur det perspektiv som nu visar sig. Massor av moraltanter & gubbar.
Det var ju ingen som reagerade på de bilder med bar överkropp som visats på barn med snopp i brallan som visats i programmet, jämställdhet "my ass"
 

arvid_97

Aktiv medlem
är det bara jag som inte kan se Rheborgs bilder längre? vore ju trist om han stängde sin Flickr-sida för han är en väldigt duktig fotograf!

Arvid Gustafsson
 

afe

Aktiv medlem
Antagligen fick han för många skräpkommentarer så han valde att göra bilderna privata. Trist!
 

emjo

Aktiv medlem
Här har vi just beskådat ännu ett offer på PK-ismens altare...Synd. Onödigt. Men jag förstår honom.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Skulle någon reagerat om en 50-årig mamma fotograferat sin son med bar bröstkorg för att visa hans tatuering?

Moralpanik! Taliban?

/Roger
ja herregud, var har folk för störd syn? Skulle det vara sexistiskt att ta en porträttbild med bara axlar? De får nog söka hjälp som läser in snusk i allt.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ovanligt att länken råkar gå till expressen, högborg för utseendefixering.
Herregud, människan är ju störd!! Fast Aftonbladet brukar vara änn värre mend radikala feminister. Den här personen har en störd syn både på män och sexualitet. Att ta ett fint porträtt med bara axlar är inte konstigt alls. Och hon verkar störa sig mest på att det är en medelålders man som håller i kameran, ty det är fult att vara man och medelålders. Hon skolle nog inet heller reagera om det var en kvinnlig fotograf som fotade en ung man med bara axlar, Om någon hetsade mot kvinnor eller invandrare på samma sätt skulle det bli ett jäkla liv.
 
ANNONS