Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Nja, en titt på hisogrammet ger en hint om bilden som helhet, om du har underexponerat eller överexponerat, men ditt objekt kan ju fortförande vara fel exponerat trots att bilden i stort enligt histogrammet är rätt exponerad.
En "rätt exponerad" raw-fil på bas-iso är sällan optimalt exponerad för att ta tillvara hela tonomfånget i bilden. Googla ETTR om du inte vet vad det innebär.
 

knobloch

Aktiv medlem
Köp VSCO till LR ;) Är presets som efterliknar film och grynighet

/Stefan
Tack för tipset! Har kikat lite på det förut. En kille jag känner har testat Analog Efex Pro som också verkar ge ganska sköna resultat. Tycker dock att en stor del av det roliga är att försöka fixa det själv. :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Va det Mike Myers i Waynes world som va Vecko Revyn fotografen?
Japp! Han var det!
Ett småtrevligt program idag men visst hade det kunnat göras lite bättre. Jag gillar skarpt den o-pretentiösa tonen.
Intressant att se hur obevekligt konservativa VR-människorna var och på hur stort allvar de tog sina åsikter. Jag har en del synpunkter på hur de resonerade.
Tyvärr lider programmet av lite för kort tid. Det skulle varit minst en kvart till.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det här var väl ändå det bästa avsnittet?
Gillade verkligen upplägg och innehåll i dagens avsnitt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det här var väl ändå det bästa avsnittet?
Gillade verkligen upplägg och innehåll i dagens avsnitt.
Instämmer!

Idag satt sambon med och tittade - hon är inte fotointresserad - men hon skrattade gott ett par gånger och tyckte också att programmet var roligt och underhållande.
 

Mesch

Aktiv medlem
Instämmer!

Idag satt sambon med och tittade - hon är inte fotointresserad - men hon skrattade gott ett par gånger och tyckte också att programmet var roligt och underhållande.
Det var ju mer diskussion kring bilden de faktiskt valde och varför. Dessutom visades något av alternativen, mycket bra.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det var ju mer diskussion kring bilden de faktiskt valde och varför. Dessutom visades något av alternativen, mycket bra.
Ja, det uppskattade jag också, att själva bilderna diskuterades lite mer ingående - det har jag saknat från de tidigare programmen. Där har det lite väl snabbt överstökat.
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Johan är så himla kaxig. Först rekar han och tar testbilder med digitalkameran. När det sedan är skarpt läge kryper han under skynket på sin gamla analoga storformatare! På ett sätt coolt, men också lite trist för det skapar distans till alla oss "normala" fotografer som fotar digitalt. Det hade varit intressant att få se "samma" bilder, tagna med crop-sensor för att kunna bedöma skillnaden, vad det analoga storformatet tillför, som inte det kompakta digitalformatet lyckas fånga.

...fast det går väl ändå inte genom TV-rutan. Man behöver förstås stå framför det printade storformatet för att se skillnaden.

Någon mer än jag som tyckte att modellen på det färdiga VR-omslaget var mer än väl retuschat jämfört med bilderna man såg under fotosessionen? Trist när modellerna ser ut som skyltdockor på HM.
 

afe

Aktiv medlem
Att använda digitalkameran för att testa ljussättning och sånt är ju alldeles ypperligt - blir lite som när man körde testskott med svindyr Polaroid förr i tiden, fast inte riktigt p.g.a. den mycket mindre sensorn.

Det är inte så dyrt eller svårt för "normala" amatörer (vad nu det är) att testa storformat :)
 

trax

Aktiv medlem
Johan är så himla kaxig. Först rekar han och tar testbilder med digitalkameran. När det sedan är skarpt läge kryper han under skynket på sin gamla analoga storformatare! På ett sätt coolt, men också lite trist för det skapar distans till alla oss "normala" fotografer som fotar digitalt. Det hade varit intressant att få se "samma" bilder, tagna med crop-sensor för att kunna bedöma skillnaden, vad det analoga storformatet tillför, som inte det kompakta digitalformatet lyckas fånga.

.
Bara känslan att det är på riktigt! (För honom alltså) ( och för mig och alla andra analogfosiler, fast kör bara mellanformat) (och att det är mjukt och fint direkt från framkallningen) ( och att det är kul) (och.......) :)
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Jag menar inte att det är fel på analogfoto. Jag var själv en analognörd i mörkrummet, långt innan Hasselblad insåg att loppet (nästan) var kört...

Hade man haft tid (och pengar) hade det väl varit kul att ha en "riktig" kamera också. Jag syftade mer på det faktum att 99,99% av alla amatörfotografer ju bara fotar digitalt och inte har möjligheten att relatera till vari skillnaden faktiskt sitter.
 

trax

Aktiv medlem
Jag menar inte att det är fel på analogfoto. Jag var själv en analognörd i mörkrummet, långt innan Hasselblad insåg att loppet (nästan) var kört...

Hade man haft tid (och pengar) hade det väl varit kul att ha en "riktig" kamera också. Jag syftade mer på det faktum att 99,99% av alla amatörfotografer ju bara fotar digitalt och inte har möjligheten att relatera till vari skillnaden faktiskt sitter.
Fast jag menar lite allvar. Det är känslan fram för allt, tycker jag. Och att man engagerar sig mer för varje bild! När jag kommer hem och framkallar så har jag bara en bild på varje motiv men med min digitala så är det 14 st av varje plus en massa motiv som jag aldrig skulle fotat med analoga kameran. Vet inte riktigt varför jag gör annorlunda med digitalt, bara för man kan och inte kostar antar jag!
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag gillar hur Henrik verkligen försökte ta död på den stela och väldigt maskinella stämningen som det verkade vara på redaktionen. Allt kändes verkligen massproduerat för att sälja lösnummer, helt utan någon som helst själ eller sann passion nedlagt i produkten.

Att redaktionen såg måttligt roade ut av hans utsvävanden och ytterst tveksamma till allt som heter nytänk är en helt annan femma, modellen såg däremot ut att få det rejält mycket roligare.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tyckte om dagens avsnitt mycket också. Gillade Johans slutliga bild mycket.
Temat idag var också väldigt intressant då det ligger varmt om hjärtat. Väldigt kul när man får se dom brottas med sina rädslor!
 
ANNONS