Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa i LR5 försvinner igen - Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var ligger din lightroom katalog och var finns förhandsgranskningarna? Har du en extern disk tex? När du jobbar i Lightroom så ser du dina justeringar i en "preview" fil. Den kan bli korrupt, katalogen kan bli korrupt och cachen kan (som redan nämnts) behöva tömmas. Lightroom är känsligt.

Mitt förslag. Skapa en helt ny katalog, rendera 1:1 förhandsgranskningar (kataloginställningar) och säkerställ att katalogen, förhandsgranskningarna OCH cacheminnet ligger på en fast disk som inte flyttas runt och ev byter enhetsbeteckning.

Sedan exporterar du dina jpegs i full storlek och ingen komprimering. Kvarstår problemet?

Ps. en suddig bild som inte riktigt är i fokus skall helst inte detaljskärpas eftersom det inte finns några detaljer att jobba med. Då blir resultatet som din bifogade bild...grusigt och illa. Testa istället att jobba med låg eller ingen detalj och fläska på med radie istället (och maska vid behov).

Kan du visa ett exempel, med bilden inzoomad till 100 % så att man faktiskt kan se hur skärpan ser ut?

Mitt problem är löst, jag kan inte återskapa det. Nu ser mina bilder i princip lika ut i Develop och Library.

Som jag redan har sagt - ni kan sluta snacka om skärpning, ISO och annat. Det är inte det som är problemet här.

Det som har hänt är att LR fått "spelet" och gör något det inte skall göra.

Jag såg på dina bilder att du haft ISO 1000 när du fotograferat då får man räkna med en hel del brus och då ska du även dra i brusreducering annars skärper du även det.

Sluta ifrågasätta trådskaparen - det här har inte med ISO att göra!!

Suck, ibland är det bättre att hålla tyst än att komma med meningslösa inlägg...

Zooma in bilden till 100 %, och testa att öka radien när du skärper upp bilden.

En radie på 1 pixel är användbar när man tagit bilden i perfekt fokus, och bara behöver kompensera för oskärpan som demosaik-algoritmen introducerar.

Den här bilden ser ut att vara något ur fokus, och då behöver du en större radie. Kanske 3-4 pixlar, beroende på exakt hur mycket ur fokus bilden är. (Dra ned på mängden samtidigt som du ökar radien.)

Det handlar inte om detta!

TS problem är att bilden ser åt helsike ut i en modul men OK ut i en annan.

Alltså, suck. Det hjälper inte... :-( Vad snälla ni är som tänker till!

Nu har jag tryckt "Töm cache-minne" men det ser inte ut att hända något när jag klickar där. Kanske det inte ska göra? Jag förväntade mig en bekräftelse av något slag eller att det skulle komma ett "timglas" av något slag så jag ser att det händer något. Startade om LR men felet består.

Ska man märka på något sätt att cachen verkligen är tömd? Hur märker man det isf?
När jag öppnade LR igen trodde jag att det skulle ta längre tid än tidigare att ladda bilderna för att den skulle skapa en ny cache på något sätt men det gjorde det inte.

Grrr. Har ni fler förslag?

Jag tror inte du får mycket till timglas, cachen rensas ganska snabbt. Jag minns inte exakt hur jag löste mitt problem. Kanske rensade jag cachen manuellt?

Där du har rensningsknappen har du också en knapp, eller en uppgift som talar om var på hårddisken din cache ligger. Notera dettta, stäng av LR, ta sedan bort eventuella filer som finns i cachen kvar manuellt med utforskaren.

Du kan också välja att ta bort previews för mappen. Det gör du någonstans i menyvalet i library.

Sorry att jag inte har exakt råd, har inte LR framför mig just nu.

Bottom line - det låter verkligen som du har exakt samma problem som jag hade och jag löste det genom att rensa cache och previews. Minns inte exakt vilka steg men efter lite pill var jag på banan igen.

Du kan helt bortse från råden om ISO, radies och annat, det har inte med ditt problem att göra.

Ge inte upp, problemet går att lösa utan ominstallation eller förlust arbete, det är jag övertygad om.

Spontan tanke, kan det ha något med "smart previews" att göra? Att library visar en nedskalad förenklad bild och att development visar riktiga...

Spontan tanke, kan det ha något med "smart previews" att göra? Att library visar en nedskalad förenklad bild och att development visar riktiga...

Jag tror inte det. Jag har aldrig använt smart previews och jag fick problemet ändå.

Dessutom tror jag - utan att ha provat - att hela idén med smart previews är att det är just smarta, man ser ingen större skillnad gentemot att jobba med originalfilen.

OK. Vart ifrågasatte jag TS? Ärligt? Jag bara talade om att om man skärper ett foto med ISO 1000 så skärper man även bruset.

Genom att ge råd för något som TS inte har bett om och som inte har med problemet att göra så blir det onödiga pekpinnar som åtminstone jag uppfattar som att TS kompetens ifrågasätts.

Nåväl, förstår att det är i all välmening och ber om ursäkt för att jag "brusade upp" men jag tycker det är viktigt att vi försöker lösa trådskaparen problem här och det har inte att göra med ISO-värden, skärpning av brus, pixelradies eller liknande.

Genom att ge råd för något som TS inte har bett om och som inte har med problemet att göra så blir det onödiga pekpinnar som åtminstone jag uppfattar som att TS kompetens ifrågasätts.

Nåväl, förstår att det är i all välmening och ber om ursäkt för att jag "brusade upp" men jag tycker det är viktigt att vi försöker lösa trådskaparen problem här och det har inte att göra med ISO-värden, skärpning av brus, pixelradies eller liknande.

Ursäkten godtas, min simpla tanke var att det kunde vara bruset som gjorde att bilden inte så skärpt ut. Hoppas att det löser sig för trådskapare.

Jo, såklart strävar man efter att sätta skärpan direkt men ibland gör man inte det och då är det ju bra att kunna skärpa upp det något i LR. Men konstigt att den försvinner.

Det kan vara nyttigt att tänka på att skärpeverktyget endast ökar skärpan på pixelnivå på redan skarpa detaljer, det vill säga det som är i fokus i bilden. Om bilden är suddig för att den är felfokuserad, dvs. att objektivet rent fysiskt inte har haft rätt fokus på motivet så hjälper inte detaljverktyget i Lightroom - programmet kan ju liksom inte veta exakt hur detaljerna skulle se ut om de var i rätt fokus. :) Ville bara klara upp det för dig ifall det kan vara det som orsakar förvirringen.

Jag har också haft problem med previews, så att jag tyckt att det varit oanvändbart och har varit tvungen att gå in till framkalla modulen för at kunna gör en bedömning av bilden.

I biblioteksmodulen så har bilden varit väldigt ur fokus,det har tagit lång tid innan den laddat in bilden och väldigt många gånger så har det varit snabbare och enklare att förhandsgranska bilden i "framkalla".

Har precis testat med det här och för de bilder som lightroom har gjort previews så har det gått snabbt. men ta i trä allt är inte återställt än.

The Preview and Smart Preview caches are a little different. By default, Lightroom stores the cache data for the Previews in a file next to your catalog in a filed named [Catalog name] Previews.lrdata and the data for the Smart Previews in [Catalog name] Smart Previews.lrdata. Purging those caches involves deleting the corresponding .lrdata file.

If you delete either of those .lrdata files, Lightroom will regenerate them and repopulate the previews as they are needed. Keep in mind that if you have a huge catalog and delete all of your previews, Lightroom needs to regenerate them so it could take time.

If you delete your preview cache, the next time you open Lightroom, it will generate a new preview .lrdata file. You should see it start to fill in previews, and you should also see the size of the .lrdata file continue to grow as Lightroom continues to generate more previews.

The Smart Preview cache file is not automatically generated when you open Lightroom like the normal preview cache is. Instead, it will be generated when you create a new smart preview.

Det handlar inte om detta!

TS problem är att bilden ser åt helsike ut i en modul men OK ut i en annan.

Det är din teori. Det som talar för din teori är att det har funnits ett liknande problem i en tidigare version av LR.

Det som talar emot din teori:
* Buggen i fråga är redan fixad i TS version av LR.
* TS säger själv att orignalbilden är oskarp. Då är en uppskärpningsradie på bara en pixel aldeles för lite.
* TS har testat att resetta preview-cachen utan att det hjälpte.

Min teori är att TS inte riktigt har förstått hur man bedömer skärpan på en bild i LR. (Mina ursäkter till TS om jag har fel, men om man inte får anta att den som ber om hjälp kan ha gjort fel så blir det ju ofta omöjligt att hjälpa.) Det som talar för min teori är att TS postade en skärmdump där preview-fönstret är på ett ur-fokus område i bakgrunden, och stora bilden är utzoomad. Från en sådan vy är det helt omöjligt att bedöma skärpan.

Att det ser ok ut i en modul och åt helsike ut i en annan beror på att det är en bild där bruset är överskärpt på pixelnivå, samtidigt som bilden är oskarp med en lite större radie. Därför blir det väldigt stor skillnad mellan nedsamplade bilder beroende på vilken algoritm som används.

Jag är beredd att slå vad om att om TS ökade radien i uppskärpningen, så som jag skrev tidigare, så skulle alla hennes problem försvinna. Både vad gäller att det ser olika ut mellan modulerna, och att den exporterade bilden ser oskarp ut.

Det är din teori. Det som talar för din teori är att det har funnits ett liknande problem i en tidigare version av LR.

Det som talar emot din teori:
* Buggen i fråga är redan fixad i TS version av LR.
* TS säger själv att orignalbilden är oskarp. Då är en uppskärpningsradie på bara en pixel aldeles för lite.
* TS har testat att resetta preview-cachen utan att det hjälpte.

Min teori är att TS inte riktigt har förstått hur man bedömer skärpan på en bild i LR. (Mina ursäkter till TS om jag har fel, men om man inte får anta att den som ber om hjälp kan ha gjort fel så blir det ju ofta omöjligt att hjälpa.) Det som talar för min teori är att TS postade en skärmdump där preview-fönstret är på ett ur-fokus område i bakgrunden, och stora bilden är utzoomad. Från en sådan vy är det helt omöjligt att bedöma skärpan.

Att det ser ok ut i en modul och åt helsike ut i en annan beror på att det är en bild där bruset är överskärpt på pixelnivå, samtidigt som bilden är oskarp med en lite större radie. Därför blir det väldigt stor skillnad mellan nedsamplade bilder beroende på vilken algoritm som används.

Jag är beredd att slå vad om att om TS ökade radien i uppskärpningen, så som jag skrev tidigare, så skulle alla hennes problem försvinna. Både vad gäller att det ser olika ut mellan modulerna, och att den exporterade bilden ser oskarp ut.

OK, så du menar att du kan framkalla den effekt som TS och jag har upplevt - dvs att de båda modulera ger HELT olika resultat - genom att endast laborera med radien i skärpeverktyget?

Du kanske kan lägga upp några skärmdumpar som visar detta så kan vi avgöra om det är samma problem som vi har/har haft?

Jag tror fortfarande att du är helt fel ute - jag tror helt enkelt inte du har upplevt just det här specifika problemet - vilket jag har.

Som jag skrev tidigare, när jag råkade ut för problemet så krävdes den hel del steg av att radera previews, camera raw cache mm. Jag minns inte exakt i vilken ordning jag gjorde det och vilka steg jag utförde men till slut fick jag tillbaka normalt beteende. Förhoppningsvis kan TS också få ordning på det.

En bra ide är väl att TS lägger upp bilden i oredigerat samt redigerat format så man ser om det skiljer sig något eller om det är likadant. Svårt att hjälpa till då man inte sett resultaten.

Christin, har problemet löst sig?

Får du det här problemet med alla bilder i denna mapp, eller bara just denna?

Är bilder i andra mappar OK eller får du problemet med alla bilder?

Det kan vara nyttigt att tänka på att skärpeverktyget endast ökar skärpan på pixelnivå på redan skarpa detaljer, det vill säga det som är i fokus i bilden. Om bilden är suddig för att den är felfokuserad, dvs. att objektivet rent fysiskt inte har haft rätt fokus på motivet så hjälper inte detaljverktyget i Lightroom - programmet kan ju liksom inte veta exakt hur detaljerna skulle se ut om de var i rätt fokus. :) Ville bara klara upp det för dig ifall det kan vara det som orsakar förvirringen.

Okej, tack för infon. Jag förstår. :) Fast jag tycker att bilden ser skarpare ut när jag lägger på lite skärpa på min något suddiga bild.... Just denna jag visar ovan blir brusig eftersom den redan från början är mörk och brusig.

Christin, har problemet löst sig?

Får du det här problemet med alla bilder i denna mapp, eller bara just denna?

Är bilder i andra mappar OK eller får du problemet med alla bilder?

Tack för att ni hjälper mig grabbar!! Jag blir överlycklig om/när problemet försvinner. Det kvarstår...

Jag har alla mina bilder på min hårddisk på datorn. De ligger på samma ställe alla. Jag har kollat i tre olika mappar som jag importerat till LR och det är samma problem i alla mapparna på lite olika bilder i mapparna.

Adobe har sagt att detta problem fanns med i LR5 men rättades till i LR5.2. Jag har version 5.3 så det borde vara löst enligt dem men inte enligt mig.

Jag har tömt cachen genom knappen "Töm cache-minne" men det har inte hjälpt. Ska försöka göra det manuellt och så har ni några fler alternativ ovan som jag ska prova. Återkommer.

ANNONS
Götaplatsens Foto