Photocon
Aktiv medlem
Vilket ganska väl bekräftar min uppfattning om D800; Det är en förminskad digital storformatskamera och hanteras ungefär som en sådan.
Det är ungefär så jag ser den också samt en av orsakerna att jag skaffade den. Men nu kan vi ändra lite på frågeställningen här.
Hur mycket påverkar spegelrörelsen det hela? Jämför vi med en 24mp NEX -7 i aps-c format får vi en pixeldensitet på 50+ mp översatt till 24x36 om nu lika stor sensoryta utnyttjades.
NEX har ingen spegel och öppen slutare förutom en elektronisk ridå i exponeringsögonblicket. Med adapter och etn Nikon 85:a kan jag med den ganska enkelt hålla mig till längre tider.
Så idealet vore ju om man kunde slippa ifrån spegeluppfällningen. Då hamnar vi hos Sony A7R som delar sensor i grunden med D800E och har samma pixelantal.
Och här tog logiken slut eftersom A7R:s slutare är helmekanisk och får göra ytterligare en rörelse jämfört med NEX-7 samt sitt syskon A7 med 24 mp.
Jag har en A7R som jag kör i combo med D800, men den är lika kritisk med slutartiderna/mikroskakningar mm. Orsaken till att jag har A7R är att jag kan använda alla mina Nikongluggar via adapter på den och dess stora fördel är att man via förstorad sökarbild i EVF-sökaren kan sätta skärpan manuellt spot-on på ett sätt som D800 inte klarar.
Men problemet med spegellös A7R blir i slutänden alltså ungefär detsamma som med D800 om man vill utnyttja hela sensorns kapacitet. Dessutom är A7R väldigt liten jämfört med D800 för att vara en FF. Väger endast 420 gram och antagligen därmed mer känslig för vibrationer. Men hanterad rätt blir bilderna i princip ekvivalenta med D800/D800E och t o m vassare med vissa objektivkombinationer. Tillsammans med den dedicerade Zeissgluggen FE 55/1.8 ZA som har E-fattning får man en bildkvalitet som påminner väldigt mycket om det svindyra Zeiss Otus 58/1.4
Tror att vi i framtiden, när EVF är mer utvecklad och kan på allvar konkurrera med OVF att vi får se fler FF-kameror som är spegellösa fast då med en mycket mer vibrationsfri slutare än vad A7R har.
Hur man än vänder sig verkar baken sitta där fram
Vilken normalzoom TS kommer att välja av de 2 som diskuterats lär vi väl få se.
//Lennart