Annons

Tamron SP 150-600mm VC

J Tjerneng

Aktiv medlem
Finns objektivet ute för Nikon ännu?

Vad jag förstår så av Canons APS-C hus så fungerar EOS 70D bra men EOS 7D har ett äldre fokussystem som inte klarar servo (följande fokus) så bra med Tamronzoomen.
Nej, Nikon-versionen är inte ute. Men jag behöver inte köpa idag :)
Tänkte mer på förslag på Nikon-hus som passar in på kriterierna bra AF, lågt brus vid högre ISO samt under 10 papp för endast hus.
Jag kan ju se priserna på prisjakt men är dåligt orienterad i Canikon modellernas olika "profiler". Alltså det är ju inte alltid så att dyrast är bäst på allt, utan att de har lite olika för- och nackdelar. Jag hade ju tex själv trott att Canon 7D skulle vara bättre än 70D, men att just den egenskap du nämner pekar på motsatsen för just detta specifika behov. Mycket bra info, med andra ord.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade ju tex själv trott att Canon 7D skulle vara bättre än 70D, men att just den egenskap du nämner pekar på motsatsen för just detta specifika behov.
EOS 7D är robustare byggd än EOS 70D, men flera år äldre. EOS 70D har en modernare bildsensor och är framförallt betydligt vassare när det gäller video.

Om man är normalförsiktig med sin kamera så är EOS 70D ett bättre val än EOS 7D i mitt tycke.
 

K.v.E

Avslutat medlemskap
Hmmm Tamron 150-600 :)

Har använt min 150-600 nu i ett par dagar, tycker den är helt klockren
Blir svårt för både Canon & Nikon att kontra i pris klass med något, har dom något på gång så lär dom få ut det på marknade nu
För nu är det Tamron som är kung på låååång zoom
Förvisso är det BARA bländare 6.3 på 600mm, men vilken stabilisator den kan verkligen sitt jobb
Dom har verkligen lyckats & med ett pris på strax över 10k så har alla andra märken något att gå efter
 

dudek53

Aktiv medlem
HEj!
Fick tag på ett ex för ett par dagar sedan och i början var allt frid och fröjd. Levererar snorskarpa bilder. Problem uppstår när jag börjar plåta i AISERVO på min 5d mark 3. Den slutar helt enkelt söka mellan vissa intervall från nära till att peka ut mot oändligt. Alla mina andra gluggar fortsätter leta till så länge jag håller fokusknappen till hälften nere. Det enda som hjälper är att omaktivera fokus genom att lyfta och trycka ner fokusknapp igen.
Vet att det finns flera trådar på temat men vill höra om det är så att det ev finns en ny batch av denna glugg som fungerar bättre med 5d mark 3?
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
EOS 7D är robustare byggd än EOS 70D, men flera år äldre. EOS 70D har en modernare bildsensor och är framförallt betydligt vassare när det gäller video.

Om man är normalförsiktig med sin kamera så är EOS 70D ett bättre val än EOS 7D i mitt tycke.
Återigen mycket bra info. Frågan är vad som är normalförsiktig. Det är ju ett objektiv som ska ut i naturen med allt vad det innebär, så det måste ju även huset tåla. Jag brukar aldrig slänga kameran i backen men lite fukt är ju något som det måste klara...
 

larsten

Aktiv medlem
Nikon snart ute

Finns objektivet ute för Nikon ännu?

Enligt Dustin skall jag få mitt objektiv med Nikonfattning den 17 April. Inga förseningar är aviserade av Tamron till Dustin. De har även det datumet angivet för dem som beställer nu.

Dustin skriver på sin sida att Sonyvarianten kommer 23 Maj för de som beställer nu.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Jag trodde aldrig att ett vänligt formulerat inlägg kunde väcka sådan anstöt. Jag backar och ger mig.
Kan vi återvända till objektivet nu?
Ingen har nånsin hindrat dig. (Föreslår att vi lyfter ur detta till en privat diskussion via mejl om du känner att du behöver svara)
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Status på ScandinavienPhoto har ändrats från Okänd till På väg, så det finns hopp för Nikonfattning
 

Krille

Aktiv medlem
Jag vill lyfta ett kritiskt finger till denna diskussion. Aiservo är ett problemområde för vissa canon-kameror och ett problem som tamron tycks undvika att besvara för tillfället. Sitter på ett objektiv för tillfället och har samlat dessa trådar för den som är intresserad. Hoppas dem åtgärdar detta för glasen är toppklass i övrigt. Min 5d mark 3 lider av detta och även 7d och andra kameror verkar råka ut för samma sak.
Något som vissa verkar ha glömt är att Canon 5D Mk III inte är överdrivet förtjust i att fokusera med ljusstyrka lägre än 5,6. Faktiskt anger Canon i sin egen manual att kamerans autofokus inte fungerar under bl. 5,6. Tamron 150-600 har bländare 6,3 vid 600 mm brännvidd. Alltså under Canons gränsvärde.

Nu är det i och för sig så att kameran faktiskt fokuserar vid bländare 6,3 men korskänsligheten går förlorad när man använder punkter utanför mitten. Och i svagt ljus tappar fokussystemet känslighet rent generellt, vilket drabbar såväl kant- som mittpunkter. Med andra ord, det är nog inte AIS-fokusen i sig som är problemet utan ljusstyrkan i teleläget hos Tamrons telezoom.

Nikon D800 och D4/D4S har högre känslighet vid mittpunkterna, ända ned till ljusstyrka 8, så det är möjligt att de kommer kunna hantera Tamron-objektivet bättre.
 

dudek53

Aktiv medlem
Något som vissa verkar ha glömt är att Canon 5D Mk III inte är överdrivet förtjust i att fokusera med ljusstyrka lägre än 5,6. Faktiskt anger Canon i sin egen manual att kamerans autofokus inte fungerar under bl. 5,6. Tamron 150-600 har bländare 6,3 vid 600 mm brännvidd. Alltså under Canons gränsvärde.

Nu är det i och för sig så att kameran faktiskt fokuserar vid bländare 6,3 men korskänsligheten går förlorad när man använder punkter utanför mitten. Och i svagt ljus tappar fokussystemet känslighet rent generellt, vilket drabbar såväl kant- som mittpunkter. Med andra ord, det är nog inte AIS-fokusen i sig som är problemet utan ljusstyrkan i teleläget hos Tamrons telezoom.

Nikon D800 och D4/D4S har högre känslighet vid mittpunkterna, ända ned till ljusstyrka 8, så det är möjligt att de kommer kunna hantera Tamron-objektivet bättre.
Har fungerande aiservo med sigma 50-500, tamron 200-500 har aldrig tappat kontakt med servo. Problemet är känt men svåråtkomligt.
Jag är i huvudsak intreeserad av personer som använder optiken med 5d mark 3. Kan fler bekräfta problem eller om det fungerar som det ska vore jag tacksam. Kan vara en tidig batch som är kass ev.
 

PMD

Aktiv medlem
Återigen mycket bra info. Frågan är vad som är normalförsiktig. Det är ju ett objektiv som ska ut i naturen med allt vad det innebär, så det måste ju även huset tåla. Jag brukar aldrig slänga kameran i backen men lite fukt är ju något som det måste klara...
Med "normalförsiktig" menar jag att inte slänga runt med kameran för våldsamt. 7D tål säkert omild behandling bättre än 70D. Vad gäller väderskydd så har 70D hyfsat bra sådant. Möjligen har 7D bättre.

Är Tamron 150-600 väderskyddat? Om inte spelar det inte så stor roll om kameran är det.

Starta gärna en ny tråd om kameraval till det här objektivet. Jag tror att det är lite för perifert för den här tråden.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Finns info i denna tråden.

Har fungerande aiservo med sigma 50-500, tamron 200-500 har aldrig tappat kontakt med servo. Problemet är känt men svåråtkomligt.
Jag är i huvudsak intreeserad av personer som använder optiken med 5d mark 3. Kan fler bekräfta problem eller om det fungerar som det ska vore jag tacksam. Kan vara en tidig batch som är kass ev.
Det fungerar inte bra. Ungefär lika dåligt som med mina andra tamron- och sigmaobjektiv. Man får vara beredd att hjälpa till med tummen på fokusringen som jag skriver om i mitt fälttest. Jämför man AF med t.ex 400/5,6 eller något annat vitt tele från Canon så kan man faktiskt, utan att överdriva, tro att AF-tekniken kommer från den första batchen av AF-objektiv på 1980-talet och hade skadats i frakten. Så illa är det faktiskt. Det fungerar dock med lite träning. Mitt Sigma 150 uppträder exakt likadant. Alla mina Canonkameror från 20D och framåt har haft samma problem med piratoptik av tele och makrotyp (AF-servo låser i tid och otid).

http://www.naturreportage.se/manadens_14/mars_april_14/mars_april_14.htm
 

dudek53

Aktiv medlem
Grymt tack för denna info. Som sagt, i oneshot fungerar det ju bra. Det är i aiservo krånglet uppstår. Kanske är vanligt med tamrons objektivpark.
 
ANNONS