Annons

Tamron SP 150-600mm VC

J O Härnström

Aktiv medlem
Har fungerande aiservo med sigma 50-500, tamron 200-500 har aldrig tappat kontakt med servo. Problemet är känt men svåråtkomligt.
Jag är i huvudsak intreeserad av personer som använder optiken med 5d mark 3. Kan fler bekräfta problem eller om det fungerar som det ska vore jag tacksam. Kan vara en tidig batch som är kass ev.
Det hade varit bra om Tamronzoomen hade fler fokusbegränsningar, som det är nu så letar den på långa avstånd mellan 15m och oändligheten. Det kan bli problem på långa brännvidder när kontraster och konturer blir för mjuka, då letar inte objektivet efter fokus med 5D Mark III.
Jag har inte gjort direkt jämförelse mellan EF 5,6/400mm L och Tamronzoomen men visst är fokuseringen rappare med det fasta telet, något annat vore direkt konstigt.
För att zoomen ska ha någon chans så måste motivet synas i sökaren och fokuspunkten (den centrala eller central med utvidgade punkter träffa motivet. Så handhavandet är viktigt.

Denna vår har det varit mindre antal fåglar hemma vid ån där det annars brukar gå bra att fota flygande fågel. En teori är att det finns fler kråkor och de håller andra fåglar borta. Så min erfarenhet med BIF fågel i flykten är begränsad än så länge med Tamronzoomen.

Det är intressant med en diskussion även om kamerahusen till Tamronzoomen, utan hus inga bilder även om man så skulle ha en värstingglugg.
 

dudek53

Aktiv medlem
Det måste vara något mer än kontrastlöshet som gör att optiken lägger av i aiservo. Har ett sigma 50-500 och kört med andra telen. Ingen glugg slutar leta som fallet med tamron. Aiservo ska leta tills jag väljer att släppa avtryckaren. Det är just detta moment som gör det till mer än ett litet problem för mig. Tack för svar dock.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Teori

Jag tror att felet till största del ligger i Canonkamerorna. Jag vill minnas att min 1DmkIIN inte hade detta problem i så stor utsträckning. Med övriga kameror (20D,40D, 7D,70D, 5DIII) så har jag haft detta problem främst med piratoptik från sigma (150mm, 180mm) och tamron 90mm men även med mitt 500/4 IS USM. Dock har inte problemen varit så utmärkande som med Tamronzoomen. Det verkar inte heller ha med ljusstyrka att göra i så hög grad. Min 5DIII fungerar klanderfritt med 400/5,6 + 1,4 extender.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Visst kan det vara så att objektivet skulle behöva leta fokus mer och inte stanna upp så som du säger Daniel. Om det skulle hjälpa på flygande fågel är en annan fråga, då är nog snabbheten, precisionen och träffsäkerheten avgörande.
 

dudek53

Aktiv medlem
Jag tror att felet till största del ligger i Canonkamerorna. Jag vill minnas att min 1DmkIIN inte hade detta problem i så stor utsträckning. Med övriga kameror (20D,40D, 7D,70D, 5DIII) så har jag haft detta problem främst med piratoptik från sigma (150mm, 180mm) och tamron 90mm men även med mitt 500/4 IS USM. Dock har inte problemen varit så utmärkande som med Tamronzoomen. Det verkar inte heller ha med ljusstyrka att göra i så hög grad. Min 5DIII fungerar klanderfritt med 400/5,6 + 1,4 extender.
Jag har ett 500mm f4 is, och fungerar iallfall med 5d mark 3 och aiservo. Att piratoptik är långsamma på att hitta fokus är en sak, men att tappa "connection" med aiservo ngt helt annat. Får utröna om det är ngt jag kan leva med eller om jag avstår från en i övrigt grymt bra glugg.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Relativt

Nu är det inte så att 500/4 inte fungerar. Det är i speciella situationer som problemet uppstår med detta objektiv. T.ex. tillsammans med 2xkonverter eller 1,4xkonverter + crophus då man fokuserar på något långt bort och avståndsinställning innan fokuseringen är på närmre håll. Huvudproblemet är att AF-servo inte alltid letar utan lägger av ibland då allt är ur fokus. Detta blir givetvis mer framträdande med längre brännvid (och mest framträdande blir problemet på tamronzoomen av alla objektiv jag testat). Vore kul att veta hur 1DIV och 1Dx fungerar i detta avseende.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Jag tror att felet till största del ligger i Canonkamerorna. Jag vill minnas att min 1DmkIIN inte hade detta problem i så stor utsträckning. Med övriga kameror (20D,40D, 7D,70D, 5DIII) så har jag haft detta problem främst med piratoptik från sigma (150mm, 180mm) och tamron 90mm men även med mitt 500/4 IS USM. Dock har inte problemen varit så utmärkande som med Tamronzoomen. Det verkar inte heller ha med ljusstyrka att göra i så hög grad. Min 5DIII fungerar klanderfritt med 400/5,6 + 1,4 extender.
Det ska bli intressant att se hur Nikons olika motsvarigheter klarar sig med denna glugg.

PS. "Piratoptik"? Det låter lite som att Sigma, Tamron osv sysslar med något fuffens... Heter det inte tredjepartsoptik? :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
tredjepartstillverkare är ett ganska nytt begrepp, de har kallats piratoptik sedan 60-talet i Sverige, såväl i allmänt tal som i fototidningarna. Det har redan funnits en diskussion om detta här på fotosidan där några vill jämställa det ungefär som att säga negerboll eller andra ord som inte är accepterade numera. Klart man säger piratobjektiv, det är ju etablerat, förstår faktiskt inte diskussionen. Har absolut inget med misskreditering att göra.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
tredjepartstillverkare är ett ganska nytt begrepp, de har kallats piratoptik sedan 60-talet i Sverige, såväl i allmänt tal som i fototidningarna. Det har redan funnits en diskussion om detta här på fotosidan där några vill jämställa det ungefär som att säga negerboll eller andra ord som inte är accepterade numera. Klart man säger piratobjektiv, det är ju etablerat, förstår faktiskt inte diskussionen. Har absolut inget med misskreditering att göra.
Jag använde smileyn för att markera att jag inte sitter och här och kokar av ilska över begreppet, utan kommenterade med glimten i ögat. Det var bara att jag associerade till piratkopiering eller typ fejkade märkesvaror på lokalmarknader i turistorter som vill ge sken av att vara Armani, Rolex, Gucci eller vad det nu kan vara. Tredjepartstillverkarna ger ju inte sken av att producera Canon-objektiv, utan gör egna objektiv under eget varumärke men som är kompatibla med Canons kamerahus.
 

mysan101

Medlem
Väska för Tamron 150-600 monterat på kamerahus

Hej.

Tips på bra förvarings väska till objektivet.

Va använder ni som har detta objektiv. ?

Mvh Johan
Jag använder en Lowepro Pro Runner 300 AW. Jag får plats med många objektiv i den väskan.
Bild på Canon kamerahus monterat med Tamron 150-600mm i väskan finner ni här http://wp.me/p2FVnw-9v

Vill man ha mindre väska för Tamron 150-600 monterat på ett kamerahus och med 1-2 fler objektiv blir det isåfall Lowepro Flipside 200. Smidig liten väska. Jag har provat väskan med tamron och kamerahus och det gick bra.

Finns även Think Tank Glass Taxi, som passar till kombinationen men den har tunnare väggar så därför köpte jag istället Lowepro Pro Runner 300 AW som skyddar objektiven ordentligt. Har recenserat Think Tank väskan här http://wp.me/p2FVnw-bx
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag använde smileyn för att markera att jag inte sitter och här och kokar av ilska över begreppet, utan kommenterade med glimten i ögat. Det var bara att jag associerade till piratkopiering eller typ fejkade märkesvaror på lokalmarknader i turistorter som vill ge sken av att vara Armani, Rolex, Gucci eller vad det nu kan vara. Tredjepartstillverkarna ger ju inte sken av att producera Canon-objektiv, utan gör egna objektiv under eget varumärke men som är kompatibla med Canons kamerahus.
Hehe, jag förklarade bara hur det låg till, begreppet är äldre i svenskan än piratkopiering kom igång, det hände senare i större skala så att det fick ett eget ord. Varför heter det "tredjepart" förresten? Vem är andraparten?
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hehe, jag förklarade bara hur det låg till, begreppet är äldre i svenskan än piratkopiering kom igång, det hände senare i större skala så att det fick ett eget ord. Varför heter det "tredjepart" förresten? Vem är andraparten?
Jag antar att jag som fotograf är en part, kameratillverkaren är den andre, och då objektivtillverkaren den tredje? :)
ok, lite väl mycket OT, nu kanske...
 

Sabud

Aktiv medlem
Hej.

Tips på bra förvarings väska till objektivet.

Va använder ni som har detta objektiv. ?

Mvh Johan
Jag har använt en kanadensisk väska (made in Canada) under två år nu. Väskan är mycket lätt och bekväm att bära, materialet är cordura med kvalitetskedjor. I min modell, Kinesis L511 kan jag ha ett EF500/4 ISII med monterad konverter (1,4 eller 2,0) samt omvänt motljusskydd på en 5DMkIII. Har även en tillsatsväska som rymmer ett crophus eller annat. Även bra fäste för stativ / monopod. Finns även andra storlekar i denna serie.

Skulle inte kalla denna en förvaringsväska i första hand utan en väska för aktiv fotografering. Förvaringsväskor får man oftast med när man köper optiken

http://www.kgear.com/store/catalog/product/gallery/id/1/image/68/

/Stephan
 

aasaboe

Aktiv medlem
Enligt Dustin skall jag få mitt objektiv med Nikonfattning den 17 April. Inga förseningar är aviserade av Tamron till Dustin. De har även det datumet angivet för dem som beställer nu.

Dustin skriver på sin sida att Sonyvarianten kommer 23 Maj för de som beställer nu.
Båda uppgifterna ligger kvar, men man kan undra hur det är med leveranser från Tamron. För Canonfattning angav Dustin leverans 9/4, jag beställde 8/4, mycket hoppfull men med ganska stora tvivel. Det där med tvivel var bra, så blev besvikelsen inte så stor när Dustin idag ändrade till beställningsvara... ;-)

Jag ringde för att höra om de hade någon uppfattning om när det kan bli, men på order visste de ingenting.

Så det blir till att sitta och sukta ett tag till.
 

Traveler

Aktiv medlem
Converter

Någon som har använt objektivet med en converter? Funkar t ex autofokus?

Har en Canon Mark III och 1,4 converter.
 

MangeNikon

Aktiv medlem
Enligt Dustin skall jag få mitt objektiv med Nikonfattning den 17 April. Inga förseningar är aviserade av Tamron till Dustin. De har även det datumet angivet för dem som beställer nu.

Dustin skriver på sin sida att Sonyvarianten kommer 23 Maj för de som beställer nu.
Har beställt från Dustin (Nikon-fattning) fick besked idag att leveransdatum är den 17/4. Hoppas det innebär att jag får den innan påskhelgen då.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Medans ni väntar ...

... kärrhök med Tamron 150-600 på Canon 7D, dvs 600mm x 1,6 = 960mm frihand med stabilisering, @ ISO 800, 1/2000, f/6,3.

Bilden är beskuren till ca 60% av ursprungsbilden, så det är långt håll som fn.

Jag är skitnöjd med mitt Tamron och ångrar inte ännu min försäljning av Canons L-optik och extendrar. Jag kan i dagsläget inte se hur jag ska lösa denna brännvidd med bättre kvalitet och smidig fotografering med zoom och utan extendrar och brôte i väskan, till andra pengar än Canons L 200-400? Den bara måttligt dyrare 100-400, känns inte som en reell konkurrent och tar man i beaktande att både mitt ex jag hade var oskarpt, min kompis första fick bytas ut, andra skickas två gånger till RCC innan fokus var anständigt (Inte på förväntad L-nivå, märk väl) och jag läst andra vittnesmål om samma problem. Prislappen för 200-400 blir en HELT annan och jag förstår verkligen att Tamron är slutsåld överallt och ingen kan få tag i den innan maj på de ställen jag hört. 11.000:- är så som jag ser det märkligt billigt och även om den skulle ha vissa tillkortakommanden i funktionalitet jfrt med Canons originaloptik, är det sådana här initiativ som gör det möjligt för oss blåbär med ett fritidsintresse bland andra att kunna komma nära lite mer exotiska djur. Jag vet inte hur Tamron resonerar, men vi får hoppas att deras svar inte blir en prishöjning? Är dom smarta behåller dom prisnivån och låter den fortsätta som en ren kioskvältare... Nu handlar det om att träna att fotografera med 960mm brännvidd. Det är ruskigt vad det rör sig mycket i rutan. Jag får sluta andas helt enkelt ... ;-)
 

Bilagor

ANNONS