Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Handla glugg i USA - är det något man skall tänka på?
- Trådstartare PerImago
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Christer2
Aktiv medlem
Man momsar och tullar för begagnade varor på samma sätt som man gör med nya varor, d v s man visar upp kvitton på inköpen, där priset framgår.
Kanske är Tullen villig att hjälpa till med blankett-ifyllandet om du kommer som privatperson - är du företagare så tvingas du förmodligen kontakta en speditör för pappersarbetet.
Sedan kan det kanske också bli så att du, när du pratar med tulltjänstemännen EFTER ATT HA GÅTT I RÖDA GÅNGEN, får veta att "det är så lite så, så det bryr vi oss inte om".
Om du med samma vara går i gröna gången (och chansar) så kanske du retar upp tullarna i stället och tvingas betala alla avgifterna PLUS straffavgift.
Dessutom, du skall ange varorna till förtullning på den första plats du landar på INOM EU. Om du alltså landar i Danmark så skall varorna förtullas där (eller åtminstone skall du prata med Tullen där, så får dom besluta).
Kanske är Tullen villig att hjälpa till med blankett-ifyllandet om du kommer som privatperson - är du företagare så tvingas du förmodligen kontakta en speditör för pappersarbetet.
Sedan kan det kanske också bli så att du, när du pratar med tulltjänstemännen EFTER ATT HA GÅTT I RÖDA GÅNGEN, får veta att "det är så lite så, så det bryr vi oss inte om".
Om du med samma vara går i gröna gången (och chansar) så kanske du retar upp tullarna i stället och tvingas betala alla avgifterna PLUS straffavgift.
Dessutom, du skall ange varorna till förtullning på den första plats du landar på INOM EU. Om du alltså landar i Danmark så skall varorna förtullas där (eller åtminstone skall du prata med Tullen där, så får dom besluta).
Abe Normal
Aktiv medlem
Nä men tullen har faktiskt rätt att begära att se ditt kvitto när du kommer hem.
Och kan du inte visa upp det så kommer du att beläggas med tull + moms o troligtvis straffavgifter för det brott du har begått.
Nä jag säger inte ATT de kollar men de har RÄTT att göra det.
Alla som åker utomlands med sina kameragrejer kan ju knappast medföra kvitton, det blir helt absurt? Om någon köper en kamerapryl utomlands, använder den på plats...spelar roll, vem bryr sig?
/Ulf
Abe Normal
Aktiv medlem
Vi tar det en gång till: läs forumreglerna. Det är inte tillåtet att uppmana till brott i forumet (även om det handlar om något så "simpelt" som varusmuggling eller skattebrott).
Ni har som medlemmar accepterat dessa regler, och då är det trevligt om ni följer dem.
Självklart skall ingen uppmanas till 'brottslig' verksamhet,..samtidigt kan det bli lite världsfrånvänt? Kollade min flygväska senast..Ipad, telefon, dator, kameraprylar. OM allt skall verifieras med kvitton så blir det helt sjukt? Spelar roll om någon köper en pryl utomlands och tjänar 500 spänn i moms?
/Ulf
afe
Aktiv medlem
Man behöver INTE ha med sig kvitton för allt man tar med sig på utresa från Sverige, men om tullen begär det kan man behöva visa upp dessa i efterhand.
Du kanske inte bryr dig om ifall någon låter bli att betala moms, men det är ändå mot lagar och regler. Har du synpunkter på FS regler rekommenderar jag att du kontaktar redaktionen, och har du synpunkter på lagar är regeringen ett bra alternativ.
Du kanske inte bryr dig om ifall någon låter bli att betala moms, men det är ändå mot lagar och regler. Har du synpunkter på FS regler rekommenderar jag att du kontaktar redaktionen, och har du synpunkter på lagar är regeringen ett bra alternativ.
siamthai
Aktiv medlem
Det där tror jag inte kan stämma. Det behöver vad jag vet inte kosta så mycket som 4300 kr för att det ska bli moms och tullpliktigt. Var har du fått summan från?Om objektivet kostade mer än 4300 kr måste du betala tull o moms när du kommer till Sverige.
Abe Normal
Aktiv medlem
Man behöver INTE ha med sig kvitton för allt man tar med sig på utresa från Sverige, men om tullen begär det kan man behöva visa upp dessa i efterhand.
Självklart skall man inte syssla med 'brottslig' verksamhet...MEN om någon köper med sig ett för dyrt rakvatten, UV-filter eller kameralins...Ärligt, VEM bryr sig? För mig är det en forumsnoja som inte har något med verkligheten att göra. En tulltjänsteman är främst intresserad av oegentligheter och skall man nagelfara småprylar så kostar det mer än vad det ger tillbaka i form av skatter...
/Ulf
l1nd3c0n
Aktiv medlem
För att nyansera debatten så kan jag berätta hur det går till när man reser till vissa länder.
Jag har rest ganska många år till Ryssland och vid inresa fått fylla i en införselblankett. På denna har jag fått lista all värdefull utrustning (beloppsgräns angavs på blanketten) och hur mycket kontanter jag införde till landet.
Vid utresa från Ryssland kontrollerades vid säkerhetskontrollen hur mycket jag förde ut ur landet. Om jag missat någon utrustning i min införsellista fick jag inte ta med mig utrustningen ut ur landet heller. Som tur är var man ganska noggrann när man fyllda i införsellistan så jag har fått med mig allt hem igen
Vid serviceresor har jag t.o.m. ibland haft med mig intyg på att jag "äger" utrustningen och den har haft ett eget "visum" för att få transporteras till vissa länder.
Liknande regler finns för ett antal länder, men jag tror just hur mycket kontanter man för in i landet är vanligare än att man faktiskt måste lista all utrustning.
Detta rör sig alltså inte om någon skattelag bara för svenskar vid inresa till Sverige utan är något ni alla måste beakta vid alla era resor utomlands både privat och i tjänsten. Det är enbart inom Schengen som det finns fri rörlighet för varor och tjänster. I övrigt gäller det att få bort blåögdheten och tro att vi lever i en helt fri värld.
Jag har rest ganska många år till Ryssland och vid inresa fått fylla i en införselblankett. På denna har jag fått lista all värdefull utrustning (beloppsgräns angavs på blanketten) och hur mycket kontanter jag införde till landet.
Vid utresa från Ryssland kontrollerades vid säkerhetskontrollen hur mycket jag förde ut ur landet. Om jag missat någon utrustning i min införsellista fick jag inte ta med mig utrustningen ut ur landet heller. Som tur är var man ganska noggrann när man fyllda i införsellistan så jag har fått med mig allt hem igen
Vid serviceresor har jag t.o.m. ibland haft med mig intyg på att jag "äger" utrustningen och den har haft ett eget "visum" för att få transporteras till vissa länder.
Liknande regler finns för ett antal länder, men jag tror just hur mycket kontanter man för in i landet är vanligare än att man faktiskt måste lista all utrustning.
Detta rör sig alltså inte om någon skattelag bara för svenskar vid inresa till Sverige utan är något ni alla måste beakta vid alla era resor utomlands både privat och i tjänsten. Det är enbart inom Schengen som det finns fri rörlighet för varor och tjänster. I övrigt gäller det att få bort blåögdheten och tro att vi lever i en helt fri värld.
Abe Normal
Aktiv medlem
För att nyansera debatten så kan jag berätta hur det går till när man reser till vissa länder.
.
Men Ryssland är inte ¨'välden' utan snarare en sjuk del av den, jag reser ofta till Asien och fyller aldrig i någon ryssblanket. Det handlar mer om deras egen ängslan om en generell bild av hur det fungerar.
/Ulf
Christer2
Aktiv medlem
Det där tror jag inte kan stämma. Det behöver vad jag vet inte kosta så mycket som 4300 kr för att det ska bli moms och tullpliktigt. Var har du fått summan från?
Om inresan sker med flyg eller färja i kommersiell trafik gäller värdegränsen 4300 kronor. I annat fall 3000 kronor.
http://www.tullverket.se/innehallao...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html
Observera att detta gäller inresa från land utanför EU.
Vid inresa från EU-land gäller ingen värdegräns, förutsatt att varan redan är "skattad" i annat EU-land.
ztenlund
Aktiv medlem
Det där tror jag inte kan stämma. Det behöver vad jag vet inte kosta så mycket som 4300 kr för att det ska bli moms och tullpliktigt. Var har du fått summan från?
Beloppet gäller om man själv köper och transporterar varan, för privat bruk, på en resa via flyg eller färja i kommersiell trafik, vilket var vad ursprungsfrågan gällde. För andra transportsätt är beloppet 3000 kr. Det här står förstås på Tullverkets hemsida.
Michael f8
Aktiv medlem
Tullverket.se -> Köpa varor på resa
http://www.tullverket.se/innehallao...a6de0120cf835feb80001238.html#Kopavarorparesa
Det är skillnad på medföra vid resa och beställa för transport över gränserna,
edit: Trea på bollen ser jag, men jag hade bästa länken ;-)
Michael - Ser kul ut hitintills -
ztenlund
Aktiv medlem
Självklart skall man inte syssla med 'brottslig' verksamhet...MEN om någon köper med sig ett för dyrt rakvatten, UV-filter eller kameralins...Ärligt, VEM bryr sig? För mig är det en forumsnoja som inte har något med verkligheten att göra. En tulltjänsteman är främst intresserad av oegentligheter och skall man nagelfara småprylar så kostar det mer än vad det ger tillbaka i form av skatter...
/Ulf
Men det är, som sagt, helt ok att göra så inom vissa gränser. Tråden handlade tydligen om ett objektiv som skulle belastas med moms, tull och avgifter om över 12 kkr. Då är det inga småprylar vi pratar om.
iSolen.se
Guest
Vad händer om jag reser till Australien med mitt EF 70-200/2,8L IS II och tullen får för sig när jag kommer tillbaka att jag köpt det utomlands och jag inte har kvar kvittot? Gäller omvänd bevisföring i Sverige?
Du får redovisa det i efterhand om de inte på serienumret kan se eller ta reda på var det egentligen var sålt.
afe
Aktiv medlem
Vad händer om jag reser till Australien med mitt EF 70-200/2,8L IS II och tullen får för sig när jag kommer tillbaka att jag köpt det utomlands och jag inte har kvar kvittot? Gäller omvänd bevisföring i Sverige?
Skicka frågan till Tullsvar - de är snabba på att svara. https://tid.tullverket.se/fragewizard/main.sv.aspx
alfin
Aktiv medlem
Ungefär som när polisen själva ska avgöra om de gjort något fel menar du? Skulle inte tro att tullen representerar rättssäkerheten i Sverige. Bevisbördan brukar vanligtvis avgöras i domstol i Sverige, men det kunde ju vara kul och veta om tullen beslagtar objektivet till dess man drivit frågan rättsligt.Skicka frågan till Tullsvar - de är snabba på att svara. https://tid.tullverket.se/fragewizard/main.sv.aspx
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.