Annons

När blir en råfil en färdig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Här en gammal text om råfiler, men som fortfarande stämmer rätt bra:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-raw-files.shtml
Eller så kan man läsa på Wikipedia, även om jag tycker delar av deras beskrivning känns lite ålderdomlig (det där med kryptering av data är numera inget problem)
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
Sällan man läser en tråd med så många missförstånd. Skönt att du går in och förklarar grunderna, Martin. Jag tror att en del av missförstånden beror på att när man öppnar en bildfil i program som CaptureOne eller Lightroom så ser en processad bild, som en jpeg eller tiff, ut på samma sätt som en råfil. Men råfilens utseende är ju bara beroende av de grundinställningar som programmet är inställd på, inställningar som är helt olika mellan olika program och som det är fritt för användaren att ändra. Det finns absolut ingen inställning som är objektivt korrekt,

En jpeg eller tiff ska se likadan ut oberoende av vilket program som öppnar dem. Att det sedan inte alltid beror på att en del program är felaktigt skrivna.

Ett tillägg till Martins länkar är en intervju med Dave Coffin, mannen bakom DCRaw. http://www.dpreview.com/news/2005/4/27/davecoffininterview Här går han hårt åt myten om att kameratillverkarens programvara skulle ge ett »korrekt resultat«.
 

iSolen.se

Guest
I fallet med Nikons egna råkonverterare så tar de inställningarna från Nikon-kameror som en utgångspunkt, men att använda de inställningarna när man tolkar en råfil är som sagt enbart ett förslag. De flesta andra råkonverterare struntar i dem.

Så här skriver Nikon själva:

"NEF (RAW) files record raw data from the camera image sensor. Camera settings are saved separately from the raw data, allowing settings such as exposure and white balance to be changed after shooting."

(http://imaging.nikon.com/history/basics/26/01.htm)

Kamerainställningarna ses alltså normalt inte som en del av rådata, utan bara ett frivilligt tillägg.

Det man normalt ser som rådata är A) själva mätvärdena från pixlarna som alltså enbart indikerar ljusstyrkan varje pixel utsatts för och B) information om hur färgfiltren ser ut. Genom att kombinera de två sakerna kan interpolera fram färgerna till pixlarna. Tänk på att själva kiseldelen av sensorn är färgblind och bara mäter ljus, inte färg.

Färgen i pixlarna interpolerar du alltså fram först när du framkallar rådata, men det är inte gjort i en råfil. Det är därför saker som färgrymd, vitbalans, tonkurvor med mera inte är definierade i rådata - däremot skickar som sagt kamertillverkarna med extra mätdata från kameran (till exempel mätdata från exponeringmätaren) plus som sagt kamerainställningar vid sidan av rådata. Men en råkonverterare behöver inte använda de här extra mätuppgifterna utan kan lika gärna själv räkna fram saker som lämplig vitbalans och tonkurva utifrån rådata. Det är därför man ofta ser den typen av inställningar som "jpeg-inställningar" - det är enbart i kamerans jpeg-filer de alltid används.

Men om vi betraktar råfilen så är som sagt saker som färgen på pixlarna, färgrymden, vitbalansen, tonkurvan och mycket annat inte bestämda ännu. Det gör man först när man öppnar filen. Det är därför jag (och en del andra) menar att råfilen i sig inte är en färdig bild på samma sätt som en jpeg- eller tiff-fil där varje blidpunkt verkligen har en färg, du har en vald färgrymd, en vitbalans och en tonkurva - en färdig bild alltså.

Här en gammal text om råfiler, men som fortfarande stämmer rätt bra:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-raw-files.shtml
Eller så kan man läsa på Wikipedia, även om jag tycker delar av deras beskrivning känns lite ålderdomlig (det där med kryptering av data är numera inget problem)
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
Jag vet mycket väl att inställningarna inte påverkar bilddatat i rawfilen, det är ju en av fördelarna med formatet att man kan göra ändringar i efterhand om det blev fel i kameran.

Jag hittar inget om att t ex färgrymd, färgmättnad och vitbalans skulle vara frivillig inställning. Varför skulle Nikon vilja att en tillverkare hoppar över denna information? Nu gör många detta, och inte är det något bra.

Var kallas dessa inställningar jpeginställningar?

Om man håller sig Nikons egna RAW-konverterare slår inställningana igenom så har jag svårt att tänka mig att Nikon kallar inställningarna för jpeginställningar när de även används i RAW-tolkningen.

Kallas i så fall konsekvent utseendet som man får med Nikons rawkonverterare för jpegutseende?

Det här är nog mest filosofiskt:

.... Det är därför jag (och en del andra) menar att råfilen i sig inte är en färdig bild på samma sätt som en jpeg- eller tiff-fil där varje blidpunkt verkligen har en färg, du har en vald färgrymd, en vitbalans och en tonkurva - en färdig bild alltså.
Nikon producerar RAW-filerna och i deras produkter har dessa ett avsiktligt utseende ett rätt bra förslag eller utgångsläge om man vill variera benämningen. Så har filerna ett utseende eller inte? I vilket fall, Nikon levererar ett förslag som överensstämmer med jpegutseendet och därmed är det ett bättre utgångsläge än tex LR.
 

stefohl

Aktiv medlem
Nikon producerar RAW-filerna och i deras produkter har dessa ett avsiktligt utseende ett rätt bra förslag eller utgångsläge om man vill variera benämningen. Så har filerna ett utseende eller inte? I vilket fall, Nikon levererar ett förslag som överensstämmer med jpegutseendet och därmed är det ett bättre utgångsläge än tex LR.

Är det bättre att få en bild som har ett strypt färgomfång och begränsad kontrastomfång som utgångspunkt? Är inte det mer intressant vilket slutresultat jag får fram efter bearbetningen?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vilken jäkla kvasi-diskussion.

En Jpeg bild är egentligen endast data, precis som en råfil. När det visas så SER du en bild, oavsett om du är färdig med den eller inte. Och jag printar ut min råfil, är det inte en bild då? Om jag printar ut min jpeg är det inte en bild då? Om jag visar raw-bilden på en skärm? Eller tiff, är det inte en bild? Eller psd? Det är också en bild bestående av flera lager.

De är alla bilder, oavsett om du är klar med den eller ej. Att säga annat är ju mest trams.

Här är definitionen av en bild från ett lexikon "1.
a. a visual representation of something, such as a person or scene, produced on a surface, as in a photograph, painting, etc"

Visar du en råfil på en skärm eller print etc så ÄR det en bild, det har inget o göra med hurvida anser dig klar eller inte.

End of discussion :)
 

benganj

Aktiv medlem
Är det bättre att få en bild som har ett strypt färgomfång och begränsad kontrastomfång som utgångspunkt? Är inte det mer intressant vilket slutresultat jag får fram efter bearbetningen?
Det beror på. Ibland kanske det är en fördel att få med sig kamerainställningarna i råfilen. Det sparar tid att inte behöva göra om dem i efterbehandlingen.
 

iSolen.se

Guest
Är det bättre att få en bild som har ett strypt färgomfång och begränsad kontrastomfång som utgångspunkt? Är inte det mer intressant vilket slutresultat jag får fram efter bearbetningen?

Jag upplever motsatsen. Att bilderna från Nikon är färg- och kontrastrikare än från Adobe.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag vet mycket väl att inställningarna inte påverkar bilddatat i rawfilen, det är ju en av fördelarna med formatet att man kan göra ändringar i efterhand om det blev fel i kameran.

Jag hittar inget om att t ex färgrymd, färgmättnad och vitbalans skulle vara frivillig inställning. Varför skulle Nikon vilja att en tillverkare hoppar över denna information? Nu gör många detta, och inte är det något bra.
Läste du någon av texterna jag länkade till?

Du verkar tro att Nikon har någon slags gudomlig förmåga att bedöma färger bättre än alla andra :) De gör en bedömning, andra gör andra bedömningar, och den ena är inte mer rätt än en annan :)

De värden för färgrymd, färgmättnad och vitbalans är verkjligen bara förslag som kameratillverkare skickar med råfiler. Det är inte någon slags gudomlig Sanning, utan bara en av väldigt många möjliga tolkningar.

Och ja, det finns inget som säger att man behöver bry sig om kameratillverkarens uppfattning i den frågan när man tolkar en råfil. Det kansek är oerhört svårt för dig att acceptera, men det är verkligen så det fungerar.

Var kallas dessa inställningar jpeginställningar?

Om man håller sig Nikons egna RAW-konverterare slår inställningana igenom så har jag svårt att tänka mig att Nikon kallar inställningarna för jpeginställningar när de även används i RAW-tolkningen.

Kallas i så fall konsekvent utseendet som man får med Nikons rawkonverterare för jpegutseende?
Det är ett väldigt vanligt uttryckssätt som du måste ha stött på om du följt någon diskussion kring råformat de senaste tio åren :)

Jag misstänker att du inte hittar det uttrycket i en användarmanual, men som jag sa tidigare, om du inte tror på mig, ring Nikons tekniska support på måndag och fråga. De här inställningarna är enbart obligatoriska för färdiga bildfiler som framkallas direkt i kameran (jpeg eller tiff).

Men låt oss strunta i vad de kallas om det nu förvirrar dig så mycket: Det centrala är att saker som enskilda pixlars färg, färgrymd, vitbalans och tonkurva för hela bilden ännu inte har bestämts i en råfil. Det är kärnan i hela frågan. De sakerna är helt öppna för tolkning av den som framkallar rådata, vilket de inte är när man öppnar en jpeg- eller tiff-fil.

Det här är nog mest filosofiskt:

Nikon producerar RAW-filerna och i deras produkter har dessa ett avsiktligt utseende ett rätt bra förslag eller utgångsläge om man vill variera benämningen. Så har filerna ett utseende eller inte? I vilket fall, Nikon levererar ett förslag som överensstämmer med jpegutseendet och därmed är det ett bättre utgångsläge än tex LR.
Nej, så länge du enbart har en råfil är inte bildens utseende bestämt. Du har beslutsunderlaget, men saken är inte avgjord och det finns ännu ingen färdig bild med något bestämt utseende.

Du verkar ha en stark tro att Nikon har någon slags gudomlig roll i den här processen :) Varför skulle deras förslag vara bättre än någon annans? Adobe har en del erfarenhet av att tolka bilddata de med om vi säger så. Nikon har en uppfattning av många möjliga i frågan och om du vill hålla dig till den så kul för dig. Men i resten av världen är inte många lika övertygade om att de alltid har rätt och väljer råkonverterare och inställningar efter sin uppfattning, sin smak och syn på saken.

Jag tror inte vi två kommer så mycket längre i den här diskussionen, om du inte tror på det jag säger, prova att ställ motsvarande fråga i ett annat forum, ring Nikon, Canon, eller fråga någon som faktiskt arbetar med råfiler och rådata (alltså skriver program som hanterar dem) ... Tro mig, svaren du kommer att få kommer inte att skilja sig så mycket från det du läser här. Sedan kan du välja att tro på det eller inte, men hur det fungerar är inte filosofi utan mycket konkret och faktiskt ganska okomplicerad teknik.

I en rådata i en råfil finns ingen färdig eller slutgiltig bild. Enbart data som man kan använda för att själv skapa en bild på det sätt man själv anser mest korrekt. Vid sidan av dessa rådata (med Nikons ord: "Camera settings are saved separately from the raw data") finns det i en råfil en massa kringinformation, bland annat förslag på hur rådata kan tolkas, men de förslagen är inte nödvändigtvis korrekta eller bättre än något annat förslag. Det här är varför jag, och många andra, tycker det är en tydliggörande formulering att säga att en råfil inte är en färdig bildfil på samma sätt som andra filmformat där de här sakerna inte längre är lika öppna för tolkning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag upplever motsatsen. Att bilderna från Nikon är färg- och kontrastrikare än från Adobe.
Kul för dig :)

Men det är en uppfattning och det finns många som tycker annorlunda. Det är ju skönheten med att utgå från en råfil (som inte är en färdig bild :) vilket gör att vi som inte delar den uppfattningen är begränsade av vad Nikon eller någon annan kameratillverkare har för åsikter om hur våra bilder skall se ut.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vilken jäkla kvasi-diskussion.

En Jpeg bild är egentligen endast data, precis som en råfil. När det visas så SER du en bild, oavsett om du är färdig med den eller inte. Och jag printar ut min råfil, är det inte en bild då? Om jag printar ut min jpeg är det inte en bild då? Om jag visar raw-bilden på en skärm? Eller tiff, är det inte en bild? Eller psd? Det är också en bild bestående av flera lager.

De är alla bilder, oavsett om du är klar med den eller ej. Att säga annat är ju mest trams.

Här är definitionen av en bild från ett lexikon "1.
a. a visual representation of something, such as a person or scene, produced on a surface, as in a photograph, painting, etc"

Visar du en råfil på en skärm eller print etc så ÄR det en bild, det har inget o göra med hurvida anser dig klar eller inte.

End of discussion :)
Vill man tolka det som en kvasi-diskussion får man väl göra det, men jag skulle nog hävda att det snarare handlar om en diskussion sprungen ur ganska olika syn på vad en råfil är och vad som är dess kännetecken.

För att ytterligare en gång upprepa något jag redan skrivit:

Som jag skrev tidigare i tråden: Enda syftet med en råfil är ju att komma till en bild, så i den meningen är de ju förstås bildfiler. De innehåller information ur vilken man kan skapa en bild och hela syftet med dem är ju att åstadkomma bilder. Ur hanteringssynpunkt fungerar de ofta som färdiga bilder eftersom många program och de vanligaste operativsystemen kan tolka dem (eller i nödfall i alla fall läsa deras ibäddade jpeg). Så om någon absolut vill kalla dem bilder har jag inget problem med det :)

Men när man diskuterar efterbearbetning (vilket var utgångspunkten för den här diskussionen) blir det ofta intressant att framhäva och tydliggöra skillnaden mellan råfiler och andra mer "färdiga" bildformat. Varför? Jo, eftersom råfiler ger en del unika möjligheter jämfört med de mer färdiga formaten. Att en råfil är mer öppen för redigering tror jag ändå de flesta kan hålla med om.

Det här att säga att en råfil inte är en färdig bild, eller att den innehåller många olika potentiella bilder är mest ett sätt att göra den skillnaden tydligare.


Det är alltså ett uttryckssätt, ett sätt att framhålla en skillnad, ett sätt att göra något i grund och botten ganska enkelt ännu lite tydligare. Ett pedagogiskt grepp.

Fast uppenbarligen fungerar det inte på alla :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sällan man läser en tråd med så många missförstånd. Skönt att du går in och förklarar grunderna, Martin. Jag tror att en del av missförstånden beror på att när man öppnar en bildfil i program som CaptureOne eller Lightroom så ser en processad bild, som en jpeg eller tiff, ut på samma sätt som en råfil. Men råfilens utseende är ju bara beroende av de grundinställningar som programmet är inställd på, inställningar som är helt olika mellan olika program och som det är fritt för användaren att ändra. Det finns absolut ingen inställning som är objektivt korrekt,

En jpeg eller tiff ska se likadan ut oberoende av vilket program som öppnar dem. Att det sedan inte alltid beror på att en del program är felaktigt skrivna.

Ett tillägg till Martins länkar är en intervju med Dave Coffin, mannen bakom DCRaw. http://www.dpreview.com/news/2005/4/27/davecoffininterview Här går han hårt åt myten om att kameratillverkarens programvara skulle ge ett »korrekt resultat«.
Jag en del fastnar i orden och missar det lite större budskapet. För mig är det här att "en råfil inte är en färdig bild" mest ett uttryckssätt för att göra råfilernas roll i arbetsflödet tydligare. Det fungerar ofta, men uppenbarligen inte alltid :)
 

iSolen.se

Guest
Det beror på. Ibland kanske det är en fördel att få med sig kamerainställningarna i råfilen. Det sparar tid att inte behöva göra om dem i efterbehandlingen.
Sen är det trevligt att utgångsläget blir samma oavsett om man kör jpeg eller raw. Rätt eller fel men jag tycker det är bra.
 

iSolen.se

Guest
...Det är ju skönheten med att utgå från en råfil (som inte är en färdig bild :) vilket gör att vi som inte delar den uppfattningen är begränsade av vad Nikon eller någon annan kameratillverkare har för åsikter om hur våra bilder skall se ut.

Jovisst är det så. Möjligheterna är oändliga.

Sen kanske man inte ska hänga upp sig på ordet "färdig" eftersom man mycket väl kan tänka sig att göra mer av efterbehandlingen i photoshop istället för raw-konverteraren eller som jag nämnt tidigare väljer flera raw-konverteringar till en photoshopfil vilket för åtminstone mig funkar bättre.
 

iSolen.se

Guest
Läste du någon av texterna jag länkade till?
Jag gjorde faktiskt det trots att jag läst dem tidigare.

Du verkar tro att Nikon har någon slags gudomlig förmåga att bedöma färger bättre än alla andra :) De gör en bedömning, andra gör andra bedömningar, och den ena är inte mer rätt än en annan :)
Det är lite skillnad mellan att jag tycker det är trevligt/bra att det blir lika i jpeg och raw direkt ur kameran till "gudomlig förmåga".

Och som jag skrivit, jag pratar om utgångsläget. Sen kan vi väl blanda in kvalitet när vi ändå håller på, nog blir CA bättre med CNX än med LR fortfarande även om LR blivit bättre på senare tid?

De värden för färgrymd, färgmättnad och vitbalans är verkjligen bara förslag som kameratillverkare skickar med råfiler. Det är inte någon slags gudomlig Sanning, utan bara en av väldigt många möjliga tolkningar.

Och ja, det finns inget som säger att man behöver bry sig om kameratillverkarens uppfattning i den frågan när man tolkar en råfil. Det kansek är oerhört svårt för dig att acceptera, men det är verkligen så det fungerar.
Det är fritt fram för vad man vill, det har jag sagt tidigt så det är inget jag behöver "acceptera". Jag kallar det man får när man laddar bilden i RAW-konverteraren ett utgångsläge för redigering, eller ett förslag flera gånger ovan som du säkert sett. Det kan knappast vara dåligt att det liknar jpegbilderna när det är eller är det för begränsande?

Det är ett väldigt vanligt uttryckssätt som du måste ha stött på om du följt någon diskussion kring råformat de senaste tio åren :)

Jag misstänker att du inte hittar det uttrycket i en användarmanual, men som jag sa tidigare, om du inte tror på mig, ring Nikons tekniska support på måndag och fråga. De här inställningarna är enbart obligatoriska för färdiga bildfiler som framkallas direkt i kameran (jpeg eller tiff).
Precis, jag hittar det inte i något material från Nikon. Gissar att utrycket uppkommit efterom Adobe struntar i inställningarna så när man använder Adobe blir "inställningarna som skiljer RAW och jpeg" jpeginställningar...trots att det är RAW-konverterarspecifikt.

Ska jag ringa och fråga dem vad "jpeginställingar" är?

Men låt oss strunta i vad de kallas om det nu förvirrar dig så mycket: Det centrala är att saker som enskilda pixlars färg, färgrymd, vitbalans och tonkurva för hela bilden ännu inte har bestämts i en råfil. Det är kärnan i hela frågan. De sakerna är helt öppna för tolkning av den som framkallar rådata, vilket de inte är när man öppnar en jpeg- eller tiff-fil.
Förrvirrar? Såg du inte att jag tycker utrycket är fel och att jag förklarade varför?

Det blir som sagt filosofiskt, bildfilen skapas inte utan en raw-konverterare i åtanke. Eller? Finns det verkligen inget tänkt utseende när RAW-filen skapas? Det kanske är så att kameran designats helt utan tanke på hur bilden ska kunna se ut efter en rawkonverterare. Jaja, det spelar ingen roll. Resultatet är detsamma, en rawfil som man med valfri raw-konverterare kan jobba vidare med.

Nej, så länge du enbart har en råfil är inte bildens utseende bestämt. Du har beslutsunderlaget, men saken är inte avgjord och det finns ännu ingen färdig bild med något bestämt utseende.
Så om man aldrig exporterar en bild från RAW-konverteraren blir den aldrig färdig.

Du verkar ha en stark tro att Nikon har någon slags gudomlig roll i den här processen :) Varför skulle deras förslag vara bättre än någon annans? Adobe har en del erfarenhet av att tolka bilddata de med om vi säger så. Nikon har en uppfattning av många möjliga i frågan och om du vill hålla dig till den så kul för dig. Men i resten av världen är inte många lika övertygade om att de alltid har rätt och väljer råkonverterare och inställningar efter sin uppfattning, sin smak och syn på saken.
...du tjatar om gudomlig, jag har aldrigt utryckt mig så starkt, tvärtom, jag lämnar öppet för alternativen. Alla får köra sin egen konverterare om de vill. Poängen med Nikons är att utgångspunkten överenstämmer med jpeg, jag förstår inte varför du tycker detta läge är så dåligt. För vissa typer av bilder finns det säkert bättre konverterare eller bättre utgångspunkter, eller för alla...det handlar om tycke och smak och vad man vill kunna göra med bilderna.

Jag tror inte vi två kommer så mycket längre i den här diskussionen, om du inte tror på det jag säger, prova att ställ motsvarande fråga i ett annat forum, ring Nikon, Canon, eller fråga någon som faktiskt arbetar med råfiler och rådata (alltså skriver program som hanterar dem) ... Tro mig, svaren du kommer att få kommer inte att skilja sig så mycket från det du läser här. Sedan kan du välja att tro på det eller inte, men hur det fungerar är inte filosofi utan mycket konkret och faktiskt ganska okomplicerad teknik.

I en rådata i en råfil finns ingen färdig eller slutgiltig bild. Enbart data som man kan använda för att själv skapa en bild på det sätt man själv anser mest korrekt. Vid sidan av dessa rådata (med Nikons ord: "Camera settings are saved separately from the raw data") finns det i en råfil en massa kringinformation, bland annat förslag på hur rådata kan tolkas,
Det är väl inte så konstigt. Fast dom utrycker det inte så svagt som "förslag".
men de förslagen är inte nödvändigtvis korrekta eller bättre än något annat förslag. Det här är varför jag, och många andra, tycker det är en tydliggörande formulering att säga att en råfil inte är en färdig bildfil på samma sätt som andra filmformat där de här sakerna inte längre är lika öppna för tolkning.
Det är förstås subjektivt och beror på bild.

Men som sagt, en raw-fil är alltid färdig. Eller alltid ofärdig. Man kan alltid jobba vidare på den. Eller ta den som den är.
 

iSolen.se

Guest
Fast det spelar ju ingen som helst roll. Det viktiga är ju hur det ser ut i slutändan inte mitt i arbetet.
Om man gillar utgångsläget sparar man tid och slipper jobba för att komma dit varje gång med risk att man inte fått det riktigt lika.

Prova en gång att ta en bild där någon försört endast färgbalansen lite grand och ställ den rätt igen manuellt. Det är svårare än man tror. Du kommer aldrig få samma färger.

Om man inte gillar utgångsläget spelar det förstås ingen roll.
 

Tell

Aktiv medlem
Om man gillar utgångsläget sparar man tid och slipper jobba för att komma dit varje gång med risk att man inte fått det riktigt lika.

Prova en gång att ta en bild där någon försört endast färgbalansen lite grand och ställ den rätt igen manuellt. Det är svårare än man tror. Du kommer aldrig få samma färger.

Om man inte gillar utgångsläget spelar det förstås ingen roll.
Det tar max några sekunder att dra upp kontrasten och färgen o sen sätta det som default så har man alltid ett bra utgångsläge.

O visst, att ändra vitbalansen på en bild där nån redan har varit o kladdat är kanske inte helt hundra, men det gäller bara jpg. Raw är som vi alla vet ett format som man faktiskt inte gör nånting alls i själva filen, så där kan man dra fram o tillbaka hur mycket som helst utan att nåt blir fel o trasigt.
 

PMD

Aktiv medlem
...och en sådan tolking görs ju också så fort man tittar på bilden.
Ja, men man måste välja en viss tolkning. (Att inte välja, brukar man ibland säga, är också att välja, och det är i högsta grad sant i det här fallet.)

Sen kan man ändra på hur det ska bli utan att vara förstörande. Man kan när som helst gå tillbaka till orginaltolkningen.
Hur ändrar man på en fil utan att det blir "förstörande"? Nä, just det. Det går inte. Man måste skapa en ny fil som inkorporerar ändringarna. Det kan man göra med vilket slags data som helst (inklusive JPEG-filer), så det har ingenting med den här frågan att göra.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, Jpeg är ett format av många, resonerar man som dig så är ju inte psd heller någon bild, eller tiff för den delen, en jpeg har kastat bort en massa information som finns kvar i de andra filerna, det är dock en bild för det.
Nej, det går en skiljelinje mellan rådata och filformat för bilder.

Jag undrar om inte den här diskussionen skulle bli mer fruktbar som alla deltagare lärde sig mer om hur bildsensorer fungerar, hur data läses ur ur dem, hur detta data brukar lagras, och vad som behövs för att skapa en bild av detta rådata.

(TIFF är f.ö. ett containerformat som används för att lagra ganska varierande olika sorters data).

En mycket filosofisk fråga.

Jag har en i sanning underbar definition för vad en bild är, men marginalen är alltför trång för att rymma densamma.
 
ANNONS