Annons

Köpråd: beg eller ny för barnfoto inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Titta på Micro Four Thirds-kameror. Kamerorna är sällan mycket mindre än Sonys NEX-modeller (t.ex. A6000), ibland tvärtom, men objektiven är mindre. Det finns en del fina pannkaksobjektiv från både Panasonic och Olympus till m4/3.

Tack för tipset.

Har kollat vidare på utbudet och följande känns vettiga. Uppfyller kanske inte storlekskraven till fullo.

Sony A6000
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6000svart1650
7900kr
Snabbaste AF på marknaden. Känns rätt stor i handen. APS-C sensor ger bra brushantering.

Olympus E-M10 OM-D kamerahus svart + M.Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 EZ
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-M10svart1442EZ
7400kr
Panncake objektiv. Och stort utbud av m43 objektiv. Lite mindre än A6000. Bara kontrast AF och inte lika snabb eller tillförlitlig som A6000. 4/3 sensor ger lite mer brus.

Fujifilm X-E1 svart kamerahus + XF 18-55/2,8-4 LM OIS + XC 50-230/4,5-6,7 OIS
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe118230svartpac
8000kr
2 st objektiv, AF jämförd med E-M5 (typ likvärdig med E-M10) och X-E1 anses lite sämre.
Låg upplösning på skärmen.

Har bara känt på A6000, de andra två hoppas jag kunna känna på imorgon.

Vilken skulle ni satsa på av dessa, eller har jag missat någon ännu bättre?

Jag har satsat på m4/3 pga de små fina objektiven. Kamerorna är rätt bra också, men numera är alla kameror bra när det gäller teknisk bildkvalitet. Hur man trivs med kameran i handen är viktigare. Olympus E-M10 tycker jag verkar vara en mycket prisvärd kamera. Olympus m4/3-kameror är jag rätt förtjust i överlag. De går att konfigurera alldeles enormt mycket. Det är lite överväldigande i början när man inte fattar vad alla inställningar gör, men lägger man lite tid på det så kan man få en kamera som är ordentligt skräddarsydd vad gäller ergonomi.

Om jag skulle köpa en Fujifilm-kamera idag så skulle jag hellre välja X-E2 än X-E1. X-E2 har en del användbara förbättringar jämfört med föregångaren.

Vad gäller Sony så är det väl A6000 som gäller. Ingen annan spegelfri Sonykamera är i närheten av lika bra.

Blev en Sony A6000

Slutligen efter vi klämt och känt på de spegellösa alternativen samt DLSR så kunde vi konstatera att det får bli en Sony A6000 med kit 16-50 OSS. Kändes bra i handen, bra mycket mindre och lättare än ex en Canon 60D, men med en bildkvalitet som väl uppfyller våra krav. Dock lite dyrare slutresultat, men känns värt varje krona nu.

Tack för hjälpen i denna kamerajakt.

Riktigt nöjd

Måste säga att vi är riktigt nöjd med Sony A6000 och det spegellösa alternativet till en vanligt DSLR.

Känner behov av en mer ljuskänslig lins för inomhus/kvälls foton då man inte vill/kan använda blixt. Då jag ägde Canon 60D så körde jag med 50mm och det blev kanon porträtt och härlig bokeh men 50mm är för mycket zoom då man plåtar inomhus och även ibland utomhus. Till Sony E fattning finns det inte jätte stort utbud ännu till rimliga pengar. Följande finns att välja:

Sony (har bildstabilisator inbyggt)
16/2.8
20/2.8
35/1.8

Sigma (saknar bildstabilisator)
19/2.8
30/2.8

Vill ha bildstabilisator så då är det Sony som gäller, hade gärna sett en 24/1.8, så frågan om man ska köra på 20/2.8 eller 35/1.8. Alltså för allmän foto inomhus, utomhus vid sämre ljusförhållanden om den även tar sjysta porträtt med fin bokeh så är det bra.

16/2,8 och 20/2,8 saknar bildstabilisator - endast 35/1,8 har det av de Sonyalternativ du räknade upp. 35/1,8 är dock riktigt bra, så den kan jag varmt rekommendera (det är det objektiv jag använder mest på min A6000).

16/2,8 och 20/2,8 saknar bildstabilisator - endast 35/1,8 har det av de Sonyalternativ du räknade upp. 35/1,8 är dock riktigt bra, så den kan jag varmt rekommendera (det är det objektiv jag använder mest på min A6000).

Tack, jag hade visst läst på lite dåligt. Blev faktiskt att jag beställde min prio 2 på inköpslistan före nr 1. Media Mark har sänkt priset på 18-200le från ca 5500 till 4400, så blev en sådan nu först.

Förstår att kombon inte direkt går ihop, men genom att kolla på beg marknaden så borde man hitta en sjyst kompromiss. Skulle väl kunna sträcka budgeten till 7000 kr men stannar helst runt 6000 då det även tillkommer minneskort, filter mm. ---
Filter är inget som man slentrianmässigt bör slänga på digitalkameror på det sätt man gjorde på den gamla "analoga" tiden, då det ofta sattes UV- eller Skylight-filter på objektiven. Detta behövs inte på digitalkameror. För att skydda objektiven är det bättre att använda objektivlock eller motljusskydd.

ANNONS
Götaplatsens Foto