Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga ner skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste denna artikeln http://news.omni.se/d57e5996-6341-4be2-8233-3bc0d4fa1b4b tror ni det kommer att läggas ner så småningom? Och det där om skyddad identitet Hur smart är det att vara med på gruppfoton om man nu har det.

På sikt tror jag skolfotografering försvinner. Av den enkla anledningen att det knappast är skolans uppdrag att erbjuda fotografier till föräldrar. Det verkar ju, som du säger, inte vara så genomtänkt att vara med på skolfoton om man har skyddad identitet. Sen är ju en annan diskussion varför folk sprider bilder på andras barn på sociala medier. Skicka ut bilder på sina egna barn får väl var och en göra om man vill, men man kan ju faktiskt ibland tänka längre än näsan räcker och inte sprida bilder på andras barn hur som helst. Det finns säkert fler anledningar till att man inte vill att ens barn ska valsa runt på Instagram än att man har skyddad identitet.

Det är redan på väg att försvinna.

I samband med årets skolfoto i början på denna terminen så lade jag upp en liknande fråga som TS på min FB sida. Fick ett flertal kommentarer från vänner som berättade att deras skola/dagis redan slutat med det.

På den skola vi själva har våra barn pratar personalen om att de själv kan ta bilder på barnen.

Jag är säker på att det försvinner, frågan är hur många år till det överlever?

Skolfoto, Innebandy, Sommarläger...

Jag hoppas innerligt att allt med Skolfoton, Gruppfoton på Cupper och läger som fotoföretag ägnar sig åt snart blir ett minne blott. Det har ju gått inflation i det här kan jag tycka.
Som en notorisk slarver betalar jag dessutom stora belopp i förseningsavgifter till nämnda bolag och mina skrivbordslådor är fyllda med bilder varken jag eller någon annan i familjen är intresserade av.

När jag var liten var det byns lokala fotograf som kom och knäppte en bild, nu är det nationella bolag som åker land och rike runt, i intimt samarbete med nationella inkassobolag.

Läste denna artikeln http://news.omni.se/d57e5996-6341-4be2-8233-3bc0d4fa1b4b tror ni det kommer att läggas ner så småningom? Och det där om skyddad identitet Hur smart är det att vara med på gruppfoton om man nu har det.

Precis. Det är en enklare lösning att den med skyddad identitet att inte vara med på bilden. Det förutsätter att man är tydligare med att det är frivilligt att vara med på bild.

Jag tror att det ska mycket till innan skolfoto försvinner som företeelse. Det är antagligen bara en liten andel av alla tiotusentals skolor som avstår.

Att personalen tar bilderna själva bidrar nog varken till mindre jobb för personalen och högre kvalitet.

Jag hoppas innerligt att allt med Skolfoton, Gruppfoton på Cupper och läger som fotoföretag ägnar sig åt snart blir ett minne blott. Det har ju gått inflation i det här kan jag tycka.
Som en notorisk slarver betalar jag dessutom stora belopp i förseningsavgifter till nämnda bolag och mina skrivbordslådor är fyllda med bilder varken jag eller någon annan i familjen är intresserade av.

När jag var liten var det byns lokala fotograf som kom och knäppte en bild, nu är det nationella bolag som åker land och rike runt, i intimt samarbete med nationella inkassobolag.

Utvecklingen går mot att man inte får hem bilder utan att man får en länk och beställer de bilder man vill ha via nätet. Då riskerar man inte att hamna hos inkasso om man är glömsk och det är bättre för miljön.

Där jag bor är det en duktig lokal fotograf som fotar på i stort sett alla skolor och förskolor.

Senast ändrad:
Skolbilderna är bara ett sätt att skinna oss föräldrar på bilder vi aldrig bett om. Numera kan jag inte ge tillbaka med samma mynt och skanna bilderna innan man skickade tillbaka dom eftersom man bara får titta på bilderna på nätet innan man beställer dom.

Flera gånger har jag fått bråka med bolagen om bilder som jag skickat tillbaka som dom hävdat att jag inte skickat tillbaka.

Dö skolbilder dö!

Utvecklingen går mot att man inte får hem bilder utan att man får en länk och beställer de bilder man vill ha via nätet. Då riskerar man inte att hamna hos inkasso om man är glömsk och det är bättre för miljön.

Där jag bor är det en duktig lokal fotograf som fotar på i stort sett alla skolor och förskolor.

Där jag bor är det bara Kungsfoto och andra drakar som härjar, jag gör vad jag kan på föräldramöten och i föreningssammanhang för att så ett slut på elendet. Det du skriver om internet-upplägg har jag också sett, helt klart ett steg till det bättre, även om jag gissar att volymerna minskar för bolagen, och därmed också drivkraften för dessa att fortsätta.

Det du skriver om internet-upplägg har jag också sett, helt klart ett steg till det bättre, även om jag gissar att volymerna minskar för bolagen, och därmed också drivkraften för dessa att fortsätta.

Jag har själv jobbar i den här branschen och det är inte direkt billigt att stå för kopieringen och returportot. Jag tror nog inte bara att föräldrarna upplever upplägget som en fördel (dessutom kan man få välja exponering och sätta ihop fler kombinationer), utan det är nog också lönsamt för skolfotoföretaget. Andelen returer bland äldre barn är stora.

Jag har själv jobbar i den här branschen och det är inte direkt billigt att stå för kopieringen och returportot. Jag tror nog inte bara att föräldrarna upplever upplägget som en fördel (dessutom kan man få välja exponering och sätta ihop fler kombinationer), utan det är nog också lönsamt för skolfotoföretaget. Andelen returer bland äldre barn är stora.

Ok, det du skriver är tveklöst relevant, är din erfarenhet att volymerna INTE minskar med internet-upplägg?

Ok, det du skriver är tveklöst relevant, är din erfarenhet att volymerna INTE minskar med internet-upplägg?

Hur volymerna är idag vet jag inte. Men tendensen att försäljningen sjunker med barnets ålden borde vara konstant.

Det viktiga här är att kostnaderna för kunder som inte handlar sjunker dramatiskt. Från kanske en femtiolapp till sju-åtta kronor. Det gör att man får högre lönsamhet vid samma försäljning eller kan sälja färre paket med bibehållen lönsamhet.

De bolag som fotat mina barn och har intenetbeställning har inte tillåtit returer överhuvud taget.

Syftet med internetupplägget är ju att komma ifrån hela retursystemet där man får hem bilder för påseende. Man ser ju bilderna på nätet och sen beställer man. Men distansköplagen kanske gäller och då måste man ändå kunna returnera.

Syftet med internetupplägget är ju att komma ifrån hela retursystemet där man får hem bilder för påseende. Man ser ju bilderna på nätet och sen beställer man. Men distansköplagen kanske gäller och då måste man ändå kunna returnera.

Distansköplagen gäller inte produkter som du specialbeställer och inte kan säljas till någon annan.

"Undantagna från ångerrätten är till exempel flygresor som du köper på nätet, hotell och logi, kultur- och idrottsevenemang, livsmedel och specialbeställda varor som till exempel skolfoton."
http://www.radron.se/guider/guide-sa-klagar-du-nar-kopet-gar-snett-/

Jag kan tycka att skolbilder är ganska dyra men det är trots allt ganska roligt för för oss vuxna och barnen att ha en bild på hela klassen. Om inte annat så när man blir äldre och tittar tillbaka på hur alla såg ut.

Jag hittade mina egna klassbilder från 70 talet och det är roligt att se hur man själv såg ut ocj vilka som gick i ens klass. Då är det också roligt att mina barn tar klassbilder som är uppställda på samma sätt med hela klassen när de tittar på mina gamla bilder.

Det är naturligtvis ett problem med de som har skyddad identitet men min egen erfarenhet är att det löser förskola/skola naturligt och bra på respektive skola där man ändå måste ta hänsyn till detta i andra sammanhang och har viss vana av att göra det odramatiskt. Finns ju som alltid undantag där problemet blir större än det behöver vara men man kan inte alltid ta hänsyn till de fall där det inte fungerar utan istället se hur andra har löst det och hitta ett sätt för dem att få det att fungera bra.

Skolfotografering är ju bara ett exempel på situationer som personal måste hantera när det gäller personer med skyddad identitet och för alla inblandade måste ju personalen ha fått information och utbildning hur de skall agera i olika situationer som kan uppstå. Det är ju en förutsättning för att det skall fungera för de som av olika skäl måste skyddas.

Vi har barn på både förskola och skola och de har olika företag som tar hand om skolfotograferingen men båda har en bra internettjänst. Där ser man tydligt hur bilderna blev och jag kan bara beställa gruppbilden om jag vill så nu när man slipper få hem ett jättepaket med bilder som man skall returnera upplever jag det inte som ett problem. Det tycker jag kan vara något som skolan kan ta hänsyn till när de väljer vilket företag som skall komma och ta bilder att försöka undvika företag som per automatik skickar hem stora paket med bilder för "påseende" Det är alltid krångligare att skicka tillbaka bilder man inte vill ha.

Det jag tidigare varit tveksam till när det gäller skolfotografering är just att företagen skickar hem onödigt stora och dyra "paket" med bilder där det kan bli för uppenbart vilka familjer som inte riktigt har råd att köpa ett eller flera av dessa paket. Även om det bara skall vara att skicka tillbaka paketen har det varit onödigt att utsätta dessa föräldrar för situationen att behöva skicka tillbaka bilder på sina barn (ofta inför sina barn). Detta slipper man idag eftersom man aldrig ens behöver se bilderna om man inte loggar in.

Finns som alltid för och nackdelar med det mesta och det kan finnas fler skäl som talar mot skolfotografering men jag tycker trots allt att det är roligt och ett stort plus att få hem åtminstone gruppbilden. Eftersom jag är en entusiastisk hobbyfotograf saknas knappast bilder på barne så vi beställer numera oftast bara gruppbilden.

Och det där om skyddad identitet Hur smart är det att vara med på gruppfoton om man nu har det.

Inte så smart...men säg det till ett för/skol(e)barn som antagligen har det rätt tufft ändå att han/hon inte får vara med bild med kompisarna, inte få bilder att byta när alla andra gör det,... Hade föräldrar inte varit så kåta på att lägga upp andras ungar på sociala medier hade det kanske inte varit ett stort problem.

Skolbilder är relativt ett billigt sätt att få sina barn porträtterade. Hoppas skolfoto inte försvinner och ser heller ingen tendens till det utom för förskolorna där tendensen är att personalen tar gruppfotona och att man bokar tid för porträttfotona på em.
Att folk "glömmer" betala, inte orkar returnera är föräldrarnas fel. Inte skolföretagens.

På sikt tror jag skolfotografering försvinner. Av den enkla anledningen att det knappast är skolans uppdrag att erbjuda fotografier till föräldrar. Det verkar ju, som du säger, inte vara så genomtänkt att vara med på skolfoton om man har skyddad identitet. Sen är ju en annan diskussion varför folk sprider bilder på andras barn på sociala medier. Skicka ut bilder på sina egna barn får väl var och en göra om man vill, men man kan ju faktiskt ibland tänka längre än näsan räcker och inte sprida bilder på andras barn hur som helst. Det finns säkert fler anledningar till att man inte vill att ens barn ska valsa runt på Instagram än att man har skyddad identitet.

Jag förstår inte riktigt problemet här.

Ingen annan än skolan kan administrera en fotografering av en hel skolklass samtidigt. Var och en förälder har inte möjligheten att själv komma dit, samla barnen och plåta.

Detta med skyddad identitet är inte heller föräldrarnas skyldighet att hålla ordning på. Det är skolans. Om det finns en elev där som har skyddad identitet så ska inte denna eleven vara tillgänglig för fotografering. Jag vill också minnas att jag har läst att skolorna oftast har stipulerade regler om var och när bilder får tas inom skolans område samt hur dessa får hanteras. Dessutom så brukar väl elevernas föräldrar få frågan från skolan ifall de ger sitt samtycke till att deras barn fotograferas på skolan i olika sammanhang.

När det kommer till spridning inom sociala medier är väl inte det ett problem heller, har föräldrarna gett sitt samtycke till att barnet deltar i fotograferingen så kan ju bilden spridas på nätet.

Var på träff med några gamla barndomskompisar i går. Ett gammalt skolfoto från första klass kom fram när vi började prata om en del gamla klasskompisar till en av mina kompisar. I det sammanhanget var det en väldigt bra och kul källa.

Om man är rädd att bilder ska hamna på nätet så kan ju det delvis lösas genom att man försvårar att sådant kan ske genom att bilderna bara levereras som papperskopior. Då krävs det ju åtminstone att någon skannar in bilderna. Inget tekniskt problem men de flesta är så pass lata att det inte händer i första rummet.

Jag är kluven själv till detta och skulle också som gammal lärare heja på "avskaffarna". Jag var själv innerligt trött på fotograferingar och annat kommersiellt lallande som störde verksamheten i skolan. Idag vet vi ju att allt detta sammantaget på marginalen dessutom gör skolan onödigt ineffektiv. Men gamla skolfoton kan vara en verkligt trevlig historisk källa. Att jag accepterade det trots allt var att lärarna hade verklig hjälp att hålla ordning på alla namn med hjälp av skolfotona (klassbilderna). Det hjälpmedlet kommer man i så fall inte ha i framtiden.

Jag förstår inte riktigt problemet här.

Ingen annan än skolan kan administrera en fotografering av en hel skolklass samtidigt. Var och en förälder har inte möjligheten att själv komma dit, samla barnen och plåta.

Detta med skyddad identitet är inte heller föräldrarnas skyldighet att hålla ordning på. Det är skolans. Om det finns en elev där som har skyddad identitet så ska inte denna eleven vara tillgänglig för fotografering. Jag vill också minnas att jag har läst att skolorna oftast har stipulerade regler om var och när bilder får tas inom skolans område samt hur dessa får hanteras. Dessutom så brukar väl elevernas föräldrar få frågan från skolan ifall de ger sitt samtycke till att deras barn fotograferas på skolan i olika sammanhang.

När det kommer till spridning inom sociala medier är väl inte det ett problem heller, har föräldrarna gett sitt samtycke till att barnet deltar i fotograferingen så kan ju bilden spridas på nätet.

Fast det ingår fortfarande inte i skolans uppdrag att administrera skolfotografering. Den nya skollagen reglerar hårt att alla elever ska uppnå målen exempelvis, utan undantag. Att då ta bort lektionstid för att administrera skolfotografering rimmar lite illa. Missförstå mig rätt, jag är själv skolfotoansvarig på den skola jag jobbar på. Jag sköter kontakten med fotoföretaget och ser till att det flyter bra. Jag har inga problem med det, jag svarade bara på frågan vad jag tror.... På sikt tror jag skolfoto försvinner, åtminstone i skolan.

Jo, jag vet. Att det är skolans ansvar att hålla reda på elever med skyddade identiteter. Fast det ligger väl antagligen i föräldrarnas intresse också.

Jag vet att det inte är olagligt att sprida bilder på andras barn i inte kränkande situationer. Men jag gör det inte. Därför att för mig är det allmänt hyfs att kolla först.

ANNONS
Götaplatsens Foto