Annons

Actionkamera oavancerad nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

alvathorn

Medlem
Hej!
Ska under 2015 iväg på en del resor och vill med hjälp av en actionkamera samla mina minnen från dessa resor.
Jag är fullständig nybörjare gällande actionkameror och kameror över lag. Har en Sony systemkamera (Alpha DSLR A300) med basic utrustning som jag kan ta bra bilder med men verkligen inget utöver det vanliga med grejer för 10tusentals kronor.
Började leta actionkameror själv men tycker det är jättesvårt att veta vad som är bra, vad för utrustning jag behöver för mina ändamål, vilka märken som passar mig osv. Ja, det kanske är därför jag vänder mig hit.
Ändamål med kameran: Filma ALLT under mina resor. Fester, roadtrips, enklare filmning i vatten. Ungefär det! Sånt som en 18årig tjej gör under sitt sabbatsår. Tror ni hänger med.

Så snälla hjälp mig nu hitta den perfekta kameran för mig!

Det jag tror mig veta att jag behöver är: inbyggt wifi samt remote till detta, monopod, fisheyelins och vattentätt hus.

OBS! Riv inte iväg åt 5000kr hållet även om kameran är bra. Eftersom hela mitt 2015 går ut på att resa kan jag inte spendera hur mycket som helst på en kamera!
OBS! Kanske inte ens är en actionkamera jag ska ha? Bara något jag fått för mig!
 

AFJ

Aktiv medlem
Glöm actionkamera, ta med mobilen, lägg stålarna på sådant som 18-åringar gillar att göra! :)

Skämt åsido, fattade jag rätt att totalbudgeten är max 5.000:-? I så fall får du nog pruta bort en hel del av dina krav. Fishey? Remote? Låter inte riktigt som det som en nybörjare satsar på.

Kan du inte ta med din Sony och komplettera men någon liten stryktålig vattentät kompaktkamera?
 

alvathorn

Medlem
Glöm actionkamera, ta med mobilen, lägg stålarna på sådant som 18-åringar gillar att göra! :)

Skämt åsido, fattade jag rätt att totalbudgeten är max 5.000:-? I så fall får du nog pruta bort en hel del av dina krav. Fishey? Remote? Låter inte riktigt som det som en nybörjare satsar på.

Kan du inte ta med din Sony och komplettera men någon liten stryktålig vattentät kompaktkamera?
Har ingen direkt budget vill bara att det inte ska rusa iväg. 5000kr är lite mycket. Har hittat kameran Sony HDR-AZ1v tror jag den hette. (Hitta en länk) http://www.sony.se/electronics/actioncam/hdr-az1-kit Kan denna kanske vara något eller är det bara skit? Finns det andra alternativ för att få den "effekten" jag vill åt? (Tänk er såna där klyschiga youtube videos där tonåringar cruisar omkring på roligheter med gopro, det är sånt jag vill göra)

Jag orkar inte ta med min systemkamera då den är så klumpig. Den får stanna hemma helt. Vill kunna använda monopod också utan att krampa i armen!

Vet inte om wifi är ett måste, vet inte ens vad det är bra för egentligen. Men har bara hört att det är sensationellt med inbyggt wifi så det kändes bra.
 

alvathorn

Medlem
Kan du tänja din budget med några hundringar så är nog den här det bästa du kan få till dina äventyr.
Länken fungerar inte så kameran heter Nikon1 AW1 och kostar 5650:- (typ) på NetOnet.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/kompakt-systemkamera/nikon-1aw111-275mmf35-56
/194063.5909/

/Stephan
Tyvärr lite väl över min budget. http://www.sony.se/electronics/actioncam/hdr-az1-kit Denna kameran är mer i min prisklass och även en jag tittat på, vet dock inte alls om den är duglig för mitt ändamål eller över huvud taget. Men det är i stil med den jag hittills tänkt mig. Dock som sagt har jag ingen aning. Läs ovanstående svar jag skrev så förstår du mer vad jag är ute efter!
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker Sonykameran verkar vettig för dina ändamål, och det verkar ju smidigt med den medföljande fjärrkontrollen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har hittat kameran Sony HDR-AZ1v tror jag den hette. (Hitta en länk) http://www.sony.se/electronics/actioncam/hdr-az1-kit Kan denna kanske vara något eller är det bara skit? Finns det andra alternativ för att få den "effekten" jag vill åt? (Tänk er såna där klyschiga youtube videos där tonåringar cruisar omkring på roligheter med gopro, det är sånt jag vill göra)

Jag orkar inte ta med min systemkamera då den är så klumpig. Den får stanna hemma helt. Vill kunna använda monopod också utan att krampa i armen!

Aha - det är alltså en filmkamera du vill åt. Då är jag inte rätt man att ge råd - kan inget om filmning mer än att jag tycker det är djäkligt svårt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Framförallt behöver man öva på hur grejerna fungerar så inte man upptäcker att allt blev skräp när man kommer hem från resan. Fota och filma liknande situationer fast på hemmaplan, granska resultatet och gå ut och gör om tills det blir bra nästan jämt. (Då märker man också vad man eventuellt saknar för egenskaper hos utrustning etc.) Hur som helst låter det som en svår kompromiss med alla önskade funktioner och begränsad budget. Varför inte en gopro och en selfie-pinne?
 

HenryB

Aktiv medlem
En begagnad GoPro Hero3 Black för "actionfilmer" och så kanske en pocketkamera för bilder om inte mobilen har en bra kamera. Kolla prisjakt för nypriser och pruta sen ;-)
 

alvathorn

Medlem
En begagnad GoPro Hero3 Black för "actionfilmer" och så kanske en pocketkamera för bilder om inte mobilen har en bra kamera. Kolla prisjakt för nypriser och pruta sen ;-)
Har kollat på detta! Tyvärr ryker dessa kameror väldigt snabbt, och har även från flera håll hört att Sonys motsvarigheter ska vara bättre!

PLUS hittade Sonyn jag länkade för 1500kr på blocket, ny i förpackning. Finns flertalet sådana då de har följt med någon ny telefon senaste tiden...
 

alvathorn

Medlem
Jag tycker Sonykameran verkar vettig för dina ändamål, och det verkar ju smidigt med den medföljande fjärrkontrollen.
Funderar fortfarande på wifi-funktionen. Är den nödvändig? På vad sätt?
Och gällande fisheye lins: Sonyn jag länkade hade 170° vidvinkel, är det något som BÖR duga eller ger fisheye ännu häftigare resultat? Dvs. är det värt att ordna med en fisheyelins?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Läs på

Du verkar vara rätt okunnig o det är inget fel på det så jänge man vet om det. Men lär dig mer innan du lägger pengar på en utrustning du inte begriper, inte behärskar och inte kommer att ha glädje av. Sorry om detta är lite surt att läsa men sanningen är inte alltid det man vill läsa.
 

afe

Aktiv medlem
170 graders bildvinkel är inte långt från 180 grader som fisheye ger, så jag tror inte det spelar någon roll. Wifi kan vara smidigt om du vill överföra filmerna enkelt till mobilen för att dela dem, men har du en dator med kortläsare går ju det lika bra.
 

afe

Aktiv medlem
Du verkar vara rätt okunnig o det är inget fel på det så jänge man vet om det. Men lär dig mer innan du lägger pengar på en utrustning du inte begriper, inte behärskar och inte kommer att ha glädje av. Sorry om detta är lite surt att läsa men sanningen är inte alltid det man vill läsa.
Ett bra sätt att lära sig är att ställa frågor i ett forum som exempelvis detta :)
 

alvathorn

Medlem
Du verkar vara rätt okunnig o det är inget fel på det så jänge man vet om det. Men lär dig mer innan du lägger pengar på en utrustning du inte begriper, inte behärskar och inte kommer att ha glädje av. Sorry om detta är lite surt att läsa men sanningen är inte alltid det man vill läsa.
Jag är jätteokunnig därför jag skriver här! Vet vad jag vill ha men inte vad det är därför vänder jag mig hit! Förstår ditt syfte, men tror definitivt jag kan ha glädje av en kamera om jag hittar den jag söker för mitt ändamål! När jag väl har en kommer jag lägga mycket tid på att lära mig den exemplariskt!
 

alvathorn

Medlem
170 graders bildvinkel är inte långt från 180 grader som fisheye ger, så jag tror inte det spelar någon roll. Wifi kan vara smidigt om du vill överföra filmerna enkelt till mobilen för att dela dem, men har du en dator med kortläsare går ju det lika bra.
Läste att man kan koppla kameran till någon app och även livestreama eller "publicera på sociala medier" som det ordagrant stod så tror inte wifi-funktionen är nödvändig i det här sammanhanget faktiskt. Enda nackdelen är väl att man inte kan ta några stillbilder (vad jag förstår) vilket man kan med tex. GoPro...
 

HenryB

Aktiv medlem
Har kollat på detta! Tyvärr ryker dessa kameror väldigt snabbt, och har även från flera håll hört att Sonys motsvarigheter ska vara bättre!

PLUS hittade Sonyn jag länkade för 1500kr på blocket, ny i förpackning. Finns flertalet sådana då de har följt med någon ny telefon senaste tiden...
Sonyn är säkert bra men dess hus har en dome port och inte en flat port som GoPron har. Det innebär att Sonyn inte kommer kunna fokusera under vattnet. Se 17:33 in i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=tePNMI6vBa8
 

afe

Aktiv medlem
Sonyn kan ta stillbilder (med 11,9 megapixel), men köp den inte från Sony. Det blir klart billigare från andra butiker :)
 

alvathorn

Medlem
Sonyn kan ta stillbilder (med 11,9 megapixel), men köp den inte från Sony. Det blir klart billigare från andra butiker :)
Har nog bestämt mig för den trots allt! Hittar dock bara i paket med vattentätt kamerahus och inte i paket med live-view kontrollen. Kontrollen enskilt kostar ca 1000kr, men frågan är om det är värt det när man ändå kan koppla upp kameran till sin smartphone? Selfiestick (monopod...) kan man ju hitta billigt att köpa, men frågan är om mounts ingår? Något du/ni uppfattat? Eller måste man köpa även det tror ni?
 
ANNONS