Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera till fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Just nu har jag en Canon eos 7d med ett 24-70mm f/2.8L och ett 70-200mm f/2.8L objektiv.
Jag fotar mycket sport bla skidåkning men har gjort en del timelapse med natur och landskap.

Har haft min 7d i drygt 3 år och hade en 550d innan dess.
Har fått för mig att det är dags att gå över till fullformatare.

Vad är det för skillnader egentligen mellan en cropped (1.6x) sensor gemfört med en FF?
Jag är med på att brännvidden påverkas och att flera objektiv inte passar men vad mer skiljer sig?

Jag funderar på att införskaffa mig en 5d Mark ii då jag är student med en tight budget.

Vad säger ni? Vad skulle ni göra? Gör FF sån stor skillnad som man hört?

Tacksam för alla sorters svar! :)

Mvh Wille
 

AFJ

Aktiv medlem
Ren bildkvalité blir bättre med fullformat, speciellt om du fotar i dåligt ljus, men:

Jag fotar mycket sport bla skidåkning
Om sport är ditt huvudsakliga motiv skulle jag inte välja en 5D mk2. Du kommer sakna bilder per sekund och sannolikt AF.

Om du är fattig student - kör på det du har. Det är lätt att tro att gräset är grönare på andra sidan staketet men när man väl hoppat över så ser man att det är ungefär lika mycket ogräs på den sidan också!

PS. Jag gick själv från 7D til 5D mk3 och jag upplevde en avgjord förbättring i bildkvalité. AF blev också bättre men jag saknar bilder per sekund. Nu är inte sport mitt huvud motiv så jag kan leva med det.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du hört, men skillnaden är marginell och som sportkamera är 5d sämre än 7d. Dina bilder blir inte bättre, du får söka holy grail någon annan stans-:)