Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken RAW konverterare är bäst (för Nikon D800)?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag läst på olika forum så verkar det som om man kan få olika resultat beroende av vilken RAW konverterare man använder.

Stämmer det?

Jag fotar med en Nikon D800e och tar in dem i LR för att sedan bildbehandla i PS

Men för att kräma ut dert bästa ur min D800e, finns det bättre sätt att hämta ur bilderna från minneskortet?

När jag läst på olika forum så verkar det som om man kan få olika resultat beroende av vilken RAW konverterare man använder.

Stämmer det?

Jag fotar med en Nikon D800e och tar in dem i LR för att sedan bildbehandla i PS

Men för att kräma ut dert bästa ur min D800e, finns det bättre sätt att hämta ur bilderna från minneskortet?

Jag har testat många olika RAW-konverterare. En del av dem har varit riktigt dåliga och det har inte gått att göra något vettigt i dem, jpeg direkt från kameran har get bättre resulatet. T.ex. Nikons egen RAW-konverterare är värdelös tycker jag.
Andra är säkert väldigt bra, t.ex. Phase One, men jag har tyckt de varit för svåra att använda då det krävts mycket tid för att hitta funktionerna och lära sig använda dem.

Den som jag tycker är bäst är LR och Camera RAW (som ju är ungefär det samma). Det kanske finns de som är mer avancerade, men jag tycker dessa är bäst då jag tycker de är väldigt lätta att använda, funktionerna är logiska och lätta att använda och jag kan göra allt jag vill med bilderna med ett resultat som jag är nöjd med och de är inte allt för långsamma.

Inte säker på vad du menar med den frågan!

Hur som helst, lightroom är fantastiskt, men ett tips är att under "kamerakalibrering" välja en annan kameraprofil som standard istället för "Adobe standard". Jag har funnit att det ger bättre täckning i högdagrar och bättre hudtoner!

Det finns skillnader mellan olika råkonverterare, och skillnaderna är olika stora och kan ha olika inflytande över bilderna beroende på innehåll. Den som provar ETTR med UNI-WB blir ganska snabbt medveten om precis var problemen kan ligga. Det handlar till stor del om hur de hanterar data som ligger nära klippning eller ute i den olinjära delen av återgivningen.

Chipet är visserligen huvudsakligen linjärt, men när alla kanalerna inte längre är med kan återgivningen inte bli linjär, och det finns olika strategier för hur data ska hanteras när man väljer att justera "exponering" i råkonverteraren för att "rädda högdagrar". Också i andra änden av skalan, där bruset börjar överväga över bilddata, finns skillnader mellan olika konverterare.

Guillermo Luijk har beskrivit en del av fenomenen på sin webbsida, och även om hanteringen av ACR och Lightroom är relativt enhetlig är algoritmerna olika och de ger inte samma resultat.

Så länge den perfekta omvandlaren inte finns, får vi hålla till godo med vad marknaden bjuder på, och när man har hittat en favorit, lämnar man den inte gärna för att än en gång leta efter den "perfekta", den som passar just det arbetssätt man har vant sig vid.

Ett mer pragmatiskt sätt att se de är så klart att inte ge sig ut i gränsmarkerna där alla konverterare är dömda att få problem, dvs främst när man närmar sig klippning. Så länge man håller sig väl inom chipets omfång och inte exponerar så långt åt höger som möjligt, klarar man sig bra med alla konverterare. Men det betyder inte att man skulle bli nöjd med vilken som helst, eftersom själva arbetsgången kan vara olika och deras gränssnitt skiljer sig ganska mycket.

Jag föreställer mig att Lightroom skulle kunna vara mer lättjobbad än ACR, men man kan uppleva att det är enklare med ACR om man är van att jobba i Photoshop och tänker sig att bilden öppnas i Photoshop när man öppnar en råfil - det känns kanske enklare att ha "bara ett program" för bildbehandlingen. Jag, som inte använder vare sig Mac eller Windows, tyckte också så en tid, men var inte nöjd med UFRaw, då jag upplevde Raw Therapee som ett bättre program, som gav mig mer kontroll. Ett av skälen till att ha flera program för olika ändamål var att det ibland kan vara bra att kunna justera färg i bildfiler (jpeg, tiff etc), och det är bara råkonverterare som är bra till vitbalansinställning. UFRaw öppnade inte jpeg, men det gör både Raw Therapee och Darktable.

Jo, jag vet att det är bakvänt att försöka ändra vitbalans i en jpeg, men om det nu är det enda alternativ man har för en viss bild, så finns inte så mycket att välja på, och alla program jag har använt för bildbehandling utom råkonverterare är värdelösa till det.

Lightroom klarar en del saker bättre än ACR, och det ligger särskilt i hanteringen av det som kallas "exponering". Jag tror mer på att använda Lightroom av det skälet, vilket Guillermo Luijk har beskrivit rätt bra. Och jag föreställer mig att det kan finnas fler konverterare som ger lite mer än andra när man kommer ut i gränstrakterna för vad som är möjligt att ta fram ur råfilen. Projektet Perfect Raw såg från början mycket intressant ut, men flertalet användare väljer kanske någon av de kommersiella konverterarna. De som jag har hört nämnas närmast lyriskt är Capture One, Lightroom och DxO Optics Pro. Det finns några till.

Mainstream har fördelar

LR plus PS har fördelen av att vara stora och väldokumenterade och att alla tips centreras kring dom. Det finns resurser, saker uppdateras. De blir allt bättre. Men jag kör utan LR eftersom jag inte gillar interfacet utan går från Bridge till PS RAW-konverterare som numera (i mitt fall CS6) är ganska bra.

Jag har testat udda gratis- eller sharewarekonverterare som

- Raw Photo Processor 64 (RPP)
- Rawker 2.3.4 Free
- Iridient Digital RAW Developer
- RAW Therapee (bara testat provversionen)

Nånstans i botten där finns en genial konverteringsalgoritm som ibland kan lirka fram sånt ur RAW-filen som Adobes Camera Raw inte klarar. Men jag tyckte att det blev väldigt omständligt och mickligt att jobba i dom. Rawker funkade dock bra som svart-vit framkallare. Fast det är enklare att köra inside the box med Adobe.

Lightroom klarar en del saker bättre än ACR, och det ligger särskilt i hanteringen av det som kallas "exponering". Jag tror mer på att använda Lightroom av det skälet, vilket Guillermo Luijk har beskrivit rätt bra.

Vad är det han har beskrivit om att LR hanterar exponering bättre än ACR? Var hittar man den texten? Så vitt jag vet är det precis samma algoritmer i LR som i ACR. Länka gärna till texten i fråga.

Vet inte om den finns kvar, men den har funnits, jag läste det för rätt länge sedan.

Men det innebär så klart att saker och ting kan ha ändrats sedan dess. Jag har tyvärr inte någon sparad länk eller citat.

Mina 2 cent

Jag använder både LR och DXO lite beroende på, men jag kan definitivt rekommendera dig att pröva DXO. Med tillägget Filmpack får du väldigt många presets som efterliknar filmtyper.
MVH Joachim

Stämmer det?

CNX-produkterna är det som ger mest skärpa och ger på köpet RAW-bilder som ser likadana ut som om du hade fotat jpeg, dvs en rätt bra utgångspunkt för redigering.

Jag brukar köra CNX med två eller tre olika raw-exponeringar/inställningar, en för skuggor, en för mellantoner och en för högdagrar. Dessa lägger jag ihop i photoshop och sen så gör jag huvudredigeringen där. Jag är efter kvaliten i CNX och får mindre problem med klipp, brus och bandning med denna metod samtidigt som jag behåller skärpan.

Men vad är det bästa? De flesta föredrar att göra mesta jobbet i LR och det gjorde jag också ett tag för att det helt enkelt var användarvänligare. Om du jobbar mycket med bilder är produktiviteten viktig.

När det gäller att plocka fram det bästa ur Nikons NEF filer så finns det inget som slår Capture NX2. Synd bara att utvecklingen av programmet har lagts ner.

Iridient är en mycket bra RAW konverterade, klockren för oss som använder Fujifilms X kameror. Capture One är klart bättre än Lightroom, men lite högre inlärningströskel.

Jag skulle säga att det är en smaksak :)

Somliga hävdar med bestämdhet att Nikons egna program är fullständigt överlägset, medans andra sågar det totalt både vad gäller bildkvalitet och användargränssnitt, och ungefär så är det med alla andra program också. Vete tusan om det ens är möjligt att på ett objektivt sätt mäta vilket program som skulle vara bäst på att ta fram detaljer och sånt.

Jag föredrar själv Lightroom/ACR för att jag kan dem, men det går säkerligen att krama ut mer ur filerna med andra program. För mig blir det dock bäst med dessa.

Källa på det, eller är det bara tyckande? ;)

Det här har varit uppe förut och du ska få den bästa källan. Dig själv.

Ta en kontrastrik skarp bild och konvertera samma bild i CNX och LR/PS. Ha auto CA-borttagning påslaget i bägge.

Jämför i 100% eller mer.

Då kommer du se skillnad. Om du tycker skillnaden spelar roll eller inte...bedöms av just dig själv. Men bättre blir det.

Sen kan du ju jobba lite med svåra motiv som har skuggor du vill ljusa upp ett steg eller två och högdagrar du vill plocka detaljerna ur.

Ta resultatbilden och gör en redigering så kommer du se att bilden håller för mer kurvdrag.

Jag skulle säga att det är en smaksak :)

Somliga hävdar med bestämdhet att Nikons egna program är fullständigt överlägset, medans andra sågar det totalt både vad gäller bildkvalitet och användargränssnitt, och ungefär så är det med alla andra program också. Vete tusan om det ens är möjligt att på ett objektivt sätt mäta vilket program som skulle vara bäst på att ta fram detaljer och sånt.

Jag föredrar själv Lightroom/ACR för att jag kan dem, men det går säkerligen att krama ut mer ur filerna med andra program. För mig blir det dock bäst med dessa.

Det räcker att öppna samma bild i Lightroom och Capture NX2 utan några förinställningar för att se skillnaden. I Capture NX2 får man en mer detaljrik och brusfriare bild redan vid importen. Jag har gjort en jämförelse mellan Capture One och Lightroom, likadant där, Capture One är bra mycket bättre än Lightroom.

Jag är inte imponerad av Lightroom/ACR som RAW konverterare. Adobe har ju fortfarande inte kunnat fixa konverteringen av Fuji X-trans filerna.

Det räcker att öppna samma bild i Lightroom och Capture NX2 utan några förinställningar för att se skillnaden. I Capture NX2 får man en mer detaljrik och brusfriare bild redan vid importen. Jag har gjort en jämförelse mellan Capture One och Lightroom, likadant där, Capture One är bra mycket bättre än Lightroom.

Jag är inte imponerad av Lightroom/ACR som RAW konverterare. Adobe har ju fortfarande inte kunnat fixa konverteringen av Fuji X-trans filerna.

Om du öppnar bilden med defaultinställning i en tredjepartskonverterare och kameratillverkarens egen rawkonverterare, så visar du med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du gör.

Lär dig ställa in verktyget du jobbar med i stället, så kan du uttala dig om skillnaderna sedan. Gäller ACR/LR mot Capture One också, skillnaden är minimal för mina Canon, Sony och Ricoh kameror.

Håller dock med dig vad gäller Fuji X-trans, här har Adobe fortfarande en del övrigt att önska.

Om du öppnar bilden med defaultinställning i en tredjepartskonverterare och kameratillverkarens egen rawkonverterare, så visar du med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du gör.

Lär dig ställa in verktyget du jobbar med i stället, så kan du uttala dig om skillnaderna sedan. Gäller ACR/LR mot Capture One också, skillnaden är minimal för mina Canon, Sony och Ricoh kameror.

Håller dock med dig vad gäller Fuji X-trans, här har Adobe fortfarande en del övrigt att önska.

Jag vet mycket väl vad jag gör, mitt exempel var för att visa att Lightroom/ACR inte kan tolka Nikonfilerrna till fullo, att du sen inte kan förstå det är ditt problem

Vad för inställningar skulle kunna trolla fram mer detaljer? Vi pratar inte om färg och kontrast här. Skärpning är lokal kontrast. Ger inte fler detaljer.

Nej CNX ger helt enkelt bättre upplösning, främst pga bättre CA-borttagning men det är säkert andra effekter också. Och vill man krama ur det sista ut bilden finns det fördelar i både skuggor och högdagrar.

ANNONS
Götaplatsens Foto