Annons

Vad är skärpa ??

Produkter
(logga in för att koppla)

llge

Aktiv medlem
Vad är skärpa?

Ganska elementär och kanske trivial fråga men...tja vad upplever betraktaren som skärpa
Vad ger mikrokontrast i ett objektiv och vad är mikrokontrast....
Lite mer om vad som gör en bild "skarp" förutom kanske vanlig oskarp mask!
Och sen har vi tekniken i sig pixlar, blurrfilter, mjukvara mm.

lg
 

eskil23

Aktiv medlem
För ett objektiv är det rätt enkelt. Där mäts skärpan (eller linjeupplösningen) i linjepar per mm, dvs hur många urskiljbara svarta och vita linjer klarar den av att projicera på en millimeter av sensorn/filmen. Linjeupplösningen varierar beroende på hur långt ifrån den optiska axeln man mäter. Hur mycket det varierar framgår av så kallade MTF-diagram.
 

llge

Aktiv medlem
Ja det är ju en ganska enkel och välbeprövad metod för att klassa objektiv men som inte alltid ger hela historien om "skärpan".
Vad händer när det kommer färger med i "bilden" :) såsom svaga nyansskillnader t.ex. kan då ett objektiv som har sämre linjeupplysning ge en skarpare bild på hur den kan "visa eller återge" nyanser ??
Upplever då betraktaren bilden som "skarpare" ??

lg
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det handlar alltså inte bara om upplösningen.
Skärpan är beroende av kontrast och upplösning.
Hög kontrast och låg upplösning ger dålig skärpa (ingen detaljrikedom)
Låg kontrast och hög upplösning ger dålig skärpa (mjukt och grått)
Hög kontrast och hög upplösning är vad vi vill ha.

länktips om MTF:
http://photo.net/learn/optics/mtf/
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Det handlar alltså inte bara om upplösningen.
Skärpan är beroende av kontrast och upplösning.
Hög kontrast och låg upplösning ger dålig skärpa (ingen detaljrikedom)
Låg kontrast och hög upplösning ger dålig skärpa (mjukt och grått)
Hög kontrast och hög upplösning är vad vi vill ha.

länktips om MTF:
http://photo.net/learn/optics/mtf/
Det finns olika sorters CA som också upplevs som oskärpa.

Eller tvärtom, om man tar bort CA upplevs bilden som skarpare (gäller även icke motljusbilder)
 

eskil23

Aktiv medlem
Det handlar alltså inte bara om upplösningen.
Skärpan är beroende av kontrast och upplösning.
Hög kontrast och låg upplösning ger dålig skärpa (ingen detaljrikedom)
Låg kontrast och hög upplösning ger dålig skärpa (mjukt och grått)
Hög kontrast och hög upplösning är vad vi vill ha.
Att kontrast och hög upplösning är vad man vill ha kan jag hålla med om. Däremot så håller jag inte med om att en blid med dålig konstrast skulle vara oskarp. En bild med dålig kontrast är grådaskig och tråkig, men är inte nödvändigtvis oskarp.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Att kontrast och hög upplösning är vad man vill ha kan jag hålla med om. Däremot så håller jag inte med om att en blid med dålig konstrast skulle vara oskarp. En bild med dålig kontrast är grådaskig och tråkig, men är inte nödvändigtvis oskarp.
Det är kombinationen av kontrast och upplösning det handlar om. Vid för låg kontrast så drunknar detaljer i en grå sörja.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad är skärpa?

Ganska elementär och kanske trivial fråga men...tja vad upplever betraktaren som skärpa
Vad ger mikrokontrast i ett objektiv och vad är mikrokontrast....
Lite mer om vad som gör en bild "skarp" förutom kanske vanlig oskarp mask!
Och sen har vi tekniken i sig pixlar, blurrfilter, mjukvara mm.

lg
Skärpa är ett av de där underbart mångtydiga begreppen vars definitioner kan diskuteras närmast i det oändliga :)

Ser vi bara till ordet så betyder det helt enkelt olika saker, i olika sammanhang och för olika personer. Tänk till exempel på att man även talar om saker som "intellektuell skärpa" eller "skarp kritik" (eller anglocismen att till exempel jag inte är den skarpaste kniven i lådan :)

Men även när vi begränsar oss till "fotografisk skärpa" (som jag antar att trådskaparen syftade på) blir det, ursäkta uttrycket, lite luddigt. Jag tror de flesta kan enas hyfsat kring en definition av "optisk skärpa" eller "teknisk skärpa" som den visuella summan av saker som upplösning och kontrast ihop med frånvaron av en del störande optiska aberrationer (som kromatisk eller sfärisk aberration). Så långt, ganska tydligt.

Men säger vi "skärpeintryck" så blir det genast lite suddigt igen. Det kan handla om en bild där ett motiv är skärpemässigt väl isolerat från bakgrunden ("poppar fram"), alltså att det finns en både stark och tydlig kontrast mellan de områden i bilden som är i skärpeplanet och de som inte är det. I sådana bilder kan skärpeintrycktet paradoxalt nog styras mer av hur de oskarpa delarna ser ut ("bokeh") än hur hög upplösning och kontrast är i fokusplanet. Vilket i sin tur till exempel kan innebär att ett objektiv med ganska rejäl sfärisk aberration kan se väldigt skarpt ut (exempel, många klassiska porträttelen).

Lägg sedan till det faktum att valet av motiv ofta påverkar skärpeintrycket mer än många inser. Ett enkelt grundtips för alla som vill sälja ett begagnat objektiv är ju att ta rätt exempelbild till annonsen: En närbild på en katt eller en reptil. Gör det och i stort sett alla objektiv ser skarpa ut. Detta beror delvis på texturen hos katter och reptiler (päls, morrhår, respektive grovt skinn med färgade mönster), dels har det att göra med motivavståndet (närbilder uppfattas nästan alltid som skarpa). Motsatsen är ju förstås att ta en bild av ett avlägset stadslandskap i lite soldisigt väder. Med ett sådant motiv ser inte ens ett Otus-55:a speciellt skarpt ut. Om man som jag genom åren har gått på många pressvisningar för nya kameror och objektiv så får man oftast se stora utskrifter med oerhört skarpa ödlor, pälsdjur, blommor och detaljrika konstföremål tagna i vackert släpljus. (Undantaget har nog varit billiga kompaktkameror där exempelbilderna nästan alltid var av lekande barn.)

Jag skulle säga så här: Vi har tekniska definitioner av skärpa, som flera redan är inne på. Men vi har också en mer öppen betydelse av skärpa som "bilder som jag uppfattar som skarpa" och som ofta men inte alltid överensstämmer med den tekniska definitionen av skärpa.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Skärpa är kort sagt när betraktaren ser allt tydligt.
Höga MTF tal och (lagom) hög kontrast ger en skarp bild med lågkänslig S/V film.
Med digitalkamera och Bajerfilter och färgbilder blir det krångligare.
Avståndet sensor/ objektiv kan oxå spel in.

Men, skärpan idag är ju högre nu än förr, så bildinnehållet brukar vara ett större problem...
 

llge

Aktiv medlem
Hej Grevture, ja de va en snygg utläggning av skärpa, och du fick även med det jag delvis också efterfrågade... hur åskådaren uppfattar skärpa!

Har sett ett lite dunkelt uttryck att "japanska" objektiv skulle vara baserade på kontrast för att få skärpa och tydligen skulle då "tyska" objektiv vara konstruerade på annat sätt ??

Kan någon förklara?

lg
 

eskil23

Aktiv medlem
Enligt Wikipedia är skärpa (sharpness) "a combination of resolution and acutance". Den sistnämnda påverkas av kontrasten, men vad heter det på svenska? Acutans? Mikrokontrast?
 

llge

Aktiv medlem
Enligt Wikipedia är skärpa (sharpness) "a combination of resolution and acutance". Den sistnämnda påverkas av kontrasten, men vad heter det på svenska? Acutans? Mikrokontrast?
Såg även jag uttrycket acutans i länken och uppfattade att det var liktydigt med effekten av oskarp mask.
Eller är det som du säger mikrokontrast ?

Någon som vet ?

Lg
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Akutans, som under större delen av den tid vi har fotograferat kallades kantskärpa, är en effekt som man lägger på med oskarp mask, men på fotokemins tid åstadkoms den också med agitationsmönstret vid framkallningen, då framkallare förbrukades snabbt vid kraftigare exponerade ytor, medan den var mer aktiv vid ytor som var mindre exponerade. Därigenom blev svärtningen i en kant större på den mer exponerade sidan, och mindre på den mindre exponerade sidan, så att man fick en svag haloeffekt invid kanten.

Den oskarpa masken gör samma sak, men med exponering.

Uttrycket mikrokontrast har jag inte hört om det, men lokal kontrast.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
För ett objektiv är det rätt enkelt. Där mäts skärpan (eller linjeupplösningen) i linjepar per mm, dvs hur många urskiljbara svarta och vita linjer klarar den av att projicera på en millimeter av sensorn/filmen. Linjeupplösningen varierar beroende på hur långt ifrån den optiska axeln man mäter. Hur mycket det varierar framgår av så kallade MTF-diagram.
http://old.photodo.com/art/Reso8.shtml
skrivet av MTF nestorn him self Lars Kjellberg
 

Leaflet

Aktiv medlem
Skärpan i en bild är egentligen bara en optisk illussion. Enkelt uttryckt så mörkar man ned den mörkare sidan och ljusar upp den ljusa precis i skarven mellan ytorna.

Jag rekommenderar Moderskeppets kurs Perfekt skärpa där Anders Jensen reder ut begreppen. Oskarp mask är numera historia då det finns betydligt bättre verktyg i Photoshop (om man nu använder det programmet) nuförtiden.
 

eskil23

Aktiv medlem
Skärpan i en bild är egentligen bara en optisk illussion. Enkelt uttryckt så mörkar man ned den mörkare sidan och ljusar upp den ljusa precis i skarven mellan ytorna.
Det är det som kallas "oskarp mask". Det ökar akutansen, men inte upplösningen.

Man borde uppnå samma "skärpeökning" genom att öka kontrasten generellt och inte bara längst kanter.
 
ANNONS