Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota landskap, var fokusera!?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Har provat att fota som alla säger 1/3 in i bilden men oftast är det som man vill vara skarpt (det som ligger längre bort) inte alls skarpt! Använder oftast F11-F14, objektiv nikon 18-105 VR. Använder stativ, stänger av VR och spegel uppe.

Vad gör jag för fel? Kamera D7000
Är det bättre att fokusera på det som jag vill ska vara skarpt istället för 1/3 regeln?
 

VisualD

Aktiv medlem
Kolla fokusintervallsmarkeringarna om du har det på objektivet och ställ bortre änden på oändligheten med lite extra säkerhetsmarginal för att garantera skärpa mot oändligheten. Total skärpa kan man dock aldrig få på alla avstånd över hela bilden samtidigt i en enstaka exponering, allt handlar vilken grad av oskärpa man accepterar.
 

revox

Aktiv medlem
En sak till som kan påverka är att luften på lite längre avstånd kan göra saker oskarpa (varm och kall luft har inte samma brytningsindex)
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Har du stativ, uppfälld spegel, VR inbyggt i objektiv och f11 så ska hela bilden vara skarp om inte förhållandena är dåliga. Jag har själv samma förutsättningar, använder dock fjärrkontroll också, och mina bilder blir skarpa. Kolla vart fokuspunkten ligger, det är en inställning på min kamera, och om den hamnar fel så blir delar av bilden oskarp. Annars så får du lämna in kameran eller prova ett annat objektiv. Lycka till.




QUOTE=78D40;2089329]Har provat att fota som alla säger 1/3 in i bilden men oftast är det som man vill vara skarpt (det som ligger längre bort) inte alls skarpt! Använder oftast F11-F14, objektiv nikon 18-105 VR. Använder stativ, stänger av VR och spegel uppe.

Vad gör jag för fel? Kamera D7000
Är det bättre att fokusera på det som jag vill ska vara skarpt istället för 1/3 regeln?[/QUOTE]
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har själv varit inne på den frågeställningen och den konklusion man kan dra av den diskussionen är att du skall använda bländare 8 och fokusera på oändlighet.

Diskussionen finner du här.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vad menas med att fokusera på oändlighet?
Att du vrider fokusringen tills dess att oändlighetsmarkeringen (den liggande 8:an) ligger precis ovanför linjen i mitten på objektivets avståndsskala, eller med andra ord; Att du vrider fokusringen till botten åt det håll som gör att det som ligger längst bort i sökaren, ser skarpt ut.
 

andreassofus

Aktiv medlem
vrider du fokuseringen på oändligheten kommer dock inte förgrunden bli speciellt skarp. Det blir snarare bakgrunden som kommer bli det. Själv tycker jag att det är viktigare att förgrunden är skarp då det är där blicken landar först och det är där man brukar ha intressebunkten, Det är viktigt med en intressant förgrund brukar det ju heta, och det är just för att ögat vilar där.

med har du f11 eller högre och fokuserar en tredjedel in i bilden så borde du få allt skarpt.

Det beror ju på hur mycket du zoomar också. zoomar du till max och sätter skärpan 1/3 del in i bilden så kommer ju inte skärpedjupet bli samma som du hade den vidaste brännvidden och la skärpan 1/3 del in i bilden.

Jag brukar också ha f/11 och lägga fokus ca 1/3 del in i bilden och jag brukar få skarpa bilder.
 

b1967

Aktiv medlem
Har provat att fota som alla säger 1/3 in i bilden men oftast är det som man vill vara skarpt (det som ligger längre bort) inte alls skarpt! Använder oftast F11-F14, objektiv nikon 18-105 VR. Använder stativ, stänger av VR och spegel uppe.

Vad gör jag för fel? Kamera D7000
Är det bättre att fokusera på det som jag vill ska vara skarpt istället för 1/3 regeln?
Om det är något speciellt du vill skall vara skarp skall du så klart fokusera på det.
Men vill du ha större delen av bilden skarp så borde 1/3-regeln funka bra.
Jag kör den i princip alltid när jag fotar landskap och brukar få skärpa över hela, även handhållet och utan spegeluppfällning.

Problemet med skärpan kan ha med objektivet att göra. Nikons 18-105 tycker inte jag är speciellt bra för att få skarpa bilder.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Får jag föreslå att du läser inlägg #24 i den här tråden ? ;).

jag förstår inte riktigt vad det innebär. Säger han att man får större skärpedjup med f8 än något annat typ? för mig känns det som att man får större skärpedjup vid f16

man tappar kanske lite skärpa om man bländar upp för mycket men det är knappast speciellt synligt. speciellt inte när man bara tittar på bilden på en skärm som man gör till 99,9% av gångerna man tittar på en bild.

jag fotar ofta med f16 eller f22 och får även då skivskarpa resultat. och inte blir det sämre skärpedjup heller än om jag hade valt f8
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
TS nämner "en tredjedel in i bilden". För mig låter detta som någon slags kompositionsregel, och inte någon fokusregel. En tredjedel vadå?
 

andreassofus

Aktiv medlem
TS nämner "en tredjedel in i bilden". För mig låter detta som någon slags kompositionsregel, och inte någon fokusregel. En tredjedel vadå?
en tredjedel in i bilden.
vissa gör dock olika här har jag läst. En del fokuserar med hjälp av rutnätet på liveview och på första tredjedelslinjen.

andra fokuserar en tredjedel in i landskapet. alltså om bakgrunden är 100m bort så fokuserar man 30 meter bort.

Vet inte vilket som är mest rätt. jag fokuserar någonstans mitt emellan om jag fotar liggande format.
fotar jag stående format är det svårare att få skärpa genom hela bilden.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
jag förstår inte riktigt vad det innebär. Säger han att man får större skärpedjup med f8 än något annat typ? för mig känns det som att man får större skärpedjup vid f16

man tappar kanske lite skärpa om man bländar upp för mycket men det är knappast speciellt synligt. speciellt inte när man bara tittar på bilden på en skärm som man gör till 99,9% av gångerna man tittar på en bild.

jag fotar ofta med f16 eller f22 och får även då skivskarpa resultat. och inte blir det sämre skärpedjup heller än om jag hade valt f8
Enklast kan sägas att enligt resonemanget är skärpan vid oändlighet bäst vid bländare 8. Därefter minskar skärpan på gr av diffraktion.Här måste vi skilja på skärpedjup och skärpa Låt mig här inflika att jag på inget sätt är rätt person att förklara diffraktion, men jag hoppas att länkarna kan hjälpa till med att upplysa om fenomenet. Jag nöjer mig med att konstatera att det sker en skärpeförlust när bländaren blir för stor, eller för liten :). Skärpedjupet ökar med mindre bländare, men istället får man problem med diffraktionen, dvs att skärpan i bilden avtar om man bländar upp eller ner för mycket, enligt resonemanget. Men som sagt, jag är inte rätt person att utveckla detta, utan jag /vi får hoppas på att någon som är mer kunnig inom fysikens lagar, kan göra det begripligt.

Om du är duktig i matematik, kanske länkarna i inlägg #5 i denna tråd (igen), hjälpa till att räta ut frågetecknen ;).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det här med definition av skärpa är svårt, eftersom det för en oteknisk person (vilket inte är en nedsättande värdering!) är ganska godtyckligt.

Skärpa är ju vad personen anser vara acceptabelt, när personen tittar på bilden som den kommer användas. NB att både "tittar på" och "som den används" är flytande parametrar.

Det bästa man kan säga är att man bara ska följa två grundregler:
1) Bestäm själv!
2) Ändra det du inte är nöjd med!

Tyvärr är detta inte så lätt alltid... :) Det första man måste släppa är "peka-tryck" utan att tänka på vad man gör. Prova kontrollerat!

Blir det inte skarpt nog längre bak i bilden - prova att fokusera på 2/3 in i djupet du vill ha i stället?
Blir det inte skarpt nog nära i bilden då? Högre bländartal.

Håll koll på slutartiderna, även med stabilisering finns det en gräns för hur långa tider man kan ha utan skak- eller rörelse-oskärpa. Om man tycker f/16 ger för mycket diffraktion? KOLLA SJÄLV! Ta en så skarp bild du bara kan på f/11 och f/16, gärna med stöd eller från stativ, i bra ljus. KOLLA! Märker du någon skillnad? Inte? Använd då f/16 om slutartiderna tillåter. Eller f/11 om det räcker.

Det FINNS hårda regler, och mycket optisk teori som kräver massvis med bakgrundskunskap om man vill ha en överblick över det som fysiskt styr skärpa. Men för de flesta är detta överkurs, det ger mycket bättre resultat och fotoglädje att faktiskt prova sig fram för de allra flesta.

Det viktiga är att man ändå följer någon slags logiskt resonemang när man provar nya inställningar, annars kan man lika gärna vifta i luften och gissa...
 

Rockness

Aktiv medlem
Jag tror ju att det, i detta fallet, har att göra med val av objektiv.

18-105 är ju inte förstahandsvalet vid landskapsfotografi, ganska usel skärpa överlag.

Prova ta en likadan bild med, låt oss säga ett 24 eller 35mm fast optik eller ett vidvinkelobjektiv 14-24mm, 16-35mm, då blir det andra bullar ska du se.

Bra glas är A och O, och drar minsann inte ifrån på bildkvalitén i slutändan.
 

78D40

Aktiv medlem
Kan det bero på antalet fokuspunkter, såg nu att jag hade inställt på 1 fokuspunkt. Blir det bättre med fler?
 
ANNONS