Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för "ljusa/krispiga" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sade

Ny medlem
Hej

Har fotat en hel del men så fort jag ska fotografera inomhus d.v.s i svagt ljus blir bilderna (enligt mig själv) rätt sunkiga. De blir gula och motivet ser ofta lite "tecknat" ut. Använder två olika kameror en Nikon och en Canon.

Den första bilden (test1) är tagen med 24-70 4 L på en Canon 40D. F 4 1/20 ISO 400

Den andra bilden (test3) är tagen med en fast 50mm på Nikon 7000D. F 1.8 1/30 ISO 320

Upplever samma resultat oavsett vilken av kamerorna jag använder. plåtar alltid i RAW och redigerar i PS men lyckas inte få till det oavsett vilka reglage jag drar i. Börjar tvivla på min egenskap att ta bilder inomhus :) Har någon bra tips för hur jag undviker detta och därmed får ett resultat som liknar mer detta exempel(test4)?

/Niklas

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    117.6 KB · Visningar: 112
  • test2.jpg
    test2.jpg
    106.4 KB · Visningar: 100
  • test4.jpg
    test4.jpg
    131.5 KB · Visningar: 85
Dina bilder är rätt exponerade så om du vill ha en ljusare och vitare bild kan du ändra exponeringen och färgbalansen i efterbehandlingen.

Exempelbilden har dessutom en vit ljuskälla högt upp till höger. Det kan vara en blixt, dagsljusbox eller högkvalitativ armatur. Detta blir svårt att emulera i ett program.

Lösningen om belysningen är dålig är alltså att använda blixt, om det är lämpligt i den miljön.

"Rätt" exponering är som alltid ett val, snarare än en absolut vetenskaplig sanning...

Det som skiljer bilderna är dels exponering och bakgrund/bildinnehåll, men kan också vara karaktären på ljuskällorna. I den här miljön har man i regel ett varmare ljus i armaturerna som sitter i korridorer och på kontor, medan undersökningsrum ofta har ljuskällor med dagsljuskaraktär och hög ljuskvalité. De olika ljuskällorna går inte att få till samma karaktär genom efterarbete, även om man kan få ett intryck av samma färgtemperatur genom att lägga mer blått i bilderna som man tar i den varmare belysningen.

Med gula väggar och fanerade dörrar ska väl bildintrycket bli lite gult i allmänhet? Man kan minska det gula genom att höja kurvan, vilket har liknande effekt som att höja ISO. Man lyfter alltså någonstans mitt på, så att den kröks. Man kan också justera färgbalansen mot högre färgtemperatur i bilden, dvs sätta färgtemperaturen för belysningen till ett lägre värde.

Men det är i regel så att korridorer har nedåtriktad belysning som inte belyser väggarna, vilket gör att de blir lite mörkare. Det är så klart en smaksak hur man vill gestalta sina bilder, men jag brukar vilja ha lite större dynamiskt omfång i bilden och mindre andel klippta högdagrar; men det skiljer sig ju från det du frågar om.

Blixt tror jag inte på, det ökar snarare svårigheten genom att man lätt får blandljus som är svårt att hantera. Jag vet inte vilka gel man skulle behöva på blixten för att det inte ska synas, men det är så klart möjligt att anpassa färgen på blixtljuset så att det stämmer med det befintliga.

det blir "sunkigare" inomhus när ljuset är svagt, det är lysrörsbelysning, ison är hög och man ofta tvingas till en annan bländare än man velat ha om det var ljusare.

sen är slutartiden aldeles för lång. på nedersta bilden som är den enda du skriver brännvidden på är 1/30 för lågt. Jag hade kör på minst 1/100 vilket hade funkat fint med d7000 som har bra isoprestanda.
där får du "cartoonkänslan" du pratar om, huden blir utsmetad istället för skarp.

Inte gula

Konstigt att ingen nämner att bilderna inte alls är gula. Det är din bildskärm som är åt fanders felinställd om du upplever dessa bilder som gula! Ställ in den först med någon dagsljusbild så att du tycker det ser bra ut. Jag ser inget konstigt med dina bilder förutom att kanske brusreducering och rörelseoskärpa smetat ut skärpan lite grand (Skriver kanske eftersom det inte går att utröna riktigt i dessa små storlekar)

PS. ser ingen jättestörre skillnad mellan de två första och den tredje bilden. Du använder väl reglaget för färgtemperatur för att få bilderna att visa vitt som vitt?! Ibland kan det vara svårt när man har flera ljuskällor t.ex. ljusrör och vissa lågenergilampor blandat med dagsljus. Lösningen kan då vara att blåsa på ordentligt med blixtljus som är starkare än de andra ljusen.
Kanske skulle du kunna göra bild 2 lite kallare. prova att experimentera med färgbalans/färgtemperatur i ditt rawprogram.

Senast ändrad:
Konstigt att ingen nämner att bilderna inte alls är gula. Det är din bildskärm som är åt fanders felinställd om du upplever dessa bilder som gula! Ställ in den först med någon dagsljusbild så att du tycker det ser bra ut. Jag ser inget konstigt med dina bilder förutom att kanske brusreducering och rörelseoskärpa smetat ut skärpan lite grand (Skriver kanske eftersom det inte går att utröna riktigt i dessa små storlekar)
.

Instämmer delvis eftersom ögat luras av träinslagen samt det gulbruna golvet i de första bilderna. Ställda bredvid den kliniskt neutrala (och kalla) bild nr 3 med både blå- och magentastick gör ju att de upplevs varmare.

Men visst är det lite varmare balans i de första bilderna om man bara skall jämföra rakt av. Min smak säger att bild 3 är lite för kall.

Blixt tror jag inte på, det ökar snarare svårigheten genom att man lätt får blandljus som är svårt att hantera. Jag vet inte vilka gel man skulle behöva på blixten för att det inte ska synas, men det är så klart möjligt att anpassa färgen på blixtljuset så att det stämmer med det befintliga.

Genom att studsa blixten i taket kommer man ganska långt. Exempelbilden skulle ju kunna ha en studsad blixt med lång brännvidd för att ge en koncentrerad belysning ovanifrån. Dessutom kan man använda en diffuser.

Vill man ha en dokumentär känsla i bilderna kör man utan blixt och då blir det som TS grundbilder. Vill man ha en presentationsbild så kör man med belysning och då blir det mer som exempelbilden.

Men det är i alla fall inte svårt att få bort den sunkinga lysrörsstämningen genom att jobba med bilden i ett bildbehandlingsprogram. Jag har själv gjort det med bilder tagna i trista kontorsmiljöer, där slutresultatet är betydligt mer glamoröst än verkligheten.

Här är ett exempel där jag drog i några spakar i LR för att ge en mer klinisk look. Eftersom väggarna och dörrarna är gula till skillnad från exempelbilden, så är det svårt att helt slippa gult men det ät iaf nedtonat.

Bilagor

• attachment-3.jpg
    attachment-3.jpg
    112.2 KB · Visningar: 47
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto