Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv, rengöring, fråga om uvex clear

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiptanoi

Medlem
Hallå!

uvex clear servetter, är det okej att använda på ett objektiv, att rengöra linsen med?

(Om svaret är nej/att det bildar någon form av hinna osv på linsen....
Vad kan man då använda i efterhand för att ta bort det skadliga ifrån uvex clear servetten?
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Uvex-servetter är till för skyddsglasögon och liknande och innehåller imskyddsmedel. Kanske en bra idé om du har tänkt fota i fjärilshuset i Hagaparken, men oftast inte.
 

Kiptanoi

Medlem
Uvex-servetter är till för skyddsglasögon och liknande och innehåller imskyddsmedel. Kanske en bra idé om du har tänkt fota i fjärilshuset i Hagaparken, men oftast inte.
Då var fråga 1 besvarad, tack för det :)

Vad kan man använda för att ta bort imskyddet från objektivet?
Duger medlet som man kan köpa lite här och där... Ex netonnet... För rengöring av objektiv eller krävs det något speciellt?
 

afe

Aktiv medlem
Jag brukar köpa isopropanol på apoteket. De har både små och stora flaskor, och det är mycket billigare än hos optikerna.
 

AWid

Aktiv medlem
Är det rent isopropanol eller blandat med annat?
Den jag köper är ren. Gjord för glasögonglas (inte bilmotorer!). Glasögonglas och objektivlinser påminner ju onekligen om varandra:). Möjligt att apoteket är någon tia billigare, men det spelar kanske ingen roll. En liten sprayflaska på 120 ml räcker "hur länge som helst" trots att den används till allt möjligt smått som behöver rengöras eller avfettas.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den jag köper är ren. Gjord för glasögonglas (inte bilmotorer!). Glasögonglas och objektivlinser påminner ju onekligen om varandra:). Möjligt att apoteket är någon tia billigare, men det spelar kanske ingen roll. En liten sprayflaska på 120 ml räcker "hur länge som helst" trots att den används till allt möjligt smått som behöver rengöras eller avfettas.
Bara undrade, jag är kemist och har tillgång till p.a. kvalitet som jag använder. "vanlig" isopropanol jag fått tag på eller sämre lab-kvalíte innehåller ibland annat skit. Märks inte förrän man är petig. Är det enbart för objektiv/glasögon så putsar man ju med duk. Då är det mikrofiberduken som gnider bort smutsen som lösts genom ispropanolen. Är det imskydd eller liknande så kommer mikrofiberduken inte ta bort det, hinnan syns heller inte förrän man testar det mot flares odyl.
Jag testade isopropanol av en polare att rengöra sensorn. Inte bra när den avdunstade, man såg ränder och tunn hinna av nåt slags beläggning. Som tur var har jag som sagt p.a. kvalite och superrengjorda tops som jag rengjort från alla extraktivämnen. Viss skillnad när den avdunstar.
Men som sagt, putsar man med duk på glasögon och frontlins så lär man inte märka skillnden, man kan nästan t.o.m. använda fönsterputs för ändamålet. (OBS köp de dyrare märkena)

/stefan
 

AWid

Aktiv medlem
Sen får man ju inte bli nojig kring sin fotoutrustning:) För egen del är den vanligaste rengöringsmetoden att andas på frontlinsen och torka av med skjortärmen. Optikerns rengöringsvätska tas fram nån gång ibland när det "storstädas". Objektiv tål betydligt mer än vad många tror gissar jag.
Men om man tror att rengjöringsvätska för glasögon inte duger till frontlinsen på objektivet ska man naturligtvis avstå.
Sen håller jag naturligtvis med Stefan när det gäller sensorrengjöring. Då bör man nog vara mer försiktig med vad man blaskar på:)
 

Måns H

Aktiv medlem
Ja

Kan något av följande skada objektivet/linsen om man rengör med det?
Bilden visar aceton och bensin. Aceton är för starkt, ett bra lösningsmedel men inte för kameror som har mycket som kan skadas eller förstöras om vätskan skulle tränga in. Bensin är ju en aning oljigt inte heller bra.
 

Måns H

Aktiv medlem
Propanol är OK

Propanol (isopropylalkohol) är lämplig rengöringsvätska. Man ska ju inte hälla på så att det rinner omkring, men med rimlig omsorg så funkar det ofta bra.

Destillerat vatten låter menlöst men är ett förvånansvärt starkt lösningsmedel. Man ska ju inte hälla på så att det rinner omkring, men med rimlig omsorg så funkar det ofta bra.

(Jag har testat även på sensorn men även om dessa medel gav viss hjälp så var det bara Pentax specialutrustning som fick bort de hårdast sittande pollenkornen.)
 

sceptic

Aktiv medlem
Kemiskt ren bensin är inte det minsta oljigt (om man nu inte menar att det är petroleumbaserat), tvärtom är det utmärkt för att ta bort fettfläckar med och det ger sällan problem med plaster. Perfekt att ta bort limrester från klistermärken med. Tveksamt om det behövs till linser, dock, då bör valfri alkohol (etanol, propanol) räcka. Aceton bör undvikas, då det gärna löser upp plaster som moderna objektiv är gjorda av.

Råkar man gilla att skruva isär gamla objektiv är aceton däremot praktiskt om man vill få bort gänglim som skruvar ofta är säkrade med.

För linsrengöring använder jag 70% etanol, som inte dunstar så fort (jo, spriten dunstar, men lämnar lite vatten kvar, som man kan torka bort med lämplig duk), så det blir inga fula indunstningsrester.

Rena glasögondukar funkar bra (jag kör dem i tvätten regelbundet), men ofta använder jag pappersdukar avsedda för renrum (släpper väldigt lite fibrer). Det är bättre än såna där optikpapper som i princip inte absorberar nån vätska alls, utan bara "puttar runt" vätskan på glaset.

Även PecPad (googla) släpper mycket fibrer jämfört med renrumsdukar, så de kan jag inte rekommendera (jag har provat dem själv och jämfört)
 
ANNONS