petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Hittar du 127-film så har jag en Baby Rolleiflex med formatet 40x40 du kan få köpa. Fast å andra sidan, skulle det dyka upp film så vill jag nog behålla den ;-)
Instamatic med 126-film var kvadratisk.
Petter...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hittar du 127-film så har jag en Baby Rolleiflex med formatet 40x40 du kan få köpa. Fast å andra sidan, skulle det dyka upp film så vill jag nog behålla den ;-)
Ber om ursäkt, givetvis menar jag kvadratisk sensor. Och angående storleken spelar det för mig ingen roll om dem är 30 x 30 eller några % hit och dit. Bara gillar det kvadratiska formatet.
Men om man nu ska leka med tanken vore det inte dumt att få runda FF raw-filer som täcker hela linsytan. Ingen omöjlighet antar jag.![]()
Nej, ingen omöjlighet, men väldigt dyrt.
Alternativt en bredare, för att kunna få ut lite mer panorama, tex 42x14mm (borde ett vanligt 35mm objektiv kunna teckna ut).
Eller en ny spegellös kamera med vanlig EF-fattning och med betydligt större sensor på tex 51x35mm som alla Canons TS-objektiv fyller ut (17/4, 24/3.5, 45/2.8 och 90/2.8). Då skulle man även kunna använda dom vanliga EF-objektiv i cropläge 31x31mm, 24x36mm eller 42x14mm-läge.
PS! Som Grevture kommenterar, så är det få 35mm objektiv som tecknar ut 35x35mm.
Bildexempel. Ett vanligt objektiv, blåa arean visar 24x36mm bildyta. Då måste objektivet teckna ut den gröna cirkeln. Om man då vill få in en kvadratisk bild, markerat gult, blir det bara 31x31mm.
Tror dom största wafers (som sensorerna skärs ut ifrån) är runda och de största ligger på 20cm i diameter idag (vilket egentligen inte spelar så stor roll för exemplet nedan). Om vi ser hur många runda 30x30mm vi får ut från en sån platta blir det 13st (kanske 14st om man pressar, se översta bilden). Storleken 24x36mm blir det 27st (mittbilden), alltså det dubbla, medans APS ger hela 74st (nedersta bilden).
I vilket fall som helst så borde hexagonala sensorer utnyttja ytan bäst.
Då finns alltså hopp om en nästan rund sensor! Bra!![]()
Ja ungefär lika mycket hopp jag har att få 7 rätt på lotto, utan att spela. ;-)
Nej, ingen omöjlighet, men väldigt dyrt. [...]
I praktiken hade de slipat bort övre och nedre del av den urspunligen cirkulära linsen. Vilken kan tyckas korkat. Varför inte behålla hela linsen och ge ett större synfält åt alla håll?
Orsaken var naturligtvis att maximal storlek på okularet begränsades av gevärets patronutkastningsmekanik. Genom att kapa av linsen nådde man en bra kompromiss. Brett synfält, men inte ivägen för patronutkastet.
Tillägg: Här finns ju möjligheter för ett framtida spegelfritt system, men detta endast om man då helt släpper de nuvarande objektivfattningarna och de nuvarande objektiven (varav få kan teckna ut 36x36 utan rejäl vinjettering m m). Men, glöm inte att en 36x36-sensor skulle bli avsevärt dyrare att tillverka än en 24x36 - priset stiger tyvärr exponentiellt med storleken, inte linjärt. Då kan man nog får mer för pengarna med en sensor ungefär som den Sony redan idag producerar som är 33x44 mm (eller exakt 32,9 x 43,8 mm).
På tal om sådant här så är det faktiskt lite förvånande att vi inte ser spegellösa mellanformatkameror.
Det skulle ju gå att göra en spegellös där man kan alternera mellan 31x31 och 24x36 stående och liggande. Då kulle man kunna byta mellan stående och liggande format med en knapptryckning och kunna få bättre ergonomi när man tar höjdformatbilder. Problemet är förstås som du säger dyrare sensor.
På tal om sådant här så är det faktiskt lite förvånande att vi inte ser spegellösa mellanformatkameror. De används ofta i situationer där man har gott om ljus, gott om ström och vill ha bra kontroll över bilden samtidigt som man inte behöver superblixtsnabb autofokus. Dvs som gjort för EVF och spegellöst. Vinsten med att slippa spegel blir här dessutom avsevärt större. Även här hade det förstås varit intressant med kvadratiska sensorer. En mellanformatare är ju dessutom större och klumpigare att vända på högkant, så ergonomivinsten skulle kunna bli ännu större här.