Annons

Att tänka på när man reser med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Färskare kan det nog inte bli. :)


Fascinerande. Var utspelade sig detta drama?
Moderatorn gillar visst inte detta men det hände på Fridays uteplats (Kungsan) i somras. Omedelbart polisanmält förstås. Det var inte så dramatiskt, hon tog kameran och jag tog tillbaka den. Jag sprang efter men hon försvann.
 

Lars S

Aktiv medlem
Yucatan

Yucatanhalvön Mexiko är aktuellt för mig, något tips då?
Delstaten Yucatan har en mycket låg brottsfrekvens, beträffande mord enligt statistiken en av världens lägsta. Av en tillfällighet såg jag idag en artikel i en mexikansk tidning att antalet stölder med våld ("robo con violencia") i Yucatan är färre än en tiondel av det nationella genomsnittet, lägst i hela Mexiko. Hittar tyvärr inte tillbaks till artikeln för mer detaljer. Delstaten Tabasco ligger däremot över genomsnittet. Osäker på situationen i Quintana Roo och Campeche.
Sunt förnuft räcker generellt i hela Mexiko.
 

iSolen.se

Guest
Delstaten Yucatan har en mycket låg brottsfrekvens, beträffande mord enligt statistiken en av världens lägsta. Av en tillfällighet såg jag idag en artikel i en mexikansk tidning att antalet stölder med våld ("robo con violencia") i Yucatan är färre än en tiondel av det nationella genomsnittet, lägst i hela Mexiko. Hittar tyvärr inte tillbaks till artikeln för mer detaljer. Delstaten Tabasco ligger däremot över genomsnittet. Osäker på situationen i Quintana Roo och Campeche.
Sunt förnuft räcker generellt i hela Mexiko.
Jag satt just och läste detta om Yucatan:

"The risk of pickpockets and petty theft rises considerably during the winter high tourist season. Always use common sense and exercise caution when in unfamiliar areas. Leave valuables and irreplaceable items in a safe place, or don't bring them at all. Use hotel safes when available. Avoid driving alone, especially at night. You can generally trust a person whom you approach for help or directions, but be wary of anyone who approaches you offering the same. The more insistent a person is, the more cautious you should be.

Read more: http://www.frommers.com/destinations/yucatan-peninsula/711505#ixzz3uiLBXFDw"

och

"Crime in Resort Towns: There have been a significant number of rapes reported in Cancún and other resort areas, usually at night or in the early morning. Women should not walk alone late at night. Armed street crime is a serious problem in all the major cities. Some bars and nightclubs, especially in resort cities such as Cancún, can be havens for drug dealers and petty criminals.

Read more: http://www.frommers.com/destinations/yucatan-peninsula/711505#ixzz3uiLZ8yXx"

Lite motstridiga uppgifter tydligen. Nåja, den som söker den finner...google är lite så.
 

Lars S

Aktiv medlem
Jag satt just och läste detta om Yucatan:

"The risk of pickpockets and petty theft rises considerably during the winter high tourist season. Always use common sense and exercise caution when in unfamiliar areas. Leave valuables and irreplaceable items in a safe place, or don't bring them at all. Use hotel safes when available. Avoid driving alone, especially at night. You can generally trust a person whom you approach for help or directions, but be wary of anyone who approaches you offering the same. The more insistent a person is, the more cautious you should be.

Read more: http://www.frommers.com/destinations/yucatan-peninsula/711505#ixzz3uiLBXFDw"

och

"Crime in Resort Towns: There have been a significant number of rapes reported in Cancún and other resort areas, usually at night or in the early morning. Women should not walk alone late at night. Armed street crime is a serious problem in all the major cities. Some bars and nightclubs, especially in resort cities such as Cancún, can be havens for drug dealers and petty criminals.

Read more: http://www.frommers.com/destinations/yucatan-peninsula/711505#ixzz3uiLZ8yXx"

Lite motstridiga uppgifter tydligen.
Inte alls motstridiga uppgifter. Jag skrev om delstaten Yucatan, inte om halvön och inte om turistområdena (tex Cancun) i delstaten Quntana Roo. Påpekade också att jag är osäker på situationen i Q. R.
 

iSolen.se

Guest
Inte alls motstridiga uppgifter. Jag skrev om delstaten Yucatan, inte om halvön och inte om turistområdena (tex Cancun) i delstaten Quntana Roo. Påpekade också att jag är osäker på situationen i Q. R.
Vem har koll? Det är ett stort land och att jämföra delstater mot varandra ger inte mig så mycket, kanske bättre jämföra med tex London eller varför inte Stockholm.

Men är det mordfrekvensen som TS är intresserad av eller risken för kamerastöld?
 

afe

Aktiv medlem
Vad TS är intresserad av framgår av första inlägget i tråden. Jag är rätt övertygad om att han inte är intresserad av vem som får sista ordet i diskussionen i alla fall ;)
 

Lars S

Aktiv medlem
Vad TS är intresserad av framgår av första inlägget i tråden. Jag är rätt övertygad om att han inte är intresserad av vem som får sista ordet i diskussionen i alla fall ;)
Ett utmärkt inlägg. Kan kompletteras med en rekommendation att man läser inläggen innan man kommenterar också...
 

Lars S

Aktiv medlem
Yucatanhalvön Mexiko är aktuellt för mig, något tips då?
Om du är intresserad av tips om Mexiko (jag bor där och har gjort så halva mitt vuxna liv) generellt och Yucatanhalvön (inte mitt specialområden men ändå) så skriv gärna med frågor direkt till mig. Enklare så.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Halva mitt liv går ut på att resa och det jag lärt mig är att ens utstrålning och utseende har den största betydelsen för att slippa bli bestulen. Går man omkring som en vilsen turist med en kamera som hänger och dinglar på magen blir man lätt bestulen vart man än reser. Om man där emot köper lokala kläder och går omkring avslappnat som om man var från platsen händer mycket sällan någåt obehagligt. Smält in i miljön som en kameleont är mitt bästa tips och om du har en stor systemkamera se till att använda handlovsrem, inte vanlig kamerarem.
 

djungel

Aktiv medlem
Precis som Alve skriver så är det bra att smälta in eller på annat sätt verka ointressant för tjuvar.Jag har gjort mycket dumt i mina år som att ha vandrat omkring på de värsta ställena i Kingston(Jamaica), Guayaquil (Ecuador) och Guatemala City. Detta även sent på nätterna helt ensam. Även ensam på Copacabana på natten var inte så smart på 90-talet.

Att jag klarat mig har väl främst berott på stor tur men även att jag visat stor "nonchalans" mot farorna och de kanske tänkt att jag måste antingen vara en galning (var ju nästan sant) eller ha vänner i närheten. Kläderna har nästan alltid varit världsuniformen jeans och T-shirt. Inga klockor, smycken eller annat synligt. Några tior i fickan och resten av behovet innanför byxorna i specialfickor. När jag haft kamera (då ganska enkla analoga) har det varit i en plastpåse tillsammans med en tröja eller liknande.

Glöm sen inte att även om det finns tjuvar så är 99% av alla människor inte det och i Latinamerika är det större chans att du får hjälp än i Sverige. Polisen är dessvärre inte alltid bästa hjälpen. Jag har fängslats några gånger helt oskyldig, men troligen klarat mig bra pga att jag hade svensk pass.

Att kunna spanska är ett jätteplus. Det går säkert att klara sig ganska bra på Engelska i Mexico och speciellt turistområden men det är alltid uppskattat att säga något på spanska. Idag pratar jag flytande spanska men första resan när jag kunde 50 ord fick jag beröm för min fina spanska. Det händer knappast ens när man pratar flytande Engelska.
 

aake

Aktiv medlem
Hemtransport av utrustning

Flertalet av er tar upp bekymmer kring resor till fjärran mål och sådana frågor var aktuella även för mig tidigare, se exempelvis mina bilder från Afganistan tagna för ett halvsekel sedan.
Nu i höstas problem av annat slag. Min husbil havererade i Frankrike på väg ner till Pyreneerna för att fotografera fåglar. Motorhaveri! Försäkringsbolaget ville frakta hem bilen och satte oss på flyg hem. Det kändes osäkert att lämna fotoutrustningen stående flera veckor i en trasig bil, men även osäkert att kunna ta med sig alla grejer hem på flyget, vilket ändå blev mitt val. Det mesta gick packa i handbagage, men de största objektiven (bl.a. EF 500/4) måste vi packa i en av de resväskor vi tvingades köpa på plats. De utmärkta originalväskorna till objektiven är inget vi släpar med oss i husbilen och att lägga gluggarna i resväskor kändes osäkert trots att vi packade in allt i kläder. Allt gick bra, utrustningen kom hem oskadd trots en del yttre skador på resväskorna, men jag är fortfarande osäker på om vi verkligen tog rätt beslut.
Inget av de tre bolag vi reste med på hemväg (Air France, KLM och SAS) ville gå med på att frakta någon av väskorna i kabinen eller ens i uppvärmt utrymme, vilket SOS International hade givit oss förhoppningar om.
Originalväskorna till de stora gluggarna från Canon är skrymmande men ser ut att vara gjorda för att tåla att nästan vilka våldsamheter som helst och man kanske får lov att pressa in några sådana i bagaget vid framtida fotoexpeditioner med husbil?

aake
 

iSolen.se

Guest
Flertalet av er tar upp bekymmer kring resor till fjärran mål och sådana frågor var aktuella även för mig tidigare, se exempelvis mina bilder från Afganistan tagna för ett halvsekel sedan.
Nu i höstas problem av annat slag. Min husbil havererade i Frankrike på väg ner till Pyreneerna för att fotografera fåglar. Motorhaveri! Försäkringsbolaget ville frakta hem bilen och satte oss på flyg hem. Det kändes osäkert att lämna fotoutrustningen stående flera veckor i en trasig bil, men även osäkert att kunna ta med sig alla grejer hem på flyget, vilket ändå blev mitt val. Det mesta gick packa i handbagage, men de största objektiven (bl.a. EF 500/4) måste vi packa i en av de resväskor vi tvingades köpa på plats. De utmärkta originalväskorna till objektiven är inget vi släpar med oss i husbilen och att lägga gluggarna i resväskor kändes osäkert trots att vi packade in allt i kläder. Allt gick bra, utrustningen kom hem oskadd trots en del yttre skador på resväskorna, men jag är fortfarande osäker på om vi verkligen tog rätt beslut.
Inget av de tre bolag vi reste med på hemväg (Air France, KLM och SAS) ville gå med på att frakta någon av väskorna i kabinen eller ens i uppvärmt utrymme, vilket SOS International hade givit oss förhoppningar om.
Originalväskorna till de stora gluggarna från Canon är skrymmande men ser ut att vara gjorda för att tåla att nästan vilka våldsamheter som helst och man kanske får lov att pressa in några sådana i bagaget vid framtida fotoexpeditioner med husbil?

aake
Intressant problem.

Bagageutrymmet på plan är för övrigt uppvärmt till åtminstone över nollan, vatten fryser inte.
 

aake

Aktiv medlem
Temperaturen inte så kinkig när det gäller objektiven, men vi hade bibringats förhoppningen att gluggarna skulle slippa den vanliga brutala bagagehanteringen. Men så blev det inte och vi hade tur som slapp ytterligare skador. Jag vet inte hur vare sig flygbolagen eller Länsförsäkringar skulle ha ställt sig till transportskador på objektiv packade i resväskor.

aake
 

Mashavet

Aktiv medlem
Backup brukar jag sköta med lilla surfplattan, en kortläsare och en otg-kabel. (Kabeln behövs för att kortläsare och USB-minne ska kunna anslutas till plattan.) Kopiera från kamerans minneskort till plattan, sen från plattan till USB-minne. Ha sen inte platta, minneskort och USB-minne i samma väska eller, ännu bättre, låt resekamraten ta något av det. Ibland finns tillgång till wifi på hotellet, så man kan lagra foton via Dropbox, OneDrive eller liknande. Då vore det väl själva f-n om man inte ska ha sina foton när man kommer hem, vad som än händer i övrigt.

Ett till enkelt tips för resan som kanske hamnar lite utanför TS frågor, men ändå...
Hur man än justerar kameran eller kamerorna för lokal tid på resmålet, så blir det ändå tveksamheter när man sen kommer hem och går igenom bilderna. Det något som inte stämmer. Man har ställt in tidszon för resmålet men glömt att byta från "hemma" till "resa", missat det där med sommartid, ställt in fel tidszon eller gjort allt rätt men blir ändå tveksam. I varje fall brukar det vara så för mig. Nån mer som känner igen det?
Lösningen är enkel. Fota en lokal klocka med varje kamera så får man bekräftat att man har gjort rätt, annars är det en enkel sak att justera tiden i fotona hemma om man har klantat sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Originalväskorna till de stora gluggarna från Canon är skrymmande men ser ut att vara gjorda för att tåla att nästan vilka våldsamheter som helst och man kanske får lov att pressa in några sådana i bagaget vid framtida fotoexpeditioner med husbil?
De väskorna skriker också "dyr utrustning", så stöldrisken är nog mindre med en vanlig resväska.

Kunde du teckna en transport- och stöldförsäkring för grejerna du var tvungen att checka in?
Den vanliga reseförsäkringen man har i sin hemförsäkring täcker knappast förlust av så dyra och stöldbegärliga grejer.
 
ANNONS