Annons

Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Jaha, då är det bara att starta den stora tråden om Nikons senaste skapelse i DX-sortimentet, D500. Den kom verkligen som en överraskning nu när man hela tiden trott, iaf jag, att det var D7xxx-serien som skulle vara toppmodellerna i det segmentet.

Så, vad ska vi börja att klaga på? ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Priset kanske :). Tycker allt ser bra ut, ska bli spännande att se hur den nya sensorn är.

Det jag inte har förstått är om man på något enkelt sett kan styra de gamla blixtarna med CLS, som inte går på radio?

För de som behöver hastigheten och AF och inte vill betala D5 så finns ju inte såmycket att välja på
 

beetle

Aktiv medlem
Sålde min älskade D300 i november och köpte en D7100 på black friday men som tur vad lämnade jag tillbaka den!!!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Så, vad ska vi börja att klaga på? ;-)
Tja, att de lägger onödig energi på at utveckla en kamera som alla för länge sen gett upp hoppet om och köpt spegellöst istället.. Det är på spegellösa kameror med aps-c sensor Nikon borde lägga sitt krut, och då icke-"cripplade" sådana.

Sen så tror jag att det är en helt fantastisk kamera som är underbar att fotografera med, synd bara att man aldrig kommer orka ta med den ut för att den är alldeles för stor och tung ;)
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tekniska Data

Nikon D500

Bildsensor: CMOS, storlek 23,5×15,7 mm (APS-C/DX-format).

Upplösning: 20,9 miljoner pixlar.

Objektiv: Nikon AF-fattning, 1,5x skenbar brännviddsförlängning jämfört med fullformat.

Känslighet: ISO 100 – 51 200 i 1/3 steg. Utökad känslighet ned till ISO 50 och upp till motsvarande
ISO 1 640 000.

Vitbalans: Auto, sex föreinställda lägen, manuell mätning mot vit yta, manuell i kelvingrader.

Fokusering: Fasdetekterande autofokus med 153 punkter, varav 99 är korsformiga. Val av AF-punkt kan göras automatiskt, manuellt eller gruppvis.

Ljusmätning: Flerfälts- (180 000 pixlar), centrumvägd- och spotmätning.

Exponering: Program-, tids-, bländarautomatik samt manuell exponering. Exponeringskompensation +/- 5 steg i 1/3 steg samt bracketing.

Slutartider: 1/8000-30 s samt B. Inställbara i 1/3 steg. 1/250 s blixtsynk.

Video: 3840 x 2160 pixlar, 30p eller 1920×1080 pixlar, 60p. Max 29 minuter, 59 sekunder. Sparas i MPEG-4 (H.264). Inbyggd stereomikrofon. Ingång för extern mikrofon. Hörlursuttag. HDMI-utgång med möjlighet till okomprimerad videosignal.

Bildlagring: Dubbla minneskortfack för XQD-kort samt SD/SDHC/SDXC.

Övrigt: Wifi, SnapBridge (trådlös kommunikation med bluetooth),

Mått och vikt: 147 x 115 x 81 mm, 860 gram inklusive batterier.
 

eskil23

Aktiv medlem
Sen så tror jag att det är en helt fantastisk kamera som är underbar att fotografera med, synd bara att man aldrig kommer orka ta med den ut för att den är alldeles för stor och tung ;)
Med tanke på hur många som tycker att det är värt besväret att släppa runt på en ännu tyngre D800 eller D810 så tror jag inte vikten är något problem. Faktum är att den väger lika mycket uran batteri som D7100 väger med batteri.

De som är ute efter en ersättare till D300, dvs en proffsig APS-C kamera med hög framerate så finns det inga spegellösa alternativ.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tja, att de lägger onödig energi på at utveckla en kamera som alla för länge sen gett upp hoppet om och köpt spegellöst istället..
Är det så?

Hur många som fotar sport, fågel och "wild life" har gått över till spegellöst? Målgruppen för en sådan här kamera prioritera knappast låg vikt och att kameran skall gå ner i jack-fickan.

Jag har full förståelse för att Nikon inte vill låta Canon vara ensamma med sin 7D mk2. Det enda märkliga är väl att det dröjt så länge.

På lång sikt kanske spegellöst tar över även detta segment men vi är inte där ännu. Jag gissar också att utvecklingskostnaden för D500 är rätt så rimlig, det är väl teknik som redan finns "färdig" på andra modeller.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Första reaktionerna verkar vara ganska kritiska till denna kamera.
Jag kan inte mycket om Nikon men specifikationen förstår jag och den verkar ju fantastiskt bra eller vad är det som jag har missat?

Är det så att många sitter o väntar på nyheter med sensorer med bättre DR och när det inte kommer så blir reaktionen ljum?
 

revox

Aktiv medlem
Tycker det verkar vara en väldigt intressant kamera för alla som fotograferar fåglar och liknande och vill ha längre räckvidd med sina telen än vad småbildsformatet ger.

Specarna ser ju riktigt bra ut, blir intressant att höra mer när de första testerna dyker upp!
 

Nizztos

Medlem
Märklig prissättning på denna.
För övriga av Nikons kamerahus verkar man få betala knappt 10kr per dollar om man köper här i Sverige.
För D500 ligger det på nära 12kr per dollar (Adorama och Cyberphoto använda vid jämförelse).
D500 spräcker då 20kkr vallen som jag tror har en stor psykologisk betydelse.

D5 verkar dock ligga på 10kr per dollar (lite drygt)
 

jeens

Aktiv medlem
Jamen jisses vilket pris, nära 23000 på cyberfoto där D750 går för 18390. Känns ju bara så fel i min värld.

mvh jens
 

revox

Aktiv medlem
Jamen jisses vilket pris, nära 23000 på cyberfoto där D750 går för 18390. Känns ju bara så fel i min värld.
När jag köpte min 7d2 för 17ksek så kostade t.ex. 6d mindre, så jag tycker inte priset för d500 är helt galet. Det kommer väl troligen gå ner en del efter något något halvår.
 

eskil23

Aktiv medlem
Märklig prissättning på denna.
För övriga av Nikons kamerahus verkar man få betala knappt 10kr per dollar om man köper här i Sverige.
För D500 ligger det på nära 12kr per dollar (Adorama och Cyberphoto använda vid jämförelse).
D500 spräcker då 20kkr vallen som jag tror har en stor psykologisk betydelse.
Tja, växelkursen lär ju knappast påverkas av att Nikon släpper en ny kamera, så det priset lär sjunka ganska fort.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Tja, växelkursen lär ju knappast påverkas av att Nikon släpper en ny kamera, så det priset lär sjunka ganska fort.
Tja, det finns ju dom som tycker att vi ska betala mer för importerade produkter.. Ingves har ju i veckan fått ok av riksbankens styrelse att valutaintervenera om den svenska kronan blir "för stark". Märkligt resonemang kan man tycka.....

Ursäkta OT.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Något som jag tycker är fantastiskt som både D5 och D500 har fått är Auto AF fine-tune. Kameran fokuserar först med live-view på testmotivet, för att sedan applicera informationen till AF fine-tune och därmed få perfekt fokusjustering med bara några knapptryck.

Förutom det uppenbara (hastighet, AF, sensor) så är några andra saker upplysta knappar, och äntligen tillbaka till den runda sökaren som D2-serien hade. Dels fantastiskt snyggt, men det borde innebära möjlighet att använda DK-17m för de som tycker att DX-sökaren är liten.

Detta gjorde Nikon mycket bra!

Är det sant att den bara kan filma 3 min 4k-video?
den kan filma i 30min, men sparar videon i klipp på tre minuter vardera (troligtvis begränsning i minneskortens filsystem). D5 däremot har verkligen max 3 minuter, vilket är konstigt och borde kunna åtgärdas senare med en mjukvaruuppdatering.
 
ANNONS