Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofiler QP Card

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Vilka olika ljussituationer brukar ni skapa färgprofiler för med QP Card?

Behöver man olika profiler för tex

Naturligt ljus sommar/vinter?
Naturligt ljus dag/kväll?
Naturligt ljus skugga/soljus?

Blixt?

Lysrör?

Vilka olika ljussituationer brukar ni skapa färgprofiler för med QP Card?

Behöver man olika profiler för tex

Naturligt ljus sommar/vinter?
Naturligt ljus dag/kväll?
Naturligt ljus skugga/soljus?

Blixt?

Lysrör?

Det är ju lite skillnad på vad man "behöver" och vad som kanske är överkurs.

Utomhus:
Jag har gjort profiler för alla tänkbara olika ljus men jag märker att den jag gjorde en mulen dag funkar precis lika bra i både solsken och kvällsljus, det blir bara minimal skillnad.

Studio:
Använder olika profiler för alla olika blixtar. Det skiljer en del mellan olika tillverkare.

Inomhus:
Jag har en lång lista med profiler för alla industri- och fabrikslokaler jag fotat i genom åren. Framför allt är det olika lågenergilampor som ger väldigt konstigt ljus, ofta väldigt gult. Då är det bra att ha en unik profil för varje situation.

Om du går in på QPCard:s hemsida, http://www.qpcard.com/, hittar du svar på alla dina frågor.

Letade säkert dåligt, men jag hittade inget på deras sida.

Det är ju lite skillnad på vad man "behöver" och vad som kanske är överkurs.

Utomhus:
Jag har gjort profiler för alla tänkbara olika ljus men jag märker att den jag gjorde en mulen dag funkar precis lika bra i både solsken och kvällsljus, det blir bara minimal skillnad.

Studio:
Använder olika profiler för alla olika blixtar. Det skiljer en del mellan olika tillverkare.

Inomhus:
Jag har en lång lista med profiler för alla industri- och fabrikslokaler jag fotat i genom åren. Framför allt är det olika lågenergilampor som ger väldigt konstigt ljus, ofta väldigt gult. Då är det bra att ha en unik profil för varje situation.

Tack! Precis det här jag var ute efter, då ska jag skapa profiler alla för de här situationerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto