Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Välj "Alla inställningar" i "Åtgärdscenter"
Välj "Uppdatering och säkerhet" och därefter "Återställning"
Klicka på "Kom igång". Därifrån får du göra en del val.

OBS Externa program, t ex Lightroom och Photoshop, får man installera på nytt. Är ju inte svårt, men det tar en del tid:)
Resultatet blir en helt "ren" Win 10-installation i stället för en uppdaterad gammal version.
Tack för det! Ok, det skulle nog lösa en hel del hyss Win 10 har för sig hos mig, snacka om segt operativ, allting somnar stenhårt om man växlar mellan program och det tar vad som känns som en evighet att väcka upp igen. Däremot känns det ju också som ett hästjobb att installera om alla externa program på datorn. Kanske att jag ger mig på detta om jag är riktigt uttråkad någon gång. Paradoxalt nog kommer det ju ändå ganska snart att tjäna in den tiden som datorn beter sig nu om det löser somnandet.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det går som tåget. Aldrig en hängning, snabbt som tusan jämfört med Win 7/Win 8 och väldigt trevligt gränssnitt. Skulle aldrig ens tänka tanken att rulla tillbaka till Win 7:)
Själv har jag aldrig lyckats hänga en Windowsdator sedan jag slutade köra Vista. Det är inte stabiliteten som är problemet med Windows 10, det är pålitligheten och för min del användarvänligheten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Även Windows 10 kan faktiskt krascha!

Själv har jag aldrig lyckats hänga en Windowsdator sedan jag slutade köra Vista. Det är inte stabiliteten som är problemet med Windows 10, det är pålitligheten och för min del användarvänligheten.
Jag har haft ett flertal "blåskärmar" även med Windows 10 nu på två av mina datorer. Numera är de ljusblå och en "smiley" av mindre glatt slag har ersatt "Oåterkalleligt applikationsfel" som felmeddelande. Inte roligare för det. Varje gång det kraschar så tar dessutom återställningen en del tid, vilket är klart irriterande.

Jag är förvånad över detta, för det är länge sedan jag haft problem med Windows på allvar (det är nog 15 år sedan minst. Efter Windows 2000 har det varit mycket stabilt tycker jag.)

Windows 10 är annars ett bra lyft i jämförelse med exv. 8.0 och 8.1 där Microsoft visade sitt fullständiga förakt för den installerade basen och trodde att alla över en natt ville köra sina PC på precis samma sätt som de som av något skäl skaffat sig en Windows-telefon. Annars är det mest reklamen som varit det negativa. Ingen vettig person köpte frivilligt Windows 8.x så Microsofts logiska slutsats blev av det skälet att helt enkelt ge bort det. Hade man inte gjort det så skulle Microsofts dominans på persondatorerna varit all inom en nära framtid. Det måste ha suttit väldigt långt inne att ett krämarbolag som Microsoft ger bort grejorna. Problemet är väl bara framtiden, för vem vill utveckla operativsystem kommersiellt om det inte finns någon affär i det? Det kanske rent av är dags att släppa Windows som Open Source.

Att en viss instabilitet är tillbaka kanske är ett pris vi får betala framöver för bristande slutkontroll av produkten. Det finns säkert gränser för vad Microsoft vill lägga på en produkt de inte tjänar många spänn på. Det är väl få som idag behöver betala för 10:an även om den faktiskt inte är gratis för alla.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det måste ha suttit väldigt långt inne att ett krämarbolag som Microsoft ger bort grejorna. Problemet är väl bara framtiden, för vem vill utveckla operativsystem kommersiellt om det inte finns någon affär i det? Det kanske rent av är dags att släppa Windows som Open Source.
Visserligen har operativsystem släppts som OpenSource tidigare av tillverkare som inser att den ekonomiska framtiden inte ser så ljus ut. Men för ett företag som Microsoft så kommer det att göra väldigt ont på väldigt många sätt.
1) Operativsystem och mjukvara är deras huvudsakliga marknadsandel. OS som tidigare har släppts har ägts av hårdvarutillverkare.
2) Microsoft har under lång tid bedrivit kampanj mot OpenSource, främst på grund av konkurrensen från Linux.
3) Ett släpp skulle avslöja alla dolda spionfunktioner som introducerades med Windows 10 (men fanns redan tidigare)
4) Ett släpp skulle avslöja många buggar och sårbarheter som tidigare varit oupptäckta.
5) Ett släpp skulle också avslöja marknadshemligheter som man säkert vill behålla för att kunna sälja annan mjukvara i framtiden.
 

Poteta

Aktiv medlem
Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite eftersom det verkar finnas några vassa Windowsanvändare här. :)
Jag har kört Win 10 sen i början av året och allt har fungerat perfekt tills för någon månad sedan. Jag har inte vad jag vet ändrat något i programmet.

Nu kan jag inte längre öppna vissa, kanske alla, appar i Windows trots att jag är administratör. Det finns ingen annan användare inlagd heller.

Dessa felmeddelanden kommer upp om jag dubbelklickar på en fil med ändelsen .jpg. Jag kan öppna bilderna med andra fotoprogram förutom just "Foton".
Det är i praktiken inget problem eftersom jag använder Adobes program men när jag ska skanna hade det varit bra om "Foton" fungerade.
Samma sak med andra appar som finns i Windows 10, t. ex Ekonomi och Nyheter (bara som exempel, jag har aldrig använt de programmen innan).
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
.....................
Nu kan jag inte längre öppna vissa, kanske alla, appar i Windows trots att jag är administratör. Det finns ingen annan användare inlagd heller.

..............
Naturligtvis omöjligt att på distans veta vad som hänt, men det finns hjälpfunktioner inbyggt i Win10 som funkar rätt bra.
Öppna kontrollpanelen och välj "Säkerhet och underhåll".

Klicka på "Underhåll" och då dyker några nya val upp. Valen "Sök efter lösningar" och "Visa tillförlitlighetshistorik" är användbara både för problemlösning och information om vad som kan ha gått snett.
Hjälper inte detta så finns längst ner på samma sida valen "Felsökning", och om inte det hjälper - "Återställning".
Har du tid och ork så ominstallera Windows till en "ren installation" (se inlägg 158 i denna tråd).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visserligen har operativsystem släppts som OpenSource tidigare av tillverkare som inser att den ekonomiska framtiden inte ser så ljus ut. Men för ett företag som Microsoft så kommer det att göra väldigt ont på väldigt många sätt.
1) Operativsystem och mjukvara är deras huvudsakliga marknadsandel. OS som tidigare har släppts har ägts av hårdvarutillverkare.
2) Microsoft har under lång tid bedrivit kampanj mot OpenSource, främst på grund av konkurrensen från Linux.
3) Ett släpp skulle avslöja alla dolda spionfunktioner som introducerades med Windows 10 (men fanns redan tidigare)
4) Ett släpp skulle avslöja många buggar och sårbarheter som tidigare varit oupptäckta.
5) Ett släpp skulle också avslöja marknadshemligheter som man säkert vill behålla för att kunna sälja annan mjukvara i framtiden.
Vi får se men skulle något sådant hända så städar de säkert en del av koden innan.

Sedan kan det ju också vara så att när man nu säkrat marknadsandelarna och folk gillar OS:et hyfsat, så kanske de blir mer positivt ställda till ett betala för nästa större uppgradering. Men å andra sidan så har de redan öppnat dörren åt alla "gratisätare" och då kommer det vara svårare att stänga den igen.

Jag har inga problem i sig med att betala för ett OS men problemet med operativsystem är att de i grunden nog uppfattas för vad de är och det är något man söker efter filer och startar applikationer med. (Sedan att det också är en hel plattform för att hantera nätverk, skrivare, teckensnitt och bildskärmar samt ev. övrig periferiutrustning är väl idag något som tas för givet och knappast ger några pluspoäng i sig.)

Ett operativsystem är inget man går i döden för (annat än i Mac vs Windows-trådar) utan det som är viktigare för användarna är själva applikationerna. Så det måste bli allt svårare över tid att få folk att uppgradera för tillverkare av OS. De flesta tvingas av tillverkarna att uppgradera mer av kompatibilitetsskäl än att de inte skulle vara nöjda med vad de har eller för den delen av att de finnes nästa version vara så pass mycket bättre att de finner det värt kostnaden.

Idag tycker jag få saker är lika ointressanta som operativsystem. Jag tror inte jag är ensam om den tanken. Idag bryr jag mig endast om dem i fall de inte fungerar.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Microsoft har lastat ner Win 7 med bl a DUMMIS…

Enligt oberoende källor har jag fått följande, för mej, häpnadsväckande info.
Microsoft har lastat ner Win 7 med bl a DUMMIS… …för att få Win 10 att framstå som bättre och snabbare… Men inte nog med det. Det har även införts vissa ”störningar” i Win 7 för att Win 10 ska framstå som säkrare och stabilare.
Men inte nog med det. S. k. nödvändiga uppdateringar för Win 7 har innehållit (och innehåller?) uppgraderingskod för Win 10 som härbergeras i ordinarie systemfiler för Win 7 på ett mycket klurigt sätt så att dess fyllnadsgrad snabbt kan avläsas och fyllas på fortlöpande vid nästa s.k. nödvändiga uppdatering. Då dessa ”härbergen” är kompletta skapas ordinarie uppgraderingsfiler och i vissa fall startar uppgradering utan att användaren fått någon enda popup om detta och utan att licensen måste godkännas. (”Sådana petitesser är det inte alla programmerare som bryr sig om.”) Om användaren skulle upptäcka dessa obehöriga filer och tar bort dem enl. alfins anvisningar så upptäcks detta vid de ”nödvändiga uppdateringarna” och härbärgena fylls på igen enl. ovan.

Vissa påstår att Win 10 är mer användarvänligt. Det är en värdering som var och en får göra. Om man har Win 7 på flera datorer och har fungerande rutiner för att hantera dessa så förbehåller jag mej rätten att själv avgöra om jag vill fortsätta med detta. Om de uppgifter jag fått fram stämmer har Microsoft gjort sig skyldigt till avtalsbrott, spridande av virus etc.
Jag kommer att forska vidare i detta och kommer troligen att skriva om det i min tidning Miljöbilder. (Kravet där är att info måste komma från minst två trovärdiga källor.)
Tack alfin för dina anvisningar. Ska testa dessa och återkomma med resultatet.
/Harald

Visserligen har operativsystem släppts som OpenSource tidigare av tillverkare som inser att den ekonomiska framtiden inte ser så ljus ut. Men för ett företag som Microsoft så kommer det att göra väldigt ont på väldigt många sätt.
1) Operativsystem och mjukvara är deras huvudsakliga marknadsandel. OS som tidigare har släppts har ägts av hårdvarutillverkare.
2) Microsoft har under lång tid bedrivit kampanj mot OpenSource, främst på grund av konkurrensen från Linux.
3) Ett släpp skulle avslöja alla dolda spionfunktioner som introducerades med Windows 10 (men fanns redan tidigare)
4) Ett släpp skulle avslöja många buggar och sårbarheter som tidigare varit oupptäckta.
5) Ett släpp skulle också avslöja marknadshemligheter som man säkert vill behålla för att kunna sälja annan mjukvara i framtiden.
 

snap01

Aktiv medlem
intressant

samma personer som brukar hävda pc förträfflighet gentemot mac skriver o klagar på massa saker i denna tråd
kan bara konstatera att det var inte lite strul ni verkar ha med windows 10 o pc känns skönt att man kör ett operativ system som fungerar stabilt o bra.
Har sällan sett en tråd om en dator med så mycket missnöje med det ena o det andra intressant.

Tycker att det alltid har varit massa problem med pc operativ system aldrig något som användare är nöjda med.
 

lawe

Aktiv medlem
samma personer som brukar hävda pc förträfflighet gentemot mac skriver o klagar på massa saker i denna tråd
kan bara konstatera att det var inte lite strul ni verkar ha med windows 10 o pc känns skönt att man kör ett operativ system som fungerar stabilt o bra.
Har sällan sett en tråd om en dator med så mycket missnöje med det ena o det andra intressant.

Tycker att det alltid har varit massa problem med pc operativ system aldrig något som användare är nöjda med.
Here we go ;-)
 

martinot

Aktiv medlem
samma personer som brukar hävda pc förträfflighet gentemot mac skriver o klagar på massa saker i denna tråd
kan bara konstatera att det var inte lite strul ni verkar ha med windows 10 o pc känns skönt att man kör ett operativ system som fungerar stabilt o bra.
Har sällan sett en tråd om en dator med så mycket missnöje med det ena o det andra intressant.

Tycker att det alltid har varit massa problem med pc operativ system aldrig något som användare är nöjda med.
Vi som kör Mac tvingas också hänga med och mer eller mindre tvångsmässigt uppgradera OS X. Finns inte mycket val där heller, och även om jag personligen är mer konsevativ och väntar längre än de flesta med att uppgradera, så tjatar både iOS och OS X om detta.

Det har inte heller alltid vatit utan problem. Har haft problem med vissa appar och hårdvara som strulat i en övergångsperiod innan tillverkarna hunnit med att anpassa sig och uppdatera. Vid en uppgradering av OS X för ca 1,5 år sedan så sket sig hela uppgraderingen av min MBPr, och fick ta hjälp av kollega för att återställa datorn ifrån grunden.

Summa summarum så tycker jag att både Apple och Microsoft hanterar systemuppgraderingar dåligt, och med mycket buggar inbörjan.

Gällande Windows 10 så är det inget större fel på produkten i sig, men två stora fel som Microsft gjort med just WX-utrulningen är:

1. Dålig test och QA av första versioner (ungefär som vissa kameratillverkares AF med 1.0-release).
2. De har varit allt för aggresiva mot användarna med att uppgradera äldre datorer.

Sedan, eftersom du inte själv kör det, så förstår jag om du är negativ till produkten i sig. Testa en ny dator som är anpassad för Windows 10, eller någon med en bra uppgradering, så kommer du märka att det fungerar mycket väl. Sedan finner jag det märkligt av dig att uttala dig om produkter och kritisera produkter som du inte ens själv använder. Du brukar ju hävda att folk som inte kör Canon och inte har erfarenhet av det inte skall uttala sig på samma sätt (mer eller mindre så är det iaf andemeningen - jag kan plocka fram en massa exempel om du vill).

Gällande Canon så brukar du ju hävda ochnkotivera att det är en bra proukt för att den har störst marknadsandel jämfört med andra märken som tex Nikon, Pentax och Sony. Vet du om att PCmed Windows har en mycket högre marknadsandel än Mac med OSX?

Nu tycker jag själv inte att det är något större fel på Canon, och gillar själv mycket av Apples produkter (inklusive Mac), men får inte ihop logiken his dig - inte ens efter just dina normala egna argument.

Extremt inkonsekvent måste jag ändå våga påstå att du är (hycklare kanske är ett annat närbesläktat begrepp som andra människor skulle tänkas kunna använda i andra liknande sammanhang, men som jag själv avstår ifrån just här och nu).
 

Rolf E

Aktiv medlem
Enligt oberoende källor har jag fått följande, för mej, häpnadsväckande info.
Microsoft har lastat ner Win 7 med bl a DUMMIS… …för att få Win 10 att framstå som bättre och snabbare… Men inte nog med det. Det har även införts vissa ”störningar” i Win 7 för att Win 10 ska framstå som säkrare och stabilare.
Men inte nog med det. S. k. nödvändiga uppdateringar för Win 7 har innehållit (och innehåller?) uppgraderingskod för Win 10 som härbergeras i ordinarie systemfiler för Win 7 på ett mycket klurigt sätt så att dess fyllnadsgrad snabbt kan avläsas och fyllas på fortlöpande vid nästa s.k. nödvändiga uppdatering. Då dessa ”härbergen” är kompletta skapas ordinarie uppgraderingsfiler och i vissa fall startar uppgradering utan att användaren fått någon enda popup om detta och utan att licensen måste godkännas. (”Sådana petitesser är det inte alla programmerare som bryr sig om.”) Om användaren skulle upptäcka dessa obehöriga filer och tar bort dem enl. alfins anvisningar så upptäcks detta vid de ”nödvändiga uppdateringarna” och härbärgena fylls på igen enl. ovan.

Vissa påstår att Win 10 är mer användarvänligt. Det är en värdering som var och en får göra. Om man har Win 7 på flera datorer och har fungerande rutiner för att hantera dessa så förbehåller jag mej rätten att själv avgöra om jag vill fortsätta med detta. Om de uppgifter jag fått fram stämmer har Microsoft gjort sig skyldigt till avtalsbrott, spridande av virus etc.
Jag kommer att forska vidare i detta och kommer troligen att skriva om det i min tidning Miljöbilder. (Kravet där är att info måste komma från minst två trovärdiga källor.)
Tack alfin för dina anvisningar. Ska testa dessa och återkomma med resultatet.
/Harald
Hej
Så var det för mig. Jag har i det längsta stretat emot och bestämt mig för att ligga kvar i Win 7 så länge det uppdateras men det gillades tydligen inte av MS. Nedladdning och installering startade helt av sig själv på två datorer. Jag försökte avbryta nedladdningen, men utan någon reaktion. Känns nästan som ett övergrepp av MS. Är det ens lagligt att göra så här? Nu har jag Win 10 på min laptop och min stationära och fullt så kass som vissa vill göra gällande är det nog inte. Huruvida grafiken är ful är ju en rätt meningslös diskussion. Det påminner om grafiken i XP när man körde det i ett läge som drog mindre RAM om jag kommer ihåg rätt. Själv sörjer jag mest WMC som jag använder till min musiksamling. Nu har jag laddat ner JRiver som fungera med min fjärrkontroll i stället så får vi se. Inte gratis dock.
 

snap01

Aktiv medlem
Vi som kör Mac tvingas också hänga med och mer eller mindre tvångsmässigt uppgradera OS X. Finns inte mycket val där heller, och även om jag personligen är mer konsevativ och väntar längre än de flesta med att uppgradera, så tjatar både iOS och OS X om detta.

Det har inte heller alltid vatit utan problem. Har haft problem med vissa appar och hårdvara som strulat i en övergångsperiod innan tillverkarna hunnit med att anpassa sig och uppdatera. Vid en uppgradering av OS X för ca 1,5 år sedan så sket sig hela uppgraderingen av min MBPr, och fick ta hjälp av kollega för att återställa datorn ifrån grunden.

Summa summarum så tycker jag att både Apple och Microsoft hanterar systemuppgraderingar dåligt, och med mycket buggar inbörjan.

Gällande Windows 10 så är det inget större fel på produkten i sig, men två stora fel som Microsft gjort med just WX-utrulningen är:

1. Dålig test och QA av första versioner (ungefär som vissa kameratillverkares AF med 1.0-release).
2. De har varit allt för aggresiva mot användarna med att uppgradera äldre datorer.

Sedan, eftersom du inte själv kör det, så förstår jag om du är negativ till produkten i sig. Testa en ny dator som är anpassad för Windows 10, eller någon med en bra uppgradering, så kommer du märka att det fungerar mycket väl. Sedan finner jag det märkligt av dig att uttala dig om produkter och kritisera produkter som du inte ens själv använder. Du brukar ju hävda att folk som inte kör Canon och inte har erfarenhet av det inte skall uttala sig på samma sätt (mer eller mindre så är det iaf andemeningen - jag kan plocka fram en massa exempel om du vill).

Gällande Canon så brukar du ju hävda ochnkotivera att det är en bra proukt för att den har störst marknadsandel jämfört med andra märken som tex Nikon, Pentax och Sony. Vet du om att PCmed Windows har en mycket högre marknadsandel än Mac med OSX?

Nu tycker jag själv inte att det är något större fel på Canon, och gillar själv mycket av Apples produkter (inklusive Mac), men får inte ihop logiken his dig - inte ens efter just dina normala egna argument.

Extremt inkonsekvent måste jag ändå våga påstå att du är (hycklare kanske är ett annat närbesläktat begrepp som andra människor skulle tänkas kunna använda i andra liknande sammanhang, men som jag själv avstår ifrån just här och nu).
till att börja med så kör jag nikon o vad jag hävdar är att canon inte skulle vara störst bland fotografer om det är en så dålig kamera som vissa hävdar.
ang datorer så är mac störst bland yrkesfolk är o kommer vara pga ett stabilt operativsystem. Jag har aldrig haft några större problem hade jag varit missnöjd hade jag svitchat från mac till pc vilket jag gjorde från canon till nikon men det bytet gjordes pga sämre service o kundbemötande inte för att canons produkter håller måttet.

Så jag har inte upplevt massa stul med mac uppdateringar visserligen är jag inte först att byta men det pga att jag tex kör rip program från image print o dom brukar inte vara klara med det på en gång så jag brukar byta operativ system typ 6 månader senare o har kanske haft tur o klarat mig från dina problem du haft med mac.

Nej jag är inte alls sugen på att köra pc denna tråd säger big no med så mycket strul ni verkar ha. Jag måste ha ett stabilt system som inte låser sig behöver startas om massa virussidor som poppar upp o blåskärmar o etc ni klagat på i denna tråd.

Men självfallet ni får gärna köra pc inte mig emot o jag säger inte att min mac är bättre än din pc men den fungerar fint för mig
stabil o bra sedan om pc gjort det ingen aning men på den tiden jag körde pc så var det inget alternativ.


Att tex pc säljer mer än mac är väl rätt logiskt hur många företag tillverkar pc datorer? hur många tillverkar mac?
men bland yrkesfotografer är mac o canon störst jag kör visserligen nikon o fuji men jag har en gammal canon 5D liggande hemma.
 

martinot

Aktiv medlem
till att börja med så kör jag nikon o vad jag hävdar är att canon inte skulle vara störst bland fotografer om det är en så dålig kamera som vissa hävdar.
Jag vet att du kör Nikon Ove (var precis påväg att skriva det i förra inlägget för att undvika något som du skulle tro fungerade som invändning). Jag kör själv Mac och iPad Ove. Vad är skillnaden?

ang datorer så är mac störst bland yrkesfolk är o kommer vara pga ett stabilt operativsystem.
Ibland musiker och fotografer så är Mac klart större, men inte ibland yrkesfolk och företag i stort, Ove. Där har Mac en extremt liten marknadsandel. Det indikerar att du väldigt svag koll på datormarknaden och vad du pratar om. Jag själv arbetar som IT/verksamhetsarkitekt och senior rådgivare på strategisk portföljnivå åt företag och projekt (i miljardklassen) med IT-system och IT-lösningar. De hade inte kört Windows om det var den typen av stabilitetsproblem som du hävdar (utan att ens köra systemet självt).

Men självfallet ni får gärna köra pc inte mig emot o jag säger inte att min mac är bättre än din pc men den .
Till skillnad ifrån dig så kör jag privat och yreksmässigt både OS X och Windows, inklusive version 10 på en av mina datorer (som tråden handlar om, kommer du ihåg?), och både Mac och PC.

Ove, intressant att du uttalar dig så tvärsäkert om system som du inte ens själv kör. Som om du skulle uttalat dig om Canons DSLR utan att själv någonsin ha ägt och ha använt dem.

Din trovärdighet i din debatt emellan både Canon/Nikon och Mac/PC sjönk just nu till botten i min bok (innan har jag tyckt att du haft en del vettiga poänger och åsikter där).
 

snap01

Aktiv medlem
Jag vet att du kör Nikon Ove (var precis påväg att skriva det i förra inlägget för att undvika något som du skulle tro fungerade som invändning). Jag kör själv Mac och iPad Ove. Vad är skillnaden?



Ibland musiker och fotografer så är Mac klart större, men inte ibland yrkesfolk och företag i stort, Ove. Där har Mac en extremt liten marknadsandel. Det indikerar att du absolut koll på datormarknaden och vad du pratar om. Jag själv arbetar som IT/verksamhetsarkitekt och senior rådgivare åt företag och projekt (i miljardklassen) med IT-system och IT-lösningar. De hade inte kört Windows om det var den typen av stabilitetsproblem som du hävdar (utan att ens köra systemet självt).



Till skillnad ifrån dig så kör jag privat och yreksmässigt både OS X och Windows, inklusive version 10 på en av mina datorer (som tråden handlar om, kommer du ihåg?), och både Mac och PC.

Ove, intressant att du uttalar dig så tvärsäkert om system som du inte ens själv kör. Som om du skulle uttalat dig om Canons DSLR utan att själv någonsin ha ägt och ha använt dem.

Din trovärdighet i din debatt emellan både Canon/Nikon och Mac/PC sjönk just nu till botten i min bok (innan har jag tyckt att du haft en del vettiga poänger och åsikter där).
det du totalt missar är att min dator funkar för mig utan problem o varför byta när det funkar? sedan jag kommenterade bara alla problem ni skrivit som ni själva har med det nya operativsystemet o poängen där är att samma personer som skrivit om pc förträfflighet klagar på det som skulle vara bättre med pc gentemot mac det är det som är poängen.

Har aldrig sagt att mac är störst bland alla men bland fotografer är den det o det är nog svårt att vara störst totalt sett hur många företag tillverkar pc dator? hur många tillverkar mac?

trovärdighet? jag har klagat på det som inte är bra tex motljusegenskaperna på 14-24 som vissa hade svårt att ta, speciellt amatören som betalt dyrt o bara vill höra att den är bäst på allt sedan att någon kommer o visar bilder etc på att den är rent ut sagt usel i motljus var inte populärt.

sedan tex canons 70-200 2,8 is osv
Hade tex min mac,nikon eller whatever inte varit bra hade jag tagit upp det o det för att jag inte bryr mig om märken utan vill ha något som fungerar.

Om jag då tex kört mac i alla år o inte haft strul utan det fungerar bra får jag skriva det då? är jag märkestaliban för att jag säger som det är då?
OCH jag har aldrig sagt att pc är dålig jag vet inte jag kör inte det idag när jag körde det funkade det inte därför bytte jag till mac o blev kvar där.
Varför blev jag kvar där? för att det fungerar men det betyder inte att jag säger att pc är sämre o inte fungerar men med tanke på denna tråd så verkar det inte vara helt klockrent på pc sidan.

Nej jag är rak o öppen om vad jag tycker om prylar jag använder är det något jag inte tycker är bra då skriver jag det är det något som är bra skriver jag det med men då kallas man märkestliban eller att ens trovärdighet är noll. Så vad har jag skrivit som är fel martinot?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
De flesta tvingas av tillverkarna att uppgradera mer av kompatibilitetsskäl än att de inte skulle vara nöjda med vad de har eller för den delen av att de finnes nästa version vara så pass mycket bättre att de finner det värt kostnaden.

Idag tycker jag få saker är lika ointressanta som operativsystem. Jag tror inte jag är ensam om den tanken. Idag bryr jag mig endast om dem i fall de inte fungerar.
mmmmm O varje uppgradering är en skräck som växer med åldern på mina dyra programvaror.
 

eskil23

Aktiv medlem
samma personer som brukar hävda pc förträfflighet gentemot mac skriver o klagar på massa saker i denna tråd
kan bara konstatera att det var inte lite strul ni verkar ha med windows 10 o pc känns skönt att man kör ett operativ system som fungerar stabilt o bra.
Har sällan sett en tråd om en dator med så mycket missnöje med det ena o det andra intressant.

Tycker att det alltid har varit massa problem med pc operativ system aldrig något som användare är nöjda med.
Det har ju sina fördelar med att ha både hårdvara och operativsystem från samma tillverkare, men det gäller bara stabiliteten. Det hjälper tyvärr inte mot att leverantören avsiktligt begränsar funktioner av marknadsmässiga skäl. Det är därför jag kör Linux.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Windows 10 funkar bra, det är dumt att gå ned till gamla 7. Win 10 använder resurserna mer optimalt. Det negativa är väl att de tagit efter Apple med att styra användarnas datorer för mycket, man får inte välja om man ska uppdatera själv, vilket kan skapa problem, men det går även att ifrågasätta rent principiellt.

Jag har uppdaterat både min laptop och den stationära. Bådas går bättre på 10 än 8 som jag hade innan. 7 är väldigt gammalt.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
det du totalt missar är att min dator funkar för mig utan problem o varför byta när det funkar? sedan jag kommenterade bara alla problem ni skrivit som ni själva har med det nya operativsystemet o poängen där är att samma personer som skrivit om pc förträfflighet klagar på det som skulle vara bättre med pc gentemot mac det är det som är poängen.

Har aldrig sagt att mac är störst bland alla men bland fotografer är den det o det är nog svårt att vara störst totalt sett hur många företag tillverkar pc dator? hur många tillverkar mac?

trovärdighet? jag har klagat på det som inte är bra tex motljusegenskaperna på 14-24 som vissa hade svårt att ta, speciellt amatören som betalt dyrt o bara vill höra att den är bäst på allt sedan att någon kommer o visar bilder etc på att den är rent ut sagt usel i motljus var inte populärt.

sedan tex canons 70-200 2,8 is osv
Hade tex min mac,nikon eller whatever inte varit bra hade jag tagit upp det o det för att jag inte bryr mig om märken utan vill ha något som fungerar.

Om jag då tex kört mac i alla år o inte haft strul utan det fungerar bra får jag skriva det då? är jag märkestaliban för att jag säger som det är då?
OCH jag har aldrig sagt att pc är dålig jag vet inte jag kör inte det idag när jag körde det funkade det inte därför bytte jag till mac o blev kvar där.
Varför blev jag kvar där? för att det fungerar men det betyder inte att jag säger att pc är sämre o inte fungerar men med tanke på denna tråd så verkar det inte vara helt klockrent på pc sidan.

Nej jag är rak o öppen om vad jag tycker om prylar jag använder är det något jag inte tycker är bra då skriver jag det är det något som är bra skriver jag det med men då kallas man märkestliban eller att ens trovärdighet är noll. Så vad har jag skrivit som är fel martinot?

Man kan ju använda kulram när man räknar också istället för miniräknare och vara glad för att man har ett stabilt system som fungerar :)
 
ANNONS