Annons

Från Panasonic M4/3 till Canon APS

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

Jag köpte en Panasonic G6 med kitobjektiv 14-42 och ett Olympus 45. G6an är underbar att filma med och det går att få jättefina bilder med den. Men...... jag har märkt att jag mest har intresse av att ta naturbilder, gärna lite effektfulla med ljuset, och enstaka porträtt på drabbade familjemedlemmar och försöker lära mig att hantera bländare, slutartid osv för att kunna få den bild jag vill. Det är där jag tycker att G6an är lite svår att begripa och jag tycker att jag inte riktigt greppar hur jag ska få ihop inställningarna. Därför undrar jag om en mer renodlad klassisk systemkamera kan vara mer strukturerad och lättare att begripa. Har tänkt en Canon där det också går att hitta vettiga objektiv till ok pris. Jag är också svag för det kortare skärpedjupet som en större sensor kan ge även om jag inte har möjlighet att gå ända upp till fullformat utan får landa i APS-storlek, men en bra optik till en APS bör väl göra skillnad mot M4/3?
Jag är egentligen enbart intresserad av en rejäl och strukturerad hantering, en ok kvalitetskänsla i hanteringen av kameran och bra bildkvallitet. Wifi, NFC, video osv är inget som prioriteras, och det från någon som älskar teknik i vanliga fall :=).

Ett litet tillägg gällande hanteringen av kameran är att jag sen en tid lider av sviterna efter en hjärninflammation och har svårt att sätta samman flera parametrar i tankarna vilket gör att jag hamnar i error-läge när jag försöker greppa inställningarna för olika situationer. Jag är i vanliga fall mycket intresserad av teknik och vill sätta mig in i utrustningen till fullo men i dagsläget klarar jag inte det. Vad tror ni - kan byte till Canon systemkamera göra skillnad för mig?

Har kollat på de olika Canon-kamerorna med APS-sensor och ett 50mm till.

Bästa hälsningar och god fotolycka! / Magnus
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Jag har också en G6 som jag använder mycket. Fotar ungefär samma saker som du. Tycker den fungerar bra till allt utom situationer när motivet rör sig fort, f f a om ljuset är lite svagt.

Tog dessa för något år sedan: https://www.flickr.com/photos/par_bygdeson/albums/72157656764388950

De är tagna med G6 och 14 - 140 5.6, så det är inte mycket till kort skärpedjup. Jag kör nästan alltid med bländarförval, iso begränsar jag till 1600. Har efter det köpt en 12 - 35 2.8 och det är ett underbart objektiv. Använder även ett gammalt MD Rokkor 50 1.7 med adapter en del och det ger för mig fullt tillräckligt kort skärpedjup. Billigt var det också. 75 kronor för objektivet och 150 för adaptern på ebay.
Om du inte är sugen på att köpa saker finns det mycket du kan göra med den du har. Lycka till.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Jag har också en G6 som jag använder mycket. Fotar ungefär samma saker som du. Tycker den fungerar bra till allt utom situationer när motivet rör sig fort, f f a om ljuset är lite svagt.

Tog dessa för något år sedan: https://www.flickr.com/photos/par_bygdeson/albums/72157656764388950

De är tagna med G6 och 14 - 140 5.6, så det är inte mycket till kort skärpedjup. Jag kör nästan alltid med bländarförval, iso begränsar jag till 1600. Har efter det köpt en 12 - 35 2.8 och det är ett underbart objektiv. Använder även ett gammalt MD Rokkor 50 1.7 med adapter en del och det ger för mig fullt tillräckligt kort skärpedjup. Billigt var det också. 75 kronor för objektivet och 150 för adaptern på ebay.
Om du inte är sugen på att köpa saker finns det mycket du kan göra med den du har. Lycka till.
Tack för input! Huvudfokus i frågeställningen är enkelheten i hanteringen egentligen, vad jag fotar och vilka effekter jag önskar uppnå ville jag dela för att kunna få input vad jag kan förvänta mig av en APS-sensor kontra den jag har. Det förklarar du bra - tack! Länken till ditt exempel får jag inte att fungera.

Med vänlig hälsning / Magnus
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Du ska nog inte förvänta dig några mirakel från en apsc, nästan alla kameror idag är uppbyggda på i princip samma sätt. Det låter som att ett halvautomatikläge (prioriteringsläge) vore lämpligt för dig så att du slipper hålla ordning på alla parametrar samtidigt, vad tror du om det? Den funktionen finns på g6.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Du ska nog inte förvänta dig några mirakel från en apsc, nästan alla kameror idag är uppbyggda på i princip samma sätt. Det låter som att ett halvautomatikläge (prioriteringsläge) vore lämpligt för dig så att du slipper hålla ordning på alla parametrar samtidigt, vad tror du om det? Den funktionen finns på g6.
Tack! Ja, jag kanske får begränsa mig till P-läget. Vill så gärna få koll på bländare och slutartid vid olika situationer och hade hoppats på att en mer renodlad systemare som Canon var vettigare för det.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det låter litet som om du vill köra manuellt? Ta då en titt på Fuji.

Tillochmed deras minsting XA / XM ger dig möjlighet att köra i program eller med knappar styra kameran..

-J!
 

martinot

Aktiv medlem
Tack! Ja, jag kanske får begränsa mig till P-läget. Vill så gärna få koll på bländare och slutartid vid olika situationer och hade hoppats på att en mer renodlad systemare som Canon var vettigare för det.
Tips: kika på en spegellös kamera som har tydliga dedikerade rattar för både slutartider och bländare.

Blir enormt enkelt och tydligt att både köra "halvautomatiskt" och helmanuellt då tillsammans med at du direkt innan du tar bilden kan se det visuella resultatet i sökaren/EVF.
 

Bilagor

M. Wolf

Aktiv medlem
Tips: kika på en spegellös APS-C som har tydliga dedikerade rattar för både slutartider och bländare.

Blir enormt enkelt och tydligt att både köra "halvautomatiskt" och helmanuellt då tillsammans med at du direkt innan du tar bilden kan se det visuella resultatet i sökaren/EVF.
Tack för tipset. Låter som ett bra alternativ till att lära sig inställningarna på ett direkt sätt. Något tips om vad det är för typ av kamera som fungerar så?

Mvh/ Magnus
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ingen sökare, vinklingsbar skärm

Fuji XA eller XM.

Kombination optiskt / elektronisk sökare, layout som typ en Leica; fast skärm
Fuji X100 - S eller T. Fast optik, 23/2,0 - motsvarar 35mm i fullformat och skärpedjup ca 2,4
Fuji X-PRO 1 / 2

Elektronisk sökare, layout som en typ Leica; fast skärm
Fuji XE-2 / XE-2S.


Elektronisk sökare, layout som en spegelreflex:, vinklingsbar skärm
Fuji XT-10
Fuji XT-1 / 2

Googla på nätet, kolla t ex cameralabs.com för tester; http://camerasize.com/compact/ för storleksjämförelser och fujirumors.com för diverse fujisnack.

Du kommer inte att ångra dig om du dyker in i Fujivärlden, bildmässigt, byggmässigt och storleksmässigt. För min del kom glädjen att fota åter med Fuji.

-J!
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Ingen sökare, vinklingsbar skärm

Fuji XA eller XM.

Kombination optiskt / elektronisk sökare, layout som typ en Leica; fast skärm
Fuji X100 - S eller T. Fast optik, 23/2,0 - motsvarar 35mm i fullformat och skärpedjup ca 2,4
Fuji X-PRO 1 / 2

Elektronisk sökare, layout som en typ Leica; fast skärm
Fuji XE-2 / XE-2S.


Elektronisk sökare, layout som en spegelreflex:, vinklingsbar skärm
Fuji XT-10
Fuji XT-1 / 2

Googla på nätet, kolla t ex cameralabs.com för tester; http://camerasize.com/compact/ för storleksjämförelser och fujirumors.com för diverse fujisnack.

Du kommer inte att ångra dig om du dyker in i Fujivärlden, bildmässigt, byggmässigt och storleksmässigt. För min del kom glädjen att fota åter med Fuji.

-J!
Tack Jörgen, kanonfin lista på förslag! Ska kika på Fuji också och se om det är mer "manuella" reglage som kanske kan underlätta för mig. Mitt huvudfokus är en tydlig hantering så jag greppar vad det är jag gör.

Mvh/ Magnus
 

SallyIV

Aktiv medlem
Med XT-1 har du i princip en analog kamera med digital bildhantering. Jag känner igen mig från min Canon F1.
Att köra t ex XT-1 manuellt är dock ingen garanti för att det blir bra, jag vet ;-) men när det är bra, är det du och inte kameran som gjort det. Häpp!

-J!
 

gorred

Aktiv medlem
G6 skiljer sig inte särskilt mycket från alla andra kameror, med spegel eller utan. Det finns ett antal funktionsknappar som man i någon mån kan skräddarsy hur man vill ha dem. Det finns de klassiska P A S M lägen (programautomatik, slutar- respektive bländarförval och manuellt läge), och det är ungefär så som i stort sett alla kameror ser ut idag, heter de sedan Fuji eller Sony eller Canon/Nikon etc.
Alltså, jag tror inte man vinner något i enkelhet i handhavandet jämfört med andra kameror. Jag tror inte heller man vinner något fördelsmässigt mellan APC-S-sensorer jämfört med m43-sensorer i det praktiska fotograferandet.
Det finns naturligtvis ändå skillnader mellan olika kameramärken; designmässigt, ergonomiskt och utseendemässigt i övrigt, plus skillnad i kvalitet och finesser, förstås. Vad man vill ha där får man komma fram till själv.
Sen är det vanligtvis så, att man i svar på sådana här frågor rekommenderar den kameran man själv har ;).
Panasonic G6 har fått bra omdömen över lag som en kompetent kamera som kan ta väldigt bra bilder.
Sen vet jag inte om det blir för basalt, men tips: P-läget (programautomatik) är enklast och fungerar för det mesta bra. Vill man ta fotograferingen ett snäpp längre kan man använda A-läget,,( bländarförval), där man alltså bestämmer sig för en bländare som passar fotosituationen varvid kameran automatiskt justerar slutartiden; stor bländare=litet numeriskt tal =>kortare slutartider och kortare skärpedjup, och sen tvärtom.
 

Walski

Aktiv medlem
Jag tror inte att en ny kamera kommer lösa dina problem bättre än vad du kan lösa dem med din G6. Till exempel kan du köra din G6 i läge A, så kan du styra bländare och exponeringskompensation med inmatningshjulet. Har du Auto-ISO så behöver du inte tänka på det särskilt mycket heller.

Eller så kanske det är jag som missförstår vad det är du är ute efter med ett eventuellt byte.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack Jörgen, kanonfin lista på förslag! Ska kika på Fuji också och se om det är mer "manuella" reglage som kanske kan underlätta för mig. Mitt huvudfokus är en tydlig hantering så jag greppar vad det är jag gör.

Mvh/ Magnus
Håller med om Fujifilm. Kika på de i butik. De har dedikerade vred som är enkelt uppmärkta med sina funktioner och enormt lätta att förstå (man måste inte heller in i några potentiellt krångliga menyer för att ställa in vreden).

Sedan finns även andra liknande systemkameror som tex. Leica M9 och Nikon Df, men de är ju lite mer specialare (Leica manuell mätsökar-AF, och Nikon har numera tyvärr inga bländarringar på sina nya objektiv, även om kameran är skönt retro på det viset).
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej

Jag köpte en Panasonic G6 med kitobjektiv 14-42 och ett Olympus 45. G6an är underbar att filma med och det går att få jättefina bilder med den. Men...... jag har märkt att jag mest har intresse av att ta naturbilder, gärna lite effektfulla med ljuset, och enstaka porträtt på drabbade familjemedlemmar och försöker lära mig att hantera bländare, slutartid osv för att kunna få den bild jag vill. Det är där jag tycker att G6an är lite svår att begripa och jag tycker att jag inte riktigt greppar hur jag ska få ihop inställningarna
Nu har jag inte G6 men G7.
Du bör kanske lära dig grundfunktionerna och köra helt manuella inställningar ett tag.
Att gå upp till APS-C ger inte så stor skillnad i format. Det är nog bättre att kliva upp till fullformat om man vill laborera med kort skärpedjup.

Ditt 45mm på micro-4/3 fungerar som ett kort teleobjektiv och är utmärkt att ta porträtt med. Det ekvivalenta objektivet på fullformat med avseende på bildvinkel och skärpedjup är ett 90mm f3,5.
Det som försvårar i din utrustning att göra kreativa bilder är standardzoomen. Med t.ex ett ljusstarkt 20mm f1,7 som komplement så får man mycket bättre förutsättningar. Det går bra att fotografera folk under dunklare förhållanden, friläggning mot diffus bakgrund går också att fixa till.
 

martinot

Aktiv medlem
Att gå upp till APS-C ger inte så stor skillnad i format. Det är nog bättre att kliva upp till fullformat om man vill laborera med kort skärpedjup.
Nu frågade TS just om APS-C, och det är ju en mycket trevlig storlek på spegellöst tycker jag (även om jag har massor av utrustning för både m43 och FF/småbild DSLR).

Annars så finns det ju inget direkt rätt eller fel.

Skulle säga att det är en rätt flytande skala med ungf. ett stegs skillnad emellan nedan sensorstorlekar.

CF 1": 2,7x
CF m43: 2,0x
CF APS-C: 1,5x
CF FF: 1,0x

Ditt 45mm på micro-4/3 fungerar som ett kort teleobjektiv och är utmärkt att ta porträtt med. Det ekvivalenta objektivet på fullformat med avseende på bildvinkel och skärpedjup är ett 90mm f3,5.
Håller jag helt med om.

45/1,8 är riktigt trevligt på m43 (kör liknande själv, fast Panasonics 42,5/1,7-variant med stabilisering, som är ännu trevligare IMO).
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Mellan APS-C och M43 så skiljer sig skärpedjupet på 5cm framför och bakom fokus, om du jämför med exemplet jag skriver längst ned, 10cm sammanlagt. Visst blir väl skillnaden än större på saker som ligger utanför fokus på 2-3m eller mer bakom det du fotograferar.

Men vidarevärstmycket för att köpa en ny kamera?

PAS är ju som det tipsas om ganska bra funktioner för att kontrollera utan att gå gå in för mycket i tekniska inställningar. Sen kanske din kamera har auto-iso också.



Olika skärpedjup
FF: 40cm
80mm, 5m, f/1.8

APS-C: 56cm
55mm, 5m, f/1.8

M43: 66cm
45mm, 5m,f /1.8
 

martinot

Aktiv medlem
Olika skärpedjup
FF: 40cm
80mm, 5m, f/1.8

APS-C: 56cm
55mm, 5m, f/1.8

M43: 66cm
45mm, 5m,f /1.8
Vad är motsvarande värden för de nya mindre spegellösa MF (Fuji och Hasselblad), och de klassiska större spegelbaserade MF (PhaseOne och Hasselblad)?

Vad gäller för 1" (som Nikon 1, RX100, etc)?

Skulle vara kul om listan ovan var lite mer komplett.
 

PMD

Aktiv medlem
Tips: kika på en spegellös kamera som har tydliga dedikerade rattar för både slutartider och bländare.

Blir enormt enkelt och tydligt att både köra "halvautomatiskt" och helmanuellt då tillsammans med at du direkt innan du tar bilden kan se det visuella resultatet i sökaren/EVF.
Panasonic G6 är en spegellös kamera med två rattar som normalt är dedicerade till slutartid och bländare, så TS skulle knappast vinna något på att byta till en annan spegelfri kamera.
 
ANNONS